۰ نفر

چه زمانی باید نگران خارش پوستمان شویم؟

۹ مهر ۱۴۰۱، ۲۲:۲۳
کد خبر: 671294
چه زمانی باید نگران خارش پوستمان شویم؟

خارش پوست یکی از علائمی است که ممکن است در بسیاری از بیماری‌های مختلف بروز کند. برای درمان آن بهتر است که علت خارش پوست را بدانید.​

تمام دلایل و علت خارش بدن و درمان آن با روش سریع خانگی

به گزارش اقتصاد آنلاین، خارش پوست عارضه‌ای است که به دلایل مختلف می‌تواند ایجاد شود. اگر شما هم دچار خارش می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم علل مختلف خارش پوست چیست؟ این مشکل پوستی چه علائمی دارد؟ چگونه می‌توان با درمان‌های خانگی آن را بهبود داد؟ آیا دارویی برای کاهش خارش وجود دارد؟ حساسیت غذایی می‌تواند باعث خارش پوست شود؟ آیا ممکن است این عارضه از علائم بیماری جدی باشد؟

برای درمان این مشکل پوستی باید به متخصص پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پیداکردن بهترین دکتر پوست از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

خارش پوست چیست؟

خارش پوست، حسی آزاردهنده است که شما را وادار به خاراندن پوست می‌کند. گاهی نیز موجب حسی شبیه به درد می‌شود. خارش اغلب موضعی بوده و شما در یک ناحیه از بدن احساس خارش می‌کنید. اما گاهی نیز در تمام بدن احساس می‌شود. همچنین گاهی همراه با خارش راش‌های پوستی یا کهیر نیز دیده می‌شود. خارش ممکن است به حدی شدید باشد که خواب شب را مختل کند. علل خارش ممکن است مهم نبوده اما گاهی نیز به دنبال بیماری‌های جدی ایجاد می‌شود.

علائم خارش پوست چیست؟

خارش

شما ممکن است خارش را در ناحیه خاصی از بدن مانند دست‌ها، پاها یا کل بدن احساس کنید. گاهی اوقات خارش به صورت طولانی‌مدت با فرد همراه است و یا به مرور تشدید می‌شود. همانطور که شما پوست را می‌خارانید یا مالش می‌دهید، خارش ممکن است بدتر شود و توقف خارش ممکن است سخت باشد. همچنین ممکن است خارش بدون هیچ‌گونه تغییری در پوست همراه باشد یا همراه با هر کدام از علائم خارش بدن زیر دیده شود:

قرمزی

برجستگی پوست، لکه‌های پوستی یا تاول

خشکی و ترک‌خوردگی پوست

پوست زبر و چرب.

خارش پوست دلایل مختلفی داشته و باید باتوجه‌به علت ایجاد آن از روش درمانی استفاده کرد.

علت خارش پوست بدن چیست؟

احتمالا از خود می‌پرسید که خارش بدن نشانه چیست؟ گاهی اوقات ممکن است دلیل خارش بدن مشخص نشود و خود‌به‌خود برطرف شود. در ادامه رایج‌ترین علل خارش پوست را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. خشکی پوست

خشکی پوست یکی از عللی است که می‌تواند موجب خارش پوست شود. این مشکل در فصل زمستان و در مناطقی با آب‌و‌هوای خشک شایع‌تر است. همچنین خشکی پوست با افزایش سن شایع‌تر است. برای کاهش خشکی و خارشی که به دنبال آن ایجاد می‌شود، انجام کارهای زیر کمک‌کننده است:

استفاده از مرطوب‌کننده بعد از حمام

مصرف زیاد مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن

سریع حمام کردن و استفاده نکردن از آب خیلی گرم

استفاده از دستگاه بخور

استفاده از صابون‌های ملایم

خشکی پوست یکی از عللی است که می‌تواند موجب خارش پوست شود.

۲. دانه های پوستی

دانه های پوستی انواع مختلفی دارند و برخی از آنها می‌توانند باعث خارش پوست شوند. اگر خارش پوست شما همراه با راش‌های پوستی است، احتمالا به دنبال مشکلات پوستی بوده که دلایل آن می‌تواند هر کدام از موارد زیر باشد:

عفونت‌های قارچی و باکتریایی: مانند زرد زخم و فولیکولیت

ساس: به دنبال گزش پشه و عنکبوت ممکن است دچار خارش پوست شوید. تشخیص گزش مایت و ساس می‌تواند مشکل باشد. زیرا شبیه راش‌های پوستی است. شپش باعث ایجاد حس خزیدن در سر و موی بدن همراه با حس خارش شدید می‌شود.

اگزما و درماتیت اتوپیک: هر نوع ضایعه پوستی که موجب واکنش و التهاب پوستی شود.

درماتیت تماسی: زمانی که التهاب پوستی پس از تماس با یک ماده یا جسم خارجی رخ دهد.

کهیر: استرس، گرما، ورزش یا قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز می‌توانند موجب بیرون ریختن کهیر شوند.

پسوریاسیس: نوعی بیماری پوستی مزمن و خودایمنی است و موجب تولید بیش از حد سلول‌های پوستی می‌شود و موجب خارش پوست و ایجاد لکه‌های ملتهب بر روی سطح پوست می‌شود.

بارداری: بیش تر از ۱۰ در صد خانم‌ها در در دوران بارداری خود از خارش شکایت می‌کنند که دلیل آن از راش‌های بی‌ضرر تا مشکلات جدی متغیر است.

برای بررسی علائم و تشخیص و درمان دلیل خارش پوست باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

بسیاری از دانه‌های پوستی و دیگر بیماری‌های پوستی می‌توانند باعث خارش شوند، برای تشخیص دقیق علت ایجاد این عارضه باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

۳. مصرف برخی داروها

برخی از داروها ممکن است حتی بدون ایجاد راش و تحریک موجب خارش شوند. اگر خارش خیلی آزاردهنده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف دارو مشورت کنید. هر کدام از داروهای زیر می‌توانند موجب خارش شوند:

برخی داروهای فشار خون بالا مانند مهارکننده‌های ACE

آلوپورینول که برای درمان نقرس بکار می‌رود.

آمیودارون که برای درمان آریتمی‌های قلبی استفاده می‌شود.

ادرار آورها

استروژن

هیدروکسی اتیل سلولز که در طول جراحی استفاده می‌شود.

اپیوئیدها

سیمواستاتین برای درمان چربی خون استفاده می‌شود.

۴. ابتلا به برخی بیماری های سیستم عصبی

خارش پوست می‌تواند یکی از علائم یا عوارض بیماری‌های سیستم عصبی باشد، بیماری‌هایی مانند:

زونا (شینگلز)

مولتیپل اسکلروزیس(ام اس)

سکته

تومورهای مغزی

آسیب به عصب‌ها.

خارش پوست علل بسیار متنوعی دارد از خشکی پوست و دانه‌های پوستی گرفته تا عوارض برخی بیماری‌های عصبی یا روانی و حتی مصرف برخی داروها.

۵. ابتلا به بیماری های روانی

بله، درست است. برخی بیماری‌ها و اختلالات روانی هم ممکن است باعث ایجاد خارش در پوست شوند، برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

افسردگی

اضطراب

وسواس فکری

سایکوز (جنون)

کندن وسواس گونه موی سر (تریکوتیلومانیا).

۶. سایر علل خارش پوست

علل کمتر شایع خارش پوست عبارت‌اند از:

بیماری‌های کلیوی

بیماری‌های کبدی

مشکلات تیروئیدی

برخی سرطان‌ها مانند بیماری هوچکین، مولتیپل میلوما و لنفوما

دیابت

کم خونی فقر آهن

عفونت HIV

به دنبال برخی اقدامات درمانی: مانند دیالیز کلیه‌ها، شیمی‌درمانی، اشعه درمانی.

گاهی علت خارش می‌تواند بیماری‌های زمینه‌ای باشد. با درمان آن بیماری خارش هم تسکین پیدا می‌کند.

علت خارش بدن در شب چیست؟

بدون شک از خود می‌پرسید که علت خارش پوست بدن در شب چیست؟ برخی از افراد در هنگام خواب دچار خارش بدن در شب می‌شوند. شرایط و بیماری‌هایی که می‌توانند باعث خارش پوست بدن در شب بشوند شامل موارد مختلف هستند؛

اگزما؛ از شایع‌ترین علت‌های خارش پوست در شب، اگزما است. این حالت می‌تواند باعث خارش در روز هم شود.

پسوریازیس؛ یکی از بیماری‌های پوستی است که با خارش پوست بدن همراه است.

حساسیت‌های پوستی می‌توانند باعث خارش پوست در شب شوند.

گاهی برخی از رخت‌خواب‌ها و تخت‌ها دارای حشراتی هستند که می‌توانند باعث خارش و حساسیت پوست بدن شما شوند. در این صورت باید برای درمان این خارش، روتختی‌ها و پوشش‌هایی که ممکن است حاوی کنه و یا حشرات گزنده باشند را بشویید و پاکیزه کنید.

مشکلات و اختلالات تیروئید

مشکلات عصبی

واکنش‌های آلرژیک

بیماری‌های کلیه و کبدی

بیشتر دلایلی که باعث خارش بدن می‌شوند، به سبک زندگی، مشکلات دارویی و جسمی مرتبط می‌شوند. گاهی نیز این خارش‌ها طبیعی هستند و علتی برای آنها نمی‌توان یافت. گاهی نیز خارش در شب هنگامی که در خواب هستید اتفاق می‌افتد و شما شروع به خاراندن بدن خود می‌کنید و متوجه آن نمی‌شوید تا زمانی که دیگر دیر شده‌است و پوست شما زخم شده‌است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علت‌های خارش بدن در شب می‌پردازیم. با ما همراه باشید و به دلایلی که eurax برای خارش در شب ارائه داده‌است، توجه کنید؛

۱. بالا رفتن دمای بدن

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که هنگامی که خواب هستید اتفاق می‌افتد، این است که هنگام خواب، دمای بدن شما بالاتر می‌رود. این اتفاق چرا می‌افتد؟ برای اینکه بدن شما در هنگام خواب گرم نگه داشته‌شود، باید بدن شما کمی داغ‌تر از حالت عادی باشد. زیرا شما در هنگام خواب دیگر تحرک خاصی ندارید. از طرفی، هنگامی که بدن شما گرم می‌شود، سطح پوست شما حالتی پیدا می‌کند که انگار خارش دارد. یکی از دلایل احساس خارش پوست در شب به علت گرم شدن پوست در شب است.

۲. تغییرات شیمیایی بدن

اتفاق مهم دیگری که در شب در بدن می‌افتد این است که زمانی که شما خواب هستید و به زمان شب نزدیک می‌شوید، بدن شما متوجه تغییر ساعت می‌شود و شروع به تولید پیک‌های شیمیایی سایتوکاین می‌کند. این پیک‌های شیمیایی باعث ایجاد التهاب می‌شوند. التهاب به معنی ورم کردن پوست و بیشتر شدن میزان هیستامین‌هاست. همین مسئله باعث ایجاد خارش در پوست می‌شود. زمانی که پوست شما التهاب داشته‌باشد، خارش هم می‌گیرد.

یکی دیگی از عوامل کمک‌کننده به بیشتر شدن خارش در شب این است که زمانی که سایتوکاین‌ها در بدن شما افزایش پیدا می‌کننده که التهاب‌آور هستند، مواد ضدالتهابی مانند کورتیکواستروئیدها در بدن کاهش پیدا می‌کند. همین مسئله بر خارش در بدن می‌افزاید و حالت التهابی پوست را افزایش می‌دهد.

خارش در شب ممکن است که به علت تغییراتی که در بدن ایجاد می‌شود، باشد.

۳. خشکی بیشتر پوست

هنگامی که خواب هستید، آب نمی‌خورید. زمانی که آب نمی‌خورید، بدن شما آب بیشتری از دست می‌دهد. بنابراین پوست شما به سمت خشکی بیشتری می‌رود. خشکی پوست، یکی از اصلی‌ترین علت‌های خارش پوست است. بهتر است که قبل از خواب پوست خود را مرطوب کنید و بخوابید. این کار به شما کمک می‌کند که کم‌تر آب از دست بدهید و یا در صورت دهیدراته شدن، کم‌تر پوست خود را بخارانید و اذیت کنید. خارش در شب به علت خشکی از شایع‌ترین علت‌های خارش پوست است.

۴. گزش حشرات

در شب حشرات موذی بیشتر دور و بر ما هستند و به دلیل اینکه ما خواب هستیم و چندان متوجه چیزی نمی‌شویم، به راحتی می‌توانند ما را نیش بزنند و از خون ما تغذیه کنند. با این کار در زیر پوست التهاب ایجاد می‌شود و خارش نتیجه‌ی التهاب است. البته گاهی ممکن است که درد هم در کنار خارش وجود داشته‌باشد. برای بهتر خوابیدن در شب می‌توانید در پشه بند بخوابید و یا از مواد حشره‌کش برای از بین بردن حشرات کمک بگیرید.

۵. بیماری ها

همه‌ی عواملی که می‌توانند باعث خارش پوست در روز بشوند، می‌توانند کماکان خارش پوست در شب را نیز ایجاد کنند. خارش پوست در شب می‌تواند به علت حساسیت به داروها، مواد غذایی و به طور کلی واکنش‌های حساسیت‌زا باشد و یا در اثر موارد دیگری مانند کهیر، اگزما، بیماری‌های تیروئید و بیماری‌های کبدی باشد. هر کدام از این موارد باید درمان شوند تا خارش پوستی برطرف شود.

علت خارش بدن و عوامل دیگر

خارش بدن را بر اساس محلی که ایجاد می‌شود و عوامل دیگری که ممکن است آن را ایجاد کنند نیز بررسی کرده‌ایم. در ادامه مطالب مهمی در رابطه با خارش بدن در شب، خارش بدن بعد از تزریق واکسن کرونا، خارش پوست سر و خارش پوست صورت آماده کرده‌ایم که می‌توانند آموزنده و کمک‌کننده باشند. با ما همراه باشید.

۱. علت دانه های قرمز روی پوست همراه با خارش چیست؟

دانه های قرمز روی پوست همراه با خارش؛ عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد دانه‌های قرمز روی پوست و خارش شوند. یکی از اصلی‌ترین علل ایجاد این دو علامت (قرمزی و خارش پوست) راش حرارتی است. زمانی که غدد عرق مسدود می‌شود، جوش‌های قرمزی روی پوست به وجود می‌آید. این وضعیت در نوزادان و کودکان خردسال بیشتر رایج است.

بیماری دیگری که این دو علامت را ایجاد می‌کند، بیماری کراتوز پیلاریس است که باعث به‌وجودآمدن برجستگی‌های ریز و گوشتی قرمز روی پوست می‌شود. بیشتر قسمت بیرونی بازو، ساعد و بالای کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آکنه روزاسه نوعی بیماری پوستی است که تحریک و قرمزی پوست را در پی داشته و باعث ایجاد جوش‌های ریز می‌شود. هر شخص ممکن است به این بیماری پوستی مبتلا شود. اما در میان افرادی که پوست روشن دارند و یائسه شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود.

۲. علت ایجاد لکه های قرمز روی پوست با خارش چیست؟

درماتیت تماسی نوعی اگزما است که در اثر تماس با آلرژن ایجاد می‌شود. این بیماری پوستی باعث خشک و پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود. از علائم اصلی آن ایجاد خارش است. گاهی لکه قرمزی روی پوست ایجاد می‌کند و گاهی به‌صورت جوش یا تاول پر از مایع خود را نشان می‌دهد. انواع دیگر اگزما نیز مانند درماتیت آتوپیک می‌تواند باعث خارش و لک‌های قرمز شود.

علت خارش بدن و کهیر

خارش در بسیاری از موارد به علت کهیر بر روی پوست ایجاد می‌شود. زمانیکه پوست شما نسبت به آلرژنی حساسیت نشان بدهد، ممکن است که با خارش پوست مواجه شوید. کهیر در واقع یک تظاهر پوستی است که می‌تواند قرمز باشد و یا رنگ پوست. این عارضه‌‌ی پوستی معمولا همراه با برجستگی است. در واقع کمی باد می‌کند و می‌خارد. خارش پوست به علت کهیر در بیشتر مواقع به علت حساسیت است. هنگامی که شما به یک ماده‌ی غذایی، یک آلاینده در هوا، دارو و یا هر ماده‌ی دیگری حساسیت داشته‌باشید، ممکن است که واکنش حساسیتی شما همراه با کهیر پوستی باشد.

برای درمان کهیر باید حساسیت را برطرف کنید. برای این کار می‌توان از داروهای ضدحساسیت و یا دور شدن از آلرژن کمک گرفت.

خارش پوست صورت ممکن است که همراه با دانه‌های قرمز یا راش و یا بدون دانه‌های قرمز باشد.

۳. علت لکه های قهوه ای پوست با خارش چیست؟

یکی از دلایل ایجاد لک‌های قهوه‌ای روی پوست آفتاب‌سوختگی است. آفتاب‌سوختگی باعث خشکی پوست شده و خارش به همراه دارد. علت دیگر ایجاد این عارضه بیماری کاندیدا است. کاندیدا بیشتر در چین‌های پوستی مانند زیربغل و زیر سینه ایجاد می‌شود. سوختگی در درجات مختلف هم می‌تواند باعث ایجاد لکه قهوه‌ای روی پوست شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد این علائم بیماری کچلی ورسیکالر است. این بیماری می‌تواند لکه‌های سفید، خرمایی یا قهوه‌ای روی پوست ایجاد کند. این لکه‌ها ممکن است روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست معمولی باشند. در این حالت پوست خشک و پوسته‌پوسته‌شده و خارش خفیفی ایجاد می‌کند.

۴. علت خارش پوست صورت چیست؟

احتمالا از خود می‌پرسید که چه چیزی باعث خارش پوست صورت می‌شود. خارش صورت می‌تواند از خارش‌های آزاردهنده باشد زیرا خاراندن پوست صورت می‌تواند آن را ملتهب کند و از زیبایی و اعتماد به نفس شما بکاهد. همچنین پوست صورت بسیار نازک و آسیب‌پذیر است و حتما باید آن را درمان کنید تا احساس بهتری داشته‌باشید. دلایل مختلفی می‌توانند باعث خارش پوست صورت شوند. برخی از این علت‌ها شامل موارد زیر هستند؛

خشکی پوست

آلرژی‌های فصلی

تماس پوستی با چیزی که آن را آزار دهد و به پوست صورت آسیب بزند.

داروهای آنتی بیوتیک

داروهای ضد قارچ

مسکن‌های ضد درد

بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های کبدی، اختلالات تیروئیدی، سرطان، MS، سوء تغذیه و کمبود برخی از مواد معدنی آهن

خارش پوست صورت ممکن است که همراه با دانه‌های قرمز یا راش و یا بدون دانه‌های قرمز باشد. گاهی خارش پوست صورت ممکن است که همراه با جوش بر روی صورت باشد و یا جوشی وجود نداشته‌باشد. گاهی نیز ممکن است که خارش صورت از عوارض بارداری باشد. در مواردی نیز هیچ علتی برای خارش صورت پیدا نمی‌شود.

۵. علت خارش پوست کودکان چیست؟

علت خارش بدن کودکان، می‌تواند بسیار مهم و خطرناک باشد. درواقع خارش پوست در کودکان بسیار مهم است و باید برای بررسی آن به متخصص اطفال مراجعه کنید و از درمان‌های خانگی استفاده نکنید. برای درمان خارش پوست کودک می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو نوبت دکتر کودکان بگیرید و یا مشاوره تلفنی دریافت کنید.

علت‌های بسیاری برای خارش پوست در کودکان وجود دارد که به برخی از آنها در کودک اشاره می‌کنیم؛

یکی از شایع‌ترین علت‌های خارش پوستی در کودکان که با دانه‌های قرمز یا راش پوستی همراه است، جرب (scabies) است. این بیماری از بیماری‌های انگلی است که یک انگل باعث خارش پوست می‌شود.

درماتیت آتوپیک یک بیماری مزمن پوستی است که می‌تواند برای کودکان ایجاد خارش پوستی بکند.

کهیر؛ گاهی ممکن است که این حالت در اثر تماس پوستی کودک با حشرات و گزش آنها نیز ایجاد شود.

گزش حشرات؛ یکی دیگر از شایع‌ترین علت‌هایی که می‌توان خارش پوست را به آن ارتباط داد، گزش حشرات است.

هر کدام از موارد بالا که باعث خارش بدن کودکان شود، باید برای درمان آن اقدامات تخصصی صورت گیرند.

۶. خارش بدن بعد از واکسن کرونا

برخی از افراد بعد از تزریق واکسن کرونا دچار راش‌های پوستی می‌شوند. این حالت نشان‌دهنده‌ی حساسیت به واکسن است. برای تزریق دوز بعدی واکسن باید با متخصص عفونی مشورت کنید و سرخود برای تزریق دوز بعدی واکسن اقدام نکنید چون ممکن است واکنش حساسیت زا به شکلی شدیدتر بروز کند.

در صورتیکه محل تزریق واکسن و یا سایر نقاط بدن شما دارای دانه‌های قرمز و یا راش شد و این راش‌ها همراه را خارش بدن بودند، برای درمان خارش آنها بهتر است که از آنتی هستامین استفاده کنید.

تاکید می‌کنیم که هر گونه واکنش بعد از تزریق واکسن کرونا باید به متخصص عفونی گزارش شود.

۷. علت خارش پوست سر

خارش سر از کلافه‌کننده‌ترین حالت‌هایی است که ممکن است به آن دچار شوید. اما چرا پوست سر می‌خارد؟ دلیل خارش پوست سر ممکن است هر یک موارد زیر باشد؛

شوره؛ یکی از دلایل خارش سر شوره سر است که به شکل دانه‌های سفید بر روی موها و پوست سر شما دیده‌می‌شود. برای بهبود خارش سر در اثر شوره می‌توانید از شامپوهای ضدشوره استفاده کنید.

حساسیت به محصولات پوست و مو؛ گاهی در اثر استفاده از برخی از محصولات پوستی و مو ممکن است که دچار واکنش‌های حساسیت‌زا شوید و پوست سر شما خارش بگیرد. برای بهبود این خارش می‌توانید مصرف محصولاتی که باعث حساسیت و خارش در پوست شما شده‌اند را متوقف کنید.

دانه‌های قرمز پوست سر؛ گاهی ممکن است که پوست سر شما با دانه‌های قرمز برجسته‌ای که می‌خارند پر شود. برای درمان این حالت باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

شپش؛ در مواقعی که شپش یا رشک در موهای شما وجود داشته‌باشد، با خارش سر مواجه خواهید شد. این حشرات از پوست سر شما تغذیه می‌کنند و جای نیش او حساسیت و خارش ایجاد می‌کند.

چه زمانی خارش بدن خطرناک است؟

در صورتیکه خارش پوست شما بیش از ۲ هفته طول بکشد و باوجود درمان‌هایی که برای آن در نظر گرفته‌اید بهبود پیدا نکرده‌است، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا در این مواقع خارش پوست جدی است و می‌تواند مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند. متخصص پوست و مو و زیبایی می‌تواند برای خارش‌هایی که بیش از دو هفته طول می‌کشند درمان مناسب در نظر بگیرد. لازمه‌ی این کار تشخیص درست علت خارش پوست است. اما به طور کلی خارش پوست معمولا نشان‌دهنده‌ی مورد جدی و خاصی نیست و معمولا با درمان‌های پزشک بهبود پیدا می‌کند یا به طور کلی درمان می‌شود.

عوارض خارش پوست چیست؟

اگر خارش به صورت طولانی و مزمن (بیش تر از ۶ هفته) شود می‌تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و موجب اختلال خواب، اضطراب و افسردگی شود. خارش شدید و خاراندن پوست می‌تواند التهاب پوست شما را افزایش دهد و حتی منجر به آسیب پوست و عفونت و زخم شدن پوست شود.

درمان خارش پوست

هدف از درمان خارش یافتن علت و از بین بردن علائم آن است. اگر درمان‌های خانگی نتواند به خارش شما کمک کند پزشک ممکن است تجویز دارو یا درمان‌های دیگری را برای شما لحاظ کند. درمان خارش پوست عمدتا شامل موارد زیر است:

پماد یا کرم‌های کورتیکواستروئید: اگر پوست شما دچار خارش و قرمزی است پماد یا کرم تجویز شده توسط پزشک را در قسمت‌های درگیر پوست بمالید. سپس پوست را با پنبه مرطوب بپوشانید. زیرا رطوبت موجب جذب دارو و همچنین اثرات خنک‌کنندگی بر روی پوست می‌شود.

کرم ها و پمادهای دیگر: داروهای دیگری که می‌توان برای درمان خارش استفاده کرد، مهارکننده‌های کلسینیرین مانند تاکرولیموس (Protobic) و پیم اکروبیموس (Elidle) است. همچنین مصرف بی‌حسی‌های موضعی مانند کپسایسین و دوکسپین نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

داروهای خوراکی: دارو‌های ضد‌افسردگی از نوع مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین(SSRI) مانند فلوکستین(Prozac) و سرترالین(zoloft) می‌تواند برای انواعی از خارش‌های مزمن کمک‌کننده باشد.

نوردرمانی (فتوتراپی): فتوتراپی شامل قرار دادن پوست شما در یک نوع خاص نور است.

۱. پماد ضد خارش پوست

گاهی می‌توان با یک مرطوب‌کننده ساده خارش را تا حدودی کاهش داد. اگر این نوع کرم کارساز نبود، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

کرم هیدروکورتیزون: کرم استروئیدی که التهاب و خارش را کاهش می‌دهد. برای درمان بثورات خارش‌دار گزینه خوبی است.

لوسیون کالامین: ترکیبی از اکسید روی و اکسید آهن در آن وجود دارد که باعث تسکین خارش می‌شود. همچنین برای خشک‌کردن جوش‌های تاولی مناسب است.

پراموکسین: بی‌حس‌کننده ملایم است که خارش را تسکین می‌دهد. برای درمان نیش حشرات یا آلرژی‌های مختلف مناسب است.

۲. قرص ضد خارش پوست

معمولا برای درمان خارش از پمادهای موضعی استفاده می‌شود. اما برای درمان برخی از خارش‌های مزمن ممکن است پزشک قرص تجویز کند. به‌عنوان‌مثال قرص‌های ضدافسردگی مانند فلوکستین و سرترالین در کاهش خارش می‌توانند موثر باشند. معمولا ۸ تا ۱۲ هفته پس از شروع درمان نتایج مشخص می‌شود.

قرص هیدروکسی زین برای خارش بدن

هیدروکسی زین یکی از داروهای ضد حساسیت و آنتی هیستامین است که برای بهبود خارش‌های پوستی تجویز می‌شود. این دارو برای خارش‌هایی کاربرد دارد که در اثر حساسیت پوستی ایجاد می‌شوند. افراد به مواد مختلفی می‌توانند حساسیت داشته‌باشند که برخی از آنها شامل نیش حشرات، گرده‌ها، غبار، آلودگی هوا، مواد غذایی و داروها هستند. برای درمان خارش پوستی که در اثر هر یک از این موارد ایجاد شده‌باشد، می‌توان از قرص هیدروکسی زین، آمپول و یا شربت آن استفاده کرد.

داروهای آنتی هیستامین برای درمان حساسیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳. درمان خانگی خارش پوست بدن

گاهی می‌توان در خانه با انجام اقدامات ساده خارش را کاهش داد. برخی از درمان‌های طبیعی و خانگی عبارتند از:

خنک‌کردن محل خارش: یک پارچه سرد و مرطوب یا کیسه یخ را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. همچنین می‌توانید لوسیون یا کرم را در یخچال قرار دهید تا هنگام استفاده، پوست خنک شود.

استفاده از پوشش مرطوب: پارچه‌ای مرطوب مانند گاز استریل را روی ناحیه موردنظر قرار دهید. این کار علاوه بر آبرسانی و تسکین خارش یک مانع فیزیکی برای خاراندن پوست است.

بلغور جو دو سر: بلغور جو دو سر را آسیاب کرده و در آب حل کنید. این ماده سد محافظی روی پوست ایجاد می‌کند. برای کاهش خشکی و خارش مناسب است.

استفاده از سرکه سیب: سرکه سیب حاوی اسید استیک است و برای ضدعفونی زخم استفاده می‌شود. به‌ویژه برای تسکین خارش سر مناسب است.

درمان خارش پوست صورت چیست؟

برای درمان خارش صورت باید علت ایجاد خارش پوستی مشخص شود. معمولا نمی‌توان سرخود از درمان‌های خانگی برای بهبود خارش صورت استفاده کرد زیرا پوست صورت حساس است و در معرض دید است. می‌تواند به طور مستقیم بر روی زیبایی و اعتماد به نفس شما اثر بگذارد. بنابراین بهتر است که با مشاهده‌ی خارش پوست صورت، حتما به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

کسانی که خارش صورت دارند و علت آن حساسیت پوستی است، می‌توانند آن را با داروهای ضد حساسیت درمان کنند. در غیر این صورت بهتر است که از روش‌های دیگر برای بهبود آن استفاده کرد.

بهترین روغن برای خارش پوست چیست؟

گاهی علت خارش پوست خشکی پوست است. برای درمان خارش پوستی که اثر خشکی ایجاد شده‌باشد، می‌توان از روغن‌های مختلف برای چرب کردن پوست استفاده کرد تا خارش و التهاب پوست کاهش پیدا کند. در ادامه به برخی از این روغن‌ها اشاره می‌کنیم؛

روغن برگ درخت چای؛ این روغن علاوه بر خاصیت میکروب زدایی که دارد می‌تواند در نرم کردن پوست هم موثر باشد.

روغن اسطخودوس؛ این روغن برای خارش‌های مزمن پوستی کاربرد خوبی دارد.

روغن بابونه؛ این روغن برای بهبود خارش پوستی ناشی از اگزما کاربرد دارد.

می‌توانید از هر کدام از این روغن‌ها بعد از استحمام و قبل از آن استفاده کنید و پوست خود را در شرایط بهتری قرار دهید.

برای خارش بدن چه بخوریم؟

مواد غذایی که می‌توانند در بهبود خارش پوستی موثر باشند و به شما احساس بهتر و آرامش بیشتری بدهند شامل موارد زیر هستند؛

ماست

کفیر

پنیر گودا و پنیر چدار

شیر کره

کیمچی

کامبوجا

بهترین میوه برای خارش پوست کدام است؟

میوه‌ها و سبزیجات اثر خوبی بر روی حساسیت‌های پوستی و خارش دارند. برخی از میوه‌هایی که می‌توانید با مصرف آنها خارش پوستی خود را بهبود ببخشید شامل موارد زیر هستند؛

سیب

بروکلی

آلو و گیلاس

ذغال اخته

اسفناج

کرفس

چه موقع برای درمان خارش به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که خارش پوست شما همراه با هر کدام از علائم زیر باشد بهتر است به دکتر پوست مراجعه کنید:

خارشی که بیش تر از ۲ هفته طول کشیده و با اقدامات درمانی بهبود نیابد.

عارضه‌ای که شدید بوده و موجب اختلال در کارهای روزانه و خواب‌تان شود.

خارشی که به صورت ناگهانی شروع شود و نتوانید علتی برای آن بیابید.

خارش در کل بدن ایجاد شود.

خارش همراه با علائمی مانند خستگی شدید، کاهش وزن، تغییر در اجابت مزاج، تکرر ادرار، تب و قرمزی

اگر با وجود درمان، این عارضه بیش تر از ۳ ماه طول کشید بهتر است به متخصص پوست ومتخصص داخلی برای بررسی بیماری‌های پوست و داخلی مراجعه کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان خارش استفاده از کرم مرطوب‌کننده است. این نوع کرم خشکی را برطرف می‌کند.

علت خارش پوست در نقاط مختلف بدن چیست؟

خارش پوست در هر نقطه‌ای از بدن ممکن است اتفاق بیوفتد. در این بخش می‌خواهیم در قالب چند سؤال و جواب علت خارش در قسمت‌های مختلف بدن و در شرایط خاص را بررسی کنیم.

علت خارش واژن چیست؟

گاهی خانم‌ها دچار خارش واژن می‌شوند. این عارضه ممکن است به دلیل عفونت، استفاده از مواد تحریک‌کننده یا یائسگی اتفاق بیفتد. همچنین گاهی اختلالات پوستی یا بیماری‌های مقاربتی باعث بروز این مشکل می‌شوند.

علت خارش کف پا چیست؟

کف پا به دلیل قرارگرفتن در کفش بسیار آسیب‌پذیر است و به دلایل مختلف مانند رطوبت و عرق کردن دچار خارش می‌شود. گاهی رطوبت، خشکی محیط یا تحریک هنگام راه‌رفتن با پای برهنه باعث بروز این عارضه می‌شود. در برخی مواقع نیز علت خارش کف پا باکتری‌های عفونی، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها هستند.

خارش نقطه‌ای کمر برای چیست؟

اگر همراه با خارش کمر لکه‌های تیره‌ای روی این ناحیه مشاهده کردید، احتمال دارد مشکل از سلول‌های عصبی باشد. تیرگی روی پوست هم احتمالا به دلیل خاراندن زیاد کمر و مالش مداوم ایجاد شده است. این بیماری می‌تواند افراد در هر سنی و با هر جنسیتی را درگیر کند.

علت خارش پوست شکم و خارش پوست سینه چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث خارش شکم و سینه شوند. گاهی شرایط پوستی مانند آلرژی باعث بروز این علائم می‌شود. در خانم‌ها ممکن است بارداری یا یائسگی باعث خارش شکم و سینه شود. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، عوارض آن را بررسی کنید. برخی داروها می‌توانند باعث خارش شوند.

خارش و قرمزی پوست صورت نشانه چیست؟

خارش و قرمزی صورت ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. گاهی مشکلات پوستی مانند کهیر، اگزما یا نیش حشرات چنین علائمی دارند. پوست صورت بسیار حساس بوده و خفیف‌ترین بیماری‌ها نیز می‌تواند با قرمزی و خارش همراه باشد.

برای خارش پوست سر چه کنیم؟

خارش پوست سر دلایل زیادی دارد و باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کرد. شایع‌ترین علت ایجاد این مشکل شوره سر است. برای درمان خارش پوست سر چندین راه ساده وجود دارد که می‌توان در خانه انجام داد.

۱. روغن نارگیل: چربی اشباع شده آن دارای خاصیت ضدمیکروبی است و خارش پوست سر را برطرف می‌کند.

۲. روغن نعناع: در کاهش شوره سر موثر بوده و خارش را تسکین می‌دهد.

۳. استفاده از سرکه سیب: خاصیت ضدالتهابی و ضدقارچی دارد.

۴. روغن درخت چای: خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی دارد.