۰ نفر

با خواص کاکائو آشنا شوید و حیرت کنید؛ از سلامت دندان تا مغز و زیبایی

۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۷
کد خبر: 679734
با خواص کاکائو آشنا شوید و حیرت کنید؛ از سلامت دندان تا مغز و زیبایی

کاکائو درختی از تیره پنیرکیان است که دارای میوه هایی زرد رنگ و به اندازه یک خیار و حاوی 25 تا 45 دانه است، میوه‌ های کاکائو را پس از چیدن انبار می‌کنند تا بپوسد و پس از آن دانه‌ ها را جمع‌ آوری کرده و پودر کاکائو را تهیه می کنند.

خواص کاکائو و کره کاکائو برای پوست و سلامت بدن

به گزارش اقتصاد آنلاین،کاکائو فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما در این مقاله به طور کامل خواص پودر کاکائو را برای سلامتی، کودکان، بارداری، لاغری و پوست و مو شرح داده ایم.

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1 – جوان سازی پوست صورت

کاکائو حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C و منیزیم است که جریان خون به پوست را بهبود بخشیده و باحفظ الاستیسیته پوست باعث کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک کاکائو و قهوه و عسل برای صورت

4 قاشق غذاخوری پودر کاکائو، 4 قاشق غذاخوری پودر قهوه، 8 قاشق غذاخوری شیر بادام و 2 قاشق غذاخوری عسل را با هم ترکیب کنید و بر روی صورت و گردن خود بمالید، بگذارید بماند تا خشک شود سپس با آب گرم خوب بشویید.

2 – ضد آفتاب طبیعی

کاکائو

کاکائو مانند یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست را از اشعه های مضر UV محافظت می کند.

3 – لایه بردار طبیعی پوست صورت

پودر کاکائو به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست صورت عمل کرده و برای پاکسازی صورت مناسب می باشد.

ماسک لایه بردار صورت خانگی

شش قاشق غذاخوری روغن زیتون را با چهار قاشق غذاخوری عسل، دو قاشق چای خوری پودر کاکائو، شش قطره روغن اسانس نعناع و مقداری آب و شکر ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

4 – درمان پوست چرب صورت

کاکائو چربی پوست صورت را کاهش داده و برای روشن تر و درخشان تر شدن پوست صورت مفید می باشد.

ماسک کاکائو برای پوست چرب

چهار قاشق غذا خوری پودر کاکائو را با هشت قاشق غذاخوری ماست ساده و دو قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و بر روی صورت و گردن بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

5 – درمان سیاهی دور چشم

کاکائو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها و منیزیم که دارد با بهبود گردش خون به درمان سیاهی دور چشم کمک می کند.

ماسک کاکائو و ماست برای دور چشم

در یک کاسه، 1 قاشق غذاخوری پودر کاکائو را با 1 قاشق غذا خوری عسل، 1 قاشق غذاخوری پودر تخم گشنیز و 2 قاشق غذا خوری ماست ترکیب کنید و بر روی صورت و به آرامی زیر چشم بمالید (مواظب باشید که مواد وارد چشم نشوند)، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

6 – درمان ریزش مو

کاکائو گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد و با تقویت موها به درمان ریزش مو کمک می کند.

ماسک کاکائو برای مو

2 قاشق غذا خوری پودر کاکائو، 1 زرده تخم مرغ، یک فنجان خامه ترش و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و بر روی پوست سر و مو ها بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

7 – پرپشت شدن موی سر

کاکائو با تقویت موی سر باعث افزایش رشد مو و پرپشت شدن موی سر می شود، همچنین پودر کاکائو مو ها را براق و درخشان می کند.

ماسک مو با کاکائو

2 قاشق غذا خوری پودر کاکائو، 2 زرده تخم مرغ و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و بر روی موها بمالید، بگذارید 1-2 ساعت بماند و سپس مواه را با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

8 – کودکان

آهن و مس موجود در پودر کاکائو برای درمان کم خونی فقر آهن و آنمی در کودکان مفید می باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در دانه های کاکائو باعث سلامت قلب و عروق در کودکان می شوند.

فلاونوئید های موجود در کاکائو خطر ابتلا به دیابت در کودکان را کاهش می دهند.

9 – جنین و زنان باردار

کافئین موجود در کاکائو خطر ابتلا به فشار خون بالا و پره اکلامپسی را در زنان باردار کاهش می دهد.

کافئین موجود در کاکائو جذب کلسیم و آهن بدن زنان باردار در دوران بارداری را بهبود می بخشد و باعث افزایش رشد جنین می شود.

فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو به سلامت قلب زنان باردار کمک می کند.

توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف کاکائو منجر به تپش قلب و سردرد شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد، قبل از مصرف کاکائو با پزشک خود مشورت کنید.

10 – مردان

کاکائو  با تولید هورمون ها و مواد شیمیایی از جمله اندروفین در بدن به تقویت قوای جنسی در مردان کمک کرده و ناتوانی جنسی و ناباروری را در آقایان درمان می کند.

11 – قلب، کلسترول و چربی خون

مطالعات نشان داده که فلاونوئید های موجود در کاکائو که شامل پروسیانیدین، کاتچین و اپیکاتچین هستند دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.

فلاونوئید های موجود در کاکائو خاصیت ضد لخته شدن خون دارند و از ابتلا به آترواسکلروز و ترومبوز که از علل اصلی بیماری های قلبی و عروقی هستند، جلوگیری می کنند.

همچنین کاکائو باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بالای خون شده و با کاهش چربی خون به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

12 – سرماخوردگی، سرفه و گلودرد

تئوباریم موجود در کاکائو برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه مفید می باشد، هر شب قبل از خواب یک فنجان کاکائو گرم بنوشید تا سرفه شما درمان شود.

13 – ورزشکاران و بدنسازان

از آنجایی که کاکائو یک منبع عالی از منیزیم است، نوشیدن یک فنجان کاکائو گرم قبل از ورزش انرژی بدن را افزایش داده و باعث افزایش اکسیژن بدن ورزشکاران و بدنسازان می شود.

14 – فشار خون

کاکائو غنی از فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان هایی است که انعطاف پذیری عروق خونی را بهبود بخشیده و به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.

15 – اسهال و یبوست

فیبر موجود در کاکائو عملکرد روده را بهبود بخشیده و به درمان اسهال و یبوست کمک می کند.

توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف کاکائو باعث اسهال در برخی افراد می شود.

16 – کم خونی

کاکائو حاوی مقادیر بالایی مس می باشد که باعث افزایش تعداد هموگلوبین خون شده و به درمان آنمی و کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کند.

17 – لاغری و کاهش وزن

مطالعات متعدد نشان داده که مصرف کاکائو متابولیسم بدن را بهبود می بخشد و باعث افزایش چربی سوزی در افراد چاق شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.

18 – دیابت و قندخون

مصرف کاکائو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها مقاومت به انسولین را کاهش داده و متابولیسم گلوکز را بهبود می بخشد و به این طریق به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند.

19 – سرطان

تحقیقات نشان داده که فلاونول ها و پروسیانیدین های موجود در کاکائو برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها به ویژه سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات مفید هستند.

20 – افسردگی

مطالعات نشان داده که کاکائو به دلیل مقادیر بالای فلاونول ها و سروتونین، تریپتوفان، تیروزین و فنیل اتیلامین که دارد به بهبود خلق و خو و درمان افسردگی کمک می کند.

21 – آسم

آلکالوئید هایی از جمله زانتین و تئوفیلین موجود در کاکائو به باز شدن ناِیژه ها کمک کرده و برای درمان واکنش های آلرژیک از جمله آسم مفید می باشند.

22 – زخم معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در کاکائو تولید آنزیم های دستگاه گوارش را افزایش داده بنابراین می تواند هضم را بهبود بخشد و به درمان زخم معده کمک کند.

23 – کبد چرب

مقادیر بالای فیبر موجود در کاکائو باعث سم زدایی از کبد شده و به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می کند.

24 – آلزایمر و پارکینسون

فلاونوئید های موجود در کاکائو از جمله کاتچین و اپی کاتچین جریان خون در مغز را بهبود می بخشند و باعث بهبود سلامت مغز شده در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهند.

25 – دندان

مطالعات نشان داده که ترومروم موجود در کاکائو باعث محافظت از دندان و مینای دندان شده و پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد.

خواص کره کاکائو

کره کاکائو حاوی مقادیر بالایی اسید های چرب مفید از جمله اسید اولئیک و چربی های اشباع شده مانند اسید استاریک و اسید پالمیتیک می باشد.

کره کاکائو در رژیم های گیاهخواری به عنوان یک جایگزین مناسب برای ژلاتین در نظر گرفته می شود.

کره کاکائو یک مرطوب کننده طبیعی پوست بوده و برای درمان خشکی پوست مفید است.

کره کاکائو به عنوان یک نرم کننده طبیعی لب شناخته شده و برای درمان خشکی و ترک خوردگی لب ها مفید می باشد.

پلی فنول های موجود در کاکائو با بهبود الاستیک پوست چین و چروک را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

کره کاکائو به درمان زخم های دهان کمک می کند.

محققان می گویند که پلی فنول ها و چربی های موجود در کره کاکائو خطر ابتلا به بیماری های قلبی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که پلی فنول های موجود در کره کاکائو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

طرز تهیه کره کاکائو

برای تهیه کره کاکائو، دانه های کاکائو ابتدا تخمیر شده و پس از آن برشته می شوند، در این مرحله کره کاکائو از لوبیا کاکائو جدا می شود، از دانه ها پودر کاکائو را تولید می کنند و کره کاکائو را برای تهیه انواع شکلات و محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.

کره کاکائو در دمای اتاق جامد می باشد.

عوارض و مضرات کاکائو

مقادیر بالای کافئین موجود در کاکائو می تواند منجر به عوارض جانبی از جمله تکرر ادرار، بی خوابی و افزایش ضربان قلب شود.

کاکائو می تواند در بعضی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک مانند واکنش های پوستی، سردرد میگرنی، ناراحتی گوارشی و تهوع شود.

کافئین موجود در کاکائو با برخی دارو های قلبی، دارو های ضد افسردگی و دارو های آسم  تداخل ایجاد می کند.

کاکائو برای کلیه مفید است، اما برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه مضر می باشد، مقادیر بالای منیزیم موجود در کاکائو می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی شود.

طبع کاکائو

طبع کاکائو گرم و خشک می باشد.

کاکائو بومی منطقه آمازون بوده و به لحاظ تاریخی یک محصول بسیار مهم برای آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی محسوب می شود، درخت کاکائو حدود 4 تا 10 متر ارتفاع دارد و به طور طبیعی در مناطق گرمسیری رشد می کند.

کاکائو غنی از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم، فسفر، مس، منگنز، سلنیوم، پتاسیم، روی، کربوهیدرات، پروتئین و فیبر رژیمی و مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و فلاونوئید ها می باشد.

موارد استفاده از پودر کاکائو

کاکائو را بیشتر به صورت پودر کاکائو برای تهیه انواع دسر، نوشیدنی ها، بستنی، کیک و شیرینی و انواع شکلات تلخ و شکلات شیری استفاده می کنند، همچنین پودر کاکائو را می توان برای تهیه شیر کاکائو و تزیین کاپوچینو به کار برد.

ارزش  غذایی کاکائو (100 گرم)

کالری : 228

چربی : 14 گرم

کربوهیدرات : 58 گرم

قند : 1.8 گرم

فیبر : 33 گرم

پروتئین : 20 گرم