۰ نفر

معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهور؛

سوالات مناظره، تحریم و کرونا را نادیده گرفته بود

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۴۴
کد خبر: 534258
سوالات مناظره، تحریم و کرونا را نادیده گرفته بود

معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهوری نوشت: نمودارها همیشه راست نمی‌گویند، نمودار هم می‌تواند نمایش اطلاعات جعلی برای انحراف افکار عمومی و سانسور حقیقت باشد چیزی مثل سووالات مناظره که تحریم و کرونا را نادیده گرفته بود تا روایتی جعلی از دلایل وضع موجود بسازد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، علیرضا معزی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: نمودارها همیشه راست نمی‌گویند، نمودار هم می‌تواند نمایش اطلاعات جعلی برای انحراف افکار عمومی و سانسور حقیقت باشد چیزی مثل سووالات مناظره که تحریم و کرونا را نادیده گرفته بود تا روایتی جعلی از دلایل وضع موجود بسازد. به بازخوانی یک نمونه از این اتفاق توجه کنید.

معزی افزود: کانال تلگرامی خبرگزاری فارس در روز ۱۳ خرداد نموداری را منتشر کرد از روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و بر آن تیتر زد بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران خارجی در دوره‌ روحانی و از بی‌تاثیر بودن برجام در جذب سرمایه‌ها گفت به "بلد بودن زبان دنیا" هم کنایه زد.

bk2Gfto5V6wb

وی تاکید کرد: نموداری در بازه‌ زمانی ۲۰ ساله و بدون ذکر منبع برای داده‌ها که با انتظار مخاطب برای رشد سرمایه‌گذاری پس از اجرایی شدن برجام اصلا همخوانی نداشت. نمودار مشکوک به دستکاری بود.

LKn6CLr5UKpT

معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: مرجع رسمی اعلام آمار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران است و این آمار رسمی این سازمان است:

ZDdOC5TmZkM8

معزی اظهار کرد: در این نمودار با اجرایی شدن برجام از دی‌ماه ۱۳۹۴ روند صعودی سرمایه‌گذاری خارجی با شیب تند مشاهده می‌شود آن چنانکه که در سال ۹۶ و قبل از خروج ترامپ از برجام، بالاترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی ثبت می‌شود بیش از ۶ برابر رقمی که خبرگزاری فارس در نمودار دستکاری شده قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: تاثیر خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت ۹۷ در روند نزولی نمودار پس از سال ۹۶ کاملا مشهود است. در نمودار جعلی نه از صعود ۹۴ تا ۹۶ خبری است و نه از نزول ۹۶ تا ۹۸ چراکه باید تاثیر اقتصادی بود و نبود برجام در ذهن مخاطب سانسور شود.

tOmayQv7tSJe

وی تصریح کرد: این یک اصل پذیرفته شده است که کاهش تنش، مذاکره و ایجاد ثبات در روابط با جهان، بسترساز جذب سرمایه‌ خارجی است اما به شکلی حیرت‌آور، منتشرکنندگان نمودارهای جعلی بر رد این گزاره اصرار می‌کنند و به شهروندان می‌گویند که اتفاقا دیپلماسی، صلح و توافق به کاهش سرمایه‌گذاری می‌انجامد.