۰ نفر

خواسته های فعالان بخش خصوصی از رییسی

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۴۲
کد خبر: 531100
خواسته های فعالان بخش خصوصی از رییسی

فعالان بخش خصوصی در دیدار با رییسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم از وی خواستند تا با فساد مبارزه کرده و اجازه ندهد که جریان های سیاسی وزیر نامربوطی را به وی تحمیل کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ابراهیم رییسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز با فعالین اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، اتاق تعاون و اتاق اصناف ایران دیدار کرد که در این دیدار برخی فعالین اقتصادی نقطه نظرات و خواسته های خود از دولت آینده را مطرح کردند. 

 لازمه تثبیت نرخ ارز کنترل تورم است

رضا وفایی مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری اتاق تعاون ایران در این مراسم گفت: مهمترین مطالبه فعالین اقتصادی بخش تعاون از دولت آتی، ثبات متغیرهای کلان اقتصادی است، زیرا در این سال ها نابسامانی در متغیرهای اقتصادی باعث شده است که فعالین اقتصادی امکان هرگونه برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت را نداشته باشند و اگر به متغیرهای کلان اقتصادی نگاه کنیم  در خصوص نرخ تورم، در یک سال منتهی به اردیبهشت 1400 شاهد تورم 41 درصدی بودیم. 

وی افزود: تورم 41 درصدی یعنی اختلال کامل در نظام بانکی، تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان با سودهای 20 و 25 درصد پرداخت می شود لذا با تورم 41 درصد امکان تثبیت نرخ ارز نیز وجود ندارد. لذا حتی اگر ذخایر ارزی داشته باشیم با وجود تورم 41 درصد تثبیت نرخ ارز یعنی دادن مشوق برای واردات و بنابراین  لازمه تثبیت نرخ ارز کنترل تورم است. 

مدیراقتصادی و سرمایه گذاری اتاق تعاون ایران گفت: تورم 41 درصد به معنای بهم ریختن قیمت های نسبی در اقتصاد  است و لذا در این شرایط نمی توان در مورد امنیت غذایی برنامه ریزی کرد و این موضوع یکی از دغدغه های فعالین اقتصادی است. 

وی افزود: یکی از علت های تورم، فشار هزینه است و لذا در این شرایط نمی توان سیاست تثبیت قیمت ها را اجرا کرد و امکان پذیر نیست. 

مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری اتاق تعاون ایران بیان داشت: متاسفانه در تصمیمات اقتصادی هماهنگی بین بخش های اقتصادی وجود ندارد. 

 سهم بخش خصوصی از اقتصاد در دولت آینده چقدر است

یونس ژائله رییس اتاق تبریز نیز در این مراسم گفت: شرایط فعلی اقتصاد ایران بسیار سخت و دردناک است و بخش خصوصی کشور دچار یک تنش بزرگ است و کشور در یک شرایط خاص قرار دارد و معیشت مردم  به سختی می گذارد و این مسئله  بخش خصوصی را رنج می دهد،  ما امیدواریم که رییس جمهور آینده مواردی را لحاظ کند که یکی از آنها  موضوع مهم تعامل با دنیا است لذا ما می خواهیم بدانیم که برنامه شما برای تع می خواهیم ببینیم برنامه های که شما اعامل با دنیا در آینده چیست؟

رییس اتاق بازرگانی تبریز بیان داشت: دومین مسائله که بخش خصوصی خواهان شفاف سازی در مورد آن است مسائله اف ای تی اف است . 

وی بیان داشت:  این موارد منابع ورودی اصلی ما به کشور است و عدم تعامل با دنیا و همچنین نپذیرفتن اف ای تی اف  باعث شده که اکنون قیمت دلار به 30 هزار تومان برسد و بقیه مشکلات جزء مسائل و مشکلات داخلی است.

ژائله بیان داشت: ما از دولت آینده می خواهیم که بیان کند که بخش خصوصی در کجای اقتصاد ایران است آیا سهم 15 درصدی از اقتصاد را باید واگذار کند و یا اینکه در دولت آینده سهم بخش خصوصی در اقتصاد بزرگ تر می شود. 

بخش خصوصی از فساد حاکم در بدنه دولت رنج می برد

جمشید زند رییس اتاق اصناف اراک  با اشاره به فساد در بدنه دولت گفت: این موضوع بخش خصوصی را رنج می دهد در حال حاضر 182 هزار ماده قانونی وجود دارد که از تفاسیر مختلفی می شود و براساس این قوانین ممکن است چندین سال یک نفر مجبور به تردد در دادگاه باشد لذا خواهش ما از شما این است که به این مساله رسیدگی شود. 

  رانت بیمه بانک، صنعت و بورس را بشکنید

پاک بین عضو اتاق تعاون در این جلسه اظهار داشت: رانت بیمه بانک، صنعت و بورس را بشکنید زیرا یک سری افراد هستند که به هیچ قیمتی حاضر نیستند بروند و جوانان به سر کار بیایند. 

 اجازه ندهید جریان های سیاسی وزیر نامربوط به شما تحمیل کنند

رسولی جهانگیری رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: مشکلات و مسائل تولید، بیکاری و تورم در این جلسه حل می شود لذا از شما خواهش می کنیم تا در صورت پیروزی در انتخابات جریان های سیاسی دور شمار را نگیرند و وزیر نامربوط به شما تحمیل نکنند. 

برنامه دولت برای رشد اقتصادی و رفاه اقتصادی مشخص شود

حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در این برنامه به طرح سه سوال پرداخت و  بیان داشت: همه مسائل بر می گردد به مجوزهای دولتی و معقدیم که مجوزهای دولتی مهمترین نقض حقوق و آزادی های اقتصادی ملت است لذا سوال من از شما این است که سوال من این است که آماده انجام یکاب در این مورد هستید و آیا آماده هستید که اعلام کنید که  همه مجوزها جمع شود مگر اینکه دستگاه مربوطه بتواند نزد یک هیئت صالح اثبات کند که این مجوز مورد نیاز است .

وی افزود: سوال دیگر این است که ما  در اقتصاد ایران دو معضل اصلی داریم که مردم و فعالین اقتصادی با آن مواجهند یکی رشد اقتصادی و دیگری رفاه است  همانطور که می دانید در کوتاه مدت افزایش رشد اقتصادی و رفاه همزمان با هم ممکن نیست  بنابراین انتخاب کوتاه مدت دولت احتمالی شما ترمیم رفاه است است یا افزایش رشد اقتصادی؟ 

سلاح ورزی بیان داشت: و سوال آخر  اینکه شما قبلا بیان داشته بودید  که یکی از محورهای اصلی شما مبارزه با فساد است.  آیا مبارزه با فساد در اقتصاد ایران نیازمند نظارت بیشتر و موثرتر است یا آزادسازی بیشتر در اقتصاد؟