۰ نفر

با کودکی که صبحانه نمی خورد چه کنیم؟ + راه حل

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۱۰
کد خبر: 706022
با کودکی که صبحانه نمی خورد چه کنیم؟ + راه حل

غذا در بدن انسان مانند سوخت در ماشین هاست از همین رو اهمیت وِیژه ای برای انسان ها دارد و در کودکان این اهمیت دو چندان میشود.

صبحانه نخوردن کودکان و بهترین راه حل آن

به گزارش اقتصاد آنلاین، یک وعده مهم برای داشتن انرژی در کلِ روز و انجام امور روزمره صبحانه است . می بینیم کودکانی را که از صبحانه خوردن کناره‌گیری می‌کنند و این وضع والدین را تا حدود زیادی نگران خواهد کرد.

چرا باید صبحانه نخوردن کودک را جدی بگیریم ؟

کودکان به علت متوجه نشدن اهمیت وعده غذایی مهم صبحانه، ممکن است بهانه گیری کنند که میلی ندارند. در این مطلب که توسط کارشناسان شرکت پرستاری کودک آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده شما می توانید آموزش‌هایی را یاد بگیرید که با اشتیاق، کودکان صبحانه بخورند و روز خود را با انرژی شروع کنند.

والدین و پرستاران کودک همیشه باید به صبحانه کودک اهمیت زیادی بدهند. همانطور که می دانید کودکان برای داشتن روزی پر انرژی باید حتماً صبحانه میل کنند اما ممکن است بهانه گیری کنند ولی حذف این وعده غذایی به صورت زیادی به سلامتی شان صدمه وارد می کند. سردرد و سرگیجه یکی از نشانه های صبحانه نخوردن کودک است که اگر بخواهد کارهای روزمره مانند بازی و مدرسه رفتن را انجام دهد با مشکل روبه‌رو می‌شود.

ضررهای صبحانه نخوردن کودک و فواید صبحانه خوردن :

صبحانه در وزن گیری کودکان موثر است.  کسانی که صبحانه نمی خورند در طول روز بیشتر گرسنه می شوند و غذای بیشتری می خورند.

صبحانه به فعالیت صحیح دستگاه بدن کمک می‌کند و باعث پردازش عملکرد صحیح دیگر اندامها به ‌خصوص مغز می‌شود اگر در اولین وعده صبحانه نخوریم باعث می‌شود بدن برای دریافت انرژی مورد نیاز روزانه از دیگر ذخایر بدن استفاده کند و باعث کاهش وزن شود.

خوردن صبحانه مقوی که دارای مواد شیرین ، پروتئین و کربوهیدرات می باشد به کودک کمک می کند در طول روز با سرزندگی به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

نخوردن صبحانه

چه دلایلی می تواند کودکان را از خوردن صبحانه منصرف کند؟

بنا بر توصیه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت، والدین و یا افرادی که به عنوان پرستار منزل از کودکان در منزل مراقبت می کنند حتما موارد زیر را در صبحانه دادن به کودکان رعایت کنند تا کودک با میل بیشتری صبخانه خود را میل کند.

کودکانی که نسبت به بقیه افراد خانواده دیرتر از خواب بیدار می شوند و یا در کل سحرخیز نیستند اشتهایی به صبحانه نداشته و یا کودکانی که معمولا به مدرسه میرود و همیشه عجله دارند به دلیل کمبود وقت از خوردن صبحانه منصرف میشوند.

علت دیگر اینکه اعضای خانواده برای خوردن صبحانه دور هم جمع شده و هر فرد به صورت تکی صبحانه میل نمی‌کند و اگر کودکان این کار را از بقیه اعضای خانواده ببینند تشویق شده و تمایل به صبحانه خوردن پیدا می کند.

یکی از راه هایی که می تواند به بچه هایی که میل به صبحانه خوردن و یا اصلا صبحانه خوردن ندارند کمک کند این است که ما بزرگترها می توانیم میز صبحانه را چنان با تزِئین و شکل های مختلفی از مواد غذایی صبحانه درست کنیم که بچه به شوق آمده و از آن لذت ببرد و حتی برای چند لقمه که شده از آن بخورد.

کودکان ممکن است به دلیل متنوع نبودن مواد صبحانه بی اشتها شوند زیرا آن‌ها دوست دارند هر روزه مواد غذایی متفاوت را میل کنند بنابراین می توانیم روزانه مواد صبحانه را برای اشتها بیشتر شان تغییر دهیم و از تکراری شدن آن خودداری کنیم.

یک نکته قابل توجهی که وجود دارد و ممکن است خانواده ها آن را متوجه نشوند این است که والدین برای اینکه کودک خود روزش را خالی و بدون صبحانه شروع نکند راضی می‌شود از یک سری مواد فراوری شده برای کودک استفاده کند که این کار درستی نیست و هیچ سودی برای بدن کودک در پی نخواهد داشت بلکه کودک عادت می‌کند و هر روز از این مواد آماده مصرف می کند.

صبحانه نخوردن کودک و راه های مناسب برای کودکانی که به مدرسه میروند:

صبحانه نخوردن کودک (Baby does not eat breakfast) وقتی به مدرسه می رود یکی از مشکلاتی است که والدین با آن درگیر هستند.

کودکان بهانه گیری کرده و زمان را بهانه خواهند کرد. پس برای جلوگیری از بهانه گیری باید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه کودک را زودتر بیدار کرده تا زمان کافی برای صبحانه خوردن داشته باشند

همچنین برای اشتهای بیشتر کودکان می‌توان از موادی که کودکان دوست دارند استفاده کرد

صبحانه نخوردن کودک و تاثیر بر سلامتی جسمی و روحی کودک:

در کودکان شاهد رشد بیشتری هستیم و روند رشدی سریعتری را دارند که به دلیل گردش بالای مواد در بدن آنها است به همین دلیل نیاز است برای کامل شدن و کمک کردن به رشد بهتر کودکان از مواد مغذی مناسبی استفاده شود. یک راه برای کمک به سلامتی آنها خوردن وعده صبحانه است.

اگر کودکان صبحانه میل نکنند ذخایر گلوکز خون کاهش می یابد و موجب حساس شدن و عصبانیت فرد می‌شود. همچنین استفاده همیشه از صبحانه در کودکانی که به مدرسه می روند باعث حضور فعال تر و پر انرژی تر شان می شود و در یادگیری شان موثر است و سر کلاس به علت گرسنه نبودن کمتر ذهنشان درگیر شده و مغز عملکرد مثبت تری دارد.

تاثیر نرمش صبحگاهی بر صبحانه خوردن کودکان:

یک راه حل مناسب اینکه کودک را زودتر از خواب بیدار کنید تا بیشتر گرسنه شود و در طی این مدت می‌توانید ورزش کنید و نرمش صبحگاهی انجام دهید تا کودک گرسنه تر شود تا میل بیشتری پیدا کند.

مواد غذایی مناسب برای صبحانه کودکان :

شیر: به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و پروتئین یک گزینه مناسب است.

تخم مرغ به تقویت بینایی کمک می‌کند و منبع مهم پروتئین است.

میوه و سبزیجات دارای فیبر است و سرشار مواد معدنی که در وعده صبحانه راهکار خوبی است.

یک سری نکات که می‌تواند به مشکل صبحانه نخوردن کودک کمک کند:

مدیریت زمان و عجله نکردن والدین و گوشزد به کودکان که( زود باش) و با حوصله رفتار کردن.

میز آرایی برای کودکان و استفاده از چیدمان مناسب در کنار میز موسیقی مورد علاقه کودکان و قرار دادن عروسک دلخواه کودک

ایجاد وسوسه در کودکان با قرار دادن آبمیوه، شیرکاکائو برای تشویق بیشتر

اختصاص دادن ظرف مخصوص برای صبحانه خوردن در آن

جایزه قرار دادن برای کودکان جهت تمایل بیشتر

کم خونی یکی از عوارض صبحانه نخوردن کودک است همچنین روند رشد کودک را هم می‌تواند دچار مختل نماید . در بعضی افراد هم ریزش مو را شاهد هستیم زیرا در میزان کراتین مو تاثیر می‌گذارد.