۰ نفر

چی بخوریم، بیشتر جوش می زنیم؟

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۲
کد خبر: 655902
چی بخوریم، بیشتر جوش می زنیم؟

معمولاً غذاها به تنهایی عامل ایجاد جوش نیستند. در اکثر مواقع ژنتیک و همچنین سبک زندگی ما در بروز این مشکل نقش مهمی دارند. به هر حال مصرف برخی از غذاها و خوراکی ها می تواند زمینه ایجاد جوش را فراهم کند و سلامت پوست را به خطر بیندازد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مطالعات اخیر نشان می دهد که خوردن برخی غذاها، ادویه جات و یا حتی سبزیجات می تواند موجب ایجاد جوش و آکنه شود. در واقع برخی غذاها موجب به هم خوردن هورمون ها، ایجاد التهاب و افزایش تولید چربی پوست می شوند و از این طریق موجب ایجاد جوش می شوند. در این مقاله  می توانید با لیستی از مواد غذایی که باعث جوش و آکنه می شود آشنا شوید.

غذاهایی که ما می خوریم به طور مستقیم روی بدن ما تأثیر می گذارند. رژیم غذایی سرشار از قند موجب افزایش سطح انسولین در خون می شود. این موضوع می تواند زمینه التهابات پوستی و آکنه را فراهم کند. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس ترشح می شود و وظیفه آن تنظیم سطح گلوکز خون است. حال زمانی که سطح گلوکز زیاد می شود و یا از غذاهای فرآوری شده به مقدار زیاد استفاده کنید، تنظیم مقدار انسولین و سایر هورمون های بدن به هم می ریزد. به هم ریختن هورمون ها نیز به طور مستقیم روی ایجاد جوش مؤثر است.

آکنه

لبنیات حاوی مقدار زیادی هورمون هستند و به دلیل اینکه روی میزان هورمون های استروژن، پروژسترون و حتی تستوسترون ما تأثیر می گذارد، موجب ایجاد جوش می شود. به علاوه مطالعات زیادی که در زمینه مصرف برخی خوراکی ها مثل شیر، شکلات و فست فودها انجام شده است، نشان می دهد افرادی که بیشتر از این غذاها استفاده می کنند، نسبت به افرادی که از شکلات تلخ و سبزیجات بیشتر مصرف می کنند، بیشتر در معرض ایجاد جوش و آکنه قرار دارند.

همانطور که گفته شد، مصرف برخی از خوراکی ها و مواد غذایی می تواند بر ایجاد آکنه های پوستی تأثیر بگذارد. در ادامه به غذاهایی که باعث آکنه و جوش می شود، اشاره شده است.

۱- غلات تصفیه شده و قندها در لیست غذاهای جوش اور

مطالعات نشان می دهد که افرادی که بیشتر به آکنه مبتلا می شوند، معمولاً از کربوهیدرات های تصفیه شده و قندها به میزان بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می دهد افرادی که به صورت مرتب از شیرینی و شکر مصرف می کنند از ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر در معرض ایجاد جوش و آکنه های پوستی قرار دارند.

کربوهیدرات های تصفیه شده به سرعت جذب جریان خون می شوند و سطح خون را افزایش می دهند. زمانی که قند خون افزایش پیدا می کند، سطح انسولین نیز زیاد می شود. این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که انسولین قصد دارد قند خون اضافی را از جریان خون خارج کند و به سلول های شما منتقل کند. اما افزایش سطح انسولین به طور مستقیم موجب ایجاد آکنه های پوستی می شود. در واقع زیاد شدن هورمون انسولین موجب فعال شدن هورمون های آندروژنی می شود. این موضوع موجب افزایش رشد سلول های پوستی و افزایش سبوم و چربی پوست می شود.

۲- شیر و لبنیات از غذاهایی که باعث جوش و آکنه می شوند

مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف شیر و محصولات لبنی به طور مستقیم روی شدت آکنه های پوستی در نوجوانان مؤثر است. از طرف دیگر طبق این تحقیقات بزرگسالانی که به طور منظم از شیر، بستنی یا ماست استفاده می کنند، تا ۴ برابر بیشتر در معرض ابتلا به جوش و آکنه قرار دارند. اسیدهای آمینه موجود در شیر گاو موجب تحریک هورمون های شبه انسولین در بدن می شود و زمینه ایجاد جوش را فراهم می کند

ممکن است این سوال برای خیلی از شما پیش آمده باشد که آیا پنیر باعث جوش صورت می شود؟ باید بدانید که پنیر نیز در دسته لبنیات جای دارد و مصرف زیاد آن می تواند موجب جوش شود. علت این امر که شیر چگونه زمینه ایجاد جوش را فراهم می کند، دقیقاً مشخص نیست. اما به هر حال مصرف شیر سرشار از هورمون است و از طرفی موجب افزایش سطح انسولین در بدن می شود و احتمالاً این موضوعات موجب ایجاد جوش می شود..

۳- فست فود از مواد غذایی که باعث جوش و آکنه می شود

اگر کمی در مورد رابطه تغذیه و جوش صورت تحقیق کنید، احتمالاً پاسخ دادن به این سوال که آیا چیپس باعث جوش می شود برایتان راحت خواهد بود. فست فودها یکی از بدترین و مضرترین انواع مواد غذایی برای پوست هستند. داشتن کالری زیاد، چربی های تصفیه شده و کربوهیدرات فراوان در این سبک غذاها می تواند زمینه ایجاد جوش و آکنه های پوستی را فراهم کند. فست فودهایی مانند همبرگر، ناگت، هات داگ، سیب زمینی سرخ شده، چیپس، نوشابه، میلک شیک و غذاهایی از این قبیل به شدت برای پوست مضر هستند. مطالعات انجام شده روی بیشتر از ۵۰۰۰ جوان و نوجوان چینی نشان می دهد که افرادی که از غذاهای چرب استفاده می کنند، تا ۴۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آکنه قرار دارند. مطالعه دیگری که روی ۲۳۰۰ مرد از کشور ترکیه انجام شد نیز نشان داد که مصرف همبرگر یا سوسیس تا ۲۴ درصد خطر ابتلا به جوش و آکنه را افزایش می دهد.

۴- غذاهای سرشار از امگا ۶ از غذاهای جوش آور

اسیدهای چرب امگا ۶ موجب افزایش التهاب و آکنه می شود. مصرف زیاد روغن ذرت و سویا که سرشار از امگا ۶ هستند و مقدار امگا ۳ کمتری دارند، در ایجاد آکنه های پوستی بسیار مؤثر هستند. عدم تعادل اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ در بدن موجب ایجاد التهاب و جوش می شود. به همین دلیل مصرف بیشتر غذاهای حاوی امگا ۳ مثل ماهی و گردو و همچنین خوردن امگا ۳ می تواند به کاهش آکنه های پوستی کمک کند.

۵- شکلات از غذاهایی که باعث آکنه می شود

از سال ۱۹۲۰ بسیاری از محققان به محرک بودن شکلات برای ایجاد جوش پی برده بودند. به طور معمول افرادی که بیشتر از شکلات و کاکائو استفاده می کنند بیشتر در معرض ایجاد جوش قرار دارند. در یک مطالعه روزانه یک عدد کپسول ۱۰۰ درصد کاکائو به مردها داده شد. دسته بعدی نیز دارو نما مصرف کنند. پس از یک هفته مشخص شد افرادی که پس از یک هفته از کاکائو استفاده کرده بودند، به طور قابل توجهی بیشتر به جوش مبتلا شدند.

اینکه کاکائو و شکلات چطور موجب ایجاد جوش می شود، مشخص نیست. اما مطالعات نشان می دهد که خوردن شکلات واکنش سیستم ایمنی را در برابر باکتری های ایجاد کننده آکنه افزایش می دهد.

۶- غذاهای تند و ادویه دار در لیست غذاهای جوش آور

طبق مطالعات انجام شده مصرف غذاهای تند و ادویه دار می تواند زمینه ایجاد جوش را فراهم کند. فلفل قرمز و ادویه کاری، پاپریکا که طبع گرمی دارند، موجب ایجاد التهاب و جوش روی پوست می شوند. علاوه بر آن باید بدانید که خوردن سیر باعث جوش میشود. مصرف زیاد سیر و پودر سیر نیز همانند ادویه های تند می تواند موجب ایجاد آکنه شود. در پاسخ به این سوال که آیا ترشی باعث جوش میشود نیز باید بدانید که اگر ترشی تند و یا پر از ادویه باشد، مصرف زیاد آن می تواند موجب ایجاد التهابات پوستی شود.

۷- بادام زمینی و گردو، از جمله مواد غذایی که باعث آکنه و جوش می شود

آیا بادام زمینی باعث جوش میشود؟ بادام زمینی حاوی هورمونی به نام آندروژن است که موجب افزایش تولید سبوم و تحریک پوست می شود. مصرف این بادام به دلیل چربی زیادی که دارد می تواند زمینه ایجاد جوش و آکنه را فراهم کند. در پاسخ به این سوال که آیا گردو باعث جوش می شود نیز باید بدانید که گردو فواید زیادی برای پوست دارد. اما طبع آن گرم است و در صورت مصرف زیاد می تواند در افراد گرم مزاج موجب ایجاد جوش شود.

۸- خرما از غذاهای جوش آور

در پاسخ به این موضوع که آیا خرما باعث جوش می شود باید بدانید که خرما طبع فوق العاده گرمی دارد. بنابراین مصرف این میوه پرخاصیت به خصوص برای افرادی که طبع گرمی دارند، موجب ایجاد حساسیت و التهابات پوستی می شود. اگر با خوردن خرما روی صورت یا بدن تان پر از جوش می شود، بهتر است در خوردن آن احتیاط کنید. در صورت تمایل بهتر است بعد از مصرف خرما از یک غذا که طبع خنکی دارد استفاده کنید.

۹- تخمه آفتاب گردان، از غذاهایی که باعث آکنه می شود

خیلی از افراد بعد از خوردن تخمه آفتابگردان ناگهان متوجه جوش های متورم روی پوست می شوند. آیا تخمه باعث جوش می شود و این جوش ها به خاطر خوردن تخمه است؟ تخمه آفتابگردان چربی زیادی دارد و سرشار از گلیسمی است. مصرف بیش از حد این تخمه می تواند موجب ایجاد جوش و آکنه های پوستی شود. به علاوه این تخمه طبع گرمی دارد. از همین رو خوردن زیاد آن در افرادی که طبع گرمی دارند، جوش ایجاد می کند.

۱۰- قهوه، از مواد غذایی که باعث جوش و آکنه می شوند

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید زیادی برای پوست دارد. اما آیا قهوه باعث جوش صورت می شود؟ باید بدانید که قهوه سرشار از کافئین است. مصرف کافئین به مقدار زیاد می تواند تنظیم هورمون های بدن را به هم بریزد و موجب ایجاد جوش شود. از همین رو بهتر است از مصرف بیش از اندازه قهوه اجتناب کنید.

۱۱- غذاهای حساسیت زا، عامل ایجاد جوش

بدن ما نسبت به برخی از غذاها از خود واکنش نشان می دهد. در اکثر مواقع ممکن است آن غذایی که در شما ایجاد جوش و آلرژی می کند، برای افراد دیگر بدون ضرر باشد. از همین رو شناسایی غذاهایی که به آن حساسیت دارید، می تواند به شما کمک کند تا از شر آکنه ها و التهابات پوستی خلاص شوید.

۱۲- نوشابه، از غذاهایی که باعث آکنه می شود

نوشابه یکی از بدترین نوشیدنی هایی است که علاوه بر مضراتی که برای بدن دارد، موجب ایجاد آکنه نیز می شود. نوشابه سرشار از قند است و خوردن آن موجب افزایش سطح انسولین می شود. این موضوع نیز روی ایجاد آکنه های پوستی مؤثر است. تحقیقات نشان می دهد که مضرات نوشابه برای بدن تقریباً با مضرات الکل برابر است. این نوشیدنی به جز قند هیچ ماده مفیدی برای بدن ندارد و پوست صاف شما در معرض ایجاد جوش قرار می دهد.

۱۳- سویا، از غذاهای جوش زا

سویا یک جایگزین گیاهی فوق العاده برای گوشت است. این گیاه سرشار از پروتئین است. اما جالب است بدانید که ۹۰ درصد محصولات سویا با دست کاری های ژنتیکی ایجاد می شوند. مصرف زیاد از حد سویا می تواند توازن هورمون ها را به هم بریزید و موجب ایجاد جوش شود. افرادی که سطح استروژن بالایی دارند، باید از خوردن سویا اجتناب کنند. زیرا فیتو استروژن های موجود در سویا موجب ایجاد جوش در بدن می شود.

۱۴- نان های حاوی گلوتن از غذاهای جوش آور

گلوتن به مجموعه ای پروتئین های موجود در گندم، جو و غلات گفته می شود که افراد زیادی به خوردن آن حساسیت دارند. گلوتن موجود در این نان ها موجب می شود تا برخی افراد دچار آکنه های پوستی شوند. هر چند که این موضوع در همه افراد یکسان نیست، اما به هر حال قطع مصرف نان های حاوی گلوتن در برخی افراد موجب ناپدید شدن جوش و آکنه می شود.

۱۵- شیرینی از غذاهایی که باعث آکنه می شود

برای تهیه شیرینی ها از آرد استفاده می شود. گلوتن موجود در این آرد نیز یک عامل مهم در ایجاد آکنه است. از طرف دیگر شیرینی ها حاوی مقادیر زیادی شکر هستند. خوردن شیرینی سطح انسولین را در بدن افزایش می دهد و از همین رو در ایجاد آکنه های پوستی بسیار مؤثر است.

خوردن چه چیزی باعث از بین رفتن جوش صورت میشود؟

از غذاهای حاوی امگا ۳ بیشتر استفاده کنید.

پروبیوتیک ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چای سبز بنوشید.

زردچوبه بیشتری مصرف کنید.

از ویتامین های A،D،E و روی بیشتر استفاده کنید.

رژیم غذایی مدیترانه ای را امتحان کنید.

از سبزیجات تازه و میوه های حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

همانطور که در این مقاله گفته شد، مصرف برخی خوراکی ها و مواد غذایی می تواند احتمال ایجاد آکنه های پوستی را زیاد کند. از همین رو اگر دوست دارید پوستی صاف و بدون جوش داشته باشید، بهتر است این خوراکی ها را بشناسید و آن ها را در حد کم و اعتدال استفاده کنید. فراموش نکنید رعایت یک رژیم غذایی سالم در کنار ورزش و مصرف آب زیاد می تواند به سلامت پوست و بدن شما کمک زیادی کند.