۰ نفر

همه چیز درباره پولیپ روده + نکاتی که باید به آن توجه کنید

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۱:۱۶
کد خبر: 673661
همه چیز درباره پولیپ روده + نکاتی که باید به آن توجه کنید

علائم پولیپ روده چیست ، درمان گیاهی برای آن وجود دارد ، پولیپ روده منجر به سرطان روده می‌شود؟

علائم پولیپ روده + علل ، تشخیص و درمان در کودکان و بزرگسالان

به گزارش اقتصاد آنلاین، پولیپ روده از بیماری های شایع دستگاه گوارش انسان به شمار می­‌رود. پولیپ روده انواع مختلفی دارد. برخی از پولیپ های روده می­‌توانند باعث ایجاد بیماری سرطان روده در فرد گردند. اما برخی از پولیپ­‌های روده سرطانی نیستند. در ادامه به بررسی هر یک از نوع پولیپ روده می­‌پردازیم.

مانند دیگر بیماری­‌ها، پولیپ روده نیز علائم مختلفی را در بدن فرد ایجاد می کند که شما می توانید با مطالعه این مقاله، با هر یک از علائم این بیماری آشنا شوید. برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری پولیپ روده مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند به افراد کمک نماید. از جمله این مواد غذایی می­‌توان به سیر و زردچوبه اشاره نمود.

بیماری پولیپ روده چیست؟

پولیپ-روده

پولیپ روده دست‌ه­ای کوچک از سلول است که به صورت غده یا یک زائده روی لایه­‌ی داخلی روده­‌ی بزرگ تشکیل می­‌گردد. بسیاری از پولیپ­‌هایی که در روده­‌ی بزرگ تشکیل می­‌شوند بی­‌خطر هستند. اما گاهی ممکن است برخی­ از پولیپ­‌ها به سرطان روده­‌ی بزرگ تبدیل گردند. در اغلب موارد در صورتی که اقدام به درمان سرطان نشود، ممکن است این بیماری منجر به مرگ فرد گردد. در صورت ابتلا به سرطان روده، می‌توانید به متخصص سرطان روده مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

متخصص گوارش آنلاین

انواع بیماری پولیپ روده

پولیپ­های روده عمدتا به دو دسته­‌ی :

نئوپلاستیک

و غیر نئوپلاستیک تقسیم می­‌شوند.

پولیپ­‌های غیر نئوپلاستیک معمولا فرد را به بیماری سرطان مبتلا نمی­‌کنند اما می­‌توانند به عنوان پیش­ساز ایجاد سرطان از آن­ها یاد کرد. پولیپ های قطر بیش از یک سانتی متر با خطر بیشتر سرطان همراه هستند. اگر پولیپ­‌ها برداشته نشوند ، به رشد خود ادامه داده و می توانند سرطانی شوند و خطر مرگ را افزایش دهند. در ادامه به بررسی هر یک از انواع آن­ می­‌پردازیم.

پولیپ غیر نئوپلاستیک: این دسته از پولیپ­‌ها، پولیپ­‌های التهابی، لنفوئیدی و هامارتوماتوز هستند که شامل هایپر پلاستیک پولیپ جوانی هامارتوما می‌­باشند. این دسته از پولیپ­‌ها معمولا سرطانی نمی­‌شوند، به همین علت در دسته پولیپ‌­های غیر سرطانی طبقه بندی می­‌گردند. گروه پولیپ­ غیر نئوپلاستیک معمولا در قسمت راست روده­‌ی بزرگ پدید می­‌گردند.

بیماری پولیپ آدنوماتوز روده چیست؟

بیشتر پولیپ­‌های خوش خیم به عنوان یکی از دو نوع آدنوماتوز (آدنوم) و هایپر پلاستیک طبقه بندی می شوند. پولیپ­‌های آدنوماتوز (آدنوم) روده بزرگ و راست روده رشد خوش خیم (غیر سرطانی) هستند­، اما ممکن است ضایعات پیش ساز سرطان روده بزرگ باشد.

آدنوم معمولاً علائم اندکی ایجاد می کند. با این حال ، خونریزی بدون درد از رکتوم شایع ترین علامت است. هیچ راهی برای جلوگیری از پولیپ وجود ندارد، اما آن­ها به راحتی با کولونوسکوپی از بین می روند، که در بیشتر موارد خطر سرطان را از بین می برد.

آسیب شناس جراحی تشخیص آدنوم را با بررسی میکروسکوپی نمونه بیوپسی تعیین می کند و همچنین تعیین می کند که بافت حاوی سرطان است یا بیماری دیگر. این اطلاعات برای تعیین نیاز به درمان بیشتر ضروری است.

گزینه های تشخیص‌ پولیپ آدنوم:

کولونوسکوپی: کولونوسکوپی ممکن است در یک مرکز جراحی سرپایی انجام شود. با استفاده از کولونوسکوپ ، یک پزشک می تواند پوشش روده بزرگ را مشاهده کند و از طریق بیوپسی، پولیپ های جداگانه را خارج کند و این یک روش اساساً بدون درد است. برخی از پولیپ های بزرگ ممکن است به برداشتن جراحی نیاز داشته باشند.

بیماری پولیپ هایپرپلاستیک (پلاستیک) چیست؟

پولیپ های پلاستیک شایع تر و خوش خیم می­‌باشند و در بیشتر موارد، به عنوان نوعی پولیپ بدخیم در نظر گرفته نمی شوند. تمایز قطعی بین این دو نوع یعنی پولیپ آدنوماتوز و هایپرپلاستیک نیازمند برداشت قسمتی از پولیپ و معاینه میکروسکوپی توسط یک آسیب شناس جراحی دارد.

آسیب شناس جراحی با بررسی میکروسکوپی نمونه بیوپسی، تشخیص پولیپ آدنوماتوز در مقابل هیپرپلاستیک را تعیین می کند.

بیماری پولیپ روده بزرگ، بسیار شایع است. تقریباً ۵۰ درصد از افراد ۶۰ سال یا بالاتر، دارای یک یا چند پولیپ آدنوماتوز می‌­باشند. با این حال ، تنها شش درصد از این افراد به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند. بیماران ممکن است بیش از یک پولیپ داشته باشند. با افزایش سن خطر ابتلا به پولیپ روده افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که احتمال ابتلا به پولیپ روده در بیماران با سابقه خانوادگی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ، از جمله اختلالات ارثی مانند سندرم گاردنر و پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی نیز افزایش می­‌یابد. استعمال سیگار و اضافه وزن از دیگر عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان پولیپ روده را افزایش می­‌دهند.

بیماری پولیپ سیگموئید چیست؟

روده­‌ی بزرگ از چهار قسمت مختلف تشکیل شده‌­اند.

کولون صعودی

کولون عرضی

کولون نزولی

و کولون سیگموئید بخش‌­های مختلف روده­‌ی بزرگ هستند.

کولون سیگموئید بعد از بخش نزولی روده و قبل از راست روده قرار گرفته است. بخش سیگموئیدی روده­‌ی بزرگ دارای شکلی S مانند می­‌باشد. بخش سیگموئیدی به بخش لگنی نیز معروف می­‌باشد.

بخش سیگموئیدی وظیفه­‌ی هضم و جذب آب، نگهداری از مواد هضم شده و مواد مغذی را بر عهده دارد. بیماری پولیپ روده از بیماری­‌های شایعی است که این بخش از روده را درگیر می­‌کند. البته بیماری دیورکیتول نیز می­‌تواند باعث ایجاد بیماری در این بخش گردد.

چگونه از ابتلا به بیماری پولیپ روده پیشگیری کنیم؟

به منظور پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به پولیپ روده، وزن خود را کنترل نمایید. در صورتی که اضافه وزن دارید با داشتن برنامه و رژیم غذایی مناسب اقدام به کاهش وزن فرمایید. در صورتی که در معرض دود سیگار قرار دارید یا خودتان سیگار استعمال کنید، به مرور زمان اقدام به ترک سیگار نمایید.

الکل ماده‌ه­ای مخرب برای بدن به شمار می­‌رود و باید از مصرف آن جلوگیری شود. الکل علاوه بر عملکرد مخربی که روی مغز می­‌گذارد، می­‌تواند در ایجاد پولیپ روده نیز نقش بسیار مهمی را ایفا نماید. از دیگر راه‌­هایی که برای پیشگیری از ابتلا به پولیپ روده به افراد پیشنهاد می‌­شود، مصرف هرچه بیشتر سبزیجات و انواع مختلف میوه می‌­باشد.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا و کم چربی و کالری داشته باشید. برای اطلاعات مناسب در مورد رژیم غذایی و تغذیه با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که از هر یک از داروهای زیر استفاده می­‌کنید، توصیه­‌های لازمه را از پزشک خود جویا شوید. از مصرف خودسرانه­‌ی داروهای زیر بدون نظر پزشک خودداری فرمایید و احتمال ابتلا به پولیپ روده را در بدن خود کاهش دهید.

داروهای غیر استروئیدی

داروهای ضد التهابی

مکمل­‌های غذایی

قرص‌­های کلسیم

علائم ابتلا به بیماری پولیپ روده

مانند دیگر بیماری­‌ها، ابتلا به پولیپ روده باعث به وجود آمدن علائم متعددی در بدن افراد می‌­شود. در ادامه­‌ی مطالب به بررسی هر یک از این علائم می­پردازیم.

خونریزی مقعدی: مهم­ترین علامتی که می­‌تواند هشدار دهنده‌­ی ابتلا به پولیپ روده یا سرطان روده باشد، خونریزی مقعدی است. در صورتی که خونریزی مقعدی شدید و حاد باشد می‌­تواند منجر به پارگی پوست مقعد گردد.

تغییر در عادات روده­ای: برای همه­‌ی انسان پیش می‌­آید که برای مدتی دچار اسهال یا یبوست گردند. هرچه مدت زمان ابتلا به یبوست و اسهال در فرد بیشتر باشد، می­‌تواند نشانه‌ه­ای مبنی بر ابتلا به پولیپ روده باشد. 

تغییر رنگ مدفوع: مدفوع مشکی و مدفوع دارای رگه­‌های خونی از دیگر نشانه­‌های ابتلا به بیماری پولیپ روده می­‌باشند. در صورت مشاهده­‌ی این علامت سریعا به پزشک مراجعه فرمایید.

درد در ناحیه­ی شکم: از آن­جا که پولیپ­‌های بزرگ می‌­توانند قسمتی از روده را مسدود نمایند، در ناحیه­‌ی شکم، فرد بیمار درد بسیار شدیدی را احساس می­‌نماید.

‌کم خونی : پولیپ روده می­‌تواند در طی زمان بدون ایجاد و بروز علائم خاصی مانند وجود خون در مدفوع، خونریزی کند. طی خونریزی میزان آهن موجود در بدن افراد کاهش می‌­یابد. از آن­جا که ساخت سلول­‌های خونی قرمز به وجود آهن و فولیک اسید وابسته است، کمبود این عنصر باعث ایجاد کم خونی در بدن فرد می­‌گردد. کم خونی باعث می­‌شود اکسیژن به میزان کافی به اندام­‌ها نرسد. در نتیجه افرادی که به کم خونی مبتلا هستند دچار خستگی و تنگی نفس می­‌شوند.

در صورت مشاهده هرکدام از این علائم بهتر است هرچه سریع تر به دکتر پولیپ روده یا دکتر گوارش و کبد بالغین مراجعه کنید.

 

کولونوسکوپی

رایج­‌ترین راه تشخیص بیماری پولیپ روده، کولونوسکوپی می­‌باشد. این آزمایش عموما برای تشخیص انواع مختلف پولیپ و سرطان روی بدن افراد انجام می­‌شود. برای انجام این آزمایش نیاز است که از قرص­‌های مسهل کننده استفاده نمایید. قرص­ مسهل کننده باعث می­‌شود که روده خالی گردد.

در آزمایش کولونوسکوپی لوله‌ه­ای به نام کولونوسکوپ از طریق مقعد وارد روده­‌ی فرد می­‌شود. از آن­جا در سر این لوله یک دوربین قرار گرفته، پزشک قادر به دیدن پولیپ روده خواهد بود. همان­طور که در پاراگراف‌­های بالا اشاره شد، برخی از لوله­‌های کولونوسکوپ قادر به نمونه­ برداری (بیوپسی) هستند. در این روش برخی از ضایعات به وسیله­‌ی لوله، از طریق مقعد خارج می­گردد.

سی تی کولونوگرافی

از دیگر روش­‌های تشخیص بیماری پولیپ روده یا سرطان­‌ها روش سی تی کولونوگرافی می‌­باشد. این آزمایش عموما برای افرادی به کار می­‌رود که توانایی تحمل روش‌­هایی مانند کولونوسکوپی را ندارند. سی تی کولونوگرافی یک آزمایش راحت و بی­خطر به شمار می­‌رود. برای انجام آزمایش سی تی کولونوگرافی نیز باد از داروی مسهل کننده استفاده نمایید.

طی این روش یک لوله­ با قطر بسیار کم، از طریق مقعد وارد رکتوم (راست روده) فرد می­‌شود. از طریق این لوله، گاز دی اکسید کربن به داخل روده تزریق گشته و روده متسع (گشاد) می­‌شود. طی انجام آزمایش سی تی کولونوگرافی از شما خواسته می­‌شود به پشت دراز بکشید و نفس خود را نگه دارید. لازم به ذکر است که طی تمام مراحل انجام این آزمایش، سی تی اسکن بدن انجام می­‌گردد.

تست مدفوع

قبل از این­که آزمایش کولونوسکوپی یا کولونوگرافی روی بدن فرد انجام شود، از بیمار تقاضا می­‌شود که آزمایش مدفوع (تست مدفوع) انجام دهد. پس از انجام آزمایش مدفوع، در صورتی که خون در مدفوع موجود باشد، لازم است فرد کولونوسکوپی انجام دهد. نظر دکتر متخصص مدفوع در این باره میتواند مفید باشد.

سیگموئیدوسکوپی

سیگموئیدوسکوپی آزمایشی است که برای بررسی بخش سیگموئیدی روده­‌ی بزرگ انجام می­‌گردد.

برای انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی ممکن است که پزشک از داروهای آرام­بخش یا بی حسی موضعی استفاده کند اما در حین انجام این آزمایش بیمار بیهوش نمی‌شود، زیرا ممکن است پزشک طی انجام آزمایشی سیگموئیدوسکوپی به مکالمه با بیمار نیاز داشته باشد.

برای این آزمایش لازم است بیمار به سمت چپ بدن خود دراز بکشد. سپس پزشک لوله سیگموئیدوسکوپ را وارد مقعد می­‌کند تا بتواند قسمت­‌های انتهایی روده را بررسی کند. طی انجام این آزمایش از طریق لوله مقداری گاز کربن دی اکسید وارد کولون می­‌شود متصل گردد.

پزشک با استفاده از دوربینی که در سر لوله تعبیه شده است پولیپ یا بافت غیرطبیعی را مشاهده می‌­کند. در صورتی که نیاز باشد، پزشک می‌تواند پزشک می تواند با استفاده از دستگاه مخصوصی قسمتی از پولیپ را بردارد.

درمان خانگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌پولیپ روده

مصرف برخی مواد غذایی می تواند احتمال ابتلا به پولیپ روده را کاهش دهد اما لازم به ذکر است که این مواد از به وجود آمدن پولیپ روده جلوگیری نمی‌کنند در ادامه بررسی هر یک از این مواد غذایی می­‌پردازیم.

کلم بروکلی

در صورتی که قصد دارید احتمال ابتلا به پولیپ روده را در بدن خود کاهش دهید می توانید از کلم بروکلی استفاده نمایید. از آن­جا که کلم بروکلی یک منبع طبیعی سولفورافن به شمار می‌رود می­‌تواند از به وجود آمدن پولیپ داخل روده جلوگیری نماید.

سولفورافن ماده‌ای است که می‌تواند رشد پولیپ روده را کند نماید علاوه بر آن سولفورافن خود تخریبی سلول­‌های پولیپ را نیز تحریک می نماید. توصیه می‌شود کلم بروکلی به صورت خام یا کمی پخته استفاده شود زیرا در صورت خام بودن کلم خاصیت ضد پولیپ بودن آن افزایش پیدا می‌کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی مقدار زیادی فولاد است. فلفل­هایی که به صورت ارگانیک رشد می­کنند، عاری از هر گونه آفت کش و مواد شیمیایی مضر که باعث ایجاد بیماری سرطان مانند سرطان روده می شوند هستند.

پیاز

پیاز یکی دیگر از مواد غذایی است که می­‌تواند باعث کاهش ابتلا به بیماری پولیپ روده شود و انسان را از خطر ابتلا به بیماری دور نماید. از آن­جا که حاوی پیاز مقدار زیادی بیوفلاونوئید است، می تواند در کنترل شکل‌گیری پولیپ روده بسیار موثر واقع شود.

اسفناج

اسفناج همواره به عنوان یک ماده مغذی سالم برای افراد شمار می رود. در رژیم غذایی خود حتماً از اسفناج استفاده کنید، چرا که این ماده باعث می‌شود دستگاه گوارش پاکسازی و بازسازی شود. منیزیم از ترکیبات موثری است که در اسفناج یافت می­‌شود و می‌­تواند از ابتلا به بیماری پولیپ روده جلوگیری کند.

از آن­جا که در غذاهای فرآوری شده میزان منیزیم موجود در غذاها به شدت کاهش می‌یابد، استفاده از اسفناج توصیه می گردد.

زردچوبه

زردچوبه از ادویه‌­هایی به شمار می رود که طی سالیان سال به عنوان یک داروی گیاهی در طب سنتی آسیایی  برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر پولیپ روده مورد استفاده قرار می‌گرفت. طی تحقیقاتی که روی زردچوبه انجام شد دانشمندان دریافتند که مصرف زردچوبه می تواند تعداد پولیپ های بیمار را تا ۶۰ درصد کاهش دهد و اندازه­‌ی پولیپ­ روده را نصف کند.

سیر

گیاه پرخاصیت دیگری که در ادامه می­‌خواهیم به شما معرفی کنیم سیر است. سیر علاوه بر این­که در بهبود وضعیت قلب و عروق بسیار موثر و کارآمد به شمار می رود، می­‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده و پولیپ روده را در افراد کاهش دهد.

در صورتی که قصد دارید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پولیپ روده از سیر استفاده نمایید، قبل از خوردن یا پختن سیر آن را خرد کرده و به مدت ۱۰ دقیقه به آن دست نزنید. سیر در این مدت می تواند زمان کافی برای تشکیل آلیسین را داشته باشد.

بیماری پولیپ روده به چه دلیلی ایجاد می‌شود؟

در بدن انسان روزانه سلول‌های جدید بسیاری تولید می‌شوند تا جایگزین سلول های قدیمی و آسیب‌دیده گردند. گاهی ممکن است این سلول­‌های جدید بدون آن­که به آن­ها نیاز باشد تولید شوند و رشد کنند. رشد غیر عادی و بیش از حد این سلول­‌ها می تواند باعث ایجاد بیماری پولیپ روده گردد. این پولیپ‌­ها می­‌توانند هر منطقه از روده­‌ی بزرگ را درگیر نمایند.

کولونوسکوپی

درمان بیماری پولیپ روده

پولیپکتومی

پولیپکتومی برداشتن پولیپ از طریق جراحی است. برای درمان بیماری پولیپ روده از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود که می‌توان از آن­ها به برداشتن پولیپ با استفاده از یک حلقه سیم (پولیپکتوم) اشاره نمود.

در صورتی که پولیپ روده قطر بیشتر از یک سانتی متر داشته باشد، مایع در زیر پولیپ تزریق گشته و باعث می‌شود که پولیپ از بافت داخل روده بزرگ جدا گردد. در این صورت پزشک می‌تواند به راحتی پولیپ را از روده بزرگ خارج نماید.

عمل لیزری پولیپ روده

در صورتی که فرد بیمار به سرطان روده مبتلا شده باشد پزشک می­‌تواند از روش درمان پولیپ روده با لیزر استفاده نماید.  از آن­جا که نور لیزر بسیار متمرکز است، نور لیزر پولیپ سرطانی را با سطح بالایی از دقت برش می دهد.

بهترین روش درمان برای بیماری پولیپ روده چیست؟

همان­طور که گفته شد که انجام آزمایش کولونوسکوپی پزشک قادر است پولیپ روده را به وسیله لوله از طریق مقعد خارج نماید. به همین دلیل کولونوسکوپی می‌تواند بهترین روش درمان پولیپ­‌های روده تلقی شود.

چه کارهایی را باید بعد از درمان بیماری پولیپ روده انجام دهیم؟

بهتر است هر چند ماه یک بار آزمایش مدفوع انجام دهید. در صورتی که احتمال ابتلای مجدد به بیماری پولیپ روده در شما دیده شود، شما باید آزمایش کولونوسکوپی انجام دهید. توصیه می‌شود افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری سرطان روده یا سرطان راست روده را داشته‌اند حتماً هر چند سال یکبار اقدام به انجام آزمایش کولونوسکوپی نمایند تا در صورت رشد مجدد پولیپ از احتمال سرطانی شدن آن جلوگیری کنند است.

آیا پولیپ روده خطرناک است؟

اغلب سلول­‌های روده بی‌خطر و غیر سرطانی هستند اما ممکن است با گذشت زمان سرطانی شود.

در صورتی که تشخیص داده شود شما به پولیپ روده از نوع خوش خیم مبتلا هستید می توانید با انجام آزمایش­‌های متفاوت و راه های درمان مختلف از سرطانی شدن پولیپ جلوگیری نمایید. در صورتی که به مشورت پزشک درباره سرطان روده احتیاج دارید، میتوانید از ویزیت آنلاین سرطان روده استفاده کنید.

وجود خون در مدفوع کودکان

همان طور که گفته شد وجود خون در مدفوع یکی از علائم ابتلا به بیماری پولیپ روده می باشد ممکن است برخی از کودکان و نوزادان نوزادان مسئول خونی دیده شود وجود خون در مدفوع ممکن است به دلیل ابتلای کودک به بیماری‌های دیگری باشد که در ادامه به بررسی هر یک از این بیماری ها می پردازیم.

فیشر مقعد

فیشر مقعد یک زخم کوچک است که در لایه روی مقعد به وجود می آید. نوزادان و کودکان نوپا زمانی که دچار یبوست شدید می‌شوند به سختی مدفوع را دفع می­‌کنند. فیشر مقعدی بیشتر در کودکان دیده می‌شود اما ممکن است بزرگسالان نیز به فیشر مقعدی مبتلا شوند.

از علائم ابتلا به فیشر مقعد درد شدید هنگام دفع مدفوع است هنگامی که خون از شکاف مقعد بیرون می چکد رنگ قرمز خون در مدفوع دیده می­‌شود. راه­‌های درمان فیشر مقعد عموماً با درمان یبوست یکسان است.

عدم تحمل پروتئین شیر یا سویا

بیماری کولیت یک بیماری شایع در بین کودکان و نوزادان است. بیماری کولیت یا همان عدم تحمل پروتئین شیر یا سویا می‌باشد که اساساً بر اثر آلرژی به شیر گاو ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است زمانی که کودک از شیر خشک معمولی استفاده می کند به این بیماری مبتلا شود. این بیماری معمولاً با رشد کودک در یک سالگی خود به خود درمان می‌­شود.

از علائم رایج بیماری کولیت استفراغ، اسهال و مدفوع خونی است. برای کودکانی که توانایی تحمل پروتئین شیر یا سویا را ندارند شیرهای مخصوصی که دارای لاکتوز نیستند تجویز می گردد. در صورتی که نوزاد از شیر مادر استفاده می کند، بهتر است که مادر از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نماید.

پولیپ جوانی

یکی دیگر از بیماری هایی که ممکن است برای کودکان بین سنین ۲ تا ۱۰ سال اتفاق افتاد پولیپ­‌های جوانی است. پولیپ جوانی یک بیماری سرطانی نیست و می‌تواند به وسیله پزشک درمان گردد. این بیماری روده کودک را درگیر می‌کند و در صورتی که برداشته نشود در مدفوع کودک همواره خون دیده می­‌شود.