۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پاسخ محسن رضایی به سوالات اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات

۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۲۸
کد خبر: 533786
پاسخ محسن رضایی به سوالات اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات

رضایی به سئوالات اقتصادی در اولین مناظره انتخاباتی پاسخ داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  محسن رضایی، عصر شنبه در جریان برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری  در پاسخ به سوالی درباره اصلاح فرآیند بودجه ریزی کشور، اظهار کرد:  مردم عزیز ۸ سال پیش در همین مکان در برابر آن کلید بی خاصیت من یک هزار تومانی را به شما نشان دادم و گفتم اگر این روند ادامه پیدا کند پول ملی ما سقوط پیدا می کند.

وی با طرح این پرسش که چرا چنین شده است؟ گفت: باید به این پرسش پاسخ داد که چرا مردم نان قرضی می گیرند. رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است و دولت دست در جیب مردم می کند. در بانک مرکزی هم به همت اقای همتی و دوستانشان روندی را پیش بردند که دست در جیب مردم می کنند.

وی با انتقاد از روند تامین کسری بودجه توسط دولت، ادامه داد: نرخ ارز را پایین آوردند،  پول ها را بدون حساب و کتاب در بورس تشویق کردند و بعد که تامین مالی کردند مردم را در زمین و زمان نگه داشتند.

رضایی گفت: مگر زندگی مردم باید از زندگی دولت جدا باشد؟ چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک شده باشد و قطار انقلاب به یک اسکوتر ( وسیله حرکتی تک نفره مانند دوچرخه) تبدیل شده باشد.

در ادامه این مناظره رضایی در فرصت ۴ دقیقه ای که برای پاسخ به اظهارات دیگر کاندیداها  و انتقاد نسبت به این اظهارات در اختیار داشت خطاب به همتی گفت: شما منبع برای سلطان سازی در حوزه‌های فولاد و شکر دارید؛ اما منبع برای بهرمندی مستضعفان ندارید؟

وی با نمایش دادن یک نمودار رو به دوربین ادامه داد: وضعیت اقتصاد کشور را به حال و روزی انداختید که وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی نشان می دهد که چگونه دلار از ۸ هزار تومان به وضع امروز رسیده است. اقتصاددان است ایشان؟ چه طور این فاجعه یعنی نقدینگی ایجاد شده را که اگر امسال جلویش را نگیریم خطر جدی کشور را تهدید می کند، را تشخیص نداد؟

رضایی خطاب به انتقاد همتی درباره اظهارات وی نسبت به گروگان گرفتن آمریکایی ها و التهاب احتمالی ایجاد شده از این حرف در میان مذاکرات ۱+۵ گفت: من یک سرباز هستم. وقتی آمریکا تهدید می کند که حمله می کند من هم می گویم گروگان می گیریم. ما رجز می خوانیم و به شکلی هم حرف می زنیم که جنبه انسانی ما حفظ شود.

وی با تشریح منابع مالی تامین یارانه ۴۵۰ هزار تومانی گفت: من برای اداره اقتصاد کشور برنامه جدیدی دارم به همین دلیل با محاسبات دقیق یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را پیشنهاد دادم.

رضایی با اشاره به نقش بسیج مردم، اهل تسنن ، بانوان و همه اقوام و استان‌های مرز نشین در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: امیدوارم مردم عزیز ما این فرمان را به دست ما بدهند.

محسن رضایی در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود در واکنش به اظهارات همتی گفت: اینکه آقای همتی رجز خوانی نظامی را نمی داند یک طرف است اما اینکه دلسوز مردم خود را معرفی می کند طرف دیگری است.

وی ادامه داد: ایشان طی سه سالی که در بانک مرکزی بوده کاملا با تحریم های آمریکایی همراهی کرده است. من در صورت رئیس جمهور شدن در اولین فرصت ایشان و برخی از اعضای هیئت دولت آقای روحانی را ممنوع الخروج می کنم و ثابت می کنم چه آسیبی به کشور  زدند.

رضایی در واکنش به صحبت‌هایی که علیه مدارک تحصیلی‌اش شد، گفت: قبل از انقلاب که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی دانشگاه بودم با زور اسلحه بود؟ مدرک من در دانشگاه تهران را دکتر عارف از دوستان آقای همتی امضا کرده است.

وی درباره بایدهای اقتصادی در کابینه احتمالی اش گفت: مسئله کسب و کار های خانگی مسئله خانه سازی و استفاده از بانوان را در دستور کار قرار می دهم. با مشورت از مراجع محترم قم حتما از دو نفر از بانوان در کابنیه و از تعداد بیشتری از آنان در سمت‌های مدیریتی استفاده می کنم.

وی بر استفاده از ظرفیت اهل تسنن و اقلیت‌های مذهبی تاکید کرد.

رضایی بیان کرد: برنامه اقتصادی که تبیین کردم به یک ایران بزرگ اقتصادی در کنار ایران سیاسی دفاعی امروز منجر خواهد شد.

وی گفت: در اقتصاد چند پیشران وجود دارد،ْ هر کدام فعال شود سیصد تا چهارصد شغل را با خود همراه می کند مثل مسکن و گردشگری.

رضایی همچنین گفت: همه این کارها بستگی به این دارد که ما حکمرانی کشور را تغییر دهیم. من از اختیارات قانونی استفاده می کنم و قدرت را از مرکز به استان ها می برم. باید مدیریت های محلی که در شوراهای شهر و استان است اختیار داشته باشند. در تمام استان ها در کابینه من اقوام نقش دارند و من از خودشان مدیر خواهم گذاشت.

رضایی در بخش دوم مناظره اول که بعد از تنفس ۱۵ دقیقه ای آغاز شد در پاسخ به دومین سوال خود درباره فرایند خصوصی سازی، خطاب به همتی و دولت روحانی گفت: این دولت روحانی سیاه ترین دولت بوده است؛ نه تنها آن‌ها قفل‌های بیرونی را باز نکردند بلکه درهای داخلی را هم بستند.

وی ادامه داد: متوسط رشد اقتصادی در این دولت صفر بوده، تورم ۲۴ درصد و رشد سرمایه منهای پنج درصد بوده است.

رضایی یادآور شد: رشد استهلاک از سرمایه گذاری پیشی گرفته است و اقتصاد در دهه‌ای که من آن را فرصت های از دست رفته می‌نامم، عقب آمده و کوچک شده است.

وی همتی را نماینده دولت روحانی دانست و به انتقاد از رفتار اقتصادی دولت فعلی پرداخت.

رضایی سپس گفت: خصوصی سازی در این دوران چگونه باید شکل می گرفت؟ کسانی که کارخانه‌جات دولتی را می گیرند و می برند چرا نظارتی بر آن‌ها نبود؟ کسی که می خواهد وارد خصوصی سازی بشود باید اهلیت داشته باشد. در روسیه آیین نامه خصوصی سازی  ۱۰۰ صفحه ای وجود دارد که کارآمدی فرد را مد نظر قرار می‌دهد.

رضایی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا در پاسخ به پرسشی درباره فقر، فساد و تبعیض گفت: به عنوان یک سرباز  لازم است هشدار دهم و بگویم که چرا سینه خود را دوباره می خواهم سپر مردم کنم.

وی با نام بردن از مشکلات ریشه ای در اقتصاد کشور همچون فقر ، فساد و تبعیض گفت: باید از آنچه که دولت قبلی و فعلی کرد درس بگیریم.

رضایی خطاب به همتی گفت: آقای همتی چرا کنار آقای روحانی بودید؟ اگر او تخصص اقتصادی نداشته است پس به دست شما این کارها را انجام داده است؛ چرا به شعور مردم توهین می کنید؟

وی خطاب به مردم هشدار داد: مردم عزیز ایران می تواند فاجعه بزرگی رخ دهد. بیش از ۲۰ سال است دارم فریاد می زنم به داد اقتصاد برسید. دولت آینده باید قوی ترین دولت باشد چه از اصلاح‌طلب چه اصولگرا ، چه از بانوان و چه اهل سنت باید استفاده کنیم. باید از خودخواهی ها دست برداریم و از جنگ‌های روانی دست برداریم؛ خدا خوشش نمی آید.

وی گفت: ملتی که می خواهد تمدنی بسازد نباید دستاویز مشکلات مختلف قرار گیرد.

رضایی در بخش پایانی این مناظره گفت: دولت‌های گذشته نباشد تکرار شوند، سفره دولت و مردم جدا شده است، اعتماد به نفس‌ها کشته شده و ما نمی توانیم گفته شده است.

وی تاکید کرد: باید دولتی نو به وجود بیاد که قوی و پاسخگو و مسئولیت پذیر باشد. دولت جوان و انقلابی ان شاءالله درست می کنیم و شعار ما می توانیم را نشان می دهیم.

وی تاکید کرد: یارانه ۴۵۰ هزار تومانی برای ۴۰ میلیون نفر  تضمین می کنم. یک میلیون مسکن به صورت احیای بافت‌های فرسوده را در دستور کار قرار می دهم. خسارات  بورس را جبران کرده و  ایالت های اقتصادی را طبق قانون انجام می دهم.

رضایی گفت: موضوع کشاورزی و کشاورزان را حل کرده و دست دلالان را قطع می کنم و همچنین فضای مجازی را در دسترس همگان قرار می دهم.

وی گفت: من خودم را سرباز وطن می دانم. یک بار دیگر آبرویم را کف دست گذاشته و  به صحنه آمدم تا با کمک متخصصان نظام تصمیم گیری  را تقویت کنم.

وی گفت: من شرمنده صبر و تحمل شما مردم مومن ، زباله گردها، نان قرضی ها و کولبران هستم.

وی در جمله پایانی گفت: من به جای همه دولتمران کشور از محضر شما مردم عذرخواهی می کنم.