۰ نفر

کیست یا پاپیلوم چشمی، چیست و چگونه درمان می شود؟

۳ آبان ۱۴۰۱، ۵:۲۱
کد خبر: 673412
کیست یا پاپیلوم چشمی، چیست و چگونه درمان می شود؟

پاپیلومای چشم یکی از شایع‌ترین تومورهای خوش‌خیم پلک است. تومور پاپیلوما مانند یک کیست پوستی به رنگ پوست، صورتی و گاهی قهوه‌ای تیره است و بیشتر در افراد میان‌سال یا مسن ایجاد می‌شود.

پاپیلوما چشم چیست و چه علائمی دارد ؟ + درمان

به گزارش اقتصاد آنلاین، کیست پاپیلومای چشم به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. پوست پلک اگرچه نازک‌ترین پوست بدن است اما ساختار آن پیچیده‌تر از آن چیزی است که به‌ظاهر می‌بینیم. پلک‌ها بافت پوستی و عضله دارند. داخل پلک غشای ملتحمه قرار دارد که یک پرده شفاف و نازک است که سطح داخلی پلک را می‌پوشاند. پلک همچنین دارای یک لایه فیبری است که به حرکت کره چشم کمک می‌کند. هم تومورهای خوش‌خیم و هم بدخیم توانایی رشد در بافت پلک را دارند و به تومورهای ملتحمه نیز معروف هستند و بیشتر وضعیت خوش‌خیم دارند. علت بروز پاپیلوما پلکی بستگی به نوع تومور دارد:

یک نوع تومور پاپیلوما توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. اگر هنگام لمس چشم، انگشتان شما آلوده به HPV باشد می‌تواند پلک را آلوده کند

اگر پاپیلوما از نوع سلول‌های سنگفرشی باشد زمانی پدید می‌آید که سلول‌های پوست پلک به‌صورت خارج از کنترل تکثیر شوند. تاکنون دلیل واضحی برای بروز این نوع پاپیلوما‌ها کشف نشده است

پاپیلومای چشمی

اگر پاپیلوما از نوع مولوسکوم باشد ناشی از یک عفونت ویروسی است که توسط یک ویروس DNAدار به نام ویروس MC ایجاد می‌شود. این ویروس در کودکان از طریق تماس پوستی و در بزرگ‌سالان نیز از طریق رابطه جنسی و یا تماس پوستی منتقل می‌شود

پاپیلوماهای پلک سباسه به دلیل مسدود شدن غدد مرتبط با فولیکول‌های مژه ایجاد می‌شوند

علائم پاپیلومای پلک چیست؟

تومور پاپیلومای چشمی یا پلکی ممکن است به‌صورت تکی و یا به‌صورت خوشه‌ای رشد کند. در بعضی موارد سطح کیست صاف و گاهی ناهموار است. پاپیلومای پلک ممکن است به رنگ پوست اطراف آن باشد و یا صورتی و یا قهوه‌ای باشد. پاپیلومای پلکی بدون درد است اما احتمال بروز التهاب نیز وجود دارد.

درمان تومور پاپیلومای پلک چگونه است؟

به دلیل اینکه کیست پاپیلوم پلک دردناک نیست و رشد آهسته دارد برخی افراد آن را نادیده می‌گیرند و کیست را به حال خود رها می‌کنند. گاهی دیده می‌شود برخی افراد حتی ماه‌ها یا سال‌ها دچار تومور پاپیلومای پلکی هستند و به دنبال درمان نرفته‌اند. چه خوب است این را بدانیم که هر نوع ضایعه و تغییر بافت در محدوده چشم بسیار حساس است و باید در اسرع وقت به چشم‌پزشک مراجعه کرد.

در طی معاینه، چشم‌پزشک نوع کیست را تشخیص داده و بر اساس اندازه، نوع و عفونی یا غیرعفونی بودن آن داروهای متناسب را تجویز می‌کند. گاهی اوقات، پاپیلوم پلک به دلیل سنگینی، باعث افتادگی پلک می‌شود. در چنین حالتی پزشک احتمالاً کیست را با جراحی خارج می‌کند.