۰ نفر

خواص آب پیاز، درمانی قدرتمند و طبیعی برای ریزش مو

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۵۱
کد خبر: 655918
خواص آب پیاز، درمانی قدرتمند و طبیعی برای ریزش مو

همه ما کم‌وبیش در مورد خواص پیاز برای سلامتی شنیده‌ایم اما زمان آن فرارسیده که با یکی دیگر از مزایای عجیب پیاز یعنی تأثیر آن در تقویت مو آشنا شویم.

تمام خواص و فواید آب پیاز برای بدن و مو + روش درمان ریزش مو با آن

 به گزارش اقتصاد آنلاین، محققان طی آزمایش‌هایی که بر روی مواد مؤثره پیاز انجام داده‌اند به این موضوع پی برده‌اند که ترکیبات موجود در پیاز قادرند التهاب در ریشه و فولیکول‌های مو را کاهش دهند. این مکانیسم درواقع همان مکانیسم لیزر درمانی و بعضی داروهای خوراکی ریزش مو است که با کاهش التهاب در ریشه مو به رشد مجدد موها و پرحجم شدن آن‌ها کمک می‌کنند. هدف از این مقاله ارائه ارتباط بین آب پیاز و تقویت مو و سلامت موها است.

آیا آب پیاز برای رشد مو مؤثر است؟

آب پیاز

مطالعات علمی نشان می‌دهند که آب پیاز از راه‌های مختلفی به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. پیاز سرشار از گوگرد است، که عنصری ضروری برای بدن به شمار می‌رود. گوگرد در اسیدهای آمینه که اجزای تشکیل‌دهنده پروتئین‌ها هستند، یافت می‌شود. پروتئین‌ها به‌ویژه کراتین که غنی از گوگرد است برای داشتن موهای سالم حائز اهمیت هستند.

هنگامی‌که پوست سر را با آب پیاز ماساژ می‌دهیم گوگرد موردنیاز برای تقویت ریشه مو تأمین‌شده و ازاین‌رو احتمال ریزش مو کمتر می‌شود. علاوه بر این، گوگرد موجود در پیاز در تولید کلاژن نقش کلیدی دارد و کلاژن نیز به سهم خود به تولید سلول‌های پوستی سالم و رشد مو کمک می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که آب پیاز در تقویت گردش خون موضعی مؤثر است. استفاده از آب پیاز برای مو و پوست سر می‌تواند خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را افزایش دهد که به‌نوبه خود رشد مو را بهبود می‌بخشد.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۰۲ با هدف پی بردن به مکانیسم تأثیرگذاری آب پیاز در تقویت مو انجام شد. در این تحقیق مشخص شد که آب پیاز برای تقویت مو مفید است و در مردان تأثیری بیشتری نسبت به زنان دارد. با این همه، تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی عملکرد آب پیاز و فواید آن برای رشد مو لازم است چراکه بیش از دو دهه از مطالعه ذکرشده سپری‌شده و تحقیقات جدیدی در این زمینه در دسترس نیست.

آب پیازچه مزایایی برای سلامت مو دارد؟

آب پیاز در کاهش ریزش مو مؤثر است و گاهی نیز درخشندگی و جوانی را به مو بازمی‌گرداند. همچنین آب پیاز از سفیدی زودرس موها جلوگیری کرده و شوره سر خفیف را درمان می‌کند. مهم‌ترین مزایای آب پیاز برای مراقبت از مو شامل موارد زیر است:

تأثیر نسبی در درمان آلوپسی (طاسی)

درمان خارش، التهاب و خشکی پوست سر

کاهش ریزش مو

درمان شوره سر خفیف

جلوگیری از نازک شدن مو

درمان خشکی و شکنندگی مو

جلوگیری از سفید شدن زودرس مو

درمان عفونت پوست سر

آب پیاز و تحریک رشد مو

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در ژورنال Drug Delivery and Therapeutics منتشر شد، که در آن پتانسیل پیاز در بهبود رشد مو ارزیابی شده است. در این پژوهش محققان یک شامپوی پیاز با استفاده از روش زیر تهیه و بر روی افراد داوطلب آزمایش کردند. محققان از عطرها و اسانس‌ها برای پوشاندن بوی احتمالی عصاره پیاز استفاده می‌کنند.

۱۰۰ گرم پیاز تازه تهیه شد

پیاز به قطعات کوچک خرد شد

با استفاده از غذاساز پیازها به قطعات ریزتر خرد شدند

پیازهای خردشده فشرده شدند و سپس با استفاده از یک پارچه موسلین عصاره صاف شد

عصاره پیاز (معمولاً از یک تا سه میلی‌لیتر) به شامپوی طبیعی روغن نارگیل، کرچک و یا اکالیپتوس اضافه شد

محققان دریافتند که ترکیب تهیه‌شده فاقد عوارضی مثل سوزش و التهاب پوستی است و همچنین شامپوی تولیدشده از خواص زیر نیز  برخوردار است:

این ترکیب غنی از مواد مغذی بوده و در تغذیه بهتر فولیکول‌های مو مؤثر است

در مرطوب شدن پوست و موی خشک اثر مفیدی دارد

رشد مو را تقویت می‌کند

پس از استفاده از شامپو، موها بوی پیاز به خود نمی‌گیرند

هرگز بدون مشورت با پزشک از آب پیاز برای درمان ریزش مو و رفع سفیدی مو استفاده نکنید.

آب پیاز و رفع سفیدی مو

تاکنون شواهد علمی مبنی بر تأثیر عصاره پیاز بر رفع سفیدی مو منتشر نشده است. باوجوداین، تجربیات حاصل از طب سنتی تأثیر آب پیاز در کندتر شدن روند سفید شدن مو را نشان می‌دهد. تصور بر این است که عصاره پیاز به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدانی به نام کاتالاز به کاهش پراکسید هیدروژن در ریشه مو کمک می‌کند. این مکانیسم سلولی در کند شدن روند سفید شدن موها اثر دارد. این ترکیب به شکل زیر آماده می‌شود:

آب پیاز را با دو قاشق چای‌خوری آب‌لیمو ترکیب کنید

محلول را به موها و پوست سر مالیده و ماساژ دهید

اجازه دهید محلول به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست سر باقی بماند

سپس با استفاده از شامپوی ملایم سر را بشویید تا بوی پیاز برطرف شود

همچنین می‌توانید یک پد پنبه‌ای را به محلول آب پیاز آغشته کنید و آب آن را روی پوست سر خود بمالید و سپس ماساژ دهید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه سر خود را با شامپوی ملایم بشویید. می‌توان از همین فرآیند برای اضافه کردن عصاره پیاز به شامپوی خود نیز استفاده کرد.

به گفته وب‌سایت healthline در ببشتر مواقع استفاده از آب پیاز بی‌خطر است. اگر نسبت به پیاز حساسیت و آلرژی دارید، استفاده از پیاز برای پوست ایده خوبی نیست. حتی کسانی که به پیاز حساسیت ندارند هم ممکن است هنگام استفاده از این ترکیب دچار سوزش، قرمزی و خارش پوست شوند.

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است آب پیاز آن را تحریک کند. در چنین مواردی نباید آب پیاز به مدت طولانی روی پوست باقی بماند. همچنین برخی داروها حساست مو و پوست را به پیاز افزایش می‌دهند.

آب پیاز برای مرطوب شدن و احیای موهای خشک و شکننده

آب پیاز به دلیل دارا بودن ترکیبات مغذی، به تقویت موهای خشک و آسیب‌دیده کمک می‌کند. فلاونوئیدهایی مانند کامپفرول و کوئرستین نمونه‌ای از این ترکیبات هستند که دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و اتساعی عروق هستند و به برای افزایش جریان خون در پوست سر مفید هستند.

بهبود خارش و خشکی پوست سر با آب پیاز

خواص ضدالتهابی پیاز ممکن است به تسکین خارش پوست سر کمک کند. گاهی عصاره پیاز با سایر مواد طبیعی ترکیب می‌شود تا تأثیر آن بر درمان خارش پوست سر بیشتر شود. روش‌های زیر برای چنین هدفی مناسب هستند:

۲ قاشق غذاخوری آب پیاز و نصف قاشق غذاخوری عسل

یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و ۳ قاشق چای‌خوری آب پیاز

۳ قاشق غذاخوری آب پیاز، ۵ قاشق چای‌خوری روغن نارگیل و یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو

می‌توانید یکی از ترکیب‌های بالا را تهیه کرده و روی پوست سر خود بمالید، سپس بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.

آب پیاز و درمان آلوپسی

آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای یک اختلال ریزش مو است که باعث ریزش مو به‌صورت منطقه‌ای می‌شود. یک مطالعه‌ در سال ۲۰۱۴ که بر روی ۳۸ نفر انجام شد، حاکی از اثربخشی آب پیاز برای درمان آلوپسی آره آتا بود. در این تحقیق، افراد شرکت‌کننده در مطالعه دو بار در روز محلول آب پیاز را بر روی پوست سر خود ماساژ می‌دادند درحالی‌که گروه کنترل تنها از آب ‌لوله‌کشی بدین منظور استفاده می‌کردند. پس از ۶ هفته، در ۸۶٫۹ درصد از افرادی که آب پیاز مصرف استفاده کرده بودند، رشد مجدد موها چشمگیر بود اما در گروه آب لوله‌کشی (گروه کنترل) تنها در ۱۳ درصد رشد مجدد مو مشاهده شد.

آب پیاز برای کاهش شوره

آب پیاز دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است، به همین دلیل برخی از متخصصان طب سنتی از آن به‌عنوان یک راهکار برای درمان عفونت استفاده می‌کنند. یکی از دلایل شوره سر ابتلا به عفونت قارچی به نام مالاسزیا فورفور است که شیوع بالایی در جامعه دارد. بنابراین خواص ضد قارچی پیاز می‌تواند به‌عنوان یک درمان شوره سر محسوب شود.

البته باید توجه داشت که تحقیقات زیادی در مورد اثر درمانی پیاز برای شوره سر وجود ندارد، و ازاین‌رو نمی‌توان از آن به‌عنوان اولویت درمانی برای شوره سر متوسط ​​و شدید استفاده کرد. موارد شوره سر متوسط و شدید باید توسط پزشک بررسی شده تا عامل زمینه‌ای درمان شود. در موارد خفیف شوره سر می‌توان هرازگاهی از عصاره پیاز به‌منظور کاهش عارضه استفاده کرد. علاوه بر عصاره پیاز، ترکیبات زیر نیز در درمان شوره سر مفید هستند:

آسیاب ۲ قاشق غذاخوری دانه‌های شنبلیله و افزودن آن‌ها در ۲ قاشق غذاخوری آب پیاز. ترکیب حاصل را به‌صورت خمیر درآورید، و به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست سر خود مالیده و سپس بشویید

مخلوط کردن ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و ۳ قاشق غذاخوری آب پیاز. مخلوط حاصل را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس بشویید

اگر پس از استفاده از ترکیبات بالا موهای شما بوی پیاز به خود گرفتند، می‌توانید با یک شامپوی ملایم موهایتان را بشویید.