۰ نفر

میوه ها و سبزیجاتی که از قلبتان محافظت می کنند

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۲۳:۵۲
کد خبر: 673924
میوه ها و سبزیجاتی که از قلبتان محافظت می کنند

هیچ زمانی بهتر از فصل پاییز برای خرید مواد غذایی رنگارنگ و مغذی برای قلب نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، گیاهان نه تنها مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند بلکه دارای مواد مغذی مانند فیتوکمیکال‌هایی هستند که خواص ضدالتهابی و کاهش‌دهنده کلسترول دارند.

در این مطلب به نقل از "دویچه‌وله" از سایت "اِوری‌دی هلث"،‌ درباره فوائد مصرف برخی از میوه‌ها و سبزیجات برای بهبود سلامت قلب در فصل پاییز یادآوری شده است:

کلم غنچه‌ای یا بروکسل

کلم بروکسل یک سبزی چلیپایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله گلوکوزینولات است که بدن در طی هضم، آن را به ایزوتیوسیانات (ترکیبات مفید برای قلب) تبدیل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، بر اساس مطالعه‌ای که در ماه مه ۲۰۲۲ در Food Chemistry منتشر شد، مصرف سبزیجات چلیپایی سرشار از ایزوتیوسیانات‌ها - مانند کلم بروکسل - با کاهش ۱۰ درصدی خطر مرگ‌ومیر ناشی از همه علل مرتبط است. کلم بروکسل منبع خوبی از فیبر است. طبق گفته کلینیک مایو، غذاهای غنی از فیبر می‌توانند به کنترل قند خون و وزن کمک کنند، که هر دو خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند.

کدو حلوایی

آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاروتنوئیدها رنگ قرمز، نارنجی و زرد به کدو حلوایی می‌دهند. بتاکاروتن، آلفاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین همگی در این گروه از ترکیبات قرار دارند. یک متاآنالیز که در آوریل ۲۰۲۲ در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شد، نشان داد که این ترکیبات ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو که با بروز التهاب و چندین بیماری مزمن از جمله بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت نوع ۲، بیماری‌های عصبی، برخی سرطان‌ها مرتبط است، کمک کند. نصف فنجان کدو حلوایی ۲۲۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین می‌کند. ویتامین A دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که از بیماری قلبی محافظت می‌کند.

سیب‌زمینی شیرین

مانند کدو حلوایی، سیب‌زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتنِ مفید برای سلامت قلب است. بر اساس مطالعه‌ای که در ماه اوت ۲۰۲۲ در مجله Antioxidants منتشر شد، سیب‌زمینی شیرین دارای اسپورامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های قوی منحصربه‌فرد است که برای اثرات مثبتشان بر سرطان روده بزرگ مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این سیب‌زمینی‌ها همچنین مملو از فیبر هستند. حتی اگر دیابت نوع ۲ دارید، می‌توانید سیب‌زمینی شیرین بخورید چون شاخص گلیسمی پایینی دارد، به‌این‌معنی که قند خون را حتی در افراد مبتلا به دیابت افزایش نمی‌دهد.

چغندر

چغندر به‌ عنوان منبع طبیعی نیترات شناخته می‌شود که بدن آن را به نیتریت تبدیل می‌کند تا شریان‌های شما را سالم نگه دارد. آب چغندر می‌تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. با این‌ حال، اگر بعد از خوردن چغندر ادرارتان صورتی یا مدفوع قرمز شد، نگران نباشید.

انار

اسید الاژیک موجود در این میوه ممکن است به جلوگیری از تجمع کلسترول در شریان‌ها کمک کند. انار منبع خوبی از پتاسیم و برای کنترل فشار خون بالا مفید است. سعی کنید از دانه‌های انار در بلغور جو، ماست، غلات و سالاد استفاده کنید.

لوبیا سبز

لوبیا و حبوبات یکی از اصلی‌ترین غذاهایی هستند که برای سلامت قلب توصیه می‌شوند. آنها سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بدون چربی اشباع هستند. لوبیا سبز همچنین منبع خوبی از فیبر و ویتامین B6 است که به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.