۰ نفر

علائم بیماری پارکینسون را بشناسید

۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۸
کد خبر: 671799
علائم بیماری پارکینسون را بشناسید

وقتی نوبت به درمان‌ های نهایی بیماری ‌ها می ‌رسد، تشخیص زودهنگام و دقیق یک بیماری تفاوت بزرگی ایجاد می ‌کند. دانشمندان اکنون یک روش سریع و قابل اعتماد برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ایجاد کرده ‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این آزمایش را می توان در کمتر از ۳ دقیقه پس از گرفتن سواب پوست انجام داد. این سواب تغییرات در ترکیب شیمیایی سبوم که توسط پوست تولید شده و با پارکینسون مرتبط است را تجزیه و تحلیل می‌ کند.

به گفته پزشکان، در حال حاضر هیچ آزمایش قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و متخصصان به علائم، سابقه پزشکی، نتایج یک معاینه فیزیکی طولانی و در برخی موارد، اسکن مغز برای تشخیص این بیماری رجوع می کنند.

مونتی سیلوردیل (Monty Silverdale) متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه منچستر در بریتانیا و پژوهشگر این مطالعات می گوید: این آزمایش پتانسیل بهبود گسترده تشخیص و مدیریت افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را دارد. آزمایش جدید بر اساس سیستم غدد درون ریز کار می کند که پوست را مرطوب نگه می دارند. محققان متوجه شدند که چگونه ترکیب شیمیایی سبوم در یک فرد پس از وجود بیماری پارکینسون تغییر می کند.

سیلوردیل اضافه می کند: اکنون ما آزمایشی بر اساس آن تغییر در نشانگرهای زیستی داریم. سواب های گرفته شده در یک کلینیک به آزمایشگاه فرستاده شده و در آنجا تحت آنالیز طیف سنجی جرمی قرار می گیرند تا ترکیب مولکولی آنها بررسی شوند. برای اهداف مطالعه حاضر، نمونه هایی از ۷۹ فرد مبتلا به پارکینسون با نمونه هایی از ۷۱ فرد بدون این بیماری مقایسه شد.

دپانجان سارکار (Depanjan Sarkar) شیمیدان دانشگاه منچستر و یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه می ‌گوید: وقتی این آزمایش را انجام می ‌دهیم، بیش از ۴ هزار ترکیب منحصر به ‌فرد پیدا می ‌کنیم که ۵۰۰ مورد از آن‌ ها بین افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در مقایسه با سایر شرکت‌ کنندگان کنترل متفاوت است.

به گفته محققان، اینکه این آزمایش غیر تهاجمی و از نظر تولید نتایج سریع است، نشانه‌ مثبتی تلقی می شود، اگرچه دانشمندان هنوز باید نشان دهند که می ‌توانند این روش را مقیاس ‌پذیر کرده و آن را خارج از شرایط آزمایشگاهی امتحان کنند.

علاوه بر این، محققان می گویند:بیماری ها و شرایط دیگر را می توان از طریق تجزیه و تحلیل سبوم تشخیص داد، اگرچه هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا شروع پارکینسون باید این تغییرات را در مایع ترشح شده در بدن تولید و ایجاد کند.

پارکینسون در حال حاضر سریعترین بیماری عصبی در حال رشد است و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که دانشمندان سخت در تلاش برای یافتن درمانی برای آن هستند، راه‌ هایی برای کاهش سرعت و مدیریت آن وجود دارد و اینجاست که تشخیص زودهنگام می ‌تواند بسیار مهم باشد.