۰ نفر

یافته محققان آلمانی؛

تاثیر عنصر لیتیوم در بروز افسردگی

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱:۳۹
کد خبر: 530907
تاثیر عنصر لیتیوم در بروز افسردگی

مطالعات نشان می‌دهد نوترون‌ها ارتباطی را بین غلظت لیتیوم و افسردگی نشان می‌دهند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، اختلالات افسردگی از جمله بیماری‌های شایع در سراسر جهان است. دلایل آن پیچیده بوده و تا به امروز فقط تا حدی قابل درک است. به نظر می‌رسد عنصر کمیاب لیتیوم در این مورد نقش دارد. با استفاده از نوترون‌ها، یک تیم تحقیقاتی مستقر در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز مونیخ ثابت کرده است که توزیع لیتیوم در مغز افراد افسرده با توزیع موجود در انسان‌های سالم متفاوت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، لیتیوم برای بسیاری از ما با باتری‌های قابل شارژ آشناست. بیشتر افراد روزانه لیتیوم را از طریق آب آشامیدنی مصرف می‌کنند.

مطالعات بین المللی نشان داده است که میزان بالاتر لیتیوم طبیعی در آب آشامیدنی همزمان با نرخ پایین میزان خودکشی در میان مردم است.

دانشمندان در این مطالعه، مغز یک بیمار خودکشی کرده را بررسی کردند و آن را با دو فرد دیگر مقایسه کردند. این تحقیق بر روی نسبت غلظت لیتیوم در ماده سفید مغز به غلظت ماده خاکستری مغز متمرکز بود.

از آنجا که غلظت لیتیوم در مغز معمولاً بسیار کم است، تشخیص آن نیز بسیار دشوار است.

محققان مشاهده کردند در مجموع میزان لیتیوم در ماده سفید مغز فرد سالم در مقایسه با ماده خاکستری به مراتب بیشتر بود. در عوض، در مغز فرد خودکشی کرده، یک توزیع متعادل وجود داشت.

«گرگ شوپر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نتایج ما کاملاً پیشگامانه است، زیرا ما برای اولین بار توانستیم توزیع لیتیوم را در شرایط فیزیولوژیکی تشخیص دهیم. از آنجایی که ما توانستیم مقدار کمی از عنصر موجود در مغز را بدون استفاده از دارو تشخیص دهیم و از آنجا که توزیع آن کاملاً متفاوت است، تصور می‌کنیم که لیتیوم واقعاً عملکرد مهمی در بدن دارد.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.