۰ نفر

عفونت مغزی چیست و چه علائمی دارد؟

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۱:۵۳
کد خبر: 680202
عفونت مغزی چیست و چه علائمی دارد؟

عفونت مغز که با نام آبسه مغز هم شناخته می‌شود یکی از بیماری‌های خطرناک سیستم عصبی است و با ورود عوامل بیماری‌زا و ایجاد چرک و عفونت در بافت‌های مغز همراه است.

مهم ترین علامت عفونت مغزی در کودکان و بزرگسالان

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مطلب قصد داریم عفونت مغزی در بزرگسالان را بررسی کنیم و علت‌ها و علائم بروز آن را به طور مفصل شرح دهیم.اگر می‌خواهید بدانید آیا عفونت مغزی کشنده است، یا اینکه طول درمان عفونت مغزی چقدر است و چگونه می‌توان آن را درمان کرد تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

عفونت مغزی چیست؟

آبسه مغز بیماری است که با ایجاد عفونت در بافت مغز موجب اختلال در عملکرد مغز و نخاع می‌شود. این بیماری سن و سال ندارد. عفونت مغزی در کودکان و بزرگسالانی که در معرض عوامل بیماری‌زا قرار بگیرند را مبتلا می‌کند.

عفونت مغز بر اثر چیست؟ دلیل بروز آبسه مغزی

عفونت مغزی در بزرگسالان یک علت مشخص ندارد و از شیوه‌های مختلفی قابل انتقال است. در واقع هر راهی که باعث شود باکتری، ویروس یا حتی قارچ به مغز راه پیدا کند موجب ایجاد عفونت مغز می‌شود. موارد زیر مهم‌ترین علت‌های ابتلا به عفونت مغز هستند.

آسیب به مجمجمه یا جراحی مغز

یکی از مواردی که باعث ابتلا به عفونت مغزی می‌شود ایجاد آسیب یا شکستگی در سر است. به دنبال تروماهای این چنینی عوامل بیماری‌زا به راحتی وارد بافت مغز می‌شوند و موجب ایجاد عفونت می‌شوند. حتی عفونت مغزی بعد از جراحی مغز و اعصاب یا عفونت بیمارستانی مغز هم ممکن است علت ابتلای برخی از افراد به آبسه‌ی مغزی شدید باشد.

کسانی که درگیر عفونت دهان و دندان می‌شوند یا مبتلا به عفونت سینوس‌ها هستند هم در اثر بی‌توجهی به درمان ممکن است شرایطی را فراهم کنند تا عامل بیماری‌زا به مغز برسد و موجب ایجاد عوارض خطرناک بر سلامتی شود.

انتقال عامل بیماری‌زا از طریق خون

عفونت مغزی

یکی دیگر از علت‌های ابتلا به عفونت مغزی انتقال عامل بیماری‌زا از طریق خون به مغز است. مثلا افرادی که مبتلا به عفونت ریه یا ذات الریه باشند و نسبت به درمان آن سهل انگاری کنند ممکن است با انتقال عامل بیماری‌زا به مغز درگیر التهاب و عفونت مغزی شوند.

آیا عفونت مغزی و کرونا ارتباطی به هم دارند؟

کرونا بیماری نوظهوری است که در اثر ویروس کویید ۱۹ ایجاد می‌شود. نگرانی بسیاری از افراد، حتی پزشکان در مورد عوارض کرونا این است که آیا این عامل ویروسی هم می‌تواند موجب عفونت مغزی شود یا نه. واقعیت این است که با توجه به جدید بودن این بیماری و ویروس کرونا نمی‌توان در این مورد اظهار نظر قطعی کرد.

فقط آنچه مسلم است این است که اگر عامل بیماری کرونا موجب عفونت در ریه شود و عفونت ریه از طریق خون به مغز انتقال پیدا کند، احتمال التهاب در بافت مغز و ایجاد علائمی نظیر تب و تشنج و سردرد یا مختل شدن قدرت تکلم، شنوایی و بویایی به علت آسیب به مغز وجود دارد.

با اینکه تحقیقات پژوهشگران و پزشکان در این زمینه هنوز هم ادامه دارد اما پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به عفونت مغزی کرونا لازم است علائم کرونا را جدی بگیرید و از درمان‌های مناسب استفاده کنید.

تاپیک عفونت مغزی، سکته مغزی و عفونت ریه نی نی سایت اطلاعاتی در مورد ارتباط این بیماری‌ها و ارتباط آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اگر می‌خواهید به طور دقیق با علائم و نشانه‌های عفونت مغزی در سالمندان و کودکان آشنا شوید و نگرانی‌های خود را برطرف کنید بهتر است به دکتر آبسه مغزی مراجعه کنید.

چه مواردی خطر ابتلا به عفونت مغزی را بالا می‌برد؟

در هر بیماری عواملی وجود دارد که به عنوان ریسک فاکتور یا عواملی که احتمال ابتلا را بالا می‌برد شناخته می‌شود. در مورد عفونت مغزی در بزرگسالان هم این قاعده وجود دارد و برخی از عوامل موجب بالارفتن خطر ابتلا می‌شود.

عوامل خطرساز ایجاد عفونت مغزی یا آبسه مغزی شامل موارد زیر است.

سیستم ایمنی ضعیف

بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن مانند ایدز

ابتلا به سرطان یا سایر بیماری‌های مزمن

ابتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی

ابتلا به مننژیت

استفاده از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن یا داروهای شیمی درمانی

ابتلا به عفونت گوش میانی

علائم عفونت مغز در بزرگسالان چیست؟

عفونت بافت مغز با علائم و نشانه‌هایی همراه است که ممکن است به تدریج یا ناگهانی ظاهر شوند. این علائم شامل موارد زیر است.

سردرد شدید در یک قسمت از سر

تب ۳۸ درجه سانتیگراد و تشنج

گیجی و تحریک پذیری

سفت شدن گردن

تحریک پذیری و گیج

تاری دید

اختلال در حرکت یا در گفتار

شیوه تشخیص عفونت مغزی چگونه است؟

پزشک برای تشخیص عفونت مغزی قبل از هر چیز به علائم بالینی بیمار توجه می‌کند و سابقه‌ی پزشکی فرد را بررسی می‌کند. بعه این منظور از مراجعه کننده سوالات زیر را می‌پرسد.

چه مدتی است بیمار علامت‌های تب، سردرد یا سرگیجه دارد؟

آیا اخیرا به عفونت یا بیماری خاصی مبتلا شده است؟

آیا اخیرا جراحی خاصی انجام داده است؟

چه داروهایی مصرف می‌کند؟

پاسخ این سوالات به تنهایی نمی‌تواند راهنمای مناسبی برای تشخیص عفونت مغزی در بزرگسالان باشد و پزشک باید از آزمایشات تشخیصی دقیق هم استفاده کند. آزمایشات تشخیصی عفونت مغزی یا آبسه مغزی شامل موارد زیر است.

MRI

عکس رادویگرافی

آزمایش خون

آزمایش ادرار و مدفوع

سی‌تی اسکن

کشت خلط سینه

آیا عفونت مغز درمان دارد؟شیوه‌های درمان عفونت مغزی

عفونت یا آبسه مغزی یک بیماری خطرناک و وضعیت اوراژانسی تلقی می‌شود که لازم است به سرعت مورد توجه قرار بگیرد و درمان مناسب برای آن اتخاذ شود. طول دوره درمان به شدت بیماری و وضعیت سیستم ایمنی فرد دارد.

درمان دارویی عفونت مغز (آبسه مغزی)

برای عفونت بافت مغز از آنتی‌بیوتیک و داروهای ضد ویروسی استفاده می‌شود تا عامل بیماری‌زا از بین برود. دوز داروی عفونت مغز و مدت زمانی که لازم است بیمار دارو مصرف کند بستگی به شدت بیماری دارد. حتی برخی از بیماران برای درمان عفونت مغزی لازم است چند نوع آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

همچنین برای کنترل سردردهای ناشی از عفونت مغزی بیمار می‌تواند از داروهای مسکن استفاده کند که البته اغلب اوقات این داروها نمی‌توانند سردرد را کنترل کنند، چون شدت آن زیاد است.

درمان جراحی عفونت مغز (آبسه مغزی)

یکی دیگر از روش‌های توصیه شده برای درمان عفونت مغز استفاده از روش جراحی است. وقتی میزان عفونت در بافت مغز زیاد باشد پزشک می‌تواند عفونت‌ها را با جراحی تخلیه کند و علائم بیماری را بهبود بخشد.

آیا درمان خانگی عفونت مغز امکان‌پذیر است؟ درمان عفونت مغز در طب سنتی

عفونت و التهاب مغزی بیماری خطرناکی است که به سرعت در مغز گسترش پیدا می‌کند و ممکن است عوارض ناخوشایندی به جا بگذارد. با توجه به اینکه روش‌های درمان خانگی برای تمام بیماری‌ها زمان‌بر و طولانی هستند و در مدت زمان کوتاهی اثرگذاری ندارند نمی‌توانیم درمان خانگی التهاب مغز را توصیه کنیم.

البته متخصصان طب سنتی هم برای درمان عفونت مغز راهکارهایی را ارائه می‌دهند و ادعا می‌کنند تماس سر با سرما علت اصلی بروز عفونت یا مننژیت است.

به همین دلیل درمان عفونت مغز در طب سنتی شامل توصیه‌هایی در باره جلوگیری از تماس سر با سرما از طریق پوشیدن کلاه و هدبند و استفاده نکردن از غذاها و میوه‌های با طبع سرد است.

همچنین برای درمان عفونت مغز با طبی سنتی می‌توان از بینی و پیشانی را با آب گشنیز و یا آب سیب ماساژ داد یا اینکه گیاهاین مانند بومادران را روی آن ضماد کرد.

در تاپیک عفونت مغزی نی نی سایت می‌توانید تجربیات افراد مختلف از علائم و نشانه‌های ابتلا به عفونت مغز را مشاهده کنید. اما اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق و علمی در اختیار داشته باشید بهتر است از مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب استفاده کنید.

عوارض عفونت مغزی

هزینه درمان عفونت مغزی چقدر است؟

یکی از نگرانی‌های اساسی بیماران آگاهی در مورد هزینه‌های درمان بیماری است. به همین دلیل بهتر است با هزینه‌ی درمان عفونت مغزی هم آشنا شویم. هزینه‌ی درمان شامل چند بخش است. بخشی از این هزینه‌ها مربوط به آزمایشات تشخیصی، تصویربرداری و معاینات پزشکی است. درصورتی‌که بیمار تحت پوشش بیمه باشد، می‌تواند از فرانشیز بیمه استفاده کند.

بخش دیگر هزینه‌های درمان به دارو اختصاص پیدا می‌کند. حتی در صورتی‌که لازم باشد بیمار بستری و جراحی شود باید هزینه‌ی پزشک و جراح و بستری بیمارستان هم در نظر گرفته شود.

نوع دولتی یا خصوصی بودن بیمارستان، مدت زمان بستری و کیفیت خدماتی که در اختیار بیمار قرار می‌گیرد هم بر میزان هزینه‌ها تاثیرگذار است.

عوارض عفونت مغزی شامل چه مواردی است؟

سوال اغلب مبتلایان به عفونت مغزی و اطرافیان آن‌ها این است که ایا عفونت مغزی باعث مرگ میشود؟ یا اینکه می‌خواهند با عوارض عفونت مغزی آشنا شوند.

واقعیت این است که تشخیص و درمان به موقع و مناسب یک عامل با اهمیت برای جلوگیری از ایجاد عارضه است. اما در بیمارانی که شروع درمان به تاخیر بیفتد ممکن است عوارضی نظیر صرع، آسیب به مغز و ایجاد اشکال در راه رفتن و صحبت کردن یا عفونت در پرده‌های مغز هم ایجاد شود. حتی ممکن است برخی از بیماران درگیر سکته مغزی یا ترومبوز مغزی شوند.

اما در پاسخ به افرادی که در مورد مرگ بعد از ابتلا به عفونت مغزی می‌پرسند می‌توانیم ادعا کنیم عفونت مغز باعث مرگ می‌شود اگر به موقع درمان مناسب انجام نشود و بیمار مدت زیادی با علائم دست و پنجه نرم کند و درگیر آن باشد.

آیا می‌توان از بروز عفونت مغزی در بزرگسالان پیشگیری کرد؟

پزشکان مغز و اعصاب توصیه می‌کنند با استفاده از شیوه‌های ساده و کم هزینه از ابتلا به عفونت مغزی پیشگیری شود تا هزینه‌های درمان و عوارض آن کاهش پیدا کند. این شیوه‌ها شامل موارد زیر است.

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت مغزی می‌توان به طور مرتب سطح قند خون را کنترل کرد تا از ابتلا به دیابت پیشگیری شود.

رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌تواند خطر عفونت مغزی را در کودکان و بزرگسالان کاهش دهد.

درمان کامل عفونت‌های گوش و سینوزیت از موارد با اهمیتی است که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت مغزی را کم کند.

پرهیز از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک یکی از اقدامات پیشگیرانه و مناسب برای جلوگیری از عفونت مغزی است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه عفونت مغزی یک وضعیت پزشکی جدی است و نشانه‌های آن به سرعت پیشرفت می‌کند، باید به نشانه‌های آن توجه ویژه شود. به همین دلیل اگر سردرد یا سرگیجه شدید داشتید یا اینکه احساس کردید گردن شما سفت شده یا نمی‌توانید دست یا پای خود را حرکت دهید هر چه زودتر باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر بیماری یا عفونت خاصی در بدن دارید باید به سرعت آن را درمان کنید تا به مغز منتقل نشود و عارضه‌ای را ایجاد نکند.

سوالات متداول درباره عفونت مغز

آیا عفونت مغزی باعث مرگ می‌شود؟

اما در پاسخ به افرادی که در مورد مرگ بعد از ابتلا به عفونت مغزی می‌پرسند می‌توانیم گفت اگر به موقع درمان مناسب انجام نشود و بیمار مدت زیادی با علائم دست و پنجه نرم کند و درگیر آن باشد، ممکن است عفونت مغزی مرگ را هم به دنبال داشته باشد.

آیا عفونت مغزی خطرناک است؟

بله. همانطور که گفتیم اگر عفونت مغز به موقع درمان نشود حتی امکان مرگ بیمار نیز وجود دارد.

تشنج ناشی از عفونت مغز چقدر شیوع دارد؟

یکی از شایع‌ترین علت‌های تشنج بالا بودن تب است. در عفونت مغزی هم تب بالا می‌تواند منجر به تشنج یا از دست رفتن هوشیاری فرد شود که در کودکان و بزرگسالان شایع است.

آیا عفونت مغزی مننژیت کشنده است؟

عفونت مننژیت به ملتهب شدن پرده‌های مغز گفته می‌شود که در کودکان و بزرگسالان شایع است و سفت شدن گردن و تب از جمله علائم شایع آن است. کشنده بودن منژیت به شدت بیماری و وضعیت سیستم ایمنی بدن بیمار بستگی دارد.

آیا ممکن است عفونت مغزی عود کند؟

در برخی از بیماران مبتلا به عفونت مغزی که درمان شده‌اند اما سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا بیماری قلبی دارند احتمال دارند بیماری مجدداً عود کند.