۰ نفر

سخنگوی سازمان غذا و دارو؛

ثبت‌نام تلفنی و حضوری برای تزریق واکسن نداریم

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۲۲
کد خبر: 525361
ثبت‌نام تلفنی و حضوری برای تزریق واکسن نداریم

افراد اولویت‌دار جامانده از تزریق واکسن کرونا در سامانه‌ salamat.gov.ir باید ثبت نام کنند و دیگر نیازی به تماس تلفنی و یا حضوری برای ثبت‌نام نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واکسیناسیون افراد دارای اولویت تزریق واکسن کرونا که در لیست وزارت بهداشت نیستند، بیان کرد: نیازی به تماس تلفنی و مراجعه حضوری نیست، اطلاعات افراد به طور کامل موجود است، ۷۵ میلیون نفر از ایرانیان که پرونده‌ی الکترونیک سلامت دارند، اطلاعاتشان در سامانه‌های چهار گانه‌ی بهداشت ثبت است.

وی ادامه داد: بقیه که حدود ۸ الی ۹ میلیون نفر هستند، هم اطلاعاتشان از سامانه‌هایی مثل ثبت احوال و ... دریافت می‌شود و با آنها از هر شهر و روستایی که هستند، تماس گرفته می‌شود تا برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

جهانپور افزود: افرادی که در هر مرحله به نوعی جا مانده باشند، یعنی به هر دلیلی امکان ارتباط با آنها میسر نشده باشد، در آخر هر مرحله فراخوانی داده می‌شود و آنهایی که از واکسیناسیون جا ماندند، در سامانه‌ی salamat.gov.ir که آن زمان فعال می‌شود؛ کد ملی، شماره همراه و اطلاعاتشان را وارد می‌کنند و برای آنها پیامک می‌رود، بعد از آن زمان مراجعه‌ی آنها اعلام می‌شود.

وی با اشاره به واکسیناسیون افراد ۸۰ سال، گفت: تا الان هیچکس برای تزریق جا نمانده، چون هنوز واکسیناسیون افراد ۸۰ سال تمام نشده و در حال انجام است.

جهانپور افزود: روزهای آخر این دوره اعلام می‌شود تا افرادی که به هر دلیل مثل جواب ندادن تلفن، جا ماندند به سامانه مراجعه و در آنجا ثبت نام کنند، چون امکان دارد تا روز آخر با آن افرادی که فکر می‌کنند، جاماندند تماس گرفته شود و بعد از آن افراد جامانده باید به سامانه مراجعه کنند.

وی گفت: بعد از اینکه هر مرحله به روزهای پایانی‌اش نزدیک شد، برای جاماندگان فراخوان صادر می‌شود تا در این سامانه ثبت‌نام کنند و احیانا اگر برای آنها پیامکی نرفته و تماس گرفته نشده، هیچ ثبت‌نام حضوری نداریم و نیازی نیست که مردم با مراکز تماس تلفنی بگیرند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که برخی افراد برای ثبت‌نام واکسن با ۴۰۳۰ تماس گرفتند و آنها گفته شده بود، فقط برای تزریق واکسن برکت ثبت‌نام می‌کنند، گفت: متاسفانه اطلاعات غلط به مردم داده می‌شود و رسانه‌ها هم گاه این اطلاعات غلط را منتشر می‌کنند، بارها اعلام شده چیزی تحت عنوان ثبت نام برای واکسن به شکل حضوری و تلفنی نداریم، مگر در روزهای پایانی هر مرحله که آنهم به جاماندگان احتمالی مربوط است و صرفا در آن زمان فعال است.

وی ادامه داد: غیر از آن فراخوانی نداریم و بقیه فراخوان‌ها امکان دارد، برای شرکت‌ در مطالعات بالینی واکسن باشد، واکسیناسیون عمومی هیج ثبت نام حضوری و تلفنی ندارد.

جهانپور در مورد اینکه گاهی به دلیل تعداد کم افراد برای تزریق، واکسن‌ها در پایگاه سلامت می‌ماند و روز بعد از موعد تزریق می‌شود، ادامه داد: اینکه واکسن بماند و روز بعد تزریق شود، هیچ چیز خطرناکی نیست، واکسن‌هایی که موجود است و برای واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت نگهداری در یخچال برای مدت قابل قبولی را دارد.

وی افزود: اما واکسن‌های خاصی که باید در شرایط فریز شده‌ی خاص طی زمان مشخص‌تری مورد استفاده قرار بگیرد، در روند واکسیناسیون فعال برای گروه‌های خاص استفاده شده و می‌شود.

جهانپور افزود: تمام تلاش ما این است، واکسن‌هایی که در زنجیره‌ی عمومی مورد استفاده است، از واکسن‌های یخچالی باشد که اگر به طور مثال امروز مورد استفاده قرار نگرفت، تا روزهای آینده قابل استفاده باشد.

وی در مورد وضعیت شلوغ صف‌های تزریق واکسن برای افراد ۸۰ سال و خطر انتقال ویروس، بیان کرد: قاعدتا نباید صف تزریق واکسن داشته باشیم، با توجه به اینکه تزریق واکسن بین گروه‌های مختلف و مراکز خدماتی بهداشتی درمانی و همچنین خدمات سلامت تقسیم شده و تعدادش مشخص است، پس نباید صف ایجاد شود، مگر اینکه افراد دیگری همراه باشند یا برای کارهای دیگر بیایند.

جهانپور در رابطه با واکسیناسیون افرادی که بدون نوبت واکسن دریافت کردند، گفت: باید موارد تخلف آنها بررسی شود و به هر حال تخلف صورت گرفته و دستورالعمل‌ها اعلام خواهد شد.