۰ نفر

روش های کاهش درد سیاتیک (مشاوره با دکتر ارتوپد)

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 698938
روش های کاهش درد سیاتیک (مشاوره با دکتر ارتوپد)

کمردرد یکی از شایع‌ترین دردهای مزمن بین بخش اعظمی از مردم است و شناخت نوع کمردرد در درمان آن بسیار موثر است.

بعضی از مردم اقدام به خود درمانی کرده و لطمه‌های جبران ناپذیری به ستون فقرات بدن وارد می‌کنند که سال‌های متمادی با آن درگیر خواهند بود که بهتر است حتما به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

بنابراین در وهله‌ی اول شناخت نوع درد و در مرحله‌ی بعدی شناخت نوع درمان آن بسیار اهمیت پیدا ‌می کند. ما در این مقاله سعی می‌کنیم در مورد درد سیاتیک و نحوه‌ی کاهش درد و درمان آن بپردازیم.

روش‌های کاهش درد سیاتیک (مشاوره با دکتر ارتوپد)

درد سیاتیکی چیست؟

درد سیتاتیکی دردی‌ست که از کمر شروع می‌شود و از باسن به پشت ران و سپس به ساق پا کشیده می‌شود. دو دیسک آخر کمر بیشتر محل فتخ دیسک یا دژنره شدن و خراب شدن دیسک می‌باشد.

اصولاً درد سیاتیک به دو علت فتخ دیسک (به انگلیسی: Herniated Disk) یا دژنراسیون و خراب شدن و فرسودگی دیسک (به انگلیسی: disk degeneration) ایجاد می‌شود.

در دژنراسیون دیسک، بدن مواد سمی ترشح می‌کند که باعث تحریک ریشه‌های عصب سیاتیک می‌شود. درد سیاتیک اغلب یک طرفه است اما می‌تواند دو طرفه نیز باشد.

معمولا سیاتیک، به درد در مسیر عصب سیاتیک، که شاخه‌های آن از ناحیه‌ی تحتانی کمر شروع شده و از طریق لگن و باسن به پاها کشیده شده، گفته می‌شود. به طور معمول، سیاتیک فقط در یک طرف بدن تأثیر می‌گذارد.

این درد می‌تواند همراه با احساس خواب رفتگی، گزگز و مورمور و سوزنی شدن در مسیر عصب سیاتیک خصوصاً در پا یعنی قسمتی از ‌اند‌ام تحتانی که داخل کفش قرار می‌گیرد باشد.

علل پیدایش دردهای سیاتیکی

این دردها به علل مختلف به وجود می‌آیند اما در ادامه به سه علت مهم آن می‌پردازیم:

پارگی یا فتق دیسک کمر

دیسک انسان از دو قسمت تشکیل شده است یکی حلقه‌ی دیسک (به انگلیسی:annulus fibrosus) و یکی هسته دیسک (به انگلیسی:nucleus pulposus). حلقه‌ی دیسک مانند لایه‌های پیاز از چندین لایه درست شده است. در وسط حلقه‌ی دیسک، هسته‌ی آن قرار گرفته است.

با گذشت زمان و در اثر حرکت متناوب به تدریج ترک‌های ریزی در حلقه‌ی دیسک ایجاد می‌شود و به مرور ترک‌ها بیشتر شده یا ترک‌های قبلی گشاد می‌شود و تبدیل به یک سوراخ می‌شود. هسته‌ی دیسک از داخل این سوراخ بیرون زده و به ریشه‌ی عصبی فشار وارد می‌آورد. فشار به ریشه‌ی عصبی باعث ایجاد درد سیاتیکی می‌شود.

  یعنی دردی که از باسن به پشت ران و سپس به پشت ساق پا انتشار پیدا می‌کند. دو دیسک تحتانی کمر باعث ایجاد درد می‌شوند.

تنگی کانال نخاعی

کمر انسان از پنج مهره تشکیل شده است. اگر از مقطع عرضی در نظر بگیریم تنه‌ی مهره، کانال نخاعی، اعصاب بین نخاعی، سوراخ بین مهره‌ای و ریشه‌های عصبی قابل مشاهده است.

تنگی کانال نخاعی یک بیماری ژنتیکی بوده که علت آن مشخص نیست. از جلوی دیسک فشار می‌آورد و از عقب زوائد استخوانی فشار می‌آورد و جایی برای عصبی که از سوراخ بین مهره‌ای خارج می‌شود کم می‌شود.

لیزخوردگی مهره کمر

سُرخوردگی به دلیل عدم تشکیل قسمتی از مهره به صورت مادرزادی، یا در اثر ضربه و فرسایش اتفاق می‌افتد. قسمتی از مهره به روی قسمت دیگر به جلو یا عقب (که عموماً به سمت جلو) سر می‌خورد. این سُرخوردگی فشار بر روی عصب ریشه به وجود می‌آورد. در موراد زیادی سرخوردگی علائمی ندارد که نیازی هم به جراحی ندارند و با ورزش و فیزیوتراپی قابل درمان است. اما در مواردی که علائم به صورت درد شدید و ضعف عضلانی به وجود می‌آید عمل جراحی نیاز است.

روش های کاهش درد سیاتیک

برای کاهش این دردهای مزمن روش‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

استراحت کنید

بهترین روش برای کاهش دردهای سیاتیکی استراحت است. در مواردی بسیاری استراحت منجر به کاهش درد و التهابات شده و این دردها به مرور از بین خواهند رفت.

مصرف دارو

مراجعه به پزشک در این زمینه و مصرف داروها طبق نظر او نیز می‌تواند در موارد بسیار زیادی منجر به بهبودی کامل و کاهش درد شما شود. این داروها معمولاً به صورت داروهای تسکین دهنده، دارو‌های شل کننده و ضد التهاب و داروهای ضد افسردگی است.

روش‌های کاهش درد سیاتیک (مشاوره با دکتر ارتوپد)

ورزش کنید

ورزش‌های کم تحرک و کششی که طبق نظر دکتر فیزیوتراپ باشند نیز کمک شایانی برای کاهش دردهای سیاتیکی شما خواهند بود.

منطقه آسیب دیده را خنک کنید

استفاده از یخ و کسیه‌های آب سرد و گرم منجر به منقبض شدن رگ‌های شما شده و درد شما را تسکین خواهند داد. این کار را در روز چندین بار در محل ملتهب انجام دهید.

وزن‌تان را کم کنید

افزایش وزن خصوصاً در قسمت شکم باعث کشیده شدن ستون فقرات به سمت جلو، گودی کمر و نهایتاً به وجود آمدن دردهای مختلف کمر است. کم کردن وزن‌تان قطعاً یکی بهترین روش‌های کاهش درد کمر است.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن در موارد بسیاری باعث از بین رفتن لایه‌های بیرونی و تخریب دیسک کمر خواهد شد.

برای درد سیاتیک به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اینکه باید برای درمان درد سیاتیک به پزشک مراجعه کنیم امر قطعی و مهم است و همانطور که گفته شد خود درمانی و عدم مراجعه به افراد متخصص این حوزه لطمات جبران ناپذیری به مهم‌ترین  قسمت بدن یعنی ستون بدن وارد خواهد کرد. برای این منظور شما باید ابتدا به دکتر ارتوپد مشهد مراجعه کنید چون در موارد بسیاری به شما کمک خواهد کرد. همچنین در مواقعی باید به دکتر مغز و اعصاب و فیزیوتراپ مراجعه نمود تا پس از عکس برداری و تشخیص نوع کمردرد، روش درمان به شما اعلام گردد.

روش‌های کاهش درد سیاتیک (مشاوره با دکتر ارتوپد)

شناخت پزشک خوب یکی از دغدغه‌های بسیاری از مردم است که برای این منظور می‌توانید به پلتفرم‌های نوبت دهی و معرفی پزشکان مراجعه کنید.

این سایت‌ها معمولاً محبوب‌ترین و حاذق‌ترین پزشکان را معرفی می‌کنند و عموماً بخشی به عنوان نظرات کاربران دارند که شما می‌توانید با مراجعه به این بخش نظرات سایر کاربران و تجریبات آن‌ها در مراجعه به یک پزشک خاص در محل زندگی‌تان را مشاهده کنید و از میزان رضایت باقی افراد در برخورد با این پزشکان مطلع شوید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی یکی از شایع‌ترین و مزمن‌ترین دردهای بدن یعنی درد سیاتیک پرداختیم و در مورد علل به وجود آمدن و روش‌های کاهش درد به تفصیل صحبت شد.

نهایتاً روش یافتن پزشکان فعال در این حوزه نیز به شما معرفی شد. اگر در این زمینه تجربه‌ی مشابهی دارید یا از کمردرد رنج می‌برید می‌توانید با سایر کاربران در میان بگذارید. آیا تجربه‌ای از مواجهه با پزشکان فعال در این حوزه داشتید؟  چقدر مراجعه به پزشک را برای درمان این مشکل موثر می‌دانید؟

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.