۰ نفر

میگرنی‌ها موادغذایی فرآوری شده مصرف نکنند

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۰۳
کد خبر: 524476
میگرنی‌ها موادغذایی فرآوری شده مصرف نکنند

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: مصرف برخی مواد غذایی مانند غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده در شدت بیماری میگرن تاثیرگذار می‌گذارند و حتی طبق یافته‌های علمی این نوع مواد غذایی ۳۰درصد عامل بروز میگرن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فاطمه زمانی افزود: بعضی از مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده در مواد غذایی، خوراکی ها و نوشیدنی‌های خاص از جمله غذاهای فرآوری شده، شور، نوشیدنی های الکلی و مواد افزودنی خوراکی ها مانند نیترات که در هات داگ و گوشت های دودی وجود دارند، می‌توانند محرک حدود ۳۰ درصد میگرن باشند.

زمانی ادامه داد: مصرف بیش از حد کافئین یا قطع ناگهانی مصرف آن می‌تواند باعث ابتلا به میگرن شود و در بعضی از افراد زیاد خوابیدن یا کم خوابی می‌توانند، محرک بیماری باشد. این بیماری دومین علت شایع سردرد بعد از سردرد تنشی است.

وی گفت: میگرن یک اختلال عصبی است که در اثر افزایش تحریک پذیری دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می شود و با سردردهای دوره ای همراه است که به صورت عودهای مکرر و اغلب یک طرفه و ضربان دار است، این بیماری در ۲۰ تا ۳۵ سالگی بروز می کند و شیوع آن در زنان سه برابر مردان است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران ادامه داد: استرس نیز از شایعترین عوامل محرک در بروز میگرن است.  اگرچه امکان حذف کامل استرس از زندگی وجود ندارد، اما می توان آن را کاهش داد یا نحوه واکنش به آن را تغییر داد. خواب کافی، ورزش کردن، نفس عمیق و یوگا از جمله روش های کاهش استرس است.

این پزشک، کمبود خواب یا خواب زیاد، ارتفاع زیاد، عوامل روانی، ناراحتی عاطفی و احساسی، قاعدگی، درمان های جایگزین هورمونی یا درمان های هورمونی جلوگیری از بارداری و غیره را از جمله عوامل ایجادکننده میگرن بیان کرد و افزود: ورزش شدید، مسافرت های طولانی مدت، خیره شدن به یک نقطه، نورهای چشمک زن، بوهای قوی و تغییرات آب و هوایی نیز در بروز این بیماری تاثیرگذارند.

زمانی تصریح کرد: توصیه می‌شود افرادی که دچار میگرن می شوند روزانه به میزان ۲ لیتر  آب بنوشند؛ زیرا نوشیدن آب کافی، از آنجایی که به اندام‌های مهم و حیاتی بدن مانند مغز آبرسانی می‌کند، بسیار ضروری است و مغز اولین اندامی است که اگر بدن با کم آبی مواجه شود صدمه می‌بیند و به بروز سردرد منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با خوردن آب فراوان عمل سم‌زدایی در بدن به خوبی انجام می‌شود و مواد زائد و سمی که در اثر تغذیه نامناسب و ناسالم وارد بدن و اندام‌های حیاتی شده‌اند، راحت‌تر از بدن دفع می‌ شوند. میوه و سبزیجات به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می‌توانند با التهابات به وجود آمده در بدن از قبیل میگرن، مبارزه کنند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: از سبزیجات سرشار از کلسیم و منیزیم مصرف شود؛ زیرا مواد آلی می‌توانند در کاهش دردهای ناشی از اسپاسم‌های میگرنی و سردرد موثر باشند.