۰ نفر

یافته محققان سوئدی؛

نارسایی کلیوی خطر زوال عقل را افزایش می دهد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۳۰
کد خبر: 526455
نارسایی کلیوی خطر زوال عقل را  افزایش می دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بیماری مزمن کلیوی با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است.

به گزارش مدیسن نت، در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، این اعضای لوبیایی شکل به تدریج توانایی تصفیه مواد زائد از خون و دفع مایعات را از دست می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، دکتر «هونگ ژو»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، در این باره می‌گوید: «حتی کاهش خفیف عملکرد کلیه با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و عفونت‌ها ارتباط دارد و شواهد فزاینده ای در مورد ارتباط بین کلیه‌ها و مغز وجود دارد.»

در این مطالعه، محققان داده‌های سلامت حدود ۳۳۰ هزار فرد مسن را بررسی کردند. هیچ یک از آنها در شروع مطالعه مبتلا به زوال عقل نبودند، تحت پیوند کلیه قرار نگرفته یا دیالیز نمی‌شدند.

در طول مدت میانگین ۵ سال پیگیری وضعیت این افراد، ۶ درصد مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند. محققان مشاهده کردند با کاهش عملکرد کلیه‌ها، نرخ زوال عقل افزایش یافت.

به گفته نویسندگان مطالعه، میزان زوال عقل در بین کسانی که میزان فیلتراسیون کلیه‌های شأن کمتر از ۳۰ میلی لیتر در دقیقه بود، بیش از چهار برابر افرادی بود که فیلتراسیون کلیه‌های شأن بین ۹۰ تا ۱۰۴ میلی لیتر در دقیقه بود.

محققان به این نتیجه رسیدند در مقایسه با افراد دارای عملکرد طبیعی کلیه، افرادی که میزان فیلتراسیون کلیه شأن بین ۳۰ تا ۵۹ میلی لیتر در دقیقه است، ۷۱٪ با خطر ابتلاء به زوال عقل روبرو هستند. افرادی که میزان فیلتراسیون کلیه آنها زیر ۳۰ میلی لیتر است، ۱۶۲٪ با خطر بیشتری مواجه هستند.

به گفته محققان، هر چقدر روند کاهش در نرخ فیلتراسیون کلیه افراد سریع‌تر باشد ریسک تشخیص زوال عقل بیشتر است.

به گفته محققان، از آنجائیکه هیچ درمان مؤثری برای کاهش یا جلوگیری از زوال عقل وجود ندارد، شناسایی عوامل پرخطر قابل اصلاح مهم است. «اگر ما بتوانیم با پیشگیری یا درمان بیماری کلیوی، از برخی موارد زوال عقل پیشگیری کرده یا به تأخیر بیندازیم، می‌تواند فواید مهمی برای بهداشت عمومی داشته باشد.»