۰ نفر

یافته محققان بریتانیایی؛

دود دست دوم سیگار با خطر سرطان دهان و گلو همراه است

۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱:۴۵
کد خبر: 524140
دود دست دوم سیگار با خطر سرطان دهان و گلو همراه است

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد زندگی با یک فرد سیگاری و تنفس دود سیگار آنها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را بیش از ۵۰٪افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، به گفته محققان کالج کینگ لندن، «این یافته‌ها نیاز به برنامه‌های مؤثرتر برای جلوگیری از قرارگیری در معرض دود سیگار افراد را برجسته می‌کند.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محققان این پژوهش، پنج مطالعه از آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین را که شامل تقریباً ۷۰۰۰ نفر، از جمله بیش از ۳۴۰۰ نفر در معرض دود سیگار، بود را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند افرادی که در معرض دود سیگار بودند، ۵۱٪ بیشتر در معرض خطر ابتلاء به انواع سرطان‌های دهان (سرطان‌های لب، دهان و گلو) قرار داشتند. قرارگیری در معرض دود سیگار به مدت بیش از ۱۰ یا ۱۵ سال، این خطر را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

«سامان وارناکولاسوریا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «علاوه بر این، تجزیه و تحلیل واکنش در معرض قرارگیری در معرض دود سیگار، از جمله با مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن (بیش از ۱۰ یا ۱۵ سال)، این رابطه را پشتیبانی می‌کند.»

به گفته محققان، سالانه تقریباً ۴۴۸ هزار مورد جدید سرطان دهان و بیش از ۲۲۸ هزار مورد مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان وجود دارد. فاکتورهای پرخطر اصلی عبارتند از استعمال دخانیات، تنباکو، و مصرف الکل است.