۰ نفر

نشانه های سکته در دوران بارداری + چگونه خطر را کاهش دهیم؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۴۸
کد خبر: 703233
نشانه های سکته در دوران بارداری + چگونه خطر را کاهش دهیم؟

بارداری دوره‌ای از زندگی است که زنان استرس زیادی را تجربه می‌کنند، زیرا باید با دردهای مربوط به حمایت از رشد انسانی دیگر در بدن خود دست‌وپنجه نرم کنند.

سکته در بارداری و بعد از اون، چه علامتی داره؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، همچنین خطرات افزایش مشکلات سلامتی نیز به این اضطراب اضافه شده است. ممکن است یک زن سابقه مشکلات قلبی نداشته باشد، اما احتمال سکته قلبی در دوران بارداری افزایش می‌یابد. اگر باردارید، برای دانستن همه‌چیز درمورد حملات قلبی و بارداری به خواندن این مقاله ادامه دهید.

عواملی که خطر سکته قلبی در بارداری را افزایش می‌دهند

۱٫     پره‌اکلامپسی

پره‌اکلامپسی بیماری ناشی از بارداری است که با فشار خون بالا و دفع پروتئین در ادرار مشخص می‌شود. این بیماری قبل از اکلامپسی است که می‌تواند به تشنج، کما و مرگ ختم شود. ابتلا به پره‌اکلامپسی خطر حملات قلبی را در دوران بارداری یا بلافاصله پس‌ازآن افزایش می‌دهد. فشار خون بالای ناشی از این عارضه استرس بیشتری به قلب وارد می‌کند. پره‌اکلامپسی از هر ۱۲ مورد بارداری یک مورد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود زنان دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی قرار گیرند. همچنین احتمال ابتلا به فشار خون بالا در آنان چهار برابر بیشتر شود.

۲٫     دیابت بارداری

اگرچه دیابت بارداری به‌طورکلی پس از تولد نوزاد خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما خطر ابتلا به دیابت را در مراحل بعدی زندگی افزایش می‌دهد. مطالعه ۲۰ ساله‌ای روی ۸۹۸ زن بین ۱۸ تا ۳۰ سال نشان داد که دیابت بارداری شانس ابتلا به دیابت نوع ۲، آترواسکلروز تحت بالینی و سندروم متابولیک را در زنان افزایش می‌دهد. بنابراین حتی اگر در دوران بارداری دیابت بارداری داشتید و پس از زایمان ناپدید شد، باز هم خطر حمله قلبی در شما بیشتر است.

سکته در دوران بارداری

۳٫     باریک شدن شریان‌ها

شریان‌های کاروتید در دو طرف گردن خون را به مغز می‌رسانند. شرایط زمینه‌ای می‌تواند توانایی رگ‌های خونی برای گشاد شدن را مختل و پمپاژ خون را سخت‌تر کند. اگرچه عوامل متعددی می‌توانند منجر به حمله قلبی شوند، مانند بیماری عروق کرونر، سابقه خانوادگی تصلب شرایین، تجمع چربی، فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن یا کلسترول بالا. تنگ شدن شریان‌ها باعث می‌شود پمپاژ خون از طریق رگ‌های کوچک خونی دشوار شود. بنابراین محدودیت جریان خون یک عامل خطر است.

۴٫     تشریح عروق کرونر

تشریح عروق کرونر وضعیتی است که در آن لایه‌های دیواره شریان‌ها جدا می‌شوند و جریان طبیعی خون را مسدود می‌کنند. این مشکلی بسیار نادر در افراد غیرباردار است، اما ممکن است در زنان باردار رخ دهد. بنابراین این موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد.

۵٫     مشکلات در ریتم قلب

انحراف کوچک در ریتم قلب در دوران بارداری به‌دلیل فشار روزانه بر قلب مشکلی ندارد. تشخیص آریتمی نیاز به دارو دارد. اگر بدتر یا بسیار نامنظم شود، آزمایش‌های بیشتری برای رد کردن خطر حمله قلبی مورد نیاز است.

۶٫     نارسایی یا نقص احتقانی قلب

هنگامی که حجم خون بیش از حد بالا می‌رود، می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. همچنین، به‌دلیل شرایطی که ماهیچه‌های قلب را ضعیف می‌کند یا زمانی که قلب بزرگ می‌شود، نمی‌تواند خون را به‌خوبی به سراسر بدن برساند. این اتفاق ممکن است نتایج کشنده‌ای در پی داشته باشد.

چه کسانی در دوران بارداری در معرض خطر سکته قلبی هستند

مطالعه‌ای که کلینیک مایو منتشر کرد نشان داد که خطر حمله قلبی در زنان در دوران بارداری و بلافاصله پس‌ازآن بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ به میزان ۲۵ درصد افزایش یافته است. این مطالعه شامل ۴۹ میلیون تولد در بیمارستان‌ها بین سال‌های گذشته بود. آن‌ها کشف کردند که ۱۰۶۱ مورد حمله قلبی حین زایمان رخ داده است، ۹۲۲ زن به‌دلیل حمله قلبی در اوایل بارداری یا قبل از زایمان در بیمارستان بستری شده‌اند و ۲۳۹۰ حمله قلبی پس از تولد در کمتر از دوره‌ای ۲ ماهه رخ داده است.

محققان در NYU افزایش نرخ حمله قلبی در میان زنان باردار یا اخیراً باردار را به سن آن‌ها نسبت می‌دهند، زیرا بسیاری از آن‌ها تصمیم می‌گیرند که دیرتر بچه‌دار شوند. مشاهده می‌شود که زنان باردار بین سنین ۳۵ تا ۳۹، ۵ برابر بیشتر از زنانی که در دهه ۲۰ سالگی باردار می‌شوند، شانس ابتلا به حمله قلبی دارند. این احتمال در زنانی که در دهه چهارم زندگی‌شان باردار می‌شوند ۱۰ برابر بیشتر است. علت این است که بارداری و زایمان آزمونی واقعی برای استقامت استرس متابولیک است و اغلب بیماری قلبی عروقی زمینه‌ای را آشکار می‌کند.

علائم و نشانه‌های سکته قلبی در دوران بارداری

این علائم معمول حملات قلبی برای زنان باردار نیز صدق می‌کند.

درد قفسه سینه علامت اصلی حمله قلبی است. معمولاً با ناراحتی، فشار، درد و سوزش در قفسه سینه مشخص می‌شود. درد می‌تواند تیز یا مبهم باشد یا به نظر برسد که وزنه سنگینی روی قفسه سینه گذاشته شده است.

سبکی سر، ریختن عرق سرد و سرگیجه از علائم هشداردهنده‌اند و می‌توانند با تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ همراه باشند. زنان همچنین درد در گردن، گلو، فک، شکم یا پشت را گزارش می‌کنند.

تحمل کمتری نسبت به ورزش. ممکن است بالا رفتن از پله‌ها ناگهان دشوار شود و احساس تنگی نفس و خستگی مفرط وجود داشته باشد.

تنگی نفس یا دشواری در نفس کشیدن در حالت استراحت می‌تواند نشانه‌ای از نارسایی قلبی باشد.

احساس کلی ناخوشی که نسبت به آنچه قبلاً تجربه کرده‌اید غیرعادی به نظر می‌‌رسد. بسیاری از افراد ابتدا درد قفسه سینه و خستگی را تجربه می‌کنند و چند ساعت بعد دچار حمله قلبی می‌شوند.

مهم است که توجه داشته باشید که حمله قلبی حین زایمان ممکن است به‌سختی تشخیص داده شود، زیرا علائم به‌راحتی می‌توانند با اعمال فیزیکی زایمان پنهان شوند.

چگونه می‌توان خطر حمله قلبی در دوران بارداری را کاهش داد؟

در کنار مراجعه منظم به پزشک زنان و ورزش‌های ملایم، انتخاب غذای سالم می‌تواند به تضمین بارداری سالم کمک کند. در اینجا چند انتخاب غذایی پیشنهاد می‌شود که برای قلبتان مفید است:

۱٫     آجیل‌ها و دانه‌ها

این حبوبات برای همه زنان باردار ضروری‌اند، زیرا منبعی عالی از پروتئین‌های سالم، چربی‌ها و بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگرند. بادام، بادام هندی، نخود و سایر حبوبات حاوی مقدار زیادی چربی، پروتئین و مس‌اند. اگر عادت به مصرف این غذاها ندارید، با ۲ تا ۳ وعده کوچک در هفته شروع کنید تا سیستم گوارشتان با آن سازگار شود.

۲٫     سبزیجات سبزبرگ

سبزیجات سبزبرگ منابع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی همراه با فیبر بسیارند. اسفناج، کلم‌پیچ، کلم بروکسل، کالر گرین، کلم بروکلی، مارچوبه، کلم و سایر سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آن‌ها منبعی از مواد معدنی ضروری مورد نیاز قلب‌اند. آن‌ها را می‌توان به‌شکل اسموتی یا در سالاد و کاری مصرف کرد. این غذاها، علاوه بر تأمین مواد مغذی، باعث طعم عالی غذاها نیز می‌شوند.

۳٫     غلات کامل

از غلات کامل غافل نشوید. از نان سفید پرهیز کنید و در عوض سراغ نان چندغله بروید. همین امر درمورد چاپاتیس نیز صدق می‌کند. از آرد تصفیه‌شده بپرهیزید و گندم کامل را انتخاب کنید. یک قانون سرانگشتی داشته باشید: همیشه غلات کامل را انتخاب کنید و از صورت‌های تصفیه‌شده آن اجتناب کنید. انباری خود را با غذاهای تهیه‌شده از گندم کامل، کتان و کینوا پر کنید. برای صبحانه بلغور جو دوسر به همراه مقداری میوه بخورید تا خوشمزه و مفید باشد. غلات کامل برای قلب مفیدند، زیرا تصفیه نمی‌شوند و مواد مغذی خود را حفظ می‌کنند.

۴٫     لبنیات

لبنیات به‌دلیل داشتن کلسیم و پروتئین برای همه مادران باردار ضروری است. غذاهای لبنی مانند شیر، کشک، پنیر و کره آب‌شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بتوانید تمام پروتئین‌ها و چربی‌های لازم را دریافت کنید. مطمئن شوید که تمام محصولات لبنی که می‌خرید برای سلامت کودکتان از شیر پاستوریزه تهیه شده باشند. همچنین از خرید انواع پرچرب خودداری کنید.

۵٫     پروتئین بدون چربی از گوشت

گوشت‌ها منبع بسیار خوبی از پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ساختن بدن‌اند. بااین‌حال، باید از مصرف گوشت قرمز به‌دلیل داشتن چربی زیاد که می‌تواند برای قلب مضر باشد اجتناب شود. گوشت مرغ و ماهی برای زنان باردار ایده‌آل است. ماهی‌های چرب، سینه مرغ و بوقلمون منابع عالی پروتئین و مواد مغذی حیاتی‌اند.

سکته قلبی در دوران بارداری به‌دلیل رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی و دلایل دیگر در حال افزایش است. درحالی‌که این اتفاق می‌تواند ترسناک به نظر برسد، می‌توانید با انتخاب درست سالم بمانید و از مشکلات قلبی جلوگیری کنید. انتخاب‌های سالم درزمینه غذا و سبک زندگی می‌توانند تا حد زیادی احتمال حملات قلبی را کاهش دهند.