۰ نفر

برای اینکه نوزاد باهوش شود چه کنیم؟ + کارهایی که باید بکنید و چیزهایی که باید بخورید!

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۰۸
کد خبر: 673181
برای اینکه نوزاد باهوش شود چه کنیم؟ + کارهایی که باید بکنید و چیزهایی که باید بخورید!

یکی از نگرانی‌های همه خانم‌های باردار، مرتبط با باهوش شدن جنین است. آن‌ها اکثراً دنبال راهکارهای گوناگونی هستند تا بتوانند نوزادی به دنیا بیاورند که هوش سرشاری داشته باشد.

راهکارهای اساسی برای باهوش شدن جنین در بارداری !

به گزارش اقتصاد آنلاین، عوامل بسیار زیادی وجود دارد که روی با هوش شدن جنین تأثیر می‌گذارد. اما در حالت کلی، مسائل ارثی در این زمینه بی‌تأثیر نخواهند بود.

در این مطلب قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص هوش جنین در اختیار شما قرار دهیم و راهکارهایی را برای افزایش هوش جنین توصیه کنیم.

بنابراین اگر باردار هستید یا قصد دارید بچه‌دار شوید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و سطح آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید.

مواد غذایی ضروری برای شکل‌گیری مغز جنین

سلول‌های مغز جنین تا زمانی که پا به دنیا نگذارد، در حال رشد و شکل‌گیری هستند. ایجاد و توسعه هر چه بهتر مغز نوزاد شما در رحمتان در گرو عوامل متعددی از جمله مصرف مواد غذایی ضروری است که در زیر نام بردیم.

پروتئین

اسید فولیک

آهن

روی

ید

کولین

اسید‌های چرب امگا۳ و ۶

ویتامین آ

ویتامین د

ویتامین ب۶

ویتامین ب۱۲

چه چیزی بخوریم تا جنین باهوش شود؟

مطمئناً بعد از شناخت مواد غذایی ضروری برای رشد مغز جنین، این سؤالات در ذهن شما نقش می‌بندد که چه چیزی بخوریم تا روی باهوش شدن جنین خود تأثیر بگذاریم؟ این مواد ضروری در چه غذاهایی یافت می‌شوند؟

در پاسخ به این سؤالات، چند نمونه از خوراکی‌های مفید را که برای باهوش شدن جنین بهتر است در برنامه غذایی خانم‌های باردار قرار بگیرد، معرفی خواهیم کرد.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ در واقع یکی بهترین خوراکی‌هایی است که مقدار قابل‌توجهی پروتئین دارد. به‌علاوه، از کالری زیادی برخوردار نیست و استفاده آن به شکل آب‌پز، اضافه‌وزن برای خانم‌های باردار به همراه نخواهد داشت. همچنین کولین که رشد مغز و باهوش شدن جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در تخم‌مرغ به‌وفور یافت می‎شود.

ماهی قزل‌آلا

خوردن دو تا سه بار ماهی قزل‌آلا در هفته، به یک مادر باردار کمک می‌کند اسیدهای چرب موردنیاز برای رشد مغز جنین را فراهم کند. همچنین ید بالایی که در ماهی قزل‌آلا وجود دارد، روی شکل‌گیری مغز و باهوش شدن جنین تأثیر می‌گذارد تا تحت تأثیر کمبود ید بدن مادر قرار نگیرد.

لبنیات

خوردن مقدار زیادی پروتئین توسط مادر در هنگام بارداری به این دلیل توصیه می‌شود که تشکیل سلول‌های عصبی سالم جنین در گروی مصرف این ماده مغذی است.

از طرف دیگر، لبنیات سرشار از کلسیم هستند و این موضوع کمک می‌کند تا جنین در کنار هوش بالا، از استخوان‌های سالم و محکمی برخوردار شود.

کندر

تأثیر کندر بر رشد و شکل‌گیری هر چه بهتر مغز جنین غیرقابل‌انکار است. البته برای باهوش شدن جنین مصرف این ماده مغذی که حاوی مقدار زیادی فولیک اسید است، از ماه چهارم تا هفتم بارداری توصیه می‌شود.

همچنین باید دقت شود مادر از ابتدای بارداری، مکمل‌های فولیک اسید را در برنامه غذایی خود قرار نداده باشد. در صورتی که مادر از ابتدای بارداری خود مصرف مکمل‌های فولیک اسید را در برنامه غذایی خود قرار داده است، دیگر نیازی به مصرف کندر نیست.

بیش‌ فعال شدن کودک، از جمله عوارض مصرف کندر و مکمل‌های فولیک اسید بعد از هفت ماهگی خواهد بود؛ بنابراین بهتر است با مشورت پزشک مورداستفاده قرار گیرد.

بلوبری

بلوبری

یکی از میوه‌های فوق‌العاده تأثیرگذار در روند رشد مغزی جنین، بلوبری است. بلوبری به عنوان منبع غنی آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود.

مصرف مرتب بلوبری در طول دوره بارداری کمک می‌کند تا آنتی‌اکسیدان موردنیاز برای شکل‌گیری مغز جنین و افزایش هوش او، تأمین شود.

در صورتی که پیدا کردن بلوبری در داخل ایران برای شما سخت است، می‌توانید میوه‌هایی از قبیل توت فرنگی، تمشک و موارد مشابه را جایگزین کنید.

اسفناج

اسفناج خواص مفید زیادی دارد، از جمله روی باهوش شدن جنین تأثیر مثبتی می‌تواند بگذارد. به این دلیل که اسفناج منبع غنی بسیاری از مواد ضروری است که برای رشد مغز جنین مؤثر عمل می‌کنند و تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

ویتامین A

ویتامین C

آهن

فولیک اسید

فیبر

کلسیم

از آن‌جایی که کم‌خونی رایج‌ترین مشکل در میان خانم‌های باردار به شمار می‌رود، بهتر است آن را جدی بگیرید و با مصرف مقدار زیادی اسفناج، احتمال بروز آن را به کمترین حد ممکن برسانید.

کم‌خونی مادر در هنگام بارداری، کاهش روند ساخت گلبول‌های قرمز در بدن جنین را به همراه خواهد داشت که تأثیر منفی روی عملکرد مغز او می‌گذارد.

مغزجات

مغزجاتی که مصرف آن در دوران بارداری به‌شدت توصیه می‌شوند، گردو و بادام هستند. بادام حاوی منیزیوم، پروتئین و چربی‌های سالم و گردو سرشار از آهن و اسیدهای چرب مفید است.

اگر مادر در طول بارداری هر روز یک مشت بادام و ۳ الی ۴ عدد گردو را در رژیم غذایی خود، کمک خواهد کرد تا فرآیند شکل‌گیری مغز جنین بدون مشکل انجام گیرد و به هدف باهوش شدن جنین خود بیشتر نزدیک شود.

برای باهوش شدن جنین خود باید چه کارهایی را انجام دهیم؟

رعایت یک رژیم غذایی بسیار مناسب و صحیح را نمی‌توان تنها راهکار افزایش هوش جنین معرفی کرد. چون مادران باردار می‌توانند با انجام دادن کارهای گوناگون، در راستای این هدف گام بردارند. این کارها عبارت هستند از:

حرف زدن با جنین

یکی از کارهایی که بسیار به خانم‌های باردار توصیه می‌شود و تأثیر فراوانی روی باهوش شدن جنین دارد، حرف زدن با او است. اغلب به اشتباه فکر می‌کنند که حرف زدن با جنین کار بیهوده‌ای خواهد بود یا انجام آن در ذهن سایرین ممکن است فکرهای اشتباهی به وجود آورد.

کودک از همان دوران جنینی، قابلیت درک دارد و یک سری اتفاقات، صداها و مواردی از این قبیل را از هم تشخیص می‌دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید نوزاد باهوشی به دنیا آورید، حتماً ساعاتی از روز را به صحبت کردن با او اختصاص دهید.

خواندن کتاب برای جنین با صدای بلند، صحبت از اتفاقات روزانه و انجام کارهای مشابه، باعث آمادگی هر چه بیشتر جنین برای ورود به این دنیا خواهد شد.

گوش دادن به موسیقی

طبق آمارهای موجود، موسیقی و نت‌های آن تأثیر زیادی بر پرورش هوش و خلاقیت کودک دارد. پس بهتر است از همان دوران جنینی، با گوش دادن به موسیقی‌های آرام و کلاسیک بدون هدفون، به تقویت هوش میان شناختی و باهوش شدن جنین کمک کنید.

آشنایی و شناخت موسیقی‌های مختلف در دوران جنینی باعث می‌شود کودک به هوش فوق‌العاده بالایی دست پیدا کند.

کم کردن شدت استرس

استرس یکی از عوامل بازدارنده رشد و شکل‌گیری صحیح مغز جنین است؛ بنابراین حتی‌الامکان باید از آن دوری کنید. راهکارهای مختلفی وجود دارد که باعث کاهش استرس شما می‌شود و گوش دادن به موسیقی و ورزش از جمله ساده‌ترین راهکارها خواهند بود.

اثر منفی استرس روی شخصیت کودک و توسعه سلول‌های مغزی او باعث شده است تا بیش از هر چیزی، موردتوجه مادران باردار قرار گیرد. به همین خاطر اغلب آن‌ها برای کمک به باهوش شدن جنین خود باید سعی کنند دوره بارداری خود را در محیط‌هایی با کمترین تنش پشت سر بگذارند.

دنبال کردن رژیم غذایی سالم

مادربزرگ‌های ما بر این باور بودند که خانم‌های باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورند. اما این باور کاملاً غلط است و داشتن یک رژیم غذایی سالم نه‌تنها به رشد بهتر مغز جنین کمک می‌کند، بلکه باعث اضافه‌وزن مادر نمی‌شود.

متأسفانه اضافه‌وزن مادر در اکثر اوقات، زایمان زودرس را به دنبال دارد که در نتیجه آن مغز جنین نمی‌تواند به‌درستی شکل گیرد و نوزاد پس از تولد هوش بالایی نخواهد داشت.

بنابراین اگر دوران بارداری خود را سپری می‌کنید بهتر است دست از پرخوری بردارید و با مشورت با پزشک خود یک رژیم غذایی بهینه را انتخاب کنید تا سلامت و تناسب اندامتان بعد از زایمان را همچنان داشته باشید روی باهوش شدن جنین خود نیز تأثیر مثبت بگذارید.

ویژگی‌های نوزاد باهوش چیست؟

میل به داشتن یک نوزاد باهوش، خواسته طبیعی تمام والدین است. اما این موضوع که چطور می‌توان سطح هوش نوزاد را سنجید، سؤالی است که ذهن اکثر والدین را به خود درگیر کرده است.

نوزاد باهوش یک سری ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارد که او را از کودکان با بهره هوشی کمتر متمایز می‌سازد. اگر می‌خواهید بدانید نوزاد شما باهوش است یا نه، به علائم زیر دقت کنید:

قدرت تمرکز بالا

یکی از ویژگی‌های نوزاد باهوش، قدرت تمرکز بالای او است. عموماً کودکان یا نوزادان معمولی، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی یک مسئله‌ای تمرکز می‌کنند و این مدت‌زمان در کودکان با سطح هوشی بالاتر، طولانی‌تر خواهد بود.

توانایی سرگرم کردن خود

اکثراً کودکان و نوزادان عادی، در تنهایی خود خوشحال نیستند و نیاز به یک هم‌بازی دارند. اما کودکانی که از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند، می‌توانند خود را با چیزهای مختلف سرگرم کنند.

آگاهی احساسی

وقتی یک نوزاد باهوش باشد، از توانایی و قدرت احساسی آگاهی دارد. به عبارت دیگر احساسات منفی و مثبت را به‌خوبی از هم تشخیص می‌دهد و قابلیت درک سریع آن‌ها را خواهد داشت.

ایجاد رابطه چشمی

نوزادان با سطح هوشی فوق‌العاده، از هوشیاری بسیار زیادی برخوردار هستند. آن‌ها در مقایسه با نوزادان معمولی‌تر، تماس‌های چشمی عمیقی با دیگران برقرار می‌کنند و واکنش آن‌ها نسبت به عوامل بیرونی از قبیل صدا، رفتار و موارد مشابه محسوس‌تر است.

مهارت در گفتار

طبیعی است که کودکان از ۱۲ ماهگی به بعد، قابلیت گفتن کلمات مختلف را داشته باشند. اما آن دسته از نوزادانی که هوش بالایی دارند، قبل از ۱۴ ماهگی قادر هستند تا با کلماتی که یاد گرفته‌اند، جمله‌سازی کنند.

البته مهارت‌های گفتاری در برخی از نوزادان باهوش دیرتر از موعد مشخص نمایان می‌شود و در بیشتر مواقع جای نگرانی ندارد.

کنجکاوی زیاد

شاید کنجکاوی کودکان و سؤال‌های متعددی که از والدین می‌پرسند در اغلب مواقع آزاردهنده باشد اما پدر مادرها باید از این موضوع خوشحال باشند. چون کنجکاوی زیاد یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کودکان و نوزادان باهوش است.

یادگیری سریع مهارت‌ها

این روزها توصیه می‌شود تا مهارت‌های متنوعی به کودکان بیاموزید تا راحت‎‌تر بتوانند علاقمندی‌های خود را پیدا کنند. هر کودک و نوزادی که مهارت‌های مختلف را زودتر از سن نرمال خود یاد بگیرد، مسلماً در زمره کودکان و نوزادان با بهره هوشی بالا قرار خواهد گرفت.

حل مشکلات

برخی از کودکان در برابر مشکلات قوی هستند و در برابر آن‌ها به‌سادگی تسلیم نخواهند شد. پیدا کردن راه‌حل‌های عادی و غیرعادی برای مشکلات مختلف توسط کودک، نشان‌دهنده بهره هوشی بالای او است.