۰ نفر

کنترل علائم حیاتی بیماران کرونایی با حسگر پوشیدنی

۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۲
کد خبر: 536156
کنترل علائم حیاتی بیماران کرونایی با حسگر پوشیدنی

محققان یک حسگر پوشیدنی ابداع کرده‌اند که می‌تواند علائم حیاتی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را در خانه کنترل کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه «ایلینوی» در آمریکا با همکاری یک شرکت دارویی دیجیتال به نام PhysIQ ، موفق به ابداع یک حسگر پوشیدنی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) شده‌اند که می‌تواند علائم حیاتی مبتلایان به کووید-۱۹ از جمله سطح اکسیژن و ضربان قلب آنها را ردیابی کند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، پزشکان این علائم را از راه دور مشاهده می کنند و در صورت تشخیص مشکل با بیماران تماس می گیرند تا به بیمارستان مراجعه کند. به گفته محققان، این حسگر نه تنها به جلوگیری از مراجعه غیر ضروری بیماران به بیمارستان‌ها و شلوغ شدن بیش از حد بیمارستان کمک می کند بلکه به بیماران کمک می کنند که تا دیر نشده به دنبال مراقبت های پزشکی خود باشند.

برای استفاده از این حسگر، به هر بیمار یک کیت شامل یک پالس اکسی متر، یک برچسب حسگر دارای بلوتوث و یک گوشی هوشمند داده می شود تا با خود به خانه ببرد. این برچسب حسگر که بر روی سینه چسبانده می شود، از الگوریتم هوش مصنوعی برای تعیین علائم عادی حیاتی بیمار استفاده می کند. 

اگر سطح اکسیژن و یا ضربان قلب بیمار از حالت طبیعی خارج شود، این حسگر داده ها را به گوشی هوشمند ارسال می کند تا به پزشکان اطلاع دهد. سپس یک پزشک آموزش دیده این هشدارها را بررسی می کند و با بیمار تماس می گیرد تا به مطب و یا بیمارستان مراجعه کند. 

اکنون محققان یک این حسگر را مورد آزمایش بالینی قرار داده اند تا بررسی کنند آیا  می تواند با اطمینان علائم حیاتی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را در خانه کنترل کند یا خیر. محققان برای این مطالعه اکنون سرگرم استخدام حدود هزار و ۷۰۰ شرکت کننده از سراسر شیکاگو هستند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

این در حالی است که دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهش شان را در نشریه "بیماری‌های عفونی بالینی" منتشر کرده‌اند. این پژوهشگران پس از ۱۱ ماه، با بررسی نتایج قبلی، ۳۹ نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی کردند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خون شان پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.

 شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است. شرکت "مودرنا"، هم ۲۵ آبان ماه ۹۹ اعلام کرد واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

 دانشگاه آکسفورد انگلیس نیز نتایج مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونا تولیدی خود را اعلام کرده که براساس آن این واکسن تا ۷۰ درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹می‌شود و در صورت بالا بردن دُوز می‌تواند تا ۹۰ درصد نتیجه‌ بخش باشد.