۰ نفر

درمان های طبیعی برای سرفه شدید

۶ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۵۱
کد خبر: 676995
درمان های طبیعی برای سرفه شدید

یک سرفه می‌تواند ۳ هزار قطره کوچک بزاق را دفع کرده و حاوی ۲ میلیون ویروس باشد! این رفلکس طبیعی بدن اگر ادامه‌دار باشد، باعث کلافگی و ناراحتی می‌شود.

بهترین دمنوش درمان سرفه خشک و شدید

 یک ذره گرد و غبار، ورود آب به لوله اشتباه (نای)، بیماری‌های عفونی و ویروسی و … می‌توانند باعث سرفه شوند.

سرفه‌های گاه و بیگاه هیچ کس را نگران نمی‌کنند؛ اما اگر آن‌ها برای مدت طولانی قطع نشوند، قطعا باید به فکر درمان بود! در این میان، عرقیات گیاهی، یک انتخاب مطمئن و بی‌ضرر محسوب می‌شوند و جالب است بدانید که هم‌چنان، طرفداران بسیار زیادی دارند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع مختلف قویترین داوری گیاهی ضد سرفه بپردازیم. اگر سرفه‌های همیشگی شما را خسته کرده‌اند، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

سرفه چیست و مهم‌ترین عوامل آن کدامند؟

سرفه یک رفلکس برای پاک‌سازی مجاری تنفسی از مخاط و عوامل محرک مانند ذرات گرد و غبار است. تقریبا تمام افراد برای صاف کردن گلو، گاهی سرفه می‌کنند و در بسیاری از موارد، این اتفاق خطرناک نیست. جالب است بدانید که یک سرفه می‌تواند قطرات بزاق را تا ۶ متر آن‌طرف‌تر پرتاب کند!

همه سرفه‌ها نشانه بیماری نیستند. بر اساس تحقیقات انجام شده، یک فرد بزرگسال در طول شبانه روز، به طور متوسط ۲۰ بار سرفه می‌کند.

سرفه (چه موقت و چه دائمی) می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود:

پاک‌سازی گلو

ویروس و باکتری

سیگار کشیدن

آسم

اثر جانبی برخی از داروها

آسیب به تارهای صوتی

ذات‌الریه، سیاه سرفه و سایر عفونت‌های باکتریایی

شرایط جدی مانند آمبولی ریه و نارسایی قلبی

یکی دیگر از بیماری‌های شایع که می‌تواند باعث سرفه مزمن شود، بیماری ریفلاکس معده (GERD) است. در این حالت، محتویات معده به داخل مری برمی‌گردد. این جریان برگشتی، باعث تحریک رفلکس در نای و سرفه فرد می‌شود.

درمان خانگی سرفه

زمانی که سرفه‌ها طولانی و ادامه‌دار می‌شوند، باید به فکر درمان آن‌ها بود. معمولا استفاده از داروهای شیمیایی و به ویژه شربت‌های خوراکی، اولین راهی است که در این شرایط، به فکر افراد مختلف می‌رسد. این در حالیست که این گزینه، هرگز بهترین انتخاب نیست!

بر اساس یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، هیچ شواهدی مبنی بر اثربخشی داروهای ضدسرفه مانند دکسترومتورفان یا داروهای خلط‌آور مانند گایافنزین برای رفع سرفه وجود ندارد.

اما انواع داروهای گیاهی می‌توانند به شما به عنوان درمان خانگی سرفه کمک کنند. این خوراکی‌ها (که معمولا به صورت دمنوش و عرقیات مصرف می‌شوند)، هیچ عارضه جانبی به همراه نداشته و یک انتخاب مطمئن محسوب می‌شوند.

ما در ادامه به معرفی بهترین داروها و انواع عرق برای سرفه می‌پردازیم. توجه داشته باشید که ممکن است لازم باشد چند مورد از این داروها را امتحان کنید تا در نهایت، بهترین دارو را انتخاب کنید.

درمان سرفه با عسل

عسل

برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱ سال، می‌توان از عسل برای درمان سرفه‌های خشک استفاده کرد. عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و همچنین می‌تواند به پوشش گلو کمک کرده و سوزش را کاهش دهد.

بر اساس نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۰۷، عسل در مقایسه با دکسترومتورفان (یک مهار کننده سرفه)، عملکرد بهتری برای درمان سرفه در کودکان دارد.

تذکر بسیار مهم: هرگز به کودکان زیر ۱ سال، عسل ندهید. زیرا ممکن است منجر به بوتولیسم نوزاد (یک عارضه نادر اما بسیار خطرناک) شود.

در صورتی که از سرفه‌های مزمن رنج می‌برید، می‌توانید چند بار در طول شبانه‌روز، یک قاشق چای‌خوری عسل میل نمایید. علاوه بر این، ترکیب عسل با چای و آب گرم نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

زردچوبه یک درمان خانگی سرفه

زردچوبه حاوی کورکومین است. این ترکیب ممکن است دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی باشد. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند در درمان سرفه خشک هم موثر باشد.

ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه، جذب کورکومین را برای بدن آسان‌تر می‌کند. می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه و ۱/۸ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کرده و میل کنید.

جالب است بدانید که زردچوبه، قرن‌ها برای درمان آسم، برونشیت و تنفس فوقانی، مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده غذایی، به صورت ادویه در دسترس است و می‌توانید آن را به دل‌خواه تهیه نمایید.

زنجبیل یکی از قویترین داروی گیاهی برای درمان سرفه

زنجبیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. همچنین ثابت شده که این ماده خوراکی، در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش درد و ناراحتی، بسیار مفید است.

بهترین روش مصرف زنجبیل به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان سرفه به صورت چای است. به این منظور، می‌توانید ریشه یا پوست خشک شده زنجبیل را در یک لیوان آب گرم حل کنید. افزودن عسل به این چای، می‌تواند برای درمان سرفه خشک، مفیدتر باشد.

نکته: جویدن ریشه خشک شده زنجبیل هم می‌تواند به تسکین سرفه، کمک کند.

درمان سرفه با ریشه ختمی 

ریشه گل ختمی یک نوع گیاه است که از آن برای تهیه انواع شربت‌ها و قرص‌های تسکین سرفه خشک استفاده می‌شود. مصرف این گیاه یک درمان موثر برای تسکین گلو و کاهش تحریک ناشی از سرفه خشک است.

بر اساس برخی از تحقیقات ثابت نشده، ریشه گل ختمی ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی هم باشد. بنابراین مصرف آن به عنوان یک داروی گیاهی برای سرفه توصیه می‌شود.

نعناع فلفلی یک درمان خانگی سرفه 

نعناع فلفلی حاوی منتول است که به بی‌حس کردن انتهای عصبی در گلو (که در اثر سرفه تحریک می‌شود) کمک می‌کند. این موضوع ممکن است درد را تسکین داده و میل به سرفه را کاهش دهد.

نعناع فلفلی به کاهش احتقان نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، بر اساس نتایج یک تحقیق، مشخص شده است که این گیاه، می‌تواند خواص ضد باکتریایی و ضدویروسی نیز داشته باشد.

بهترین روش مصرف نعناع فلفلی برای درمان سرفه، نوشیدن چای آن است. توصیه می‌کنیم این چای را قبل از خواب میل کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

درمان خانگی سرفه با چای ماسالا

چای ماسالا در سالیان اخیر در سراسر جهان به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. بد نیست بدانید که در هندوستان، از این چای برای درمان سرفه و گلودرد استفاده می‌شود.

ماسالا چای حاوی چندین ماده آنتی اکسیدان از جمله میخک و هل است. تحقیقات نشان داده است که میخک می‌تواند به عنوان یک خلط‌آور کاملا موثر باشد. در چای ماسالا مقداری دارچین هم یافت می‌شود که دارای خواص ضد التهابی است.

کپسایسین یک مهار کننده سرفه قوی 

کپسایسین یک ترکیب شیمیایی است که در فلفل چیلی یافت می‌شود. بر اساس تحقیقات مختلف، این ماده می‌تواند به طرز قابل توجهی، سرفه مزمن را کاهش دهد.

در حالی که کپسایسین را می‌توان به صورت کپسول مصرف کرد، می‌توانید از سس تند فلفل قرمز و آب گرم نیز یک چای تهیه کرده و میل کنید. مصرف این ماده برای درمان سرفه در کودکان توصیه نمی‌شود.

 آویشن یک داروی گیاهی ضد سرفه

آویشن یک درمان رایج برای سرفه، گلودرد، برونشیت و مشکلات گوارشی است. یک مطالعه نشان داد که یک شربت سرفه متشکل از برگ‌های آویشن و پیچک، سرفه را در افراد مبتلا به برونشیت حاد تسکین می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه، باعث اثر درمانی آن هستند.

برای درمان سرفه‌ها با استفاده از آویشن، به دنبال شربت سرفه‌ای باشید که حاوی این گیاه باشد. به عنوان یک روش دیگر، می‌توانید چای آویشن را با اضافه کردن ۲ قاشق غذاخوری آویشن خشک شده به یک فنجان آب داغ درست کنید.

غرغره کردن آب نمک

این داروی ساده، یکی از مؤثرترین موارد برای درمان گلودرد و سرفه مرطوب است. آب نمک باعث کاهش خلط و مخاط در قسمت پشت گلو می‌شود که می‌تواند نیاز به سرفه را کاهش دهد.

نصف قاشق چای‌خوری نمک را درون یک فنجان آب گرم هم بزنید تا حل شود. اجازه دهید محلول قبل از استفاده کمی خنک شود تا غرغره کنید. بگذارید این مخلوط برای چند لحظه  قبل از تف کردن در پشت گلو بنشیند.

هر روز چندین بار با آب نمک غرغره کنید تا سرفه بهبود یابد. از دادن آب نمک به کودکان خردسال خودداری کنید؛ زیرا ممکن است نتوانند به طور مناسب غرغره کنند و بلعیدن آب نمک می تواند خطرناک باشد.

تغییرات رژیم غذایی برای رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده یک علت شایع سرفه است. اجتناب از غذاهایی که می‌توانند باعث برگشت اسید شوند، یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت این بیماری و کاهش سرفه همراه با آن است.

هر فرد ممکن است محرک‌های مختلفی از رفلاکس داشته باشد که باید از آن جلوگیری کند. افرادی که از علل ایجاد رفلاکس  مطمئن نیستن،د می‌توانند با از بین بردن شایعترین محرک‌های رژیم غذایی و پایش علائم آن‌ها شروع کنند.

غذاها و نوشیدنی هایی که معمولا باعث رفلاکس اسید می‌شوند عبارتند از:

مصرف الکل

کافئین

شکلات

غذاهای مرکبات

غذاهای سرخ شده و چرب

سیر و پیاز

نعناع

ادویه‌ها و غذاهای پرادویه

گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی

با حذف این مواد از رژیم غذایی خود، می‌توانید سرفه‌های ناشی از رفلاکس معده را تا حد زیادی کاهش دهید. البته بهتر است قبل از انجام این کار، با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

سرفه یکی از عادت‌های آشنا است که تقریبا تمام افراد، آن را چندین بار در طول شبانه روز، تجربه می‌کنند. زمانی که سرفه طولانی مدت شود، می‌تواند آزاردهنده بود و نشانه یک بیماری عفونی، ویروسی و … باشد. بنابراین در اولین فرصت، باید به فکر درمان آن باشید.

در این مقاله به معرفی بهترین نمونه‌های داروی گیاهی برای درمان سرفه پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‎‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه کدام است؟

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، مشخص شده است که آویشن و عسل دو مورد از بهترین نمونه های درمان خانگی سرفه محسوب می‌شوند.

آیا داروی گیاهی ضد سرفه بی‌خطر است؟

بله. بسیاری از این داروها هیچ عارضه جانبی خطرناکی ندارند و می‌توانید بدون هیچ نگرانی آن‌ها را برای کنترل و رفع سرفه مصرف کنید.

آیا می توان برای درمان سرفه کودکان از عسل استفاده کرد؟

در صورتی که فرزند شما کمتر از یک سال دارد، هرگز نباید به او عسل بدهید. ولی اگر کودک ۱ سال را گذرانده است، می‌توانید برای رفع سرفه او از عسل استفاده نمایید.