۰ نفر

خوردن تخم مرغ در روز توصیه می شود؟

۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۳۱
کد خبر: 674042
خوردن تخم مرغ در روز توصیه می شود؟

تخم مرغ یکی از غذاهای اصلی ما ست که معمولا مصرف آن بسیار زیاد است و دلیل آن این است که به سرعت آماده می شود و سریع ترین فست فود جهان است اما آیا مصرف بالای تخم مرغ می توان مضر باشد؟

خوردن روزانه بیش از یک تخم مرغ خطر دارد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین،تخم مرغ سالم ترین فست فود در میان تمامی غذاهاست که خوردن آن به دلیل خواص زیادی که دراد بسیار توصیه شده است. اما خوردن هر ماده غذایی مفیدی بیش از اندازه هم می تواند مضر باشد و این در مورد تخم مرغ هم صدق می کند. با ما همراه باشید تا درباره خوردن زیاد تخم مرغ بیشتر بدانید.

اثرات خوردن زیاد تخم مرغ

بحث درباره‌ تخم‌مرغ و سلامت با گزارش جدیدی که درباره‌ی «تخم‌مرغ و مرگ» منتشر شده، دوباره داغ شده است.از یک سو، مطالعات نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر مردان آمریکایی که در هفته، هفت تخم‌مرغ یا بیشتر مصرف می‌کنند، به خصوص در افراد دیابتی بیشتر است ولی از سوی دیگر مطالعه‌ای که در مجله‌ آمریکایی Clinical Nutrition به چاپ رسیده است هیچ ارتباطی بین مصرف تخم‌مرغ و حمله قلبی یا سکته‌ مغزی نشان نداده است.

آقای رابرت اکل از دانشگاه کلرادو گفته است: «به یاد داشته باشید، تخم‌مرغ هم مانند سایر غذاها نه خوب است و نه بد و می‌تواند بخشی از رژیم غذایی دوستدار قلب باشد.» در مطالعه‌ اخیر ۲۱۳۰۰ پزشک مرد حدودا ۵۴ ساله طی یک دوره‌ی ۲۰ ساله مورد بررسی قرار گرفتند.این افراد هر سال میزان مصرف تخم‌مرغ، فعالیت بدنی، کشیدن سیگار، مصرف الکل، استفاده از سبزیجات و غلات صبحانه، دیابت، فشار خون بالا و مصرف آسپرین خود را یادداشت کردند.

با ترکیب عجیب این ادویه و تخم مرغ پوکی استخوان به سراغتان نمی آید

مضرات خوردن زیاد تخم مرغ

از شرکت‌کنندگان در آزمایش خواسته نشد که رژیم غذایی خود را تغییر دهند.گروهی از شرکت‌کنندگان خوردن یک تخم‌مرغ در هفته را گزارش دادند.مردان مسن‌تر با فعالیت بدنی کمتر که سیگار می‌کشیدند و کلسترول بالا، فشارخون و دیابت داشتند، تمایل بیشتری به خوردن تخم‌مرغ داشتند.محققان طی بیست سال آزمایش، ۵۱۶۹ مورد مرگ میان افراد مورد آزمایش مشاهده کردند.

مشکلات خوردن زیاد تخم مرغ

حتی پس از تعدیل سایر عوامل خطرساز، مردانی که در هفته، هفت تخم‌مرغ یا بیشتر مصرف می‌کردند ۲۳ درصد بیش از سایر افراد در خطر مرگ قرار داشتند.این خطر در میان افراد دیابتی بیشتر بود، ولی مصرف تخم‌مرغ حتی بیش از هفت عدد در هفته با افزایش خطر سکته‌ قلبی یا مغزی ارتباطی نداشت.

پاسخ طرفداران تخم‌مرغ دکتر دانالدمک نامارا از مرکز تغذیه‌ تخم‌مرغ سه نکته را در مورد این مطالعه خاطرنشان می‌سازد.اول اینکه ما نمی‌دانیم علت مرگ افرادی که از دنیا رفته‌اند، چه بوده است.آنچه می‌دانیم این است که ارتباطی به بیماری‌های قلبی – عروقی و یا سکته‌ی مغزی نداشته است.

 تاثیرات خوردن زیاد تخم مرغ

ولی درباره‌ی علت واقعی آن نیز اطلاعاتی نداریم.دوم اینکه این مطالعه درباره‌ اینکه آزمایش‌شوندگان غیر از تخم‌مرغ چه می‌خورده‌اند اطلاعات کافی به ما نداده است و سوم اینکه این تحقیق دیگر عوامل خطر را نادیده گرفته و مورد بررسی قرار نداده است.دکتر کاتلین زلمان نیز می‌گوید: انگ زدن به تخم‌مرغ به نظرکوته‌بینانه می‌آید.اگر ما می‌خواهیم تخم‌مرغ بیشتری مصرف کنیم می‌توانیم بیشتر از سفیده‌های آن استفاده کنیم و در خوردن آن افراط نورزیم.

مصرف زیاد زرده تخم مرغ و خطر سکته قلبی

بین عموم و حتی برخی پزشکان این عقیده وجود دارد که مصرف کلسترول غذایی و زرده تخم مرغ برای افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی مضر نیست. اما مطالعات نشان داده است که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت که روزانه یک تخم مرغ کامل مصرف کرده اند در مقایسه با افرادی که در هفته یک تخم مرغ داشته اند ۲ برابر بوده است.

یکی از عوامل خطر ابتلا به حمله های قلبی استفاده از رژیم غذایی حاوی کلسترول بالاست. با توجه به محتوای بالای کلسترول موجود در زرده تخم مرغ ، محدودیت مصرف آن به یک بار د رهفته  برای افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی توصیه می شود.