۰ نفر

چطور مصرف نمک را کاهش دهیم

۱۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۴۶
کد خبر: 705800
چطور مصرف نمک را کاهش دهیم

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که مردم بیش از دو برابر حد ضروری نمک می‌خورند و این وضعیت آنها را در معرض مرگ زودرس قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، "رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی مرگ و میر و بیماری در جهان استتدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد، مصرف بیش از حد نمک یکی از مقصران اصلی آن است.

اولین گزارش جهانی WHO در نوع خود در مورد کاهش مصرف نمک نشان می دهد که جهان برای دستیابی به هدف جهانی خود برای کاهش 30 درصدی مصرف نمک تا سال 2025 خارج از مسیر است.

این گزارش نشان می‌دهد که بیشتر کشورها چنین هستند هنوز هیچ سیاست اجباری کاهش نمک را اتخاذ نکرده استاو گفت که مردم خود را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی قرار می دهند.

برای معکوس کردن این روند، آژانس سلامت جهانی یک نامه را صادر می کند تماس به همه کشورها برای اجرای طرح هایی برای کاهش نمک و به تولید کنندگان برای تعیین اهداف بلندپروازانه کاهش سدیم در محصولات خود.

عامل خطر بالا

نمک غنی از سدیم در حال حاضر منبع طعم و مزه و همچنین درگیری مسلحانه طی هزاران سال است در سراسر جهان بیش از حد مصرف می شود به ضرر سلامتی کلی است.

نمک خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

میانگین مصرف جهانی 10.8 گرم در روز تخمین زده می شود که بیش از آن است توصیه WHO را دو برابر کنید کمتر از 5 گرم یا یک قاشق چایخوری در روز. منبع اصلی سدیم نمک خوراکی (کلرید سدیم) است، اما در چاشنی‌های دیگر مانند گلوتامات سدیم نیز وجود دارد.

خوردن بیش از حد نمک آن را به مهم ترین عامل خطر برای مرگ تبدیل می کند. مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی و تغذیه. شواهد بیشتری در حال ظهور است که ارتباط بین مصرف زیاد نمک و افزایش خطر ابتلا به سایر شرایط سلامتی مانند سرطان معدهچاقی، پوکی استخوان و بیماری کلیوی.

کمبود راه حل های سیاسی

تنها 9 کشور – برزیل، شیلی، جمهوری چک، لیتوانی، مالزی، مکزیک، عربستان سعودی، اسپانیا و اروگوئه – در حال حاضر بسته جامعی از سیاست های توصیه شده برای کاهش مصرف نمک دارند. گزارش WHO نشان می دهد فقط 5 درصد از جمعیت جهان است توسط سیاست های کاهش اجباری نمک محافظت می شود و 73 درصد از 194 کشور عضو WHO توانایی اجرای کامل چنین سیاست هایی را ندارند.

نجات زندگی از طریق معرفی سیاست های کاهش سدیم مقرون به صرفه است جزء مهم اقدام برای دستیابی به دستور کار 2030 WHO گفت که هدف توسعه پایدار کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

رویکردهای "بهترین خرید".

یک رویکرد جامع برای کاهش نمک شامل اتخاذ سیاست های اجباری و سازمان جهانی بهداشت چهار مداخله "بهترین خرید". مرتبط با نمک است که تا حد زیادی به پیشگیری از بیماری های غیرواگیر کمک می کند.

این شامل فرمولاسیون مجدد غذاها تا نمک کمتری داشته باشد و ایجاد سیاست های تهیه مواد غذایی عمومی برای محدود کردن غذاهای غنی از نمک یا سدیم در چنین موسساتی مانند بیمارستان ها، مدارس و محل های کار.

علاوه بر این، WHO بسته بندی جلویی را توصیه می کند برچسب زدن که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند محصولاتی با نمک کمتر و عمومی و رسانه‌ای انتخاب کنند کمپین های آگاهی بخشی.

نوآوری هایی مانند نمک کم سدیم در کنار سایر اقدامات اثبات شده از جمله ابزارهایی هستند که دولت ها می توانند از آنها استفاده کنند.