۰ نفر

گروه خونی در بروز کرونا و شدت بیماری موثر نیست

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۱۰
کد خبر: 524466
گروه خونی در بروز کرونا و شدت بیماری موثر نیست

دکتری ویروس‌شناسی در خصوص تاثیر گروه خونی در ابتلا به کرونا و شدت بیماری گفت: مطالعات اخیر سازمان جهانی بهداشت، تاثیر گروه خونی بر کووید۱۹ را رد کرد، بنابراین گروه خونی را نمی‌توان در بروز کرونا و شدت بیماری موثر دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سمیه شاطی‌زاده ملک‌شاهی با اشاره به برخی از تصورات درباره مصرف موادغذایی جهت پیشگیری از کرونا گفت: ابتلا به این بیماری براساس ورود ذرات آلوده اتفاق می‌افتد و اتصال تعداد معینی از این ذرات به سلول‌ها فرد را مبتلا به کرونا می‌کند. بنابراین موادغذایی نمی‌تواند مانع از چسبندگی ذرات آلوده به کرونا باشد.

به گفته این دکتری ویروس‌شناسی، علت اصلی بروز علائم بالینی خفیف یا شدید هم شرایط ژنتیکی و قدرت و ضعف سیستم ایمنی بدن است و براین اساس با مصرف صحیح موادغذایی صرفا می‌توان قدرت بدنی را به منظور مقابله با عوامل بیماری‌زا تقویت کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر علیرغم ساخت واکسن تایید شده برای آنفولوانزا، سالانه این ویروس بخش اعظمی از جهان را درگیر می‌کند، اما این بیماری به عنوان یک پاندمی (همه‌گیری) نخواهد بود.

آیا رعایت ضوابط پیشگیرانه کرونا پس از واکسیناسیون ضروری است؟

 دکتری ویروس‌شناسی اظهارداشت: واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی به طور قطع از شدت وضعیت بیماری و میزان مرگ ومیر در جهان خواهد کاست، اما کرونا همانند ویروس آنفولوآنزا باوجود ساخت واکسن تایید شده می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و بنابراین رعایت ضوابط بهداشتی نیز باید تداوم یابد.

وی ادامه داد: تغییر ژنتیکی (جهش) در ویروس‌های تنفسی سبب فرار عامل بیماری‌زا از سیستم ایمنی بدن شده و این مساله می‌تواند آنتی بادی ناشی از یک واکسن تایید شده را بی‌اثر کند؛ براین اساس، ویروس‌های تنفسی به طور قطعی وصد درصد از کره زمین حذف نخواهند شد.

شاطی‌زاده ملک‌شاهی ادامه داد: در حال حاضر نیز ویروس جهش‌یافته کرونا با افزایش قدرت چسبندگی به دیواره‌های سلولی بدن، سرعت انتقال بیماری را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: ویروس کرونا به مانند هر موجودی در جهان طبیعت خواستار بقا و ادامه حیات است، تغییر مداوم در ساختار اصلی و اصطلاحا جهش ویروس هم در حقیقت با هدف ادامه بقا رخ می‌دهد. براساس این جهش‌، تعداد کمتری از ذرات آلوده برای بیمار شدن شخص کافی است.

شاطی‌زاده ملک‌شاهی در خصوص علائم ویروس جهش‌یافته نیز یادآور شد: در این ویروس، از دست دادن احساس بویایی و چشایی کمتر و گلو درد، سرفه، درد عضلانی و تب بیشتر است.

وی ادامه داد: در واقع ویروس جهش‌یافته به ویروس آنفولوآنزا شبیه‌تر و یکی از علل افزایش شدت انتقال بیماری نیز افزایش سرفه است که با پخش قطرات آلوده (در کنار تشدید قدرت چسبندگی) سرعت انتقال بیماری را افزایش داده است. علائم گوارشی، تنگی نفس و سردرد اما تقریبا در هر دو ویروس مشابه است.

حداقل ۲ متر فاصله فیزیکی جهت جلوگیری از انتقال آلودگی کرونا ضروری است

استادیار دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس همچنین یادآور شد: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت حداقل ۶ فوت (۱.۸ متر) فاصله به منظور پیشگیری از ذرات آلوده کرونا باید حفظ شود و این فاصله علیرغم استفاده اشخاص از ماسک استاندارد نیز ضروری است.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده‌اند، موثر بوده است، به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته آمار مرگ بالای هزار نفر را به ۴ نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.