۰ نفر

«انار سیاه» دارویی شگفت انگیز و خوشمزه

۴ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۵۱
کد خبر: 676614
«انار سیاه» دارویی شگفت انگیز و خوشمزه

ایران بزرگترین تولید کننده انار در جهان می باشد و انواع مختلفی از انار را به بازار های جهانی عرضه می کند. انار سیاه یکی از گران ترین انارهای صادراتی ایران به جهان می باشد. خواص انار سیاه موجب شده تا از اهمیت ویژه ای در بازارهای جهانی برخوردار باشد. اولین مشتری این انار پر خاصیت کشور ژاپن است.

انار سیاه چه خاصیتی داره که همه دنبالشن؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، چرا که در این کشور انار سیاه موجود نمی باشد، از این رو بیشترین صادرات انار سیاه به این کشور انجام می گیرد. ژاپنی ها با خاصیت دارویی بینظیر انار سیاه آشنایی دارند و بر این باورند که انار سیاه دارای مقادیر فراوانی از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدانهای مختلف است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و بدن را در برابر ابتلا به بیماریها، ایمن می کند.

انار سیاه نوعی از انار است که دارای پوست و دانه های سیاه رنگ است. انار سیاه به صورت خودرو در جنگل های شمال ایران می روید. خاصیت دارویی انار سیاه موجب شده تا این میوه بیشتر در عطاریها و فروشگاه های گیاهان دارویی یافت شود.

خواص انار سیاه:

انار سیاه

انار سیاه دارای 15 نوع اسید آمینه است که تنها 6 نوع آن در هیچ میوه ای غیر از میوه انار یافت نمی شود. این اسید آمینه ها تنها در گوشت موجود می باشد. افرادی که دارای رژیم های گیاهی هستند تنها از طریق خوردن انار و انار سیاه می توانند این اسید آمینه را برای بدنشان تامین کنند. از همین رو خوردن انار بخصوص انار سیاه برای افراد گیاهخوار بسیار توصیه شده است.

درمان زردی با انار:

اگر نوزادی دچار زردی شده باشد، مادری که نوزاد را شیر می دهد آب انار سیاه را بنوشد و به نوزاد شیر دهد، میتواند برای زردی نوزاد موثر واقع شود. طبع انار سرد و خشک است، هرچه طعم انار ترش تر باشد خاصیت سردی آن بیشتر می شود. طبع سرد انار سیاه موجب درمان زردی خواهد شد. البته این تجویز طب سنتی بوده و فاقد شواهد علمی است. برای استفاده از آن حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و اگر نوزاد دچار دلدرد نمی شود، از آن استفاده شود.

درمان اسهال با انار سیاه:

خوردن انار بعد از غذا در افراد با مزاج گرم، موجب تخلیه معده می شود. برای درمان اسهال، آب انار را با پیه داخل آن بگیرید و با شکر میل کنید. انار معده را تقویت کرده و اسهال را برطرف می کند. برای استفاده از آب انار، آن را به شکل آب لمبو درآورید، یعنی بدون سوراخ کردن پوست، انار را فشار دهید، تا آب قسمت گوشتی که تلخی و خاصیت قبض بیشتری دارد گرفته شود و با آب انار مخلوط شود.

در این صورت خاصیت تقویت کنندگی آن افزایش خواهد یافت و اسهال زودتر درمان خواهد شد. جوشانده پوست انار دارای خاصیت قابض و مقوی است که برای معالجه اسهال ساده، اسهال ناشی از مسمومیت، اسهال خونی بسیار مفید است.

درمان سیاه سرفه با انار سیاه:

پوست انار علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، دارای خاصیت آنتی بیوتیکی بسیار قوی است. پوست انار برای نابودی باکتری استافیلوکوک طلایی مقاوم به متی سیلین بسیار موثر است. پوست انار قابلیت خوردن ندارد بنابراین با پختن انار می توان از خاصیت آنتی بیوتیکی آن برای درمان سرفه ها استفاده کرد.

برای این منظور انار را روی شعله پخش کن قرار داده و به مدت 20 دقیقه با شعله ملایم بپزید. دایما در حین پخت انار را بچرخانید تا نسوزد. بعد از پخت کامل انار، دانه ها و پره های داخل آن را قبل از خواب میل کرده و بعد از آن چیزی نخورید. آب انار با خاصیت آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی خود موجب بهبود علایم ناشی از بیماری سیاه سرفه می شود. نوشیدن یک لیوان آب انار در روز برای درمان سرفه های شدید و سیاه سرفه بسیار موثر است.

کاهش بیماری قلبی:

بیماری قلبی یکی از بیماری های شایع در جهان است. انار سیاه دارای اسید چرب پونیک اسید است که برای جلوگیری از بیماری قلبی موثر است. دانه های انار سیاه به طور چشمگیری تری گلیسیرید و کلسترول خون را کاهش می دهد.

کاهش فشار خون:

انار سیاه با کاهش فشار خون موجب کاهش بیماریهای قلبی می شود.

کاهش ابتلا به انواع سرطانها:

انار سیاه به جهت داشتن انواع آنتی اکسیدانهای قوی بنام پونیکالاژین ها خواص ضد التهابی بالایی دارد. این آنتی اکسیدانها قادرند، فعالیتهای التهابی را در دستگاه گوارش، انواع سرطانها مثل سرطان روده بزرگ و سرطان پستان را کاهش می دهد.

سلامت پوست:

انار سیاه دارای مقادیر بالایی ویتامین C هست که آنتی اکسیدانی عالی برای سلامت پوست به شمار می آید. علاوه بر این ویتامین، این میوه دارویی دارای آنتی اکسیدانهای قوی مختلفی است که موجب سلامتی و کاهش روند پیری و چین وچروک پوست می شود. همچنین آنتی اکسیدانهای موجود در انار از سوختگی، تغییر رنگ و تیرگی پوست جلوگیری می کند.

درمان دردهای مفصلی و آرتروز:

انار سیاه دارای خواص ضد التهابی در ترکیبات خود است که می تواند به بهبود بیماری آرتروز کمک کند. همچنین عصاره انار باعث تسکین دردهای مفصلی می شود.

درمان عفونتهای باکتریایی و قارچی:

انار سیاه به جهت داشتن خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی خود موجب از بین رفتن انواع عفونتهای باکتریایی و قارچی میشود.

دفع انگل روده:

جوشانده پوست انار سیاه موجب دفع کرم های روده می شود. برای این کار حدود 4 گرم پوست خشک شده انار را با یک لیوان آب بجوشانید و پس از چند دقیقه میل کنید.

بهبود آبسه دندان:

گذاشتن یک تکه از پوست انار سیاه بدون سفیدی بر روی آبسه دندان موجب باز شدن آن می شود.

پیشگیری از دیابت:

انار سیاه چربی و کلسترول بد خون و توده های موجود در رگ های خونی را کاهش داده و از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند.

انار سیاه در بارداری:

انار سیاه دارای مقدار آهن بالایی می باشد. انار سیاه کم خونی مادران باردار را در دوران بارداری از بین برده و موجب سلامتی جنین می شود. انار سیاه دارای خواص ضد تهوع بوده و برای تهوع صبحگاهی زنان باردار مفید است.

افزایش انرژی در افراد:

استفاده از عصاره انار سیاه در ورزشکاران با بهبود عملکرد جریان خون موجب کاهش خستگی و درمان کوفتگی بعد از ورزش می شود.