۰ نفر

همه چیز درباره واکسن آنفولانزا در روزهای شیوع بیماری

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۳۳
کد خبر: 677187
همه چیز درباره واکسن آنفولانزا در روزهای شیوع بیماری

توصیه می شود تمام افراد بالای 6 ماه سالیانه واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند.

زمان مناسب زدن واکسن آنفولانزا + باید و نبایدها

به گزارش اقتصاد آنلاین، برای یکسری از افراد این توصیه حالت تاکیدی پیدا میکند یعنی این افراد باید حتما سالیانه واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند که این افراد عبارتند از:

الف) بچه های بین 6 ماه تا 6 سال (59 ماهه)

ب) افراد 50 سال و بالاتر

ج) بیماران دارای نقص ایمنی یا سرکوب ایمنی (به هر دلیل)

د) افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریوی (از جمله آسم و ...)، قلبی عروقی، کلیوی، کبدی، عصبی، هماتولوژیک، بیماری های متابولیک(شامل دیابت)

ه) خانم های باردار و یا خانم هایی که در فصل پاییز و زمستان احتمال باردار شدن دارند

و) افراد بین 6 ماه تا 18 سالی که آسپرین یا ترکیبات سالسیلات مصرف می کنند(به خاطر خطر سندرم ری)

ز) افرادی که در مراکز نگهداری روزانه مثل خانه سالمندان و ... زندگی میکنند

ح)افراد شدیداً چاق (  40  ≤  BMI)

ط) افرادی که از موارد گفته شده در بالا مراقبت و نگهداری میکنند و یا با آنها زندگی میکنند

ی) کسانی که در خانه کودک زیر 6 سال و بالاخص زیر 6 ماه و یا افراد بالای 50 سال دارند

س) پرسنل بهداشتی

واکسن آنفولانزا

چه زمانی واکسن آنفلوانزا را بزنیم؟

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا قبل از شروع فصل شیوع آنفلوانزا( پاییز و زمستان) می باشد. با این حال هر زمان که واکسن در دسترس قرار گرفت باید آن را تزریق کرد. تا پایان فصل آنفلوانزا هر زمان که مقدور شد میتوان واکسن را تزریق نمود.

چه میزان (دوز) واکسن باید تزریق نمود؟

در افراد زیر 3 سال (6 ماه تا 35 ماه) نصف واکسن ( 25/.  سی سی) و برای افراد 3 سال و بالاتر واکسن کامل (5/.  سی سی)

در چه کسانی باید واکسن را تکرار نمود؟

برای افراد بالای 8 سال یک نوبت تزریق واکسن آنفولانزا سالیانه کافی است.اما در افراد زیر 8 سال چنانچه تا کنون 2 نوبت واکسن آنفلوانزا دریافت نکرده اند باید دو نوبت واکسن به فاصله ی حداقل 4 هفته بگیرند. در مواردیکه والدین در مورد سالهای قبل مطمئن نیستند باید دو نوبت تزریق انجام شود.

محل و روش تزریق واکسن آنفلوانزا:

واکسن های موجود در ایران به روش عضلانی IMتزریق می شوند. برای بزرگسالان و بچه های بزرگ عضله دلتوئید و در شیرخواران و بچه های کوچک، قسمت انترولترال ران محل مناسب تزریق هستند.

چه افرادی نباید واکسن دریافت کنند؟

کسانی که در تزریق سال قبل به واکسن واکنش های جدی نشان داده اند نباید واکسن را دریافت کنند. در سایر موارد می توان واکسن را تجویز نمود. در کسانی که آلرژی به تخم مرغ دارند هم با احتیاط و در مراکز با اقدامات احیا قابل تجویز می باشد. به طور ساده باید گفت در افرادیکه تخم مرغی که به صورت سفت نشده را مصرف کرده اند و واکنش نشان نداده اند احتمال واکنش به واکسن بسیار ناچیز می باشد.

شرایط نگهداری واکسن آنفلوانزا چگونه است؟

واکسن آنفلوانزا باید در دمای 2 تا 8 درجه در یخچال و به دور از نور مستقیم قرار داده شود. چنانچه واکسن یخ بزند باید دور انداخته شود.

خانم های باردار در چه زمانی از حاملگی می توانند واکسن را تزریق کنند؟

خانم های باردار در هر تریمستر و هر روزی از بارداری می توانند واکسن های رایج موجود در بازار ایران را تزریق کنند. (چون این واکسن های موجود در بازار ایران از نوع غیر فعال شده می باشند).

در مورد کودکان زیر 8 سالی که قبلا دو بار واکسن آنفلوانزا زده اند اما این دوبار در دو سال مختلف بوده نه در یکسال، امسال چگونه باید تزریق انجام گیرد؟ (مثال: کودک 7 ساله ای به شما مراجعه کرده، مادرش بیان می کند که در شهریور سال 95 و پاییز سال 94 هر بار یک نوبت واکسن آنفلوانزا تزریق کرده است. امسال چه باید بکند؟)

صرف دریافت دو نوبت واکسن آنفلوانزا حتی اگر در یکسال نباشد مورد قبول است و امسال فقط انجام یک تزریق برای وی کفایت می کند. حتی اگر این کودک در دوسال غیرمتوالی هم تزریق کرده بود باز هم امسال یک نوبت کافی است.