۰ نفر

اگر زانودرد دارید بخوانید؛ این کفش ها مشکل شما را تشدید می کند

۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۱:۱۹
کد خبر: 678507
اگر زانودرد دارید بخوانید؛ این کفش ها مشکل شما را تشدید می کند

مدیر گروه بیومکانیک و فناوری ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی گفت: 80 درصد آسیب های وارد شده به زانو و ستون فقرات ناشی از پوشیدن کفش نامناسب و راه رفتن نادرست است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی شریف نژاد گفت: استفاده طولانی مدت از کفش های نامناسب مانند کفش های پاشنه بلند و پنجه باریک منجر به بروز مشکلاتی در پاها می شود.

وی ادامه داد: کفش های پاشنه بلند باعث کوتاهی عضلات پشت پا می شوند که در نهایت منجر به بروز آسیب و مشکلات در پاها می شوند و کفش های پنجه باریک نیز به کج شدن انگشتان پا منجر خواهند شد.

رییس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما در این آزمایشگاه با استفاده از دانش فنی بیومکانیک و با کمک تجهیزات آزمایشگاهی مانند اسکنر سه بعدی کف پا و دوربین های سرعت بالا می توانیم به اصلاح این ناهنجاری ها کمک کنیم.

شریف نژاد گفت: با ارزیابی ناهنجاری های کف پا به همراه ارزیابی بیومکانیکی راه رفتن می توان به طور اختصاصی برای هر نفر یک سری تمرینات اصلاحی و وسایل کمکی مانند کفی کفش ارائه داد.

وی ادامه داد: برای این منظور با تجهیزاتی مانند اسکن سه بعدی کف پا و دوربین های سرعت بالا، راه رفتن فرد تجزیه و تحلیل و مشکلات راه رفتن وی اندازه گیری می شود.

شریف نژاد با اشاره به این که بیشتر این تجهیزات آزمایشگاهی مانند دستگاه برش کفی کفش توسط شرکت های دانش بنیان داخلی ساخته شده اند، گفت: دستگاه برش کفی کفش، هر کفی کفش را به صورت منحصر به فرد مختص پای هر نفر برش می دهد که نتیجه استفاده از این کفی کفش به کاهش خستگی، اصلاح ناهنجاری هایی مانند کف پای صاف و قوس زیاد کف پا منجر می شود.

مدیر گروه بیومکانیک و فناوری ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی خاطرنشان کرد: در هر گام راه رفتن 2 تا 2.5 برابر وزن بدن به مفصل مچ پا فشار وارد می شود که این نیرو و فشار به مفصل زانو و متعاقب آن به مفصل لگن منتقل می شود.

شریف نژاد تاکید کرد با برخورداری از یک کفی طبی مناسب و کفش مناسب می توان بسیاری از این فشارها را برطرف کرد که در نهایت به کاهش خستگی های وارد به پا به ویژه پاهای افراد سالمند منجر می شود.

رییس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در خصوص این مرکز گفت: آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در مجموع دارای چهار آزمایشگاه فیزیولوژی، آسیب شناسی، رفتار حرکتی و بیومکانیک ورزشی است.

وی ادامه داد: در آزمایشگاه بیومکانیک شش دوربین سرعت بالای آنالیز حرکت مخصوص ثبت حرکات و صفحه نیرو برای ثبت نیروی عکس العمل زمین ، دستگاه آیزوکنیتیک -- یکی از دستگاه های بسیار معتبر و دقیق برای ثبت توانبخشی و اجرای تمرینات خاص ورزشی-- فوت اسکن، تردمیل آنالیز گیت و تردمیل همراه با دوربین وجود دارد.

مدیر گروه بیومکانیک و فناوری ورزشی با اشاره به این که آنالیز حرکت یکی از مباحث بیومکانیک ورزشی است، گفت: در علم بیومکانیک به بررسی مکانیک بدن در حین انجام حرکات مختلف ورزشی و حرکات روزمره افراد عادی می پردازیم.

شریف نژاد افزود: به وسیله این علم می توانیم آسیب های جسمانی وارد شده به بدن ورزشکاران و افراد عادی را حین انجام کارهای روزمره ارزیابی کرده و بر اساس آن راهکارهایی پیشنهاد کنیم.

وی در عین حال اذعان کرد: متاسفانه این علم در کشور ما مغفول مانده و فقط در دانشگاه ها به صورت تئوری به آن پرداخته می شود.