۰ نفر

معاون کل وزیر بهداشت؛

تا ۲هفته آینده روند فوت ناشی از کرونا صعودی است

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰
کد خبر: 523563
تا ۲هفته آینده روند فوت ناشی از کرونا صعودی است

معاون کل وزیر بهداشت در تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشورگفت: متاسفانه تا ۲هفته آینده روند فوت ناشی از کرونا صعودی خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت  با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری آخرین وضعیت کرونا در کشور تشریح کرد.

حریرچی با اشاره به اینکه موارد بستری در برخی موارد کاهشی شده است، گفت: درچهارده ماه اخیر به کانال ۴۹۰ وارد نشده بودیم، متاسفانه پیش‌بینی من این است که هنوز روند مرگ افزایشی خواهد بود، گرچه به دلیل رعایت‌هایی که در دو، سه هفته اخیر شد موارد ابتلای سرپایی کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۹ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه موارد بستری خوشبختانه در اکثر استان‌ها و شهرهای کشور سرعت رشد کاهنده داشته است، افزود: در برخی مناطق رشد منفی را تجربه کرده‌ایم و ظرف امشب یا فردا تعدادی از شهرها از قرمز به نارنجی تبدیل خواهد شد.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: خبر بد این است که حداقل تا دو هفته آینده روند مرگ و میر صعودی خواهد بود و روند نزولی  یا نسبتاً نزولی بسیار شکننده است، شهر قرمز، زرد و نارنجی که تا الان اعمال می‌شود با آن چیزی که در مصوبات برای شهر قرمز و نارنجی و زرد وجود دارد بسیار تفاوت دارد لذا مصوبه داریم، ولی اجرا نمی‌شود.

حریرچی اظهار کرد: باید تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه سلامت را به مسئولان مربوطه بسپاریم از ۴۵۳ فرمانداری که داریم درخواست می‌کنم درست است که بالاترین مقام شهرستان هستند، اما به توصیه رییس شبکه دقیق عمل کنید، استانداران با کوله باری از تجربه بالاترین مقام استان هستند، اما روسای دانشگاه‌ها حتی اگر جوان باشند،بهترین فردی هستند که می‌توانند شبکه بهداشت و درمان را اداره کنند.

وی اظهار کرد: در تمام سطوح باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، در دو سه ماه گذشته اظهارات مقامات بالا و نخست وزیران سایر کشورها را ببینید که در حال برگزاری جشن شکست کرونا بودند، اما الان ملاحظه می‌کنید که سه نفر روی یک تخت می‌خوابند و کپسول اکسیژن با هواپیما و با ماشین‌های حمل خواص و اسکورت پلیس می‌برند.

معاون کل وزیر بهداشت افزود: در فضای مجازی فیلمی پربیننده‌ترین فیلم در خصوص موضوع هند شد در حالی که موضوع مربوط به انفجار شیمیایی دو سال اخیر بود، مردم نگران نباشند، ولی به آن‌ها هشدار می‌دهیم که هوشیاری آگاهانه داشته باشند.

حریرچی ادامه داد: اگر دوباره به ورطه ساده انگاری دچار شویم، دوباره موارد سرپایی افزایش پیدا خواهد کرد و موارد بستری افزایش پیدا می‌کند.

او اظهار کرد: دانشگاه واشنگتن یکی از معتبرترین مراکز پیش‌بینی بیماری‌ها اعلام کرده  است که تا ۲۵ اردیبهشت افزایش موارد مرگ تا حدود ۷۰۰ مورد برسد و بعد روند نزولی در اواخر خرداد به ۲۰۰ مورد می‌رسد، لذا امیدواریم این پیش بینی کاملا نادرست باشد.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بهترین واکسن اولین واکسنی است که در دسترس قرار دارد، گفت: این حرف رییس سازمان بهداشت جهانی است، در مورد واکسن‌های در دسترس مطمئن باشید، در کشور ما چه واکسن داخلی وقتی اجازه تزریق عمومی گرفت و چه واکسن خارجی حتماً استانداردهای لازم را دارد لذا انتخاب مردم ما انتخاب تزریق واکسن است.

او بیان کرد: تذکر می‌دهم هیچ کس به خودش نه از لحاظ اخلاقی، نه از لحاظ شرعی و نه از لحاظ ملی اجازه ندهد که اصالت واکسیناسیون را زیر سوال ببرد، هر کسی برای خود مخاطب دارد، مطمئن باشید که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به هیچ وجه معیارهای علمی و معیارهای اخلاقی را در تایید واکسن زیرپا نخواهند گذاشت، واکسنی که تایید شد حتماً قابل تزریق است.

معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: از دوگانه سازی و چندگانه سازی در مورد واکسن‌ها باید اجتناب شود، حتی در مورد واکسن داخلی و خارجی، هر واکسنی که خدمتگزاران شما تامین کردند آن را بلافاصله تزریق کنید، تعهد اخلاقی و علمی داریم، دستگاه‌های نظارتی اگر کوچک‌ترین خدشه‌ای در معیارهای علمی وارد شود با آن برخورد می‌کنند لذا به سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا خواهد کرد و حتماً اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که بهترین روش مقابله با کرونا چیست باید بگوییم که واکسیناسیون است البته باید واکسیناسیون در کنار رعایت دستورالعمل‌ها باشد.

حریرچی افزود: خواهش من این است که کرونا را سیاسی نکنید و اختلافات را بگذارید برای بعد، الان همه به وزارت بهداشت اعتماد و کمک کنند.