۰ نفر

مهرعلیزاده: برنامه دولت در بورس غلط بود

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۲
کد خبر: 531719
مهرعلیزاده: برنامه دولت در بورس غلط بود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معتقد است با ورود دولت به بورس یک ورشکستگی بزرگ ایجاد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،  محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در برنامه دومین گام رادیو اقتصاد طی سخنانی اظهار داشت: من اعتقاد دارم که امروز فقر و تنگدستی و شکاف های متعدد اجتماعی و فاصله غیر قابل تحمل طبقاتی رنجی بیش از حد را بر مردم تحمیل کرده است.

وی افزود: حذف بسیاری از اقلام از سفره های مردم گرچه یک موضوع اقتصادی است اما نوعی ضعف مدیریت عملکرد است. صحنه داخلی ایران مملو از کشمکش های بیهوده است که اقتصاد  ایران را نشانه گرفته است و من معتقدم خلق ثروت و حل مشکلات اقتصادی حاصل هم افزایی و کنار گذاشتن کشمکش ها است.

مهرعلیزاده ادامه داد: برای حل مشکلات اقتصادی باید یک برنامه منظم داشت. این برنامه باید بر اساس یک الگوی استاندارد و تجربه شده در سطح دنیا باشد تا به شکل دراز مدت در کشور اجرا شود تا برنامه های اقتصادی کشور بر اساس آن پیاده شود.

تحصیلات و تجربیات صنعتی و اقتصادی من می گوید باید اعتراف کنیم که تمام برنامه‌ هایی که تاکنون تعریف شده اند بر اساس یک برنامه مشخص طراحی نشده اند. یک دیدگاهی به نام اقتصاد اجتماعی هست که در آن توسعه اقتصادی و اجتماعی وجود دارد اما بار آن به دوش مردم گذاشته نمی شود. یعنی مردم زیر چرخ توسعه له نمی شوند. هرچند در سیستم اقتصاد اجتماعی در کنار توسعه اقتصادی به مسائل اجتماعی مثل بیمه و حد اقل حقوق و یارانه های نقدی به مردم دادن نیز توجه می شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من این برنامه را در سال 84 را هم داشتم و در آن زمان دولت رفاه را مطرح کردم ورژن اصلاح شده د‌ولت رفاه همین اقتصاد اجتماعی است که در کشور آلمان هم به عنوان یک الگوی موفق اجرا شده است آلمان 1650 میلیارد دلار در سال صادرات دارد این حاصل آن است که بر اساس یک برنامه صحیح حرکت کرده اند تا زمانیکه برنامه اقتصادی مدون نباشد نمی توانمی موفق باشیم در نتیجه نداشتن برنامه در داخل دولت هر کس بر اساس سلیقه خودش عمل می مند و ما می بینیم علی رغم تلاش همه باز هم صف مرغ وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما در کشورمان این همه معدن و جوان داریم و ما می توانیم چهارراه اقتصادی منطقه باشیم. توسعه ها عمدتا از مرکز کشور است چون نفت را در خوزستان می فروشیم و توسعه از مناطق مرکزی کشور آغاز شده و به مناطق ساحلی که می رسیم خبری از توسعه نیست کلید رفع مشکلات اقتصادی کشور مسئله توجه جدی به امر تولید است ما باید تمام توجه‌مان را روی مسئله تولید و رفع موانع آن بگذاریم. آنچه تولید را قفل کرده موانع بروکراتیک است که جلوی چرخ تولید را گرفته است من فکر می کنم اگر رانت را از بین ببریم و فضای رقابتی ایجاد کنیم تولید راه می افتد و تورم هم کنترل می شود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه سیاسیت های کلی اقتصاد مقاومتی در سال 92 ابلاغ شد اما به دلیل سلایق مختلف عملی نشده است، عنوان کرد: عدم ثبات اقتصادی در کشور ناشی از نرخ تورم بالا است نرخ تورم هم ناشی از عوامل متعدد از جمله عدم انضباط در بودجه است. چند سال است که در بودجه یک کسری مشخصی داریم و آنطور که کارشناسان بررسی می کنند نصف بودجه با کسری مواجه است که برای جبران آن اقداماتی انجام می شود و  نتیجه آن تورم می شود.

وی ادامه داد: انقباض اقتصادی مشکلاتی در تولید ایجاد می کند اما انضباط بودجه ای ایجاد می کنیم. یارانه های پنهانی در انرژی به دستگاه ها و تولید کنندگان بزرگی داده می شود که قیمت کالای آنها جهانی است در حال حاضر گفته می شود که 2 هزار و دیست هزار میلیارد تومن میزان یارانه پنهان انرژی است. بیش از 35 درصد این رقم در همین مصارفی است که عرض کردم این مبلغی است که در روز فردای استقرار دولت می تواند در اختیار دولت قرار بگیرد. خوشبختانه برای جبران کسری بودجه راههایی وجود دارد. اما با چاپ اوراق هم آینده را می فروشیم و هم با چاپ پول تورم ایجاد می کنیم. ولی در جیب ما پولی هست که به آن توجه نمی کنیم که همان یارانه پنهان است. یک سوم یارانه پنهان در مصارف خانگی است که نباید آن را افزایش داد چون مردم به حد کافی در فشار هستند با حذف یارانه های پنهان در صنایع بزرگی که محصول خود را به قیمت جهانی به ما می دهند، قیمت محصول این صنایع افزایش پیدا نمی کند چون محصول را با قیمت جهانی در بازار بورس ارائه می کند.

از این منبع می توان برای ارائه تسهیلات به بنگاه های کوچک و زودبازده استفاده کرد. در نتیجه عملا قیمت بازار اغلب محصولات مورد نیاز مردم کاهش پیدا می کند.

در بخش دو‌م این برنامه مهرعلیزاده به سوالات مردم پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی در باره نظارت بر قیمت ها گفت: یکی از مشکلات در حال حاضر این است که علی رغم این همه کنترل نظارت دقیقی بر قیمت کالا نمی شود ما اگر با همان روش هایی که عرض کردم  تورم را کنترل کنیم انگیزه های احتکار را می گیریم اجرای صحیح قانون حمایت از مصرف کننده هم می توان کمک کننده باشدیکی هم مسئله شفافیت در باره مسائل مالی دولت است اگر دولت در همین تابلوهایی که در شهر هست قیمت کالاها‌ را اعلام بکند جرأت افزایش قیمت از بین می رود البته تعداد دستگاه تای ناظر هم مشکل ساز است.

‌نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: 18 امضای طلایی باید زیر یک مجوز بنشید تا یک واحد تولیدی ایجاد شود من در اصفهان طرح های صنعتی که فراخور استعدادهای منطقه می توانست اجرا شود را مطالعه کردم و مجوز این واحد های تولیدی را در عرض یک روز گرفتم اما عنوان نفر خالی بود.

اگر فردی مجوز می خواست و اهلیت داشت از همان فردای درخواست مجوز آماده بود. این طرح را به آقای رییس جمهور هم دادم و اگر اجرا شود نیاز به سه سال دویدن برای گرفتن مجوز  نیست اگر رییس جمهور شوم سه ماهه این کار را در کشور اجرایی می کنم شیوه اجرای این طرح با الکترونیکی کردن امضا ها است برخی دستگاه ها یک امضا را راز بقای خود می بینند در صورتیکه این طور نیست برای اجرای بهتر این طرح بخش نامه های متعارض هم باید ملغی شود یک بخشنامه مشخص و مدون نوشته شود.

مهرعلیزاده با اشاره به موضوع صادرات تصریح کرد: آنچه در صادرات مهم است این است که ما با بخشنامه هایی مواجهیم که موجب مشکلات در صادرات شده و باعث می شود بازار را از دست بدهیم. یکی دیگر از مشکلات گمرک است. اینکه قانون گمرک ما اینگونه است که کالا را می‌تواند در بندر چک کرده و بعد برای صادرات تایید یا رد کند هم باید از بین برود متولی صادرات در کشور وزارت صمت است اما موفق نبوده است چون گمرک و استاندارد سازمانها دیگری هستند که کار خودشان را می کنند.

وی اظهار داشت: به نظر من ما باید اختیارات را در اختیار یک سازمان بگذاریم و یک سازمان یک بار با مردم حرف بزند می توانیم در یک مقطع کوتاه یک دستیار برای رییس جمهور در امر اقتصاد بگذاریم تا یک حرف واحد بزند البته من برای این بخش تصمیم خاصی نگرفته ام اما فکر می کنم که اگر دستگاه های موازی را حذف کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضع بورس، گفت: بورس همانند سایر بازار ها یک بازار اقتصادی  مورد نیاز هر کشوری است و جایی است که می توان نقدینگی جامعه را به سمت توسعه تولید هدایت کرد تنها مسئله این است که در بورس نباید دخالت از بیرون داشته باشیم هرگاه دولت کوچکترین مداخله ای در بورس بکند ضرر و زیان وحشتناکی خواهد زد مردم نباید ضرر برنامه های غلط دولت را بدهند و این برنامه ای که سال گذشته در بورس اجرا شد غلط بود دولت فقط باید در زمانیکه بازاری دچار شکست می شود در آن دخالت کند اینجا دولت وارد شد و ورشکستگی ایجاد کرد بورس بازار بسیار خوبی است اما دولت و سهامداران حقوقی بزرگ اجازه دخالت در آن را نباید داشته باشند.

وی ادامه داد:  یکی از مسایل مهم کشور که اقتصاد را از بین برده است مسئله رانتی است که در اثر دادن ارز ارزان ایجاد شده است. سال گذشته 17 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی حرام شد. دلار را عده ای گرفتند و خوردند و بردند ‌و به ریش دولت و مردم خندیدند قیمت ارز را بازار باید تعیین کند و من معتقد به یکسان سازی نرخ ارز هستم و نظام چند نرخی باید از بین برود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه شغل از طریق سرمایه گذاری ایجاد می شود، گفت:  از محل منابع هدفمند سازی یارانه های انرژی در طول چهار سال از 61 میلیارد یورو سرمایه گذاری می توان استفاده کرد که از آورده بخش خصوص هم می توان بهره برد من هدفم این است که رشد اقتصادی 6 درصدی ایجاد کنم و در نتیجه آن و از راه های دیگر 4 میلیون شغل را از این راه هایی که عرض کردم می توان ایجاد کرد.

اگر بتوانیم روابط خارجی را تنظیم کنیم رشد اقتصادی از 6 درصد در پایان چهارسال به 9 درصد می رسد و اما اگر فقط از محل یارانه های پنهان استفاده کنیم می توانیم 6 درصد رشد اقتصادی ایجاد کنیم.