۰ نفر

درمان آرتروز زانو در خانه با طب سنتی

۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۰۷
کد خبر: 700776
درمان آرتروز زانو در خانه با طب سنتی

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد اما همه آنها می‌توانند باعث بروز درد شوند. اعضای بدن است که در طول روز فشار بسیار زیادی به آن وارد می‌شود و این مسئله باعث شده است به راحتی دچار آسیب دیدگی شود.

درمان خانگی آرتروز که پزشکها هم قبولش دارن

به گزارش اقتصاد آنلاین، روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌توانند به شما برای کنترل درد کمک کنند تا بتوانید زندگی بهتری داشته باشید. همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم آرتروز انواع متفاوتی دارد و این مسئله بدین معنا است که می‌توان بر اساس علت آرتروز و شدت آن از روش‌های متفاوتی برای درمان استفاده کرد. بعضی از روش‌های درمانی طبیعی می‌تواند به شما برای کنترل علائم خفیف آرتروز کمک کنند به ویژه اگر در کنار سایر روش‌های درمانی انجام شوند.

 درمان خانگی آرتروز زانو 

آیا شما نیز دچار درد و ناراحتی حاصل از آرتروز هستید ؟ می‌توانید مواد خوراکی، تمرینات ورزشی و برخی از روش‌های درمانی خانگی که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم را امتحان نمایید تا از می‌زان درد شما کاسته شود.

چای زنجبیل  

زنجبیل

تحقیقات مختلفی که در خصوص زنجبیل انجام شده است نشان داده این ماده خوراکی می‌‌تواند عملکردی شبیه داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب داشته باشد به همین دلیل می‌‌توان از آن به عنوان اولین خط کنترل درد آرتروز زانو استفاده کرد. به نظر می‌‌رسد که زنجبیل از فعالیت مواد شیمیایی ایجاد کننده درد که یک بخش از واکنش التهابی بدن هستند جلوگیری می‌کند و هیچ گونه عوارض جانبی خاصی را به وجود نمی‌‌آورد. استفاده از زنجبیل به صورت خام، پودر شده یا تازه در آشپزی می‌‌تواند با نتایج مثبتی همراه باشد. شما می‌توانید چند برش از زنجبیل را به مدت ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب جوش قرار دهید یا آنکه از سوپر مارکت چای زنجبیل تهیه کنید. از مصرف این ماده مغذی برای کنترل علائم و نشانه‌های خود غافل نشوید.

 مصرف مواد غذایی ضد التهاب 

اگر می‌خواهید که درد شما هر چه زودتر بهبود پیدا کند غذاهای سرخ‌ شده، فرآوری ‌شده، هله هوله و فست فود را از رژیم غذایی خود حذف کنید. در تحقیقی که بر روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شده است محققان متوجه شده اند که پیروی کردن از رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از میوه‌های تازه، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، روغن زیتون، سیر، پیاز گیاهان سودمند و انواع مغزها آن می‌‌تواند باعث کاهش التهاب شده تا شما بتوانید به تدریج فعالیت جسمانی خود را شروع کنید. در بخش زیر به ۱۶ ماده خوراکی ضد التهاب اشاره می‌‌کنیم که شما می‌‌توانید برای کاهش درد خود مصرف کنید.

استشمام گیاهان معطر

استشمام مواد خوشبو مانند اسطوخودوس می‌‌تواند باعث تغییر سطح درد شود. محققان ژاپنی متوجه شده اند که اسطوخودوس می‌‌تواند باعث کاهش سطح تولید هورمون کورتیزول شود که هورمون استرس نیز نامیده می‌شود این امر باعث می‌‌شود شما آرامش بیشتری داشته باشید و کمتر متوجه درد شوید. اما اسطوخودوس تنها بویی معطر این نیست که می‌‌تواند به طور طبیعی باعث کاهش درد شما شود. به طور کلی هنگامی ‌که شما در معرض ادویه‌های خوشبوی داخل آشپزخانه قرار می‌گیرید مانند رزماری، مرزنجوش و نعنا فلفلی سطح استرس و درد شما کاهش پیدا می‌‌کند. به منظور بهره مند شدن از خواص این گیاهان دارویی می‌تواند یک قاشق از پودر آن‌ها را به یک چهارم فنجان روغن زیتون یا روغن نارگیل یا روغن سبزیجات استفاده کنید آن را به ‌صورت دوره ‌ای استشمام نمایید. از سایر روغن‌هایی که باعث تسکین درد می‌شوند غافل نشوید که باعث تسکین درد می‌شوند غافل نشوید.

استفاده از پد گرمایی دست ساز 

از یک تکه پارچه استفاده کنید و مقداری برنج درون آن بریزید سپس آن را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه درون مایکروویو قرار دهید. پس از آنکه دستگاه خنک خنک شد اما برنج هم هنوز گرم بود آن را روی مفاصل دردناک خود قرار بدهید استفاده از پد گرمایی خشک را به مدت نیم ساعت ادامه دهید. دانه‌های برنج به شکل عضو مورد نظر در می‌آیند و با ارسال گرما باعث تسکین درد خواهد شد. اگر اسطوخودوس یا هر نوع محصول گیاهی معطر دیگری در دسترس شما قرار دارد می‌توانید برای ایجاد آرامش بیشتر و افزایش خاصیت تسکین دهندگی درد از آنها استفاده کنید. این روش‌های درمانی خانگی را در کنار روش‌هایی که پزشک توصیه کرده است برای کنترل درد آرتروز امتحان کنید.

 تهیه پماد کپسایسین 

کپسایسین ترکیبی است که در فلفل وجود دارد و باعث ایجاد گرما می‌شود. این ترکیب در تعداد زیادی از پمادهای تسکین دهنده درد وجود دارد. کپسایسین باعث کاهش سطح تولید ترکیبی می‌‌شود که ماده پی نام دارد که منجر به ارسال سیگنال‌های درد به مغز خواهد شد. شما می‌توانید با ماساژ دادن زانوی خود توسط این محصول به کاهش درد ناشی از آرتروز بپردازید. به منظور بهره مند شدن از خواص این ماده سودمند می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری روغن زیتون را با مقداری پودر فلفل قرمز ترکیب کنید سپس آن را روی یک تکه پارچه به قرار دهید و روزی چند بار روی مفاصل دردناک تان بگذارید. ممکن است در ابتدا سطح پوست شما دچار مقداری سوزش شود اما به تدریج از میزان حساسیت شما کمتر می‌شود و پس از یک هفته احساس بهبودی خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که باید پودر فلفل قرمز را در نزدیکی چشم، دهان و سایر غشاهای مخاطی بدن قرار ندهید زیرا باعث سوزش این اعضا خواهد شد.

تهیه چای بابونه 

چای بابونه یک ترکیب ضد التهابی است که می‌تواند به تسکین درد مفاصل کمک کند. برای تهیه این چای می‌توانی بابونه را درون یک کیسه ریخته و سپس درون آب داغ قرار دهید و پس از ۲۰ دقیقه چای خود را بنوشید. می‌توانید کیسه ای که بابونه درون آن قرار دارد را خنک کنید و روی مفاصل دردناک تان بگذارید.

 استفاده از کمپرس سرد و گرم 

به منظور تسکین درد شما می‌توانید از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید یا آنکه درون وان آب دراز بکشید. برای این منظور باید درون وان آب بریزید و مقداری یخ را به آن اضافه کنید و درون وان دیگر مقداری آب گرم بریزید به نحوی گرمای آن برای شما قابل تحمل باشد. برای شروع به سراغ آب سرد بروید و مفصل دردناک خود را حدود یک دقیقه درون آن قرار دهید و سپس به سراغ آب گرم بروید و به مدت ۳۰ ثانیه زانوی خود را درون آن بگذارید. در پایان نیز از آب سرد استفاده کنید.

 مصرف ۴ وعده چای سبز در روز

در تحقیقاتی که بر روی چای سبز انجام شده است محققان متوجه شده اند این ماده خوراکی حاوی آنتی اکسیدان‌های پلی فنول است که دارای خواص ضد التهابی می‌باشند و باعث بهبود واکنش سیستم ایمنی ناشی از آرتروز می‌شود و از میزان آسیب دیدگی غضروف مفصل زانو می‌کاهد.

 شنا کردن 

پزشکان شنا کردن را برای افراد مبتلا به آرتروز پیشنهاد می‌کنند زیرا هنگامی ‌که فرد درون آب ورزش می‌کند وزن بدن او فشار کمتری را به مفاصل زانو وارد می‌کند فشار کمتری را به مفاصل زانو وارد می‌کند. از سوی دیگر ورزش کردن باعث بهبود گردش خون شود و سطح درد را کاهش می‌دهد. محققان اعلام کرده اند که ورزش کردن در آب باعث بهبود انعطاف پذیری و قدرت زانو و ران می‌شود. در تحقیق دیگری که در این رابطه انجام شده است مشخص شده ورزش کردن در آب باعث کاهش درد و بهبود عملکرد بدن می‌شود.

مصرف زردچوبه 

زردچوبه ادویه ای است که در آشپزخانه‌های مختلف وجود دارد و حاوی یک ماده بسیار قدرتمند است که مانع فعالیت آنزیم‌ها و پروتئین‌های ایجاد کننده التهاب می‌شود. تحقیقات مختلفی که در ارتباط با زردچوبه انجام شده است نشان داده در کاهش درد و تورم حاصل از آرتروز بسیار مفید است. در یک تحقیق دیگر که بر روی افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام شده است به آن‌ها روزی ۲ گرم زردچوبه داده می‌شد که برابر با ۸۰۰ میلی گرم ایبوپروفن است، و باعث تسکین درد بیماران و افزایش توانایی حرکتی آنها شده بود. شما می‌توانید در طول روز علاوه بر مصارف خوراکی از زردچوبه استفاده کنید به عنوان مثال می‌توانید هنگامی ‌که غذا می‌خورید مقداری زردچوبه را به غذای خود اضافه کنید تا از میزان درد حاصل از آرتروز کاسته شود و التهاب بدن نیز به حداقل برسد.

 مصرف ویتامین سی به مقدار کافی 

ویتامین سی علاوه بر آن که در تولید کلاژن نقش دارد (یکی از ترکیبات اصلی مفاصل) رادیکال‌های آزاد تخریب کننده که برای مفاصل بدن خطرناک هستند را دفع می‌کند. در تحقیقی که در ارتباط با ویتامین سی و آرتروز انجام شده است محققان متوجه شدند ریسک پیشرفت آرتروز در ریسک پیشرفت آرتروز در افرادی که در برنامه غذایی خود از مقادیر بالای این ویتامین استفاده می‌کنند کمتر است. باید میزان مصرف این ویتامین را در طول روز افزایش دهید زیرا بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند و ویتامین مورد نیاز خود را از طریق خون به دست می‌آورد. آب پرتقال، میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین سی از قبیل توت فرنگی، ملون، کلم بروکلی یا فلفل شیرین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید اما از مصرف آن دسته از غذاهایی که باعث شعله ور شدن آرتروز زانو می‌شوند خودداری نمایید.

مصرف میخک

میخک حاوی یک ماده شیمیایی ضد التهابی است که می‌‌تواند در مکانیسم بدن برای تحریک آرتروز اختلال ایجاد کند. در تحقیقی که بر روی یک نمونه حیوانی انجام شد محققان متوجه شدند که ترکیب ضد التهابی موجود در میخک از آزاد شدن پروتئین‌های ایجاد کننده التهاب جلوگیری می‌کند. میخک حاوی آنتی اکسیدان است که در کند کردن سرعت تخریب غضروف و استخوان ناشی از آرتروز بسیار ضروری است. سعی کنید در طول روز یک یا نصف قاشق غذاخوری میخک استفاده کنید تا از درد مفصل شما کاسته شود.

 مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ 

اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش التهاب و کنترل درد مفاصل نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. ماهی‌های آب سرد از قبیل سالمان و ماهی تن از جمله بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳  محسوب می‌‌شوند اما بدن بیشتر از آنچه که مصرف می‌کنید به امگا ۳ نیاز دارد به همین دلیل بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مکمل امگا ۳ را به برنامه درمان شما اضافه کند. برای افزایش سطح امگا ۳ همیشه از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید زیرا روغن زیتون حاوی امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث کاهش التهاب می‌شوند.

پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب 

آلرژی غذایی در بروز بیماری‌های خود ایمنی از قبیل آرتریت روماتوئید نقش دارد. محققان متوجه شده اند که در بدن افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در مقایسه با افراد سالم در مقایسه با افراد سالم مقادیر بسیار بالایی از آنتی بادی‌های شیر گاو، تخم مرغ، ماهی کاد و گراز وجود دارد. در تحقیق دیگری که بر روی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شد حذف آلرژی زاها از قبیل غلات به ویژه محصولات حاوی گلوتن، مغزها، شیر و تخم مرغ به مدت ۱۰ تا ۱۸ روز باعث بهبود علائم و نشانه‌های بیماران شد. هنگامی ‌که مجدداً بیماران شروع به مصرف این مواد غذایی کردند علائم آنها بدتر شد. در تحقیق دیگری محققان متوجه شدند که مصرف ذرت، گندم، پرتقال، جو، گندم، گوشت گاو، قهوه و گندم سیاه می‌تواند مشکل ساز باشد. تعداد زیادی از این مواد غذایی به یک نوع اسید می‌‌پردازند که منجر به بروز التهاب در بدن خواهد شد.

 گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می‌تواند باعث تسکین درد شود و سطح هورمون‌هایی که از میزان حساسیت به درد کاهش می‌دهد را افزایش خواهد داد. در تحقیقی که در افراد مبتلا به درد کمر، گردن یا مفصل انجام شد یک گروه از بیماران به موسیقی آرامش بخش گوش می‌‌دادند، گروه دوم خودشان به انتخاب موسیقی پرداختند اما گروه سوم هیچ انتخابی نداشتند. دو گروه اول اعلام کردند که از میزان درد آن‌ها، ناتوانی حرکتی و افسردگی ناشی از بیماری کاسته شده است گروه سوم شاهد افزایش سطح درد خود بودند. این تحقیق نشان داد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می‌‌تواند باعث کاهش درد و بهبود علائم بیماری شود. افرادی که به موسیقی مورد علاقه خود گوش می‌دهند شاهد کاهش درد، بهبود افسردگی و بهبود ناتوانی حرکتی خواهند بود.

استفاده از ضماد زنجبیل 

قرار دادن مقداری زنجبیل له شده روی مفصل دردناک زانو دقیقاً عملکردی شبیه کاپسایسین را ایفا می‌‌کند، کپسایسین در در عملکرد آن دسته از مواد شیمیایی که باعث ارسال پیام‌های درد به سیستم اعصاب مرکزی می‌شوند اختلال ایجاد خواهد کرد. در یک تحقیق ۵۶ درصد از بیماران متوجه شدند که زنجبیل توانسته از تا ۵۵ درصد از علائم مرتبط با استئوآرتریت و تا ۷۴ درصد از علائم مرتبط با آرتریت روماتوئید بکاهد. برای استفاده از ضماد زنجبیل می‌‌توانید مقداری زنجبیل را پوست بگیرید و آن را به قطعات کوچک ببرید سپس آن را بکوبید و با روغن زیتون مخلوط کنید بر روی مفصل دردناک خود قرار بدهید. با توجه به محل بروز درد ممکن است لازم باشد این زمان را روی یک پارچه قرار بدهید و روی مفصل تان بگذارید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا زنجبیل بتواند شروع اثر گذاری نماید.

پابرهنه راه رفتن 

بر اساس تحقیقی که در خصوص افراد مبتلا به استئوآرتریت انجام شده است برهنه راه رفتن در مقایسه با زمانی که کفش پوشیده می‌پوشید باعث می‌شود تا فشار کمتری به زانو وارد گردد و از سطح درد  و ناتوانی حرکتی کاسته شود. در مواردی که باید کفش بپوشید به دنبال کفشی باشید که انحنای طبیعی کف پای شما را پوشش دهد و فشار کمتری را به مفاصل وارد نماید.

 مصرف غذاهای پر ادویه در زمان شعله ور شدگی آرتروز 

ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز زنجبیل و زردچوبه حاوی ترکیباتی هستند که از میزان تورم می‌کاهند و از ارسال پیام‌های عصبی درد به مغز جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید از غذاهای پر ادویه مکزیکی و هندی استفاده کنید یا آنکه یک کاسه سس تند را سر میز خود قرار دهید و با غذاهای خود مصرف کنید. این مواد غذایی باعث می‌‌شود که از میزان درد و التهاب شما کاسته شود.

افزایش مصرف کلسیم 

مصرف نکردن کس به قدر کافی باعث می‌شود ریسک پوکی استخوان و شکننده شدن آن افزایش پیدا کند. اگر شما دچار بیماری آرتریت روماتوئید هستید و کمبود کلسیم باعث تسریع شعله شدگی بیماری خواهد شد. زنان و مردان باید در طول روز ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند و این رقم در زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال به ۱۲۰۰ میلی ‌گرم خواهد رسید. محصولات لبنی معروف ترین منبع کلسیم محسوب می‌‌شوند اما کلسیم فقط در این محصولات وجود ندارد بلکه سبزیجاتی از قبیل کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم قمری و برگ شلغم سرشار از کلسیم هستند. شما می‌توانید با مصرف مواد خوراکی میزان کلسیم مورد نیاز خود را تامین کنید.

استفاده از پماد خانگی

مقداری کمی فلفل قرمز رزماری مقداری کمی فلفل قرمز، رزماری یا آویشن را با نصف فنجان روغن زیتون یا روغن سبزیجات مخلوط کنید و آن را روی زانوی خود بمالید. همه این گیاهان دارای خواص تسکین دهندگی درد هستند و می‌‌توان از آنها به عنوان مسکن طبیعی استفاده کرد.

حمام آفتاب

تعداد زیادی از افرادی که دچار آرتروز هستند از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند. ویتامین دی باعث تولید کلاژن در مفاصل می‌شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین دی به مقدار کافی از آسیب دیدگی مفاصل ناشی از استئوآرتریت پیشگیری خواهد کرد. برای افزایش سطح ویتامین دی شما می‌توانید ۲ تا ۳ بار در هفته به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه جلوی نور آفتاب بنشینید تا بدن بتواند ویتامین دی مورد نیاز خود را بسازد.