۰ نفر

حریرچی عنوان کرد؛

ردپای ویروس هندی در کشور

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۰۷
کد خبر: 524799
ردپای ویروس هندی در کشور

معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به مشاهده موردی از ویروس هندی در کشور، گفت: نگرانی اصلی ما ویروس آفریقایی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ایرج حریرچی، شب گذشته در خبر ۲۱ شبکه اول سیما، افزود: در برخی استان‌ها واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال به ۶۰ درصد و بالاتر رسیده و تا پایان هفته عمده افراد بالای ۸۰ سال واکسینه خواهند شد.

وی ادامه داد: هفته آینده با شروع واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال لکه گیری واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال هم انجام خواهد شد.

حریرچی تصریح کرد: ما به کسانی که قبلاً در سیستم ما و به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نموده اند از طریق پیامک یا تماس تلفنی واکسینه می‌کنیم.

وی گفت: کسانی که به مراکز بهداشتی مراجعه نکرده باشند هم در صورت صحیح بودن شماره تماس، با آن‌ها تماس گرفته خواهد شد. (دسترسی ما به تلفن افراد به واسطه اطلاعات موجود در ثبت احوال می‌باشد.)

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص باقیمانده افرادی که در شهرهای بزرگ به دلیل وضع اقتصادی و مالی به بخش خصوصی بوده، هفته آینده از طریق سامانه salamat.gov.ir اطلاعاتی مانند کد ملی، شماره تلفن و تاریخ تولد خود را ثبت نمایند تا ما با آن‌ها تماس بگیریم و واکسنشان را تزریق خواهیم کرد.

حریرچی گفت: هیچ نگرانی از لحاظ واکسن موجود، نه تنها برای افرادی بالای ۸۰ سال بلکه برای گروه‌های سنی که اعلام شده نیست. خبرهای بسیار خوبی در رابطه با واکسیناسیون و واردات واکسن به ایران در هفته‌های آینده خواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم دو گروه اعلام شده یعنی افراد بالای ۶۵ سال و افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله‌ای که بیماری‌های زمینه‌ای دارند تا ۲۰ خرداد یا حداکثر ۳۰ خرداد واکسینه شوند.

حریرچی، تماس با شماره تلفن‌های افراد جهت واکسیناسیون را راهکار اصلی واکسینه کردن مردم عنوان کرد و گفت: روی هم رفته باز هم از اطرافیانی که به عزیزانشان خدمت می‌دهند می‌خواهیم تا به ما کمک کنند، اما اگر باز هم نتیجه مورد نظر حاصل نشد مثلاً در روستاها و مناطق محروم در حال ده گردی هستیم پزشکان و بهورزان ما زنجیره سرد را به قلب عشایر و روستاها و مناطق محروم می‌برند.

وی ادامه داد: مطمئن باشید وظیفه ماست که واکسن را تزریق کنیم و تا همه عزیرانی که رده سنی آنها اعلام می‌شود و همه افراد را واکسن نزنیم از پا نخواهیم نشست.

حریرچی از تفاوت انواع ویروس‌های کرونا گفت و افزود: مردم باید یک اصل را رعایت کنند و آن اصل رعایت فاصله گذاری و دستورالعمل‌های بهداشتی است. مردم خودشان را درگیر و اسیر نام‌ها نکنند نگرانی اصلی ما از ویروس کرونای آفریقایی بیش از باقی انواع ویروس کرونا است، زیرا تجربیاتی که در عرصه بین المللی مشاهده می‌شود ویروس آفریقایی حتی از ویروس هندی و برزیلی از جهش‌های پیچیده‌تر و مقاومت بیشتر در مقابل درمان برخوردار است این ویروس فعلاً در مقابل واکسن‌ها از مقاومت بیشتری برخوردار است، ولی آنچه از مردم درخواست می‌شود فقط و فقط رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی از مشاهده علائم ویروس هندی در هندی‌هایی که به کشورمان وارد شده اند خبر داد و افزود: با توجه به اینکه ورود این افراد ۲۲ فروردین و دوم اردیبهشت بوده احتمال زیادی وجود دارد که ویروس هندی جدید به کشور وارد شده باشد، ولی خوشبختانه هیچ یک از این افراد دارای بیماری شدید نیستند و ما فکر می‌کنیم که بتوانیم با تمهیدات اندیشیده شده مقابله مناسبی با ویروس به عمل برسانیم البته نگرانی‌های ما پابرجاست، زیرا برخی از استان‌های جنوبی ممکن است دچار مشکلاتی بشوند.