۰ نفر

دندان کودک شما چه رنگی شده؟ هر رنگ علتی دارد

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۱۵
کد خبر: 655855
دندان کودک شما چه رنگی شده؟ هر رنگ علتی دارد

دندان های زرد yellow teeth در کودکان به دلایل مختلفی بروز می نماید که بر ظاهر دندان تاثیر می گذارد اما مشکل جدی ایجاد نمی کند .

دلیل و مسئله ای مهم درباره تغییر رنگ دندان کودک

به گزارش اقتصادآنلاین، ​هیچ چیز بهتر از دیدن لبخند بر روی صورت فرزند شما نیست. اما شاید متوجه شده باشید که دندان های کودک شما اخیراً کمی زرد به نظر می رسند. نگران نباشید این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما خطرناک نیست.

عوامل مختلف از بهداشت نامناسب دندان گرفته تا ژنتیک ممکن است در زردی دندان نوزاد نقش داشته باشد . بسته به علت ، روش های مختلف درمان وجود دارد.

در این مقاله در مورد علت زرد شدن دندان در کودک می پردازیم و روشهای خانگی برطرف کردن این مشکل را در مورد بررسی قرار می دهیم.

دندان کودک شما چه رنگی شده ؟ هر رنگ علتی دارد

نازک بودن مینای دندان کودک :

آیا می دانید دندانهای شیری سفیدتر از دندانهای بزرگسالی هستند؟ درست است ..وقتی کودک شما رشد می کند ، دندان های خود را از دست می دهد و دندان بزرگسالی در دهان او رشد می کند. وقتی این اتفاق می افتد ، ممکن است تفاوت چشمگیری بین رنگ ها مشاهده کنید.

به این دلیل که دندان های بزرگسال حاوی عاج بیشتری هستند که باعث می شود دندان زیر مینای دندان کودک کمی زرد به نظر برسد.

پلاک

مسواک نزدن  ممکن است منجر به جمع شدن پلاک های سطح دندان و بروز دندان های زرد شود. نه تنها این عامل ، بلکه غذا و نوشیدنی های رنگی می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. وقتی این مواد به تدریج به خوبی مسواک نشوند ، می توانند منجر به تجمع و ایجاد لک شوند.

حفره ها

پوسیدگی دندان و حفره ها می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها و زرد نشان دادن آنها شوند. با گذشت زمان ، این لکه ها می توانند منجر به ایجاد سوراخ در دندان ها شوند که حفره هستند.

اگر مشکوک هستید که کودک شما ممکن است این مشکلات را داشته باشد ، برای جلوگیری از عفونت دندان به دندانپزشک مراجعه کنید تا در اسرع وقت آنها را معالجه کند.

جراحت و ضربه

اگر کودک شما به دندان هایش صدمه بزند ، ممکن است رگ های خونی پاره شود و دندان ها را زرد ، قهوه ای یا خاکستری یا سیاه نشان دهد.

بعد از ضربه به دندان ، مویرگهای داخل دندان می توانند پاره شود و باعث جمع شدن خون – به طور خاص ، هموسیدرین – در کانال های داخل دندان شوند. آسیب حتی ممکن است روی خود مینای دندان نیز تأثیر بگذارد.

ژنتیک و دندان های زرد

مینا همان چیزی است که  سطح دندان را می پوشاند و به آن رنگ سفید می بخشد. مینای دندان نازک ، که می تواند ژنتیکی باشد ، ممکن است باعث زرد یا تغییر رنگ دندان کودک شود. مینای دندان نازک همچنین ممکن است کودک شما را در معرض پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی قرار دهد.

مکمل ها

برای کودکان بسیار کوچک ، فلوروز ممکن است نگران کننده باشد. این شرایط وقتی اتفاق می افتد که دندان های شیری از طریق آب ، خمیر دندان یا غذاهای غنی شده در معرض فلوراید زیادی قرار بگیرند.

فلوروز می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان ها شود و مینای دندان اطراف آن را زرد نشان دهد.سایر مکمل ها نیز ممکن است باعث تغییر رنگ  و دندان های زرد  شوند. به عنوان مثال آهن ممکن است باعث خاکستری یا سیاه شدن دندان شود.

بیماری ها :

هپاتیت ، زردی و سایر شرایط جسمی نیز ممکن است باعث تغییر رنگ دندان ها شود. بنابراین استفاده از داروهای خاص در دوران بارداری یا اوایل کودکی نیز می تواند عامل دندان های زرد کودک باشد. به عنوان مثال ، تتراسایکلین ممکن است باعث شود دندان های کودک خردسال زرد روشن و دندان های کودکان بزرگتر قهوه ای به نظر برسند.

درمان های خانگی دندان های زرد

روش هایی وجود دارد که می توانید سعی کنید که رنگ دندان های کودک را روشن تر کنید

مسواک و نخ دندان :

اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر روز دو بار مسواک می زند و نخ دندان می کشد. هنگامی که کودک  چیزی شیرین و اسیدی خورده باشد ، سعی کنید ظرف 30 دقیقه تا یک ساعت دندانهای او را مسواک بزنید تا از مینای دندان بیشتر محافظت کند.

اگر مکمل هایی مانند آهن مصرف می کنند ، باید بعد از استفاده خوب مسواک بزنند و باقی مانده آن ار بشورند. کودکان باید از مقدار کمی خمیر دندان استفاده کنند و به خوبی دهان را  آبکشی کنند تا از بروز فلوئوروز جلوگیری شود.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم به شما کمک می کند تا دندان های آنها از پلاک و مواد لکه دار پاک نشوند. به علاوه ، با گذشت زمان به آرامی لکه های ملایم را سفید می کند. شاید لازم باشد به کودکان کوچکتر کمک کنید تا عادت های خوب مسواک زدن را ایجاد کنند.

لیمو و جوش شیرین

برای لکه های حاصل از غذا و نوشیدنی یا پلاک روی سطح دندان ، بهتر است با چند قطره آب لیمو و جوش شیرین خمیر درست کنید.

یک بار در هفته ، به سادگی این دو ماده را با هم ترکیب کنید و از کودک خود بخواهید که دندان هایش را با آنها مسواک بزند. بگذارید 1 یا 2 دقیقه قبل از مسواک زدن روی دندان بماند ، سپس خوب بشویید.

هر چند توجه داشته باشید: اگرچه این روش نسبتاً بی خطر است ، آب لیمو اسیدی است و در صورت استفاده مداوم از آن می تواند به مینای دندان آسیب برساند.

تغییرات رژیم غذایی

کودک خود را به خوردن میوه ها و سبزیجات سخت ترغیب کنید – به  سیب ، هویج ، کرفس و گلابی گزینه های خوبی هستند. این غذاها نه تنها سالم هستند ، بلکه ممکن است هنگام جویدن به تمیز شدن سطح دندان نیز کمک کنند.

اصولاً جویدن این میوه ها ممکن است دندانها را بشورند و مانند مسواک زدن ثانویه عمل کنند. و برخی میوه ها (به عنوان مثال سیب) حاوی اسید مالیک هستند – که در کیت های سفید کننده مختلف بدون نسخه یافت می شود.

همچنین مواردی مانند نوشیدنی های شیرین و غذاهای اسیدی را محدود کنید. غذاهایی مانند آب نبات ترش ، نوشابه ، مرکبات ، چیپس سیب زمینی و میوه های خشک همگی می توانند به مینای دندان آسیب زده و باعث تغییر رنگ دندان شوند.

محصولات سفید کننده  بدون نسخه برای بچه های بزرگتر

همچنین می توانید از کیت های سفید کننده دندان بدون نسخه هستند و  خمیردندان های سفیدکننده استفاده کنید. البته دندانپزشکان اطفال موافق نیستند که کیت های سفید کننده گزینه مناسبی برای بچه ها باشد و توصیه میکنند فقط بعد از رویش کامل دندان های دایمی استفاده شود .

عوارض جانبی استفاده از کیت های  بدون نسخه ممکن است شامل حساسیت دندان و تحریک لثه باشد.

درمان های دندانپزشکی

وقتی روش های خانگی و مسواک زدن منظم جواب نمی دهد ، ممکن است بهتر باشد که با دندانپزشک کودک خود صحبت کنید.

همچنین باید با دندانپزشک در مورد رنگ زرد دندان ناشی از مسائل ارثی مشورت نمایید . دندانپزشک کودک شما می تواند لکه های نزدیک سطح مینا را با استفاده از تکنیک ایچ ، و سیل کردن عاج دندان سفید کند.

این کار با استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم برای سفید کردن دندان و  سپس  استفاده از یک  ماده رزینی برای جلوگیری از لکه های آینده در مینا انجام میشود.

بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند تا زمان نوجوانی برای سفید کردن دندان های زرد صبر کنید تا دندان های او به طور حرفه ای سفید شود ، هرچند ممکن است دندانپزشک راهنمای متفاوتی داشته باشد.

طبق گزارش موردی در سال 2015 ، مطالعات نشان داده است که این روش می تواند یک گزینه سریع و ایمن برای کودکان بزرگتر و نوجوانان مبتلا به لکه بینی ناشی از فلوروز باشد.