۰ نفر

بهترین رژیم غذایی را بشناسید

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۵۲
کد خبر: 704347
بهترین رژیم غذایی را بشناسید

مطالعه رژیم های غذایی محبوب بیش از چهار برابر تفاوت در میزان کربن را نشان می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک مطالعه جدید از دانشگاه تولین که رژیم‌های غذایی رایج را از نظر کیفیت تغذیه‌ای و تأثیرات بر زیست‌محیطی مقایسه کرده است، نشان داد که رژیم‌های کتو و پالئو، از نظر کیفیت کلی تغذیه در بین پایین‌ترین امتیاز‌ها و از نظر انتشار کربن از بالاترین امتیاز‌ها هستند.

رژیم کتو، که مقادیر زیاد چربی و مقادیر کم کربوهیدرات را در اولویت قرار می‌دهد، تقریباً ۳ کیلوگرم دی اکسید کربن به ازای هر ۱۰۰۰ کالری مصرفی تولید می‌کند.

رژیم پالئو، که از غلات و حبوبات به جای گوشت استفاده می‌کند، پایین‌ترین امتیاز کیفی رژیم غذایی را دریافت کرد و همچنین دارای میزان کربن بالایی بود. یعنی ۲.۶ کیلوگرم دی اکسید کربن در هر ۱۰۰۰ کالری.

این مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، نمرات کیفیت رژیم غذایی را با استفاده از داده‌های بیش از ۱۶۰۰۰ رژیم غذایی بزرگسال جمع‌آوری‌شده توسط بررسی ملی سلامت و تغذیه CDC گردآوری کرده است.

به رژیم‌های غذایی فردی بر اساس شاخص تغذیه سالم فدرال امتیاز داده شد و میانگین نمرات برای افرادی که هر نوع رژیم را می‌خورند محاسبه شد.

نویسنده ارشد این مطالعه دیگو رز مدیر برنامه تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه تولان گفت: در حالی که محققان تأثیر تغذیه‌ای رژیم‌های کتو و پالئو را بررسی کرده اند، این اولین مطالعه‌ای است که میزان کربن هر کدام از این رژیم‌ها را اندازه گیری می‌کند.

رز گفت: ما به تأثیرات منفی آب و هوا مشکوک بودیم، زیرا آن‌ها گوشت محور هستند، اما هیچ کس واقعاً این رژیم‌ها را با یکدیگر با استفاده از یک چارچوب مشترک مقایسه نکرده بود.

از سوی دیگر طیف، رژیم غذایی وگان کمترین تأثیر را بر آب و هوا دارد و به ازای هر ۱۰۰۰ کالری مصرفی ۰.۷ کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می‌کند که کمتر از یک چهارم تأثیر رژیم کتو است.

رژیم غذایی وگان با رژیم‌های گیاه‌خواری و آفت‌خواری دنبال شد که تأثیر بیشتری داشت.

رژیم غذایی آفت خوار بالاترین امتیاز را در کیفیت تغذیه رژیم‌های مورد تجزیه و تحلیل به دست آورد و رژیم‌های گیاهخواری پس از آن قرار گرفتند.

رژیم همه چیزخوار - رایج‌ترین رژیم غذایی، که توسط ۸۶ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی ارائه می‌شود - دقیقاً در وسط بسته کیفیت و پایداری قرار داشت.

بر اساس یافته‌ها، اگر یک سوم کسانی که رژیم غذایی همه‌چیزخواران را دنبال می‌کنند، به طور متوسط ​​برای هر روز، رژیم گیاهخواری را شروع کنند، معادل حذف ۳۴۰ میلیون مایل وسیله نقلیه مسافربری خواهد بود.

وقتی کسانی که رژیم‌های همه‌چیز خوار داشتند، نسخه‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا DASH محدودکننده گوشت چرب را انتخاب کردند، هم میزان کربن و هم امتیاز کیفیت غذایی بهبود یافت.

رز گفت: تغییر آب و هوا مسلماً یکی از مهم‌ترین مشکلات زمان ما است و بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند که به سمت رژیم غذایی گیاهی بروند.

بر اساس نتایج ما این امر باعث می‌شود، که به طور کلی سالم باشید.

یک مطالعه با حمایت سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۳۴ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از سیستم غذایی ناشی می‌شود.

سهم عمده این انتشارات ناشی از تولید مواد غذایی است، به طوری که گوشت گاو مسئول انتشار ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از تولید مرغ و بیش از ۲۰ برابر بیشتر از تولید آجیل و حبوبات است.

در حالی که اثرات زیست محیطی غذا‌های خاص به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، رز گفت: این مطالعه مهم است، زیرا در نظر می‌گیرد که چگونه افراد رژیم‌های غذایی محبوبی را انتخاب می‌کنند که از طیف گسترده‌ای از غذا‌ها تشکیل شده است.

رز هنوز در مورد چگونگی تشویق عادات غذایی که برای مردم و کره زمین بهتر است، سؤال دارد.

او گفت: من فکر می‌کنم سؤال بعدی این است که چگونه سیاست‌های مختلف بر نتایج تاثیر می‌گذارند و چگونه می‌توانند ما را به سمت رژیم‌های غذایی سالم‌تر و سازگار با محیط زیست سوق دهند.

به نظر می‌رسد، محققان در خصوص بهترین رژیم غذایی اشتراک نظر ندارند و حذف هر یک از دسته‌های غذایی طبق هرم تغذیه تبعات نا مطلوبی به همراه دارد.