۰ نفر

پوسیدگی دندان را در خانه درمان کنید

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۱۲
کد خبر: 703889
پوسیدگی دندان را در خانه درمان کنید

پوسیدگی دندان از جمله عارضه‌های مهمی است که به دلایل مختلفی از جمله افزایش سن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از رژیم غذایی غلط و… ممکن است به وجود بیاید.

درمان خانگی پوسیدگی دندان کودکان و بزرگسالان + عوامل درد

به گزارش اقتصاد آنلاین، پوسیدگی دندان اگر درمان نشود می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای سلامتی دهان و دندان و سلامت کلی بدن شما از جمله دندان درد به وجود بیاورد و به همین دلیل باید در اسرع وقت در جهت درمان آن اقدام کرد.

اگر شما می‌خواهید در مورد درمان پوسیدگی مربوط به دندان بیشتر بدانید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مبحث چدین روش درمان خانگی مطرح شده است تا با استفاده از آن بتوانید و بدون نیاز به خدمات دندانپزشکی اقدام به برطرف کردن این مشکل نمائید.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان از رایج ترین عارضه‌هایی است که برای اکثریت افراد ممکن است اتفاق بیفتد. به صورت علمی پوسیدگی دندان یا خرابی دندان را بررسی می‌کنیم. در واقع در پوسیدگی دندان سطح و مینای دندان یا همان لایه خارجی دندان دچار آسیب و خرابی می‌شود. پوسیدگی دندان می‌تواند به علت‌های مختلفی باشد. از مهمترین علت‌های پوسیدگی دندان می‌توان به عدم رعایت بهداشت و مسواک زدن منظم، افزایش سن، کمبود کلسیم بدن، استفاده از مواد غذایی مضر و… اشاره کرد. در بعضی از موارد پوسیدگی مربوط به درد دندان باعث بوی بد دهان می‌شود که احساس ناخوشایندی را در فرد و در دیگران ایجاد می‌کند.

علت پوسیدگی دندان چیست؟

بعد از اینکه با پوسیدگی دندان آشنا شدیم حالا بهتر است در مورد علت پوسیدگی دندان با هم صحبت کنیم تا با بررسی علل پوسیدگی دندان از وقوع آن جلوگیری کنیم. از مهمترین دلایل پوسیدگی دندان می‌توان به عدم بهداشت دهان و دندان مثل مسواک نزدن اشاره کرد.

همچنین خالی شدن دندان‌های پر شده در گذشته نیز می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان و سوراخ شدن دندان شود.

خشک بودن دهان نیز از جمله این علل است که به دلیل اینکه بزاق دهان کمتر ترشح می‌شود به وجود می‌آید. در واقع بزاق دهان باعث می‌شود که باکتری‌ها کمتر روی پلاک دندان تشکیل شوند.

پوسیدگی دندان

ضعیف بودن دندان یا بیماری‌های زمینه‌ای

به صورت کلی جنس دندان بعضی از افراد ضعیف و نازک است به همین دلیل دندان‌های این افراد زودتر دچار پوسیدگی می‌شود. بعضی از افراد نیز با داشتن بیماری‌های دیگری مثل سرطان دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. به صورت کلی هر بیماری که باعث خشک شدن دهان شما شود پوسیدگی مربوط به دندان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

عوامل ایجاد و گسترش پوسیدگی دندان

اکثریت دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند هرچه زودتر برای درمان بیماری‌های دندان مراجعه کنید. زیرا درمان بیماری‌های مربوط به دندان اگر مدت زمان زیادی از آن نگذشته باشد بسیار راحت و سریع انجام می‌شوند. مثلاً درمان عفونت دندان باید در کمترین زمان ممکن انجام شود در غیر اینصورت عفونت را به دیگر قسمت‌های دهان منتقل می‌کند که مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

اینکه راه حل درمانی دندان شما کشیدن دندان است یا پر کردن و یا عصب کشی دندان کاملاً به تخصص و نظر دندانپزشک شما بستگی دارد به همین دلیل پیشنهاد می، شود که حتماً به توصیه دندانپزشک خود توجه کنید. در صورتی که احساس کردید دندان‌های شما در حال پوسیده شدن هستند بهتر است که در کمترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا در صورتی که درمان نشود به سرعت زیاد شده و همچنین به دیگر دندان‌های مجاور نیز سرایت می‌کند. پوسیدگی مربوط به دندان مسئله‌ای نیست که به خودی خود و با گذشت زمان درمان شود. با عقب انداختن این درمان فقط وسعت آن را زیادتر می‌کنید.

علائم و نشانه های پوسیدگی دندان

بسیاری از افراد از ما می‌پرسند که از کجا بفهمیم که دندان‌های ما دچار پوسیدگی شده‌اند. در واقع پوسیدگی دندان می‌تواند به شکل‌های مختلفی در دندان ظهور کند. از مهمترین علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان می‌توان به درد دندان، حساس شدن دندان‌ها، بوی بد دهان یا حساسیت زیاد دندانی در خوردن غذاهای و نوشیدنی‌های مختلف اشاره کرد. البته گاهی این علائم به شکل دیگری نیز ظاهر می‌شوند، مثلا التهاب لثه نیز می، تواند از علائم پوسیدگی دندان باشد.

کدام قسمت از دندان بیشتر پوسیده می شود؟

بعضی از قسمت‌های دندان زودتر دچار آسیب و پوسیدگی می‌شوند. بهتر است که با این قسمت‌ها آشنا شویم.

معمولاً فاصله بین دندان‌ها که یک محل مناسب برای رشد انواع باکتری است  می‌تواند زودتر دچار پوسیدگی شود. از طرفی تاج دندان نیز که در مجاورت لثه قرار دارد معمولاً به صورت کامل به وسیله مسواک تمیز نمی‌شود به همین دلیل مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها است.

همچنین دندان‌های آسیاب که در عقب دهان قرار دارند دارای شیارهایی بر روی سطح خود هستند این شیارها می‌توانند به محلی برای تجمع و رشد باکتری‌های مختلف تبدیل شوند. معمولاً شیارها توسط مسواک تمیز نمی‌شوند و بعد از گذشت مدت زمانی دچار پوسیدگی و تخریب می‌شوند.

به این موضوع مهم توجه کنید که تقویت مینای دندان می‌تواند تا حد زیادی از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کند. پس بهتر است در جهت تقویت این قسمت دندان نیز تلاش شود.

نشانه های پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان معمولاً با نشانه‌هایی شروع می‌شود. از مهمترین این نشانه‌ها می‌توان به بروز درد، سیاه شدن دندان، التهاب لثه و دندان، شکسته شدن دندان، حساسیت بسیار زیاد دندان‌ها و… اشاره کرد. برای هر کسی ممکن است که این علائم با با دیگری متفاوت باشد گاهی آبسه کردن دندان نیز ممکن است به علت پوسیدگی دندان و یا عفونت آن باشد.

علت تشکیل لکه های سفید بر روی دندان ها

گاهی بعضی از افراد بر روی دندان‌های خود لکه‌های سفیدی را مشاهده می‌کنند. این لکه‌ها بیشتر به دلیل زیاد بودن کلسیم به وجود می‌اید. بیشتر هم در سنین کودکی و نوجوانی این اتفاق برای دندان‌ها پیش می‌اید. در صورت مشاهده این لکه‌ها بهتر است قبل از اینکه این لکه‌ها بزرگتر شوند به دندانپزشک برای درمان مراجعه شود.

تشخیص پوسیدگی دندان

تشخیص پوسیدگی در ابتدای امر بر عهده خود فرد است. اما دیگر افراد هممی‌توانند از طریق بوی بد دهان دیگران تشخیص دهند که دندان این افراد دچار پوسیدگی شده است. اما در نهایت تشخیص نهایی و درست از پوسیدگی دندان را فقط یک دندانپزشک می‌تواند انجام بدهد. به همین دلیل بعد از بروز هر نوع نشانه‌ای از پوسیدگی دندان بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا با معاینه دندان‌های شما پوسیدگی دندان را تشخیص بدهد. امروزه روش‌های درمانی زیادی برای درمان دندان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از روکش دندان، عصب کشی، فلوراید تراپی و… اشاره کرد. در واقع از روکش دندان زمانی استفاده می‌شود که تاج دندان شما تا حد زیادی از بین رفته باشد و نتوان آن را ترمیم کرد. البته تعداد زیادی از افراد نیز از روکش دندان برای زیباتر شدن دندان‌های طبیعی خود استفاده می‌کنند. که این کار نیز باید با تشخیص دندانپزشک انجام شود.

انواع مواد پرکردنی دندان

همانطور که می‌دانید بعضی از پوسیدگی‌های دندان را با استفاده از پر کردن درمان می‌کنند. پر کردن دندان با مواد مختلفی انجام می‌شود که از مهمترین این مواد می‌توان به آمالگام، کامپوزیت دندان، سرامیک، طلا و… اشاره کرد. هر کدام از این مواد مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که با توجه به تشخیص دندانپزشک و تمایل بیمار یکی از این مواد برای پر کردن دندان استفاده می‌شود.

روش های درمان پوسیدگی دندان

تا اینجا در مورد پوسیدگی دندان و علت‌های به وجود آمدن آن با شما صحبت کردیم اما حالا قصد داریم که در این قسمت درمان پوسیدگی دندان را با شما بررسی کنیم. در واقع با توجه به اندازه و میزان پوسیدگی درمان آن نیز متفاوت خواهد بود.

پر کردن دندان

اگر پوسیدگی دندان تا حد زیادی پیشرفت نکرده باشد و سطحی باشد برای درمان آن از پر کردن استفاده می‌شود. در این روش قسمت پوسیده دندان برداشته شده و به جای آن ماده ترمیمی مثل سرامیک، کامپوزیت و غیره پر می‌شود.

روکش دندان

اگر پوسیدگی دندان بیشتر باشد، قسمت‌های پوسیده تراشیده می‌شود و روی دندان، روکش قرار می‌گیرد.

عصب کشی دندان

گاهی هم پوسیدگی بسیار گسترده می‌شود تا حدی که باید قسمت‌های مختلف دندان خارج شده و قسمت ریشه مسدود شود. به این روش که عصب دندان از بین می‌رود، عصب‌کشی دندان می‌گویند.

کشیدن دندان

البته گاهی هم دندانپزشک تشخیص می‌دهد که دندان باید کشیده شود و به جای آن از جایگزین مثل دندان مصنوعی، ایمپلنت و… استفاده شود.

۱۳ درمان خانگی پوسیدگی دندان

روش‌های درمانی خانگی مختلفی برای پوسیدگی مربوط به دندان وجود دارد که در این مطلب ۱۳ مورد از درمان‌های خانگی را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. مخلوط پودرهای کلسیم و منیزیم

اولین درمان مربوط قرص کلسیم و منیزیم است. در اولین مرحله باید قرص منیزیم و کلسیم را به تعداد مساوی جدا کرده و آن‌ها را تا حدی که به صورت کامل نرم شوند خرد کنید. از این پودر روزانه یکبار برای مسواک زدن دندان‌های خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که پوسیدگی دندان‌های شما تا حد زیادی برطرف شود.

۲. روغن کره و روغن جگر ماهی

این دو روغن به دلیل داشتن ویتامین‌های a،k و d برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید هستند. شما می‌توانید از این روغن‌ها به اندازه یک کپسول به صورت روزانه در هر وعده غذایی استفاده کنید. استفاده مستمر و طولانی مدت از این روغن‌ها باعث می‌شود که دهان و دندان شما همیشه سالم باشد.

۳. آبگوشت استخوان

به صورت کلی آبگوشت استخوان به دلیل داشتن مواد معدنی، ویتامین و چربی‌های مفید برای سلامتی بسیار مفید هستند. همچنین آبگوشت استخوان می‌تواند به تقویت مو، پوست، ناخن و دندان مفید باشد. از آنجایی که این آبگوشت از کلسیم زیادی تشکیل شده است پوسیدگی دندان را از بین می‌برد. برای تهیه این آبگوشت بهتر است در ابتدا گوشت بره یا گوشت گاو را در آب بجوشانید این جوشیدن تا زمانی ادامه پیدا کند که آبگوشت شما غلیظ شود. برای اینکه آبگوشت مزه‌دار شود بهتر است که به آن ادویه از جمله نمک فلفل اضافه کنید. حالا آبگوشت شما آماده است بهتر است آن را در رژیم غذایی هفتگی خود قرار بدهید.

۴. آب نمک

درست است، همین محلول بسیار ساده و رایج می‌تواند در جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان و رفع آن کمک کننده باشد. در واقع با استفاده از آب نمک می‌توان باکتری‌ها را از دهان خارج کرد. برای استفاده از این محلول باید در حدود یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن این دو ماده آب نمک را داخل دهان خود غرغره کنید. این کار باعث می‌شود باکتری‌ها از سطح دندان‌های شما جدا شده و با خارج کردن آب نمک از دهان خود باکتری‌ها نیز از دهانتان خارج شوند.

پیشنهاد ما به شما این است که این کار را به صورت یک یا دو بار در روز انجام بدهید.

۵. چای سبز

چای سبز یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان است. در واقع با استفاده از چای سبز می‌توان میکروب‌های داخل دهان را از آن خارج کرد. برای مصرف این چای سبز باید در ابتدا چای سبز را آماده کرده سپس به آن عسل و آبلیمو نیز اضافه کنید. چای سبز را نیز مانند چای سیاه بهتر است به صورت گرم و ولرم بنوشید. مصرف روزانه دو یا سه بار از این چای سبز می‌تواند در سلامت دندان‌های شما بسیار تاثیر گذار باشد.

۶. روغن میخک

خود میخک و تمامی فراورده‌های میخک از جمله روغن میخک برای درمان پوسیدگی و همچنین کنترل درد دندان بسیار مفید هستند. روغن میخک دارای یک عنصری به اسم اوژنول است که این عنصر به صورت مسکن عمل می‌کند. همچنین این روغن از رشد ویروس، قارچ و باکتری جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روغن میخک بهتر است که مقداری از روغن میخک را روی انگشت بریزید سپس انگشت خود را به دندان پوسیده و یا حفره دندان بمالید. برای انجام این کار می‌توانید از گوش پاک کن تمیز هم استفاده کنید. این کار را بهتر است در حدود دو یا سه بار در روز انجام بدهید.

۷. پوسته‌ی تخم‌مرغ

از آنجایی که پوسته تخم مرغ از کربنات کلسیم تشکیل شده است این پوسته می‌تواند برای از بین بردن پوسیدگی دندان بسیار مفید باشد. برای استفاده از این پوست بهتر است که در حدود یک چهارم فنجان از پوسته تخم مرغ را کاملاً ریز و یا چرخ کنید. این پوسته‌ها باید با آب جوشانده شوند سپس آن‌ها را در هوای محیط خشک کنید. بعد از خشک شدن بهتر است آن‌ها را به صورت کامل خرد کنید تا به شکل پودر در بیایند و بعد از آن مقداری جوش شیرین و روغن نارگیل به آن اضافه کنید تا یک خمیر درست شود. از این خمیر به جای خمیر دندان استفاده کنید بهتر است که هر روز از این خمیر دندان استفاده کنید.

۸. آب آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا از آنتراکینون تشکیل شده است. این عنصر باکتری‌های مربوط به پوسیدگی دندان را از بین می‌برد. همچنین این عنصر خاصیت ضد التهابی دارد و اگر لثه یا دندان شما دچار التهاب و درد باشد آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای استفاده از این ماده بهتر است که بعد از اینکه مسواک زدن را انجام دادید آب آلوئه‌ورا را مثل آب نمک داخل دهان خود غرغره کنید. برای اینکه طعم آن از دهان شما خارج شود می‌تواند دهان خود را با آب خالی بشویید. بهتر است این کار را به صورت دو بار در روز انجام دهید. همچنین می‌توانید از ژل‌های آلوئه‌ورا به جای خمیر دندان استفاده کنید.

۹. چریش

گیاه چریش یک گیاه بسیار معروف برای سلامت دهان و دندان و لثه است. برای مصرف این گیاه، آن را داخل دهان می‌جوند که این جویدن باعث می‌شود که دندان‌ها و لثه‌ها محکم‌تر شوند. همچنین این گیاه خاصیت ضدباکتری دارد و به همین دلیل از پوسیدگی دندان‌های شما جلوگیری می‌کند و به این دلیل که فیبر زیادی نیز دارد از تشکیل هر نوع پلاکت دندان جلوگیری می‌کند. برای مصرف این گیاه بهتر است آن را بجوید سپس دهان خود را با آب بشویید. البته بعضی از افراد نیز از روغن چریش برای ماساژ لثه و دندان خود استفاده می‌کنند که هم باعث تمیز شدن و هم محکم شدن دندان‌ها می‌شود.

۱۰. سیر

سیر نیز از گیاهان بسیار مفید و پرخاصیت است که برای درمان بیماری‌های زیادی استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارد و همچنین در بسیاری از موارد مسکن دردهای مختلف است. برای استفاده از آن بهتر است که یک حبه سیر را به صورت خام بجوید البته پیشنهاد می‌شود که این کار را به صورت ناشتا و در زمان صبح انجام بدهید.

۱۱. روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یکی از روغن‌های بسیار معروف است که خاصیت ضدباکتری آن باعث شده که برای جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان توصیه شود. برای استفاده از این روغن باید این روغن را به خمیر دندان خود اضافه کنید. استفاده از این خمیردندان را تا زمانی که پوسیدگی دندان شما درمان شود ادامه بدهید.

۱۲. لیمو

لیمو به دلیل داشتن ویتامین c و اسید سیتریک میکروب‌های دهان و دندان را از بین می‌برد. لیمو مثل یک مسکن درد دندان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای استفاده از لیمو بهتر است که مقداری از لیمو را داخل دهان گذاشته و بجوید بعد از گذشت مدت زمانی آن را خارج کرده و دهان خود را با آب بشویید این روش درمانی برای کاهش درد در زمان درد دندان بسیار مفید است.

۱۳. روغن نباتی

روغن نباتی نیز می‌تواند در جهت از بین بردن عفونت دندان و کاهش درد آن موثر باشد. همچنین روغن نباتی، تورم لثه و دندان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای مصرف آن بهتر است یک فنجان روغن نباتی را در دهان خود غرغره کنید، غرغره روغن باعث می‌شود که باکتری‌ها به داخل روغن گیر کنند و از دهان خارج شوند. بهتر است که این کار را یک یا دو بار در روز انجام بدهید.

در صورتی که پوسیدگی دندان درمان نگردد چه مشکلاتی ایجاد می شود؟

یکی از سوالاتی که معمولاً از دندانپزشکان پرسیده می شود این است که اگر پوسیدگی دندان درمان نشود چه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. اول از همه اینکه در صورتی که پوسیدگی دندان شما درمان نشود هر روز میزان آن عمیق‌تر شده و برای درمان آن باید فرایندهای بیشتری انجام داد. مثلاً اگر پوسیدگی زیاد نباشد می‌توان با استفاده از پر کردن این پوسیدگی را رفع کرد. اما اگر میزان پوسیدگی دندان شما تا حد زیادی پیشرفت کرده باشد باید از عصب کشی دندان استفاده کنید. این کار هم هزینه و هم درد بیشتری را برای شما به دنبال خواهد داشت. همچنین اگر پوسیدگی دندان درمان نشود به سرعت به دندان‌های مجاور سرایت کرده و آن‌ها را نیز دچار پوسیدگی می‌کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

همیشه این عبارت را به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. در واقع بهتر است که از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری شود تا اینکه بعدا در جهت درمان آن اقدام شود.

برای این جلوگیری، باید بهداشت دهان و دندان رعایت شود یعنی باید حداقل روزانه یک یا دو بار دندان‌ها را مسواک کرد. بعضی از روش‌های پیشگیرانه را در ادامه برای شما ذکر کرده‌ایم.

چک کردن دندان‌ها توسط خود فرد و دندانپزشک

استفاده کمتر از مواد قندی و شیرین

درمان دندان‌هایی که در گذشته پر شده‌اند اما در حال حاضر خالی هستند

استفاده از خلال و نخ دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

بهتر است در جهت جلوگیری و پیشگیری از پوسیدگی‌های مربوط به دندان اقدام کنید. در واقع همیشه پیشگیری بهتر از درمان است برای اینکه دندان‌ها ما دچار پوسیدگی نشوند بهتر است چند راه کار را انجام دهید.

مسواک زدن دندان‌های خود به صورت حداقل یک یا دو بار در روز با استفاده از خمیر دندانی که فلوراید داشته باشد.

استفاده از خلال یا نخ دندان برای خارج کردن مواد غذایی که بین دندان‌ها باقی مانده است.

مصرف کمتر مواد غذایی که قندی هستند و یا شکر دارند.

 مراجعه به دندانپزشک جهت چک کردن سلامت دندان‌ها به صورت سه یا شش ماهه.

چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر حتی پس از انجام این اقدامات باز هم با مشکل حفره روبه‌رو هستید باید با یک پزشک مشورت کنید. افراد مسن‌تر می‌توانند به‌راحتی تغییرات در دندان‌های خود را مشاهده کنند، اما کودکان خردسال قادر به این کار نیستند. بنابراین، والدین باید مراقب دندان‌های کودکان خود باشند و اطمینان حاصل کنند که آنها به‌طور منظم به مطب دندانپزشکی کودکان مراجعه نمایند.

این روش‌ها ممکن است پاسخی برای سؤال شما در مورد چگونگی خلاص شدن از شر حفره‌ها در یک روز نباشند اما اطمینان حاصل می‌کنند که قطعاً حفره‌ها بزرگتر نمی‌شوند و همچنین از ایجاد حفره‌های جدید جلوگیری می‌کنند. آنها به کانی‌سازی مجدد مناطق ضعیف و نرم مینای دندان کمک می‌کنند. به محض تشخیص حفره بهتر است هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.