۰ نفر

همه چیز درباره انواع گردن درد؛ از دلایل تا درمان

۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۴۶
کد خبر: 705106
همه چیز درباره انواع گردن درد؛ از دلایل تا درمان

اگر شما گردن درد (سرویکال) دارید، دردی را در گردن خود احساس می‌کنید که به اندام‌های دیگر منتشر نمی‌شود. با وجود اینکه در بعضی موارد گردن درد سرویکال بعد از چند روز از بین می‌رود افرادی هم هستند که از این مشکل بطور دائم رنج می‌برند.

علل درد سرویکال گردن + درمان و ورزش

به گزارش اقتصاد آنلاین، گردن بخشی از ستون فقرات است و سرویکالژیا (cervicalgia) اصطلاحی است برای توضیح دادن دردهای شدید و ناراحت کننده‌ای که در ناحیه گردن روی می‌دهد. تحقیقات نشان داده که زنان بیش از مردان از سرویکالژیا رنج می‌برند.

ستون فقرات ساختار پیچیده ای است که از سر پشتیبانی می‌کند. این بخش از مهره های کوچک، دیسک‌ها، مفاصل، ریشه‌های عصبی، ماهیچه‌ها و رباطها تشکیل شده است. این سیستم انعطاف‌پذیر و پیچیده نشان دهنده آن است که مستعد آسیب و درد است.

داشتن گردن درد می‌تواند به آهستگی شما را از کار بیاندازد. می‌تواند به شغل شما و دیگر فعالیت‌های روزانه‌تان، ضربه بزند. سایر افراد ممکن است خوش شانس باشند و علائم گردن دردشان، خود به خود بعد از چند روز برطرف شود.

دیگران ممکن است چنین خوش شانس نباشند و گردن درد شدیدشان منجر به مشکلات بیشتری شود مانند سرگیجه و سردردهای مکرر. سرویکالژیا وقتی ماندگار شود نیازمند بررسی پزشکی است.

جدا از اینکه دلیل بروز سرویکالژیا چیست نمی‌توان انکار کرد که سبب ایجاد ناراحتی و مشکل در زندگی می‌شود. این مهم است که کسانی که به واسطه مشکل یا آسیب دیدگی از گردن درد رنج می‌برند،  قبل از مشغول شدن به فعالیت‌های عادی زندگی یا ورزشی، وقتی را برای التیام دادن به این دردها اخصاص دهند. اگر گردن درد شدید و ماندگار شود می‌بایست با یک پزشک متخصص مشورت کرد زیرا نادیده گرفتن علائم می‌تواند سبب بدتر شدن این وضعیت شود.

انواع گردن درد (سرویکالژیا)

 درد سرویکال گردن

این مهم است که بدانید، دو نوع گردن درد وجود دارد: حاد و مزمن

سرویکالژیای حاد

سرویکالژیای حاد، درد همراه با سوزش شدید یا درد همراه با تیر کشیدن است که ممکن است به شانه‌ها سرایت کند. افرادی که از سرویکاژیای حاد رنج می‌برند در دستان‌شان احساس بی‌حالی یا در دستها و پاهایشان احساس ناهماهنگی و عدم تعادل دارند. اگر این شرایط را تجربه کرده‌اید یا گردن درد همراه با بی‌اشتهایی، کاهش وزن، حالت تهوع  و استفراغ  دارید، اینها می‌توانند نشان دهنده عفونت یا تومور در ستون فقرات باشند.

سرویکالژیا مزمن

سرویکالژیای مزمن  بهترن تعریف برای دردی است که برای مدت ماندگار آن طولانیست . وجود یک عصب تحت فشار بیشترین دلیل ایجاد گردن درد مزمن می‌باشد اما  دلایل دیگری نیز وجود دارد. برای درمان می‌بایست بیرون زدگی دیسک سرویکال (گردنی) که سبب فشار به عصب می‌شود، برطرف گردد. شدت درد، ضرورت انجام یا عدم انجام عمل جراحی را تعیین خواهد کرد.

دلایل گردن درد سرویکال

اعصاب، استخوانها، دیسکها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها و مفاصل و بطور کلی تمام ساختار سرویکال، وقتی ملتهب یا تحریک شوند، می‌توانند سبب گردن درد شوند. فهرست زیر مربوط به دلایل سرویکالژیا می‌باشد:

آسیب دیدگی

درجریان حوادثی که اتفاق می‌افتد، انسانها ضرباتی را تجربه می‌کنند. در این نوع آسیب دیدگی‌ها گردن بیش از حد کشیده می‌شود زیرا سر به حدی، خارج از حد طبیعی حرکت گردن، به سمت جلو یا عقب حرکت می‌کند. این مسئله ضربه سختی به ماهیچه ها و رباطهای گردن وارد می‌کند، سبب بی‌حالی، درد و سفتی گردن می‌شود.

آسیب‌های ورزشی می‌توانند پاره‌گیهای میکروسکوپی در ماهیچه‌های گردن ایجاد کرده، سبب التهاب آنها شوند.

سن

همچنانکه سن شما بالا می‌رود، اختلالات ناشی از فرسودگی مانند آرتروز گردن و دیسک گردن (فرسودگی دیسک) را تجربه می‌کنید. آرتروز وضعیت رایجی است که به سبب آن، روی استخوانهای بدن زائده‌هایی بوجود می‌آید که سبب ایجاد مشکل در حرکت مفاصل می‌شود. فرسودگی دیسک، دیسکهای بین مهره‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد به این صورت که این دیسکها انعطاف‌پذیری و ضخامتشان را از دست می‌دهند. در اثر این اختلالات ممکن است برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک روی می‌دهد.

بیماری‌ها / وضعیت‌ها

در این موارد درد ناشی از سرویکالژیا گردن می‌بایست جدی گرفته شود. عفونت نخاع، شکستگی یا تومور نیز می‌توانند عامل درد و ناراحتی باشد.

نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت روی صندلی می‌تواند عامل ایجاد گردن درد باشد. این مهم است هنگام کار هر از گاهی از جای خود بلند شوید. اگر شما برای ساعات طولانی پشت میزکار خود می‌نشینید باید مطمئن شوید که به شکل صحیحی میز و صندلیتان را تنظیم کرده و نشسته‌اید تا از گردن درد جلوگیری کنید. مهارتهای ارگونومیکی وجود دارد که به شما در این امر کمک می‌کند.

قوز کردن

این وضعیت در ورزشکاران رشته‌های دوچرخه سوارای، بیس بال و زیبایی اندام را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این افراد مایلند در حالیکه شانه‌ها و چانه‌شان به سمت جلو است، بنشینند. هر نوع رفتاری که این وضعیت را بصورت عادت تکرار شونده درآورد سبب ایجاد قوز می‌شود.

سبک زندگی

در وضعیت نامناسب قرار گرفتن، چاقی، و ضعف ماهیچه‌های شکمی سبب می‌شود گردن به سمت جلو خمیده شده، به ناحیه شانه‌ها و گردن فشار وارد شود. این مسئله سبب سفتی و درد ماهیچه‌ها می‌شود.

وضعیت بدن در حالت خواب

افرادی که روی شکم می‌خوابند فشار به گردنشان افزایش می‌یابد و سفتی و درد گردن را تجربه می‌کنند.

استرس

قرار گرفتن در شرایط اضطراب می‌تواند سبب فشار و سفت شدگی ماهیچه‌های گردن، پشت و شانه‌ها شود. اغلب افراد متوجه نمی‌شوند در این شرایط ماهیچه‌های گردنشان را فشرده کرده‌اند.

تمرینات ورزشی ناقص

کشیدگی کم یا ناقص پس از تمرینات فیزیکی سبب سفت شدن و درد ماهیچه‌ها می‌شود. به کشیدن ماهیچه‌ها در خلال سرد کردن آنها بعد از تمرین، اهمیت دهید.

علائم و نشانه های گردن درد سرویکالژیا

درد سرویکالژیا معمولا بصورت محلی است، یعنی به سایر قسمت‌های بدن منتشر نمی‌شود. برخی افراد خوش شانسند و گردن درد سررویکالژیای آنها بعد علائمی خفیف، خود به خود از بین می‌رود، مانند سفتی گردن که چند روز ادامه دارد یا حرکت سر از سمتی به سمت دیگر که به سختی انجام می‌شود. این عارضه در بعضی افراد به گرفتگی گردن موسوم است.

همه مردم چنین علائم خفیفی ندارند. برای برخی افراد گردن درد، شدید و ناتوان کننده است. درد شدید، التهاب و سفتی عضلات، حرکت گردن را سخت می‌کند. یکی از علائم سرویکالژیا دردهای شدید و ناگهانی (تیر کشیدن) گردن در زمان حرکت دادن ناگهانی سر است. در بعضی موارد این مشکل در هر زمانی که فرد بخواهد سرش را تکان دهد، روی می‌دهد. فهرست زیر سایر علائم سرویکالژیا را که مردم تجربه کرده‌اند، نشان می‌دهد:

حساسیت (حساسیت به درد) در ناحیه گردن و شانه

سرگیجه

سردرد (ممکن است از میگرن باشد)

احساس سوزش

احساس درد

حالت تهوع

عرق کردن شبانه

تار شدگی بینایی

درد در ناحیه صورت

تشخیص درد سرویکالژیا

گاهی تشخیص سرویکالژیای خفیف، سخت نیست. یک آزمایش فیزیکی می‌تواند بسرعت علائم را پیدا کند و پزشک بلافاصله علت دقیق را توضیح می‌دهد. وقتی علت مشخص نیست، سوابق پزشکی بررسی شده و تستهای تشخیصی تجویز می‌شود. برای مثال تصویر اشعه ایکس می‌تواند کم شدن صخامت دیسک، وجود آرتروز و  شکستگیها را مشخص کند. تصاویر MRI می‌تواند برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک را مشخص کند.

در زیر برخی از تستهای دیگر را مشاهده می‌نمایید:

اسکن استخوان: مشکلات ستون فقرات نظیر آرتروزها، شکستگیها یا عفونت ها را پیدا می‌کند.

رسانایی عصب: مطالعه یا الکترومیوگرافی می‌تواند مشکلات عصبی بیمار را نشان دهد.

دیسکوگرام: می‌توان مشکلات دیسکها را در ناحیه گردن نشان دهد.

مایلوگرام: مشکلات احتمالی مجرای ستون فقرات یا آسیبهای طناب نخاعی را مشخص می‌کند.

در خلال انجام آزمایشات فیزیکی پزشک فقط ستون فقرات را مورد بررسی قرار نمی‌دهد. آن‌ها تستهای عصبی که زیر و روی اندام‌ها را بررسی می‌کند، هرگونه حالت غیرعادی راه رفتن را چک می‌کنند و مشکلات مثانه و روده را نیز بررسی می‌کنند. اگر پزشک متوجه گرم شدگی در ماهیچه‌های گردن یا مفاصل شود، ممکن است نشانه‌ی التهاب درونی یا وضعیتی مانند رماتیسم مفصلی باشد. اگر شما در نقاط بخصوصی از گردن و همچنین سایر نقاط بدن، در اثر فشار کوچکی درد احساس کردید، پزشک شما ممکن است به وجود فیبرومیالژیا شک کند.

درمان گردن درد سرویکالژیا

درمان‌های که می‌شود برای گردن درد انجام داد عبارتند از:

داروهای مسکن

برخی افراد به دنبال تسکین سریع هستند ، این افراد می‌توانند به سمت تمرینات ورزشی گردن درد بروند.  این دسته از افراد انتخاب دیگری نیز دارند و آن استفاده از داروهای مسکنی که به نسخه پزشک نیاز ندارند، است مانند آستامینوفن یا ایبوپروفن. آنها داروهای مسکن را همراه با داروهای ضد التهاب مصرف می‌کنند. این داروها بهتر است در نقاط حساس تزریق شوند.

تزریق اپیدورال استروئید (بی‌حس کننده عصب)

اگر روشهای دیگر گردن درد شما را تسکین نداد، ممکن است از تزریق یک اپیدورال استروئید (ESI) یا یک بی‌حس کننده عصب گردن استفاده کنید. ESI مقدار کمی کوتیزون را در مسیر عبور نخاع قرار می‌دهد. کورتزون یک ضد التهاب قوی است که التهاب اطراف اعصاب را کنترل کرده و ممکن است دردی را که به واسطه تحریک ریشه‌های اعصاب ایجاده شده، تسکین دهد. این تزریق اغلب زمانی استفاده می‌شود که سایر تدابیر سنتی ماثر نباشد یا یا لازم باشد یک جراحی به تعویق بیافتد.

استفاده از اثر درمانی سرما و گرما

بسیار از مردم مشاهده کرده‌اند که درد گردنشان بعد از چند روز تا چند هفته در اثر استفاده از روشهای خانگی برطرف شده است. اینکه دقیقا چه درمانی باید برای دردتان انجام دهید تا حد زیادی به دلیل بروز آن بستگی دارد. برای مثال اگر به پارگی ماهیچه در اثر یک آسیب ورزشی یا سایر آسیب دیدگیها مشکوک هستید، استفاده از یخ روش مناسبی برای تسکین درد و ورم می‌باشد. در این حالت نباید از گرما استفاده کرد زیرا ممکن است سبب بدتر شدن اوضاع شود.

اگر سرویکالژیا در نتیجه یک تنش بوجود آمده برخلاف آسیب دیدگی ، گرما برای آزاد کردن ماهیچه درگیر و تسکین درد ماثر است. مستقل از دلیل بروز سرویکالژیا ، استراحت کافی همیشه مفیداست.

گردن بند طبی

گردن بندهای طبی حرکت گردن را محدود کرده و از سر پشتیبانی می‌کنند و با این کار فشار را از روی گردن برمی‌دارند. البته دراز کشیدن نیز می‌تواند حرکت گردن را محدود کرده و فشار را کم کند در نتیجه ماهیچه‌ها التیام پیدا می‌کنند.

فیزیوتراپی

کسانی که از سرویکالژیا رنج می‌برند می‌توانند با فیزیوتراپیستها کار کنند. آنها می‌توانند برنامه‌های درمانی ارائه کنند که ممکن است مشتمل بر تمرینات ورزشی گردن، ماساژ، و دیگر تکنیک‌ها مانند:

انقباض سرویکال: این تکنیکی است که به موجب آن به آرامی سر و در نتیجه ماهیچه‌های گردن کشیده می‌شود. این روش می‌تواند اندازه مسیر پیامهای عصبی را افزایش دهد.

مافوق صوت (التراسوند): التراسوند امواج صوتی کوچکی را با فرکانس بسیار بالا که از محدوده شنوایی انسان خارج است، تولید می‌کند. وقتی از این امواج در محل وجود مشکل در بافتهای نرم و مفاصل استفاده می‌شود، علاوه بر اینکه درد، سفتی و گرفتگی عضله (اسپاسم) را کم می‌کند،  گرما تولید کرده و سبب کاهش التهاب و افزایش جریان خون می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد التراسوند درمانی اثر مثبتی روی فرایند التیام درد دارد.

طب سوزنی: طب سوزنی سبب آزاد سازی عمقی ماهیچه‌های گردن و شانه، کاهش التهاب و ایجاد تعادل در سیستم عصبی که به کاهش درد و تحریک بهبودی، کمک می‌کند ، می‌شود. این امر منجر به تسکین طولانی مدت حتی بعد از اتمام دوره درمانی می‌شود.

اوزون درمانی

اکسیژنی که تنفس می‌کنید بصورت مولکولهای دو اتمی (O2) در هوا موجود است که این شکل از اکسیژن بسیار پایدار است. اوزن شکل دیگری (ایزوتروپ) از اکسیژن است که از سه اتم (O3) تشکیل شده است. علاوه بر اینکه سومین اتم اکسیژن ، مولکول آن را پر اکسیژن (سوپرشارژ) می‌کند، خصوصیات بسیار خوبی نیز به آن می‌افزاید که این خصوصیات مشخص شده‌اند و در سیستم‌های بیولژیک بکار می‌روند همچنان که در تمرینات پزشکی از این خصوصیات استفاده می‌شود.

التیام بخشی به شیوه اوزون درمانی یک شیوه درمانی منحصر به فرد است که عمل بهبودی و سم زدایی را همزمان انجام می‌دهد. در طبیعت اوزن از طریق تابش اشعه ماوراء بنفش تولید می‌شود در حالیکه اوزون طبی، از طریق عبور دادن جریان الکتریکی شدید به شکل جهتش الکتریکی و کنترل شده، از میان اکسیژن طبی با غلظت دقیق، در یک دوره زمانی مشخص، تولید می‌شود. استفاده از اوزون طبی برای جلوگیری یا درمان بیماریها، التیام بخشی به شیوه اوزون درمانی نامیده می‌شود. بواسطه مکانیسم فعالیت اوزون طبی، این گاز اثرات مطلوبی روی بخشهای مختلفت بدن دارد.

پی آر پی درمانی

اگر شما گردن درد دارید، پلاسمای غنی شده با پلاکت ممکن است به درمان آن کمک کند. پلاکت بخشی از خون شما است که کمک می‌کند بدن خودش را درمان کند. PRP می‌تواند کمک کند که گردن شما احساس بهتری داشته باشد و بهتر کار کند.

فرآیند انجام این روش درمانی با نمونه برداری از خون شما آغاز می‌شود. این نمونه در دستگاه سانتریفیوژ چرخانده می‌شود. این عمل سبب جدا شدن بخش‌های خون یعنی پلاکتها، پلاسما، گلبول‌های قرمز و سفید می‌شود. سپس پلاکت‌ها تغلیظ شده با مقداری پلاسما ترکیب می‌شود. این ترکیب پلاسمای غنی شده با پلاکت نام دارد.

پزشک این ترکیب را به بافت آسیب دیده تزریق می‌کند. سیستم ایمنی بدن (سیستمی که از سلامتی جسمی شما محافظت می‌کند) بسرعت واکنش نشان می‌دهد. گلبول‌های سفید بخصوصی که ماکروفاژ (macrophages) نامیده می‌شوند به این بافت هجوم می‌برند. آنها سلولهای تخریب شده را از بین می‌برند. آنها به آماده شدن آن منطقه جهت بهبود یافتن کمک می‌کنند. سپس سلولهای ساقه‌ای شروع به تکثیر می‌کنند. بعد از مدتی آنها بافت تخریب شده را تعمیر و بازسازی می‌کنند.

بعد از تزریق شما می‌توانید به خانه بروید. ممکن است تا رسیدن به بهبودی کامل نیاز به تزریق مجدد داشته باشید.

تمرینات ورزشی برای گردن درد

تمرینات ورزش گردن بصورت روزانه نیز ممکن است مفید باشد. تا برطرف شدن درد شدید، صبر کنید و سپس سعی کنید تمرینات ورزش را انجام دهید. گرم کردن محل درد با یک حوله گرم یا دوش آب گرم یا هر دو نیز می‌تواند مفید باشد.

کشش سردرد

برای کشیدن ماهیچه‌های پس سر، که اغلب سبب سردرد و درد در ناحیه بالایی گردن می‌شوند، چانه خود را مستقیم به عقب بکشید مانند حالتی که دو چانه درست می‌کنید یا گردنتان را بدون اینکه به پایین نگاه کنید به عقب بکشید.

کشیدن عضلات کناری گردن

اسکالنها (scalenes) عضلاتی هستند که در دو طرف گردنتان قرار دارند. این عضلات بصورت میله‌هایی هستند که روی یک پرده عمودی چیده شده‌اند و قسمت جلو آمده سر آنها را به هم بسته است. اعصابی که دستان شما را به سمت پایین حرکت می‌دهند از میان این ماهیچه‌ها عبور کرده‌اند بنابراین وقتی سفت می‌شوند عکس‌العمل عصبی مربوط به آن را در دستها یا بازوها مشاهده می‌شود. برای کشیدن آنها مستقیم به جلو نگاه کنید و گوشتان را به سمت شانه‌ حرکت دهید. شما می‌توانید به آرامی سرتان را با دست بکشی تا کشیدگی بیشتر شود.

کشیدن عضله ذوزنقه‌ای

ماهیچه‌های ذوزنقه‌ای ماهیچه‌هایی در قسمت بالایی شانه‌ شما هستند که به سمت داخل گردن شما متمالند. آنها شانه‌های شما را بالا می‌آورند. اما آنها در حرکات دیگر هم دخالت دارند. وقتی منقبض کننده‌های ماهیچه‌های شانه‌ها ضعیف شوند، ماهیچه‌های ذوزنقه‌ای باوجود اینکه برای این کار ساخته نشده‌اند وظیفه آنها را به عهده می‌گیرند. اینها ماهیچه‌های دیگری هستند که وقتی سر جلوی شانه‌ها نگهداشته می‌شود، عصبی می‌شوند. دست راست خود را پشت کمر قرار دهید و چانه خود را به سمت سینه خم کنید. گردن خود را به سمت چپ کج کنید در حالیکه سرتان را به سمت راست چرخانده‌اید. این کار را در سمت مقابل هم انجام دهید.

جراحی

اگرچه جراجی می‌تواند مشکل ساز شود، جراحی فقرات سرویکال در بعضی مواردی که درد شدید است، ضروریست.  بطور طبیعی، گردن درد به سایر اقدامات سنتی پاسخ نمی‌دهد. برخی عوامل قبل از پیشنهاد دادن عمل جراحی درنظر گرفته خواهد شد.

خوشبختانه ناراحتی برخی افراد که به سرویکالژیا مبتلا هستند بصورت موقت است و مشکل‌شان به احتمال زیاد مربوط به خوابیدن در وضعیت نامناسب، خمیده شدن روی میز، ایستان یا نشستن در شرایط نامناسب یا عدم مقابله مناسب با استرس است. تمرینات ورزشی گردن درد می‌تواند برای افرادی که با این مشکل رو به رو هستند، تفاوت بزرگی ایجاد کند. ویدیوی زیر را ملاحظه نمایید.  در این ویدیو برخی روشهای پیشنهاد شده برای کشش گردن توسط پزشک متخصص فیزیوتراپی انجام می‌شود.