۰ نفر

بهترین نوشیدنی ها برای کاهش کلسترول خون

۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 674837
بهترین نوشیدنی ها برای کاهش کلسترول خون

بسیاری از انواع مختلف نوشیدنی حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است به کاهش سطح کلسترول یا حفظ سلامت آنها کمک کند، مانند نوشیدنی های جو دوسر و سویا.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کلسترول یک ماده مومی شکل است که بدن از آن برای ساخت سلول ها و هورمون ها استفاده می کند. لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) دو نوع مختلف کلسترول هستند.

وقتی سطح کلسترول ناسالم باشد، خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند سکته مغزی یا حملات قلبی را افزایش می دهد.

در این مقاله نوشیدنی‌هایی که ممکن است به کنترل سطح کلسترول کمک کنند و همچنین نوشیدنی‌هایی که باید از آنها اجتناب کنید، معرفی میشود.

۱. چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به نظر می رسد به کاهش LDL "بد" و سطح کلسترول کل کمک می کند.در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، دانشمندان به موش‌ها آب آشامیدنی حاوی کاتچین و اپی گالوکاتچین گالات، یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های مفید چای سبز، دادند.

پس از ۵۶ روز، دانشمندان متوجه شدند که سطح کلسترول و LDL "بد" در دو گروه از موش‌هایی که رژیم‌های غذایی پرکلسترول داشتند، حدود ۱۴.۴ درصد و ۳۰.۴ درصد کاهش یافته است. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای بررسی بیشتر این موضوع ضروری است.

چای سیاه هم می تواند تاثیر مثبتی بر کلسترول داشته باشد، اما به میزان کمتری از نوع سبز آن. این عمدتاً به این دلیل است که مقادیر مختلف کاتچین در چای به این معنی است که بدن مایعات را متفاوت جذب می کند.

علاوه بر این، کافئین همچنین می تواند به افزایش سطح HDL کمک کند.

۲. شیر سویا

سویا چربی اشباع کمی دارد. جایگزینی خامه یا محصولات لبنی پرچرب با شیر سویا یا خامه ممکن است به کاهش یا مدیریت سطح کلسترول کمک کند.

سازمان غذا و دارو مصرف ۲۵ گرم پروتئین سویا در روز را به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چربی اشباع شده و کلسترول توصیه می کند تا به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. علاوه بر این، ترجیحاً مصرف سویا به صورت کامل و حداقل فرآوری شده بدون قند، نمک و چربی اضافه شده است.

محققان توصیه می کنند روزانه ۲ تا ۳ وعده غذا یا نوشیدنی مبتنی بر سویا مصرف کنید که یک وعده آن ۲۵۰ میلی لیتر شیر سویا است.

۳. نوشیدنی جو دوسر

جو حاوی بتا گلوکان است که ماده ای ژل مانند در روده ایجاد می کند و با نمک های صفراوی تعامل دارد که ممکن است جذب کلسترول را مهار کرده و به کاهش سطح کلسترول کمک کند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که نوشیدنی‌های جو دوسر، مانند شیر و جو دوسر، نسبت به محصولات نیمه جامد یا جامد جو دوسر، کاهش مداوم کلسترول را ارائه دهند. یک لیوان ۲۵۰ میلی لیتری شیر جو دوسر ممکن است ۱ گرم بتا گلوکان فراهم کند.

حتماً برچسب‌های نوشیدنی جو دوسر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی بتا گلوکان هستند، که به عنوان بخشی از اطلاعات فیبر ظاهر شوند و چه مقدار در هر وعده شامل آن می‌شود.

۴. آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ترکیبی به نام لیکوپن است که ممکن است سطح لیپید را بهبود بخشد و کلسترول بد LDL را کاهش دهد.علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که فرآوری گوجه‌فرنگی به آب میوه، محتوای لیکوپن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

آب گوجه فرنگی همچنین سرشار از فیبر کاهش دهنده کلسترول و نیاسین است.یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۲۵ زن که روزانه ۲۸۰ میلی لیتر آب گوجه فرنگی به مدت ۲ ماه می نوشیدند، کاهش سطح کلسترول خون را تجربه کردند. شرکت کنندگان ۲۰ تا ۳۰ ساله بودند و دارای شاخص توده بدنی حداقل ۲۰ بودند.