۰ نفر

یک راه جدید برای پیش بینی اندازه قد کودک

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۷
کد خبر: 674327
یک راه جدید برای پیش بینی اندازه قد کودک

دانشمندان می‌گویند دی‌اِن‌اِی شاخص بهتری برای پیش‌بینی اندازه قد کودک است. حاصل پژوهش آن‌ها به پزشکان برای تشخیص بیماری افراد و به پلیس برای تشخیص قد مظنونان با استفاده از نمونه دی‌اِن‌اِی موجود در صحنه جرم، کمک خواهد کرد.

به گزارش وبگاه دِیلی مِیل (daily mail)، دانشمندان می‌گویند برای پیش‌بینی اندازه قد کودک، دی‌اِن‌اِی شاخص بهتری است. آن‌ها برای بزرگ‌ترین تجزیه‌وتحلیل ژنتیکی قد از دی‌اِن‌اِی بیش از پنج میلیون نفر استفاده کردند. اجداد بیش از یک میلیون نفر از شرکت‌کنندگان در این پژوهش، غیراروپایی، آفریقایی، اسپانیایی، اهل آسیای شرقی یا جنوب آسیا بودند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر لویک یِنگو (Loic Yengo)، از پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند استرالیا، گفت: ۸۰ درصد تفاوت قد بین افراد توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود. ۱۲ هزار گونه‌ای که یافته‌ایم ۴۰ درصد از تفاوت‌های قد افراد را توضیح می‌دهند یعنی دری را برای استفاده از دی‌اِن‌اِی گشوده‌ایم تا پیش‌بینی اندازه قد با دقت بیشتری انجام شود.

تخمین اندازه قد کودکان بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی آن‌ها

در حال حاضر، قد کودکان را با استفاده از میانگین قد مادر و پدر بیولوژیکی آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند؛ اما با استفاده از این داده‌های ژنومی، پزشکان کودکان قادر خواهند بود قد آن‌ها را بهتر تخمین بزنند.

اگر رشد کودکان همان‌طور باشد که ژن‌هایشان پیش‌بینی می‌کنند، خیال والدین راحت می‌شود، یا بررسی‌های پزشکی بیشتری را آغاز می‌کنند که کمک می‌کند مشکلات احتمالی را زودتر تشخیص دهند.

دکتر اِیرینی مارولی (Eirini Marouli)، از پژوهشگران دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: ما در مطالعه دی‌اِن‌اِی بیش از پنج میلیون نفر به شاهکاری دست یافتیم که تا همین اواخر به طور کلی ناممکن تلقی می‌شد.

مطالعات ژنومی انقلاب‌آفرین هستند و ممکن است کلید حل بسیاری از مشکلات بهداشت جهانی در آنجا باشد. پتانسیل آن‌ها فوق‌العاده هیجان‌انگیز است.

مارولی افزود: اگر بتوانیم تصویر واضحی از یک ویژگی مانند قد در سطح ژنوم به‌ دست آوریم، ممکن است مدلی برای تشخیص و درمان بهتر شرایط تحت تأثیر ژن مانند بیماری قلبی یا اسکیزوفرنی داشته باشیم. اگر بتوانیم بخش‌های خاصی از ژنوم را با ویژگی‌های خاصی ترسیم کنیم، روزنه ای به روی درمان‌های هدفمند و شخصی‌سازی‌شده گسترده‌ باز کرده‌ایم که احتمالاً برای مردم همه دنیا مفید خواهد بود.

بر اساس این پژوهش، قد بزرگسالان عمدتاً توسط اطلاعات رمزگذاری‌شده در دی‌اِن‌اِی تعیین می‌شود. نقش ژنتیک در رشد یک نوزاد کوچک و تبدیل او به یک انسان بالغ به طور سنتی به حوزه پیچیده و ناشناخته زیست‌شناسی انسان مربوط بوده است.

دانشمندان معتقدند که یافته‌هایشان می‌تواند به پزشکان کمک کند افرادی را شناسایی کنند که قدشان به اندازه‌ قد ژنتیکی پیش‌بینی‌شده برای آن‌ها بلند نشده است؛ این ممکن است به تشخیص بیماری‌های پنهان یا شرایطی کمک کند که رشد آن‌ها را متوقف کرده است یا بر سلامت آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

محققان می‌گویند احتمالاً پلیس می‌تواند با استفاده از نمونه دی‌اِن‌اِی موجود در صحنه جرم، قد مظنونان را تخمین بزند.

حاصل این پژوهش در مجله طبیعت (Nature) منتشر شده است.