۰ نفر

درمان ایمن و بی خطر سرماخوردگی در دوران بارداری

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۳۳
کد خبر: 706454
درمان ایمن و بی خطر سرماخوردگی در دوران بارداری

سرماخوردگی یک بیماری سبک و بی‌خطر است که معمولا با درمان‌های خانگی و استراحت بهبود می‌یابد و حتی می‌توانید با مصرف دارو طول دوره‌ی بیماری را کوتاه‌تر کنید.

درمان طبیعی سرماخوردگی در بارداری + داروهای مضر

 به گزارش اقتصاد آنلاین، سرما خوردگی در بارداری به دلایل زیر جای توجه ویژدارد:

افزایش پروژسترون در بدن خانم باردار سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن مادر و بروز سرماخوردگی می‌شود.

مصرف دارو برای سرماخوردگی زن باردار با محدودیت مواجه است و شرایط را کمی پیچیده‌تر می‌کند. برای رفع سرماخوردگی در بارداری داروهایی باید استفاده شود که به سلامت جنین آسیب نرساند. لذا در مواردی که سرماخوردگی شدید نیست، برای درمان سرما خوردگی در بارداری روش‌های مراقبت‌های خانگی سرماخوردگی و درمان‌های طب سنتی جایگزین درمان دارویی سرماخوردگی می‌شود. می توانید با متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید.

پعلائم سرماخوردگی در بارداری

نشانه‌های سرماخوردگی در دوران بارداری و غیر بارداری یکسان است و با گلودرد و آبریزش بینی شروع می‌شود و دو یا سه روز طول می‌کشد و در بعضی موارد بعد از این زمان با نشانه‌های زیر شدیدتر می‌شود:

عطسه

سرفه

گرفتگی بینی

تب خفیف

خستگی بدن

ریزش اشک

سردردهای خفیف یا شدید

علت سرما خوردگی در بارداری

علت سرماخوردگی ویروسی به نام رینو ویروس است که قابلیت انتقال از فردی به فرد دیگر را دارد. به‌دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی مادر، سرما خوردگی در بارداری ممکن است بیشتر از مواقع دیگر رخ دهد به همین دلیل مهم‌ترین اقدام برای درمان سرماخوردگی زن باردار تقویت سیستم ایمنی بدن است.

سرماخوردگی در بارداری خطرناک است؟

سرماخوردگی در حاملگی به خودی خود خطری ندارد، اما سرماخوردگی با تب بالای ۳۹ درجه همراه باشد نشانه‌ی عفونت در بدن مادر است.

درمان زکام در بارداری باید با داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداری و حتما مطابق نظر پزشک مصرف شود.

درمان سرما خوردگی در بارداری

راه درمان سرماخوردگی در بارداری متنوع است و با توجه به شدت بیماری یکی از روش‌ها استفاده می‌شود.

درمان خانگی سرماخوردگی  بارداری

درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری خط اول درمان است و شامل مراقبت‌هایی است که به محض بروز اولین نشانه‌ها یعنی آبریزش بینی، عطسه و سرفه باید انجام دهید.

فعالیت زیادی نداشته باشید و به اندازه‌ی کافی بخوابید.

حتما از نوشیدنی‌های گرم مثل چای و شیر داغ و دمنوش‌ها استفاده کنید.

یک قاشق عسل یا آبلیمو به چای داغ اضافه کنید تا گرفتگی گلو بهبود یابد.

قرقره کردن آب نمک رقیق و ولرم در گلو برای درمان سرفه سرماخوردگی در بارداری را به شما توصیه می‌کنیم.

شستشوی بینی با استفاده از سرم شستشو و آب نمک برای ضدعفونی محیط بینی موثر است.

دوش آب گرم یا استفاده از دستگاه بخور برای درمان ابریزش بینی و عطسه در بارداری موثر است.

درمان سردرد سرماخوردگی در بارداری با کمپرس سرد و کمپرس گرم روش بسیار موثری است. کمپرس گرم با حوله و کیسه‌ی آب داغ هم‌چنین می‌تواند التهاب و درد سینوس‌ها را هم کاهش دهد.

یکی از موارد مهم برای فرد بیمار رعایت رژیم غذایی است و تقویت بدن از طریق رژیم غذایی است. به خصوص مادر باردار که نمی‌تواند از تمام داروها برای درمان استفاده کند. با این حساب بین غذاها  برای زن حامله که سرما خورده چی خوبه؟

ویتامین c سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، به همین دلیل از غذاها و میوه‌های حاوی ویتامین c مانند: پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، خربزه، کیوی، کلم بروکلی و اسفناج استفاده کنید.

از غذاهای گرم و آبکی مثل سوپ یا آش استفاده کنید.

استفاده از شلغم، لبو و کدو هم برای درمان گلو درد خانم‌های باردار مفید است.

از غذاهای حاوی مانند:گوشت بوقلمون، تخم مرغ ماست جوانه گندم و جو دوسر برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی بارداری با طب سنتی

سرماخوردگی در دوران بارداری

درمان سرماخوردگی در بارداری با طب سنتی شامل روش‌هایی است که در آن فرد باید اصولی را در رژیم غذایی رعایت کند و از دمنوش‌ها استفاده کند.

اصولی  که پزشکان طب سنتی برای درمان سرماخوردگی در زنان باردار توصیه می‌کنند موارد زیر است.

از مصرف غذاهای تند‌، سرخ‌کردنی و ترش بپرهیزید.

برای نوشیدن آب از آب ولرم استفاده کنید و آب یخ ننوشید.

غذاهای گرم مثل سوپ جو با پیاز، سیر و لیموی تازه میل کنید.

سبزیجات و میوه‌های تازه مصرف کنید.

درصورتی که تب دارید از مصرف شیر و گوشت قرمز بپرهیزید.

درمان سرماخوردگی بارداری با داروهای گیاهی

داروهای گیاهی مانند بابونه، پونه، آویشن در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است اما استفاده از داروی گیاهی برای سرماخوردگی در بارداری به‌خصوص در سه ماه اول ممنوع است. به‌جای این داروهای گیاهی عناب را توصیه می‌کنیم که استفاده از آن در بارداری ممنوع نیست.

عناب برای درمان سرماخوردگی بارداری

در طب سنتی عناب برای درمان احتقان و آبریزش بینی و درمان تب در بارداری و همچنین برای درمان سرفه توصیه شده است. استفاده از عناب به روش‌های مختلف است.

دمنوش عناب

اگر می‌خواهید از جوشانده سرماخوردگی در بارداری استفاده کنید، از جوشانده‌ی عناب استفاده کنید. مقداری عناب را سوراخ کنید و به مدت ۱۰ دقیقه داخل آب بجوشانید و بعد از سرد شدن کمی به  آن عسل اضافه کنید و روزس یه بار آن را بنوشید.

بخور عناب

برای رفع آبریزش بینی و التهاب گلو استنشاق دود عناب درمان موثری است. برای انجام این روش مقداری عناب خشک را مقابل آتش بسوزانید و دود حاصل از آن را استنشاق کنید، با این روش بدون نیاز به درمان دارویی بهبود می‌یابید.

شربت عناب

برای تهیه شربت عناب کمی عناب را داخل آب جوش بریزید و بگذارید عناب‌ها خوب پخته شود، طوری که بتوانید با پشت قاشق آن‌ها را له کنید. بعد از پختن عناب‌ها، این محلول  را صاف کنید تا هسته‌های عناب جدا شود و به آن شکر اضافه کنید و بگذارید قوام بیاید. شربت حاصل را دخل یخچال قرار دهید تا خنک شود و روزی سه بار با آب ترکیب کنید و بنوشید.

پیاز برای درمان سرماخوردگی بارداری

استفاده از پیاز یکی از راه‌های درمانی سرماخوردگی است که در دوران بارداری ممنوع نیست. خواص پیاز شامل موارد زیر است:

ضدعفونی کننده است.

خلط آور است و ترشحات برونشیتی را از بین می‌برد.

برای استفاده از پیاز باید چند عدد پیاز را داخل آب جوش خرد کنید و بگذارید خوب بجوشد و بعد صاف کنید. بعد از سرد شدن به آن دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. این شربت را روزانه سه بار و هر بار یک قاشق استفاده کنید.

اکالیپتوس برای درمان سرماخوردگی بارداری

خواص اکالیپتوس در درمان سرماخوردگی به دلیل ماده‌ای به نام اکالیپتول است. استفاده از اکالیپتوس

مجاری تنفسی را باز می‌کند.

با انبساط عروق خونی، جریان خون به اندام‌ها را افزایش می‌دهد و با این عمل قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.

خواص ضد التهابی اکالیپتوس ترشحات بینی را کمتر می‌کند.

دفع ترشحات ریه را آسان‌تر می‌کند.

بهترین روش استفاده از اکالیپتوس استفاده از بخور آن  برای درمان سرماخوردگی بارداری است. برای انجام آن باید چند قطره روغن اکالیپتوس را داخل آب داغ بریزید و بخور آن را وارد مجاری تنفسی کنید.

درمان سرماخوردگی بارداری با دارو

استفاده از داروی سرماخوردگی در بارداری به‌صورت خود سرانه در بارداری به‌دلیل اثرات منفی آن بر جنین ممنوع است و اگر در دوران بارداری به سرماخوردگی مبتلا شوید باید فقط از داروهای بی‌ضرر برای خانم باردار و جنین،تحت نظر پزشک استفاده کنید

داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن اگر با نظر پزشک مصرف شود می‌تواند ایمنی بدن و بروز علائم را کاهش دهد.

داروهای بی‌ضرر برای سرماخوردگی بارداری

داروی سرماخوردگی برای زن باردار شامل قرص‌ها و شربت‌هایی است که در فرایند رشد جنین اختلال ایجاد نکند.حتی درصورت سرماخوردگی در هفته آخر بارداری هم می‌توانید از این داروها استفاده کنید.

خوردن قرص سرماخوردگی در دوران بارداری که حاوی آنتی هیستامین هستند، مانند بنادریل (دیفن هیدرامین) و کلارتین اشکالی ندارد. اما در صورتی‌که سرماخوردگی در ماه اول بارداری رخ داده، بهتر است از این دارو استفاده نکنید.

استامینوفن یک قرص موثر برای کاهش بدن درد و تب برای سرماخوردگی در بارداری است. استامینوفن حاوی تایلنول است که مصرف آن برای مدت زمان کوتاه خطری ندارد.

درصورتی‌که عفونت گلو دارید و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید، حتما باید تحت نظر پزشک این داروها را مصرف کنید.

قرص‌های ضد سرفه که مکیدنی هستند هم در درمان سرفه ناشی از سرماخوردگی در بارداری موثر است.

شربت‌های ضد سرفه و اکسپکتورانت‌هایی مانند موسینکس در درمان سرفه در سرماخوردگی مفید است. اما در مورد دوز مصرفی آن‌ها حتما پزشک باید نظر بدهد.

اسپری های بینی برای درمان سرماخوردگی حاوی استروئید هستند به همین دلیل برای استفاده در دوران بارداری مناسب هستند، همچنین اسپری‌های معمولی، قطره‌های نمکی برای مرطوب شدن بینی و قطره‌هایی که برای درمان سرفه وجود دارد نیز می‌توانید استفاده کنید.

داروهای ممنوع برای سرماخوردگی بارداری

مصرف قرص سرماخوردگی در دوران بارداری به دلیل آنتی هیستامین موجود در آن باعث کاهش هوش جنین می‌شود. برای مصرف قرص سرماخوردگی در ماه آخر بارداری نظر و تشخیص پزشک معالج تعیین کننده است.

خوردن قرص سرماخوردگی در ماه اول بارداری باعث تداخل در رشد جنین و ایجاد مشکل در زایمان مادر باردار می‌شود.

مسکن‌های ایبوپروفن و ناپروکسن، همچنین قرص تب‌بر آسپرین در دوران بارداری ممنوع است. مخصوصا در سه ماه اخر بارداری از مصرف این مسکن‌ها خودداری کنید. برای اشنایی با مسکن‌های مجاز در بارداری مقاله دیگر ما را بخوانید و درباره مصرف دارو با پزشکتان مشورت کنید.

مصرف مکمل‌های غذایی مانند مکمل روی و یا داروهای گیاهی بدون نظر پزشک ممنوع است.

اسپری‌های بینی غیر استروئیدی که حاوی اکسی متازولین است و داروهای ضد گرفتگی بینی مانند کلاریتین با نام عمومی لوراتادین، سودافد ممنوع است.

پزشکان توصیه می‌کنند مصرف دکونژستانت در سه ماه‌هی اول بارداری باید با احتیاط انجام شود و نباید دوز مصرفی آن بالا باشد، اگرچه برخی دیگر از پزشکان عقیده دارند این داروها ضرری برای مادر باردار ندارد.

برای پیشگیری از سرماخوردگی بارداری چه کار کنیم؟

پیشگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری به دلیل تاثیر سرماخوردگی بر جنین از طریق مصرف داروها بسیار ضروری است. ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که:

دست‌های خود را به طور مداوم با آب و صابون بشویید.

از تماس نزدیک با اقوام و دوستان پرهیز کنید.

خواب کافی داشته باشید.

رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات و میوه‌های تازه داشته باشید.

استرس نداشته باشید.

ورزش را فراموش نکنید.

هوای خانه را مرطوب نگه دارید، زیرا هوای خشک باعث حساسیت گلو وبینی می‌شود. می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

زنان باردار نسبت به زنان همسن خود که باردار نیستند بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا و عوارض آن که شامل پونومونی و عفونت‌های ویروسی هستند. در صورتی که سیستم ایمنی ضعیفی دارید و قصد بارداری دارید بهتر است قبل از بارداری با نظر پزشک از واکسن آنفولانزا استفاده کنید. ایمنی این واکسن تا ۶ ماه بعد از زایمان برای مادر و نوزاد باقی می‌ماند.

عوارض سرماخوردگی بارداری

عوارض سرماخوردگی شامل عوارض استفاده از داروها است.

در صورتی که خانم باردار تب داشته باشد، تب بالا نشانه‌ی عفونت است و درمان نشدن آن منجر بسقط جنین در ماه‌های اول بارداری و زایمان زودرس بعد از ۷ ماهگی می‌شود.

از عوارض قرص سرماخوردگی ،مسکن‌ها و تب برها که خودسرانه مصرف شود وزن کم نوزاد است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در مواردی که  سرماخوردگی زن باردار با علائم و نشانه‌های زیر همراه باشد مراجعه فوری به پزشک ضروری است.

با مراقبت‌های خانگی همچنان علائم سرماخوردگی دارید و بهبود نیافته‌اید.

داروهای بی ضرر برای سرماخوردگی در بارداری را مصرف کرده اید ولی هنوز علائم سرماخوردگی دارید.

دچار سرگیجه، گیجی یا سردردهای شدید در دوران بارداری می‌شوید.

سرفه‌ها همراه با خلط سبز رنگ باشد.

تب شدید بالاتر از ۳۹ درجه یا ۴۰ درجه باشد.

احساس درد یا فشار روی قفسه سینه دارید یا تنفس شما دچار اشکال شده است.

اگر خونریزی واژینال دارید.

حرکت‌های جنین کمتر شده است.