۰ نفر

خواص ضد سرطان تخمه کدو برای زنان و مردان

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۱۰
کد خبر: 677527
خواص ضد سرطان تخمه کدو برای زنان و مردان

تخمه کدو یکی از انواع تخمه است که با طعم جذاب و خواص بی‌نظیر طرفداران زیادی دارد. دانه‌های بیضی شکل کدو تنبل سرشار از مواد مغذی هستند و می‌توانند یک میان‌وعده‌ سالم برای همه‌ افراد باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خواص تخم کدو فراوان است. خواصی از جمله چربی‌های سالم، منیزیم و روی که این مواد مغذی به سلامت قلب، پروستات و پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. مزه‌ تخمه کدو شیرین و کمی ترد است و می‌توانید آن را به عنوان یک میان وعده بی‌نظیر مصرف کنید.

تخمه کدو به علاوه حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب اشباع‌نشده، پتاسیم، ویتامین B۲ (ریبوفلاوین) و فولات است. تخمه کدو همچنین منبعی غنی برای پروتئین، ویتامین A، ویتامین C، و هم‌چنین ویتامین E است. علاوه بر ویتامین، مواد معدنی و پروتئین، تخمه کدو سرشار از چربی خوب نیز هست.

یک‌چهارم فنجان تخم کدو حاوی ۱۵ گرم چربی است. یک‌ششم فنجان تخمه کدو ۴۶ درصد منیزیم، ۵۲ درصد منگنز، ۲۴ درصد مس، ۱۶ درصد پروتئین، و ۱۷ درصد از نیاز روزانه‌ی شما را به روی تامین می‌کند. هم‌چنین حاوی مقدار زیادی اسید‌های چرب امگا۶ و امگا۳ است. در ادامه بیشتر با خواص تخمه کرد آشنا خواهید شد:

کاهش خطر ابتلا به سرطان با تخمه کدو‌

می‌توان برای مصرف تخم کدو تاریخچه‌ای بیش از ۷۵۰۰ سال را بیان کرد. این تخمه‌ خوشمزه در میان فرهنگ‌های مختلف به عنوان درمان‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

امروزه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تخمه کدو تنبل دارای مواد مغذی زیادی است و تاثیر بسیاری در سلامت دارد. این تخمه منبعی غنی از پروتئین، اسید‌های چرب اشباع‌نشده، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در کاهش عوامل خطر بیماری‌های مزمن از جمله سرطان تاثیر گذار است.

خواص تخمه کدو برای مو

یکی دیگر از خواص تخم کدو به سلامت مو‌ها موبوط می‌شود. تخم کدو ویتامین‌هایی از جمله ویتامین A و K، روی و اسید‌های چرب امگا۳ را در خود جای داده است، همه این ترکیبات برای سلامت مو و حتی پوست سر نیز مفید هستند.

اسیدچرب امگا۳ موجود در تخمه کدو التهاب را کاهش داده و از این طریق سبب افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می‌شود. تخم کدو می‌تواند موجب محکم‌تر، درخشان‌تر و ضخیم‌تر شدن مو‌ها شود.

جالب است بدانید که در رفع شوره سر یکی از عناصر مفید که در شامپو نیز استفاده می‌شود روی است. تخم کدو با داشتن روی فراوان خواص ضدقارچی دارد و از خارش پوست سر، سوزش و تحریک پذیری جلوگیری می‌کند.

مصرف روزانه تخم کدو و ماساژ سر با روغن این دانه به رفع و درمان شوره سر کمک می‌کند. فقدان ویتامین A موجب خشکی و شکنندگی مو می‌شود. تخم کدو دارای بتاکاروتن است و بتاکاروتن بعد از مصرف تبدیل به ویتامین A می‌شود درنتیجه مصرف تخم کدو از خشکی مو و پوست سر نیز جلوگیری می‌کند.

حفاظت از غده‌ پروستات مردان با تخمه کدو

تخمه کدو به دلیل دارا بودن اجزای زیست فعال به‌طور چشمگیری از گسترش سرطان پروستات و بیماری BPH (هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات) جلوگیری می‌کند. ماده‌ زیست فعال تخمه کدو مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات شود و مکانیسم کشتن این سلول‌ها یا آپوپتوز را بهبود می‌دهد. هم‌چنین تخمه کدو حاوی روی است که در حفظ عملکرد صحیح پروستات نقش مهمی دارد.

خواص تخمه کدو در کاهش کلسترول

شاید ندانید، اما یکی از مهم‌ترین فواید تخمه کدو در کاهش کلسترول است. بذرها، موهبتی هستند برای کسانی که کلسترول بالا را تجربه دارند. کاهش سطح هموگلوبین باعث کاهش سلامت قلبی و عروقی می‌شود. فیتواسترول، مانند کلسترول در ساختار است که باعث کاهش جذب پروتئین (پروتئین با چگالی کم) در روده می‌شود.

مس، شمارش گلبول‌های قرمز خون را افزایش و عبور اکسیژن خون را افزایش می‌دهد. تخمه کدو حاوی سطوح پایین سدیم هستند که فشار خون را کاهش می‌دهند و سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تخمه آفتابگردان

تاثیر تخمه کدو در کاهش التهاب بدن

تخمه کدو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کارتنوئید‌ها و ویتامین E است. نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش التهابات و محافظت از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد بسیار مهم است. به همین خاطر مصرف غذا‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک کند.‌

می‌توان گفت خواص و مزایای تخمه کدو برای سلامتی بیشتر به خاطر مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های آن است. مطالعات حیوانی روی موش‌ها نشان داده مصرف روغن تخم کدو در موش‌های مبتلا به آرتریت باعث کاهش التهابات آن‌ها شده است. جالب است بدانید که موش‌هایی که از دارو‌های ضدالتهابی مصرف کرده‌اند عوارض جانبی منفی و متعددی را تجربه کردند در حالی که موش‌هایی که روغن کدو دریافت کردند هیچ عارضه‌ی جانبی نداشتند.

فواید تخم کدو برای زنان

اکثر بانوان با کمبود روی مواجه هستند و از کم بودن سطح روی در بدن رنج می‌برند. مصرف تخم کدو می‌تواند موجب رفع فقدان روی در خانم‌ها شود. حضور روی در خانم‌ها در طول دوران بارداری ضروری و مفید است.

بر اساس مطالعات فقدان روی در حیوانات بر رشد فرزندانشان تاثیر گذار است. تخم کدو حاوی مقادیر بالایی از فیتو استروژن است. وجود مقادیر بالایی از فیتواستروژن گیاهی منتج به افزایش سطح کلسترول HDL می‌شود و فشار خون، گر گرفتگی، درد مفاصل و سایر علایم دردآور ناشی از یائسگی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین از دیگر خواص تخم کدو می‌توان به کاهش دادن علائم دردآور ناشی از یائسگی اشاره کرد.

فواید تخمه کدو برای تقویت استخوان‌ها

تخمه کدو حاوی مقداری کلسیم است که برای حفظ توده‌ی استخوان مفید است و نیز دارای روی است که در از دست دادن توده‌ی استخوانی یا همان پوکی استخوان تاثیر دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که به‌طور مرتب روی مصرف می‌کنند معمولا کم‌تر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان در سن بالا هستند.

خواص تخمه کدو تنبل در تقویت حافظه

مقدار زیادی از منیزیم موجود در تخم کدو تنبل، باعث می‌شود تا در درمان مشکلات یادگیری مفید باشد. دانه‌های تخمه کدو حافظه را افزایش می‌دهند و تمرکز را به خاطر حضور روی افزایش می‌دهند، که عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و سلامت کلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.