۰ نفر

کدام مواد غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود؟

۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۲۸
کد خبر: 676457
کدام مواد غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود؟

مصرف روزانه بادام می‌تواند سلامت روده را تقویت کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، میکروبیوم روده متشکل از هزاران میکروارگانیسم است که نقشی اساسی در هضم مواد مغذی دارد و می‌تواند اثرات مثبت و منفی بر سلامت ما داشته باشد.

در حالی که مکانیسم چگونگی تاثیر میکروبیوم روده بر سلامت انسان هنوز تحت بررسی علمی است، شواهد جدید نشان می‌دهد خوردن انواع خاصی از غذا بر نوع باکتری‌های ساکن در روده ما و نقش مرتبط با سلامتی آن تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال در یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه کینگز کالج لندن(KCL) مشخص کرد خوردن یک مشت بادام در روز به‌ طور قابل‌ توجهی تولید بوتیرات را افزایش می‌دهد که یک اسید چرب با زنجیره کوتاه برای افزایش سلامت روده است.

دانشمندان ۸۷ شرکت‌کننده بالغ سالم را که قبلا کمتر از مقدار توصیه شده فیبر می‌خوردند و معمولا غذاهای ناسالم مانند شکلات یا چیپس مصرف می‌کردند را انتخاب کردند. شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند که گروه اول میان‌وعده‌های خود را با ۵۶ گرم بادام کامل در روز، گروه دوم با ۵۶ گرم بادام آسیاب‌ شده در روز و گروه کنترل طی یک ماه کلوچه‌های پرانرژی مصرف کردند.

محققان کشف کردند بوتیرات که منبع اصلی سوخت برای سلول‌های پوشش روده بزرگ است، به دیواره روده کمک می‌کند که به راحتی مواد مغذی را جذب کند و به میکروب‌های مفید روده اجازه رشد می‌دهد.

نتایج این بررسی نشان داد خوردن بادام می‌تواند برای افراد مبتلا به یبوست نیز مفید باشد.

خوردن بادام کامل و آسیاب‌شده می‌تواند رژیم غذایی افراد را بهبود ببخشد و مصرف بیشتری از اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر، پتاسیم و سایر مواد مغذی مهم را برای آن‌ها فراهم کند.

بخشی از تاثیر میکروبیوتای روده بر سلامت انسان از طریق تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات است. این مولکول‌ها به عنوان منبع سوختی برای سلول‌های روده بزرگ عمل می‌کند؛ جذب سایر مواد مغذی را در روده تنظیم و به تعادل سیستم ایمنی کمک می‌نماید.

کوین ویلان، نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه کینگز کالج لندن، نتیجه گرفت این یافته‌ها نشان می‌دهد مصرف بادام ممکن است برای متابولیسم باکتری‌ها به نحوی مفید باشد که بر سلامت انسان تاثیر بگذارد.

این مطالعه در مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده است.