۰ نفر

علائم خال های سرطانی؛ نگران کدام خال‌ها باشیم؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۵۸
کد خبر: 704258
علائم خال های سرطانی؛ نگران کدام خال‌ها باشیم؟

اکثریت خال‌ها ولکه‌های پوستی خوش خیم هستند وخطر ابتلا به سرطان پوست در آن‌ها بسیار کم است. اما همواره باید مراقبت تغییرات بدخیمی در خال‌های سرطانی بود.

به گزارش اقتصاد آنلا؛ خال‌ها در هر جایی از بدن و به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، گروهی یا منفرد می‌توانند دیده شوند.

آیا بزرگ‌شدن خال طبیعی است؟

رشد خال همگام با سرعت رشد کودک طبیعی است. ممکن است رنگ خال‌ها تیره یا روشن‌تر شود. همچنین، رشد یا تغییر سریع یک خال می‌تواند نگران‌کننده باشد. درصورتی‌که یک خال به‌گونه‌ای تغییر کند که ظاهری متفاوت از دیگر خال‌ها به دست آورد، نگران‌کننده بوده و باید توسط پزشک متخصص پوست بررسی شود.

علائم خال های سرطانی

وجود هرکدام از علائم زیر نگران‌کننده است و باید به خال‌های سرطانی مشکوک شد و برای نمونه‌برداری و بررسی بیشتر پاتولوژیک به پزشک مراجعه شود. در علم پزشکی به‌منظور بیان راحت‌تر موضوع به بیماران آن را به‌اختصار ABCDE  می‌گوییم.

(A (Asymmetry عدم تقارن ‌

ضایعات غیر سرطانی معمولاً شکل مدور، گرد و یا بیضی‌شکل دارند، اما نامتقارن بودن در انواع خال‌های سرطانی شایع‌تر است.

(B (Border نامنظم‌بودن لبه خال

مضرس و دندانه‌دار بودن لبه خال‌ها نیز یکی دیگر از علائم مطرح کننده خال‌های سرطانی است.

(C (Color غیریکنواخت بودن رنگ خال

وجود سایه‌روشن‌های رنگ در یک خال به شکلی که مثلاً قسمتی از آن قهوه‌ای تیره، سیاه و قسمت‌های دیگر قهوه‌ای روشن، قرمز، یا رنگ‌های دیگر باشد نیز می‌تواند از علائم خال های سرطانی باشد که نیازمند توجه است.

(D (Diameter اندازه خال

خال‌های گوشتی سرطانی معمولاً بزرگ‌تر از خال‌های معمولی هستند. ابعاد بالاتر از ۶ میلی‌متر یکی دیگر از علائم مطرح کننده سرطانی بودن ضایعه است.

(E (Evolving پیدایش هرگونه تغییرات

تغییرات کاملاً مشخص و سریع در اندازه، شکل و رنگ خال‌ها و پیدایش علایمی مانند خارش، سوزش، برجسته‌شدن (سریع) سفت‌شدن یا نرم‌شدن ضایعه، رنگ آبی مایل به سیاه، تورم، دلمه، ترش، خون‌ریزی و زخم مطرح کننده خال‌های سرطانی از نوع ملانوم است که باید هر چه سریع‌تر درمان شود.

هر شخصی باید نسبت به خال‌های بدن خود آشنایی کامل داشته باشد تا در صورت پیدایش تغییرات ذکر شده به‌سرعت متوجه شود و اقدام به درمان کند. این نکته به‌خصوص در افرادی که مبتلا به خال‌های دیس پلاستیک (غیرعادی) هستند و آن‌هایی که خال‌های مادرزادی با قطر بزرگ‌تر از ۲۰ سانتی‌متر دارند و هم چنین آن‌هایی که خود یا عضوی از اعضای خانواده‌شان مبتلا به سرطان پوست بوده‌اند، اهمیت بیشتری دارد.

آیا برداشتن خال خطرناک است؟

چنانچه تغییرات فوق در خال وجود نداشته باشد به‌هیچ‌عنوان برداشتن آن باعث تبدیل‌شدن ضایعه به سرطان نمی‌شود. ولی چنانچه اشتباهاً یک ضایعه بدخیم به اسم خال برداشته شود و بررسی پاتولوژیک به عمل نیاید، بلافاصله عود می‌کنند و اگر درمان کامل انجام نشود ممکن است رشد کند و عمیق‌تر شود.