۰ نفر

چه ورزش های برای کودکان زیر ۶ سال مناسب است؟

۱۴ مهر ۱۴۰۱، ۲۳:۰۲
کد خبر: 672282
چه ورزش های برای کودکان زیر ۶ سال مناسب است؟

دنیای کودکان پر از ورزش های متنوع و هیجان انگیز است اما مهم این است که کدام یک از این ورزش ها مناسب بچه ها در سنین مختلف است. با ما همراه باشید .

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ گاهی از ورزش مناسب کودکان موجب خواهد شد تا والدین در این مسیر بهترین عملکرد را در رشد و تقویت عضلات فرزند خود داشته باشند.

دبیر انجمن علمی، پزشکی ورزشی ایران، انجام فعالیت های ورزشی تخصصی را برای کودکان زیر شش سالگی مضر دانست ووصیه کرد، کودکان تا پیش از طی کردن این محدوده سنی، بصورت تفریحی ورزش کنند.کودکان پس از سن شش و تا ۹ سالگی می توانند هر ورزشی را که دوست دارند، انجام دهند.وی با بیان آنکه پس از ۹ سالگی، ورزش برای نوجوانان تخصصی تر می شود، گفت: از آن جایی که رشد بچه ها در سن نوجوانی هنوز کامل نشده، بهتر است از ورزش های تخصصی سنگین در این سن جلوگیری شود.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی گفت: ورزش های تخصصی سنگین از جمله وزنه برداری و کشتی در سنین نوجوانی به رشد بچه ها آسیب رسانده و در آنان اختلال ایجاد می کند.مظاهری نژاد ادامه داد: در صورت علاقه مندی نوجوانان به این نوع ورزش ها، باید با آن با احتیاط برخورد کنند تا دچار آسیب نشوند.به گفته دبیر انجمن علمی، پزشکی و ورزشی ایران، حرکات ورزشی در سنین نوجوانی و جوانی در جلوگیری از دردهای مفصلی در بزرگسالی موثر است، اما باید این نوع ورزش ها با مشورت متخصصان طب فیزیکی و ورزشی صورت گیرد.

چه ورزش های برای کودکان زیر ۶ سال مناسب است؟

سن شروع ورزش

مظاهری نژاد افزود: فعالیت بدنی در سنین پایین از بروز بیماری های مختلف جلوگیری می کند و مفصل ها دراثر حرکات مفید روزانه، همیشه جوان می ماند و کمتر دچار درد می شود.وی گفت: نوع ورزش و حرکات بدن در سنین مختلف متفاوت است بنابراین ورزش های مناسب، سلامت مفاصل و استخوان ها را در سنین جوانی و میانسالی و حتی سالخوردگی بیمه می کند.مظاهری نژاد ادامه داد: فعالیت های ورزشی که منجر به مصرف انرژی در بدن شود، فعالیت فیزیکی نام دارد اما اگر این حرکات ورزشی هدفمند و برنامه ریزی شده باشد، ورزش نامیده می شود.

با توجه به روند به رشد ورزش در جامعه و همچنین تشویق به ورزش به عنوان یک زمینه بسیار مناسب برای رشد و تکامل اجتماعی کودک و نوجوان، سن شروع ورزش و نوع ورزش یکی از سوالات مکرر خانواده ها از پزشکان می باشد. این سوال یکی از مسایل مورد اختلاف گروه پزشکی و جامعه ورزشی می باشد. از دیدگاه سلامت نگر اگر هدف از ورزش ارتقا سلامت عمومی جامعه باشد و از دیدگاه ورزشی اگر حضور طولانی تر ورزشکار و عدم غیبت در میادین ورزشی به علل مختلف از جمله ترس و نگرانی، آسیب و … مورد نظر باشد

سلامت مفاصل و استخوان هاانجام ورزش های تخصصی

توجه به مقوله سن مناسب شروع ورزش و ورزش مناسب برای هر سن ضروری می باشد. با توجه به توانایی کودک و نوجوانان به فراگیری سریع فنون و تکنیکهای ورزشی آموزش داده شده، امکان بدست آوردن عملکرد ورزشی کودک در حد فعالیتهای حرفه ای بسیار بیشتر و سریعتر از بالغین می باشد ولی این موضوع دلیلی بر موفقیت کودک و نوجوانان در فعالیتهای حرفه ای کوتاه مدت و دراز مدت نمی باشد. مطالعات متعدد نشان داده است پرداختن زود هنگام به فعالیتهای حرفه ای باعث عدم موفقیت کودک در تداوم فعالیت ورزشی می باشد.

این عدم موفقیت به علت آسیبهای زود هنگام، عدم تحمل استرسهای ناشی از فعالیت ورزشی و مسابقات و در مجموع کوتاه شدن عمر ورزشی فرد به علت خروج اجباری (ناشی از آسیب) و یا خروج اختیاری (ناشی از عدم تمایل کودک ونوجوانان برای ادامه فعالیت ورزشی و یا عدم کسب موفقیتهای مورد انتظار در میادین ورزشی) می شود.

چه ورزش های برای کودکان زیر ۶ سال مناسب است؟