۰ نفر

این بیماری بدن را سیاه می کند

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۳۵
کد خبر: 706603
این بیماری بدن را سیاه می کند

بیماری برگر (به انگلیسی: Buerger’s disease) نوعی بیماری است که رگ های خونی کوچک و متوسط را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم بیماری برگر دست و پا + راه درمان برگر سیگاری

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیماری برگر در سراسر جهان دیده می شود و می تواند افراد با هر نژاد و گروه سنی را مبتلا کند. با این حال بیماری عمدتا مردان آسیایی و خاورمیانه بین سنین 40 تا 45 سال را که به شدت از محصولات تنباکو از جمله تنباکوی جویدنی استفاده می کنند (یا استفاده می کرده اند) درگیر می کند.

در ادامه قصد داریم درباره بیماری برگر و علل، علائم و روش های درمان آن صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

بیماری برگر چیست؟

بیماری برگر که ترومبو آنژئیت انسدادی نیز نامیده می‌ شود شامل التهاب رگ‌ های خونی کوچک و متوسط می باشد که اگرچه می تواند هر سرخرگی را تحت تاثیر قرار دهد اما معمولا با انسداد شریان های دست و پا همراه می باشد که می تواند به درد و آسیب بافتی منجر شود.

علت بیماری برگر

علت دقیق بیماری برگر ناشناخته است اما خطر ابتلا به این بیماری زمانی که فرد به شدت سیگار می کشد افزایش می یابد.

دانشمندان هنوز علت این مسئله را نمی دانند اما ارتباط بین این دو کاملا اثبات شده تا جایی که گفته شده تقریبا همه افراد مبتلا به بیماری برگر از تنباکو استفاده می کنند.

بیماری برگر

علائم بیماری برگر

بیماری برگر با متورم شدن سرخرگ ها و تشکیل لخته های خون در رگ های خونی شروع می شود. این مسئله جریان خون طبیعی را محدود کرده و از گردش کامل خون در بافت ها جلوگیری می کند که در نهایت به دلیل عدم دسترسی به مواد مغذی و اکسیژن مرگ بافتی رخ می دهد.

این بیماری معمولا با درد در نواحی آسیب دیده و به دنبال آن ضعف شروع می شود و علائم آن عبارتند از :

درد در دست ها و پاها که ممکن است بیاید و برود

زخم های باز روی انگشتان پا یا انگشتان دست

رگ های ملتهب

رنگ پریدگی انگشتان پا یا انگشتان دست در هوای سرد

تشخیص بیماری برگر

بیماری برگر به صورت بالینی تشخیص داده می شود، به عبارت دیگر آزمایشی برای تایید تشخیص آن وجود ندارد اما بیماری های با علائم مشابه با بیماری برگر را می توان با انجام آزمایش های خاص رد کرد.

به عنوان مثال پزشک بعد از بررسی علائم ممکن است از آزمایش خون برای رد لوپوس، دیابت یا اختلالات لخته شدن خون استفاده کند. اگر این موارد رد شوند ممکن است لازم باشد برای انجام تصویر برداری به شکل سونوگرافی عروقی یا آنژیوگرافی اقدام شود.

آنژیوگرافی نوع خاصی از اشعه ایکس است که در آن همزمان با اشعه ایکس تزریق رنگ کنتراست به شریان ها صورت می گیرد. برای این کار نیاز به یک سوزن در شریان های بزرگ پاها یا دست ها است، گاهی اوقات از کاتتر استفاده می شود.

آزمایش دیگری که ممکن است انجام شود تست آلن نام دارد. این آزمایش جریان خون در دست ها را بررسی می کند و مثبت بودن نتیجه آن ممکن است به پزشک در تشخیص کمک کند، اگرچه می تواند نشان دهنده ابتلای فرد به برخی بیماری های دیگر نیز باشد.

درمان بیماری برگر

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری برگر وجود ندارد. با این حال تنها عامل مهم در بهبود علائم و جلوگیری از پیشرفت آن ترک سیگار می باشد. علاوه بر این در برخی موارد می توان با اجتناب از قرار گرفتن در معرض هوای سرد درد را کنترل کرد.

در موارد نادر ممکن است درد به قدری شدید باشد که از یک روش جراحی به نام سمپاتکتومی برای از بین بردن درد استفاده شود.

از سوی دیگر برخی افراد گزارش کرده اند با نوشیدن مایعات فراوان و فعال ماندن که باعث افزایش گردش خون در بدن می شود توانسته اند وضعیت خود را تا حدی بهبود ببخشند.

پیشگیری از بیماری برگر

هیچ واکسن یا تغییر رفتاری وجود ندارد که از ابتلای فرد به بیماری برگر جلوگیری کند اما همان طور که قبلا اشاره کردیم ترک سیگار می تواند مانع پیشرفت بیماری شود.

چشم انداز بیماری برگر

با متوقف کردن مصرف محصولات تنباکو ممکن است علائم مرتبط با بیماری برگر به سادگی و بدون نیاز به درمان ناپدید شود.

اگر وضعیت شدید باشد احتمال بروز عوارضی مانند قانقاریا یا مشکلات گردش خون در سایر قسمت های بدن وجود دارد.

قانقاریای شدید ممکن است به قطع عضو منجر شود. بنابراین زمانی که برای اولین بار احساس ناخوشی می کنید لازم است به پزشک مراجعه کنید تا از هر گونه عارضه احتمالی جلوگیری شود.