۰ نفر

بیماری هایی که آب و هوا به بروز آنها دامن می زند

۸ آبان ۱۴۰۱، ۲۰:۱۱
کد خبر: 677522
بیماری هایی که آب و هوا به بروز آنها دامن می زند

بسیاری از افراد، مشکلات و دردهای جسمی که روزانه تجربه می‌کنند را ناشی از شرایط آب و هوایی می‌دانند. از جمله شایع‌ترینِ این مشکلات می‌توان به آرتریت، میگرن و مشکلات قلبی اشاره کرد.

تاثیر آب و هوا روی سلامت بدن و بروز بیماری

به گزارش اقتصاد آنلاین، برای این که از میزان صحت این ادعا آگاه شویم در ادامه به تاثیرات مختلفی که شرایط آب و هوایی بر انواع مشکلات جسمی می‌گذارد و از نظر علمی نیز مورد تایید است اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که اهمیت تاثیرات آب و هوا بر خلق انسان زمانی است که با شناخت کامل درباره این تاثیرات می‌توانید به خودشناسی دست یابید و خود را در موقعیتی قرار دهید که منجر به بیشترین کارایی و عملکرد شود.

افزایش خطر سکته و حمله قلبی در زمستان

به طور طبیعی رگ‌های خونی انسان در هوای سرد انقباض بیشتری پیدا می‌کند. از آنجایی که خون در جریان انقباض رگ‌ها فضای کافی برای گردش ندارد، این انقباض باعث می‌شود بدن در زمستان فشار خون بالاتری داشته باشد. به طوری طبیعی انقباض رگ‌های خونی به فرد کمک می‌کند تا دمای بدن خود را حفظ کرده و گرمای بیشتری را در خود نگه دارد.

طبق تحقیقات اوج حمله‌های قلبی در زمستان اتفاق می‌افتند. به همین دلیل اگر سابقه مشکل قلبی دارید در فصل سرما باید مراقبت‌های بیشتری از خود به عمل بیاورید و در صورت نیاز مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید.

تجربه انواع دردها تحت تاثیر آب و هوا بر انسان

بیماری هایی که آب و هوا به بروز آنها دامن می زند

بسیاری از محققان در صدد تا بفهمند که آیا هوای سرد یا مرطوب می‌تواند منجر به تحریک یا تشدید انواع دردها شود یا خیر؟ نتایج تحقیقات آن‌ها نشان داد که افراد در هوای سرد و مرطوب مشکلات اسکلتی عضلانی بیشتری را نشان می‌دهند، دردهای کمر و گردن بیشتری گزارش می‌شود و بیماری‌هایی نظیر آرتریت روماتوئید نیز با شدت بیشتری در افراد بروز پیدا می‌کنند.

دچار شدن به انواع سردردها

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن مشکل خود را به تغییرات آب و هوا مرتبط می‌دانند. گرچه همه تحقیقات از این مساله حمایت نمی‌کنند با این حال، نتایج برخی از آن‌ها حاکی از این است که در هوای سرد احتمال تشدید سردردهای میگرنی وجود دارد. همچنین پژوهش‌هایی که در زمینه سایر انواع سردردها صورت گرفته، نشان می‌دهند که سردردهای خوشه‌ای در زمان گذر از زمستان به بهار و بهار به تابستان بیشتر اتفاق می‌افتند.

تاثیرات آب و هوا بر سلامت روان انسان

احتمالا شما نیز متوجه شده‌اید که در هوای گرم و سرد خلقیات متفاوتی را تجربه می‌کنید. برای مثال بسیاری از ما در هوای گرم بیشتر عصبی و پرخاشگر می‌شویم و در هوای سرد خلق غمگین و افسرده تری داریم. بر اساس همین تجربیات بسیاری از افراد معتقدند که آب و هوا بر سلامت روان نیز تاثیر گذار است. نمونه‌هایی از این تجارب که مبنای علمی دارند را در ادامۀ این مقاله بررسی می‌کنیم.

تاثیر گرمای هوا بر خلق انسان

متخصصان در زمینۀ تاثیر آب و هوا بر خلقیات انسان به این نتیجه رسیده‌اند که آب و هوا بیشتر در تجربه خلق منفی و پایین تاثیرگذار است تا این که بخواهد منجر به خلق مثبت و شاد شود.

درجه بالای دما در فصل گرما با تحریک پذیری و احساس پریشانی بیشتری همراه است که منجر به تجربه خشم و عصبانیت بیشتر در افراد می‌شود. هر چقدر که میزان گرمای هوا کاهش پیدا می‌کند میزان تحریک پذیری و پرخاشگری نیز کمتر می‌شود. با اطلاع از تاثیر گرما بر پرخاشگری می‌توان راهکارهای مناسب تری به کار برد.

افسردگی و تاثیر آب و هوا بر انسان

در برخی از فصول سال، ابتلا به افسردگی فصلی شیوع بیشتری دارد. افسردگی فصلی (SAD) دارای الگوی فصلی است. در این اختلال فرد افسرده شدیدترین دوره های افسردگی خود را در برخی فصل‌ها تجربه می‌کند که معمولا پاییز و زمستان می‌باشد. در مورد علت این رویداد متخصصان حدس می‌زنند که میزان نور و تابش خورشید در تجربه این حالات خلقی تاثیرگذار هستند. گرچه برخی از بیماران مبتلا به افسردگی فصلی به طور استثنا دورۀ اصلی بیماری خود را در بهار و تابستان هم تجربه می‌کنند.

تاثیر آب و هوا بر احساسات انسان

افراد در رطوبت معمولا با تنبلی ذهن و رفتار مواجه می‌شوند. در واقع در هوای مرطوب شما انگیزه لازم برای انجام کارهای خود را به سختی پیدا خواهید کرد و دائما احساس خواب آلودگی دارید. در هوای آفتابی نیز میزان سروتونین افزایش پیدا می‌کند که این مسئله تاثیرات مثبتی بر روی ذهن می‌گذارد. در دیگر شرایط آب و هوایی از جمله هنگام بارندگی افراد واکنش‌های متفاوتی را نشان می‌دهند. فردی افسرده و غمگین می‌شوند و دیگری شدیدا از باران لذت می‌برد.

خبری خوش درباره تاثیر آب و هوا بر انسان

خوشبختانه افرادی که تحت تاثیر آب و هوا دچار مشکلاتی در سلامت روان می‌شوند، با قرار گرفتن تحت نظر متخصص و دریافت خدمات روان درمانی می‌توانند مشکل خود را بهبود بخشند. انواع روش‌های درمانی که روانشناسان برای بهبود مشکلاتی نظیر افسردگی، تحریک پذیری و پرخاشگری به کار می‌برند در درمان افرادی که مشکلشان در ارتباط با آب و هوا تشدید می‌شود نیز کارایی دارد و به آن‌ها کمک بسیاری برای بهبودی خواهد کرد.

ما به شما مرکز مشاوره حامی هنر زندگی را پیشنهاد می‌دهیم. در واقع در این مرکز شما می‌توانید به درمان و بهبود تغییرات خلقی خود بپردازید. مرکز هنر زندگی با کادری متخصص و با سابقه چندین ساله در ارائه خدمات درمانی در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، تحصیلی و ... جزء بهترین و جامع ترین مراکز خدمات روانشناسی است. این مرکز با گردهم آوری جمعی از متخصصین توانسته خدمات خود را با بالاترین سطح کیفیت ارائه دهد. حامی هنر زندگی همچنین به شما تضمین می‌دهد که در کمترین زمان ممکن به درمان و حل مشکلات خود بپردازید. 

سوالات متداول

آیا آب و هوا بر تغذیه انسان نیز اثرگذار است؟

بله. افراد در فصل زمستان بیشتر علاقه دارند تا غذاهای حاوی کربوهیدرات که انرژی زیادی نیز دارند استفاده کنند اما در فصل تابستان و زمانی که هوا گرم تر است افراد به خوردن مواد خام، سبزیجات و میوه‌ها روی می‌آورند.