۰ نفر

سینوزیت را چگونه درمان کنیم؟

۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۴۳
کد خبر: 680594
سینوزیت را چگونه درمان کنیم؟

بر اساس اظهارات متخصص بیماری‌های عفونی، عفونت‌های ویروسی می توانند زمینه ای برای بروز سینوزیت باشند . اگر فردی پیش‌زمینه حساسیت دارد باید داروهای ضد حساسیت استفاده کند تا دچار سینوزیت مزمن نشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا شیرزادی متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه معمولا افرادی دچار سینوزیت می شوند که زمینه حساسیت دارند گفت: این حساسیت موجب می شود سینوس ها دچار التهاب شده و به دنبال آن میکروب ها و ویروس ها در سینوس ها تکثیر شوند و علائم و عوارض سینوزیت ایجاد شده و به صورت مزمن و عود کننده ادامه یابد.

وی افزود: فرم حاد سینوزیت ممکن است ربطی به حساسیت نداشته باشد اما اگر علائم سینوزیت ادامه دار باشد به حساسیت موجود در بدن فرد باز می‌گردد.

شیرزادی در خصوص علائم سینوزیت گفت: مهمترین علامت؛سینوزیت درد اطراف بینی و پیشانی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا عفونت ناشی از سینوزیت از بین می‌رود؟ گفت: سینوس مجاری دارد که به داخل مجاری بینی باز شده و ترشحات از آن خارج می‌شود. باید توجه کرد که برای سینوزیت مزمن، حساسیت موجود در بدن مهمتر از ورود باکتری است که وارد بدن شده است. در این شرایط باید برای فرد بیمار داروی ضد حساسیت تجویز شود تا التهاب داخل سینوس‌ها از بین برود. با درمان مناسب و استفاده از داروهای ضد حساسیت سینوزیت بهبود خواهد یافت.

وی با اشاره به کیست‌های درون سینوس ها که مانع خروج ترشحات می‌شوند گفت: افرادی که سینوزیت مزمن یا عودکننده دارند باید عکس رادیولوژی بگیرند و سی تی اسکن کنند تا بدانند چگونه در هوای سرد حضور یابند تا دچار مشکل نشوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به اینکه آیا راه درمانی برای رفع کیست‌های سینوس وجود دارد؟ گفت: اگر کیست در رادیولوژی و سی تی اسکن مشاهده و موجب عفونت مزمن سینوس شده باشد باید با جراحی خارج شود. کیست، انحراف یا پولیپ بینی موجب عدم خروج مناسب ترشحات از مجاری سینوسها می شود. اگر ترشحات سینوس به خوبی تخلیه نشود؛ فرد در اثر سینوزیت مزمن دچار درد، سنگینی سینوس و التهاب خواهد شد.

شیرزادی در خصوص روش‌های درمانی سینوزیست گفت: قبل از درمان با دستگاه خاصی مجاری سینوس مشاهده می شود تا مشخص شود مجاری نیاز به باز شدن دارد یا خیر. اگر نیاز به جراحی باشد باید مجراها با میل باز شود.

شیرزادی هشدار داد: باید مراقب باشیم به عفونت های ویروسی دچار نشویم چون این عفونت‌ها زمینه ای برای بروز سینوزیت خواهند شد. به ویژه اینکه اگر فردی پیش‌زمینه حساسیت دارد باید داروهای ضد حساسیت استفاده کند تا دچار سینوزیت مزمن نشود.

وی در خصوص استفاده از هدبند در کاهش علائم سینوزیت گفت: استفاده از هد بند با گرم نگه داشتن پیشانی موجب کاهش اسپاسم عضلات صورت می شود .