۰ نفر

کرونا باعث افزایش سکته مغزی شد

۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۶
کد خبر: 654305
کرونا باعث افزایش سکته مغزی شد

رییس کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران، در ارتباط با سکته مغزی و روش های تشخیص و درمان این عارضه، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، محمدرضا قینی، در نشست خبری بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران که روز سه شنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱ در محل بیمارستان سینا برگزار شد، گفت: در کنگره امسال پیرامون کووید و سکته مغزی، بحث خواهد شد.

رئیس بیست و نهمین گنکره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران افزود: سکته مغزی جزو عوارض برجسته کووید است.

قینی ادامه داد: کرونا باعث شد افراد دچار سکته مغزی به مراکز درمانی مراجعه نکنند و همچنین، درمان را به تأخیر انداخت.

وی در ارتباط با رابطه واکسن کرونا و بروز سکته مغزی، گفت: طرح این موضوع که واکسن با بروز سکته مغزی ارتباط دارد، باید با مستندات علمی و تحقیقات باشد و برای سکته مغزی و ارتباط آن با واکسن کرونا، چنین مستنداتی وجود ندارد.

قینی در ارتباط با استرس و سکته مغزی، افزود: از نظر علمی، کسی که زمینه سکته مغزی را داشته باشد، ممکن است کم خوابی و استرس منجر به سکته مغزی شود.

رئیس کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران گفت: ثابت شده ایست تنفسی خواب، یک علامت برای بروز سکته مغزی است.

قینی افزود: ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد سکته مغزی از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، تا قبل از دوران کرونا، ثبت شده که تقریباً آمار بالایی است. قطعاً با شروع دوران کرونا، این آمار افزایش یافته است.

وی در ارتباط با داروهای بیماران سکته مغزی، گفت: بهترین زمان درمان بیمار سکته مغزی، زیر ۳ ساعت است و داروی اورژانسی این بیماران در بیمارستان‌هایی که این بیماران را پذیرش می‌کنند، موجود است.

قینی ادامه داد: در مرحله بعد، داروهایی هستند مثل آسپرین که آنها هم به راحتی در دسترس بیماران سکته مغزی قرار دارد.

وی درباره بیماری پارکینسون نیز گفت: مهم‌ترین موضوع در بیماری پارکینسون، این است که مقداری دیر تشخیص داده می‌شود.

قینی افزود: متأسفانه در جهان، هیچ درمانی برای بازگشت پارکینسون وجود ندارد و در ایران، نوع خوش خیم آن را شاهد هستیم و درمان‌هایی که داریم، هم‌تراز درمان‌ها در جهان است.

در ادامه این نشست خبری، علی اصغر اخوت متخصص مغز و اعصاب و دبیر علمی کنگره، گفت: در این کنگره متخصصین مغز و اعصاب سراسر کشور گردهم می آیند و جدیدترین مباحث علمی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

وی با اشاره به برگزاری حضوری کنگره امسال، افزود: امیدواریم کنگره امسال، بعد از دو سال برگزاری مجازی کنگره به خاطر پاندمی کرونا، مورد ثمر واقع شود.

اخوت ادامه داد: در کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی، بیماری‌های ام اس، پارکینسون، سکته مغزی و…، ارائه می‌شود.

وی همچنین از بررسی عوارض کووید در سکته مغزی در کنگره امسال خبر داد و افزود: بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که ۱۱ مقاله به صورت سخنرانی و ۵۵ مقاله در قالب پوستر ارائه خواهد شد.

اخوت گفت: هدف کنگره، به روز رسانی مطالب و مباحث پیرامون نورولوژی است.

وی افزود: شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب، سردرد است و بعد از آن، سکته مغزی قرار دارد.

اخوت ادامه داد: در ارتباط با تزریق دوز چهارم، برای بیماران مغز و اعصاب، مطالعات نشان داده است که نتوانسته اند ارتباطی بین تزریق واکسن کرونا و سکته مغزی پیدا کنند.

بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، ۴ تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.