۰ نفر

نفس هند به‌شماره افتاد

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۶:۴۳
کد خبر: 523053
 نفس هند به‌شماره افتاد

نفس بیماران هندی به شماره افتاده است. معضل هم کمبود کپسول اکسیژن در این کشور است. هند، سرزمین بالیوودی‌ها حالا با بیمارانی روبه‌رو است که نیاز به دستگاه اکسیژن دارند و دولت این کشور در تقلا است تا این مشکل را برطرف کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، مشکل هم از زمانی شروع شد که ویروس کرونا در این کشور دوبار جهش داشته و از گونه انگلیسی مسری‌تر و خطرناک‌تر است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دیوان عالی کشور هندوستان به دولت نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور دستور داد تا یک طرح ملی توزیع اکسیژن ارائه دهد، زیرا موارد ویروس‌کرونا همچنان روبه افزایش است. روز جمعه از هند خبر رسید که بیمارستان‌ها و رهبران دولت هند برای تهیه اکسیژن و سایر کمک‌های اضطراری با تلاش بیشتر وارد گود شدند. در این روز این کشور گزارش داد که رکورد دیگری از افزایش بیماران کرونایی را ثبت کرده است و افزایش مرگ و میر موجب هدررفت منابع این کشور شده است. وزارت بهداشت این کشور روز جمعه از ابتلای ۳۳۰ هزار مورد جدید در روز جمعه خبر داد.

این دومین روز متوالی است که این کشور یک رکورد جهانی دیگر در ابتلای روزانه بیماران کرونایی ثبت می‌کند. همچنین در این روز گزارش شد که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن در این کشور از عفونت ناشی از ویروس‌کرونا فوت کردند که یک رکورد جدید برای هند به‌حساب می‌آید. تقریبا بیش از نیمی از تست‌های صورت‌گرفته در دهلی‌نو که جمعیتی ۲۰میلیونی دارد، مثبت بوده است. از این تعداد عمده افراد دچار ویروس دوبار جهش‌یافته بوده‌اند که سال گذشته برای نخستین‌بار کشف شد. وزارت بهداشت این کشور می‌گوید که گونه جدید هندی آن بیشتر افراد جوان را درگیر می‌کند. هنوز مشخص نیست که چه عاملی موجب گسترش سریع این «گونه‌خطرناک» در سراسر کشور هند شده است اما این نکته مشخص است که در این کشور مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کنند و عمدتا از مواردی که برای پیشگیری ضروری است، دوری می‌کنند.

همزمان با موج دوم فاجعه‌بار این ویروس در هند، کانادا نیز به انگلیس، هنگ‌کنگ، سنگاپور و نیوزیلند پیوست و ورود مسافران از هند را به کشورش ممنوع کرد. وزارت امور‌خارجه آمریکا هم پس از آنکه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری این کشور، سطح خطر به این ویروس را بالا خواند، به مردم توصیه کرد که از رفتن به هند خودداری کنند. مشاور امور گردشگری آمریکا درباره این روزهای هندوستان گفت: تقاضا برای افزایش تخت‌های بیمارستانی و دستگاه‌های موردنیاز برای بیماران کرونایی در این کشور دیده می‌شود و هند با کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه دست و پنجه نرم می‌کند.»

با فشاری که این ویروس جهش‌یافته به دولت هند تحمیل کرده، حالا دولت هند تصمیم گرفته است که دهلی‌نو را برای یک هفته بیشتر تعطیل کند. با حاکم‌شدن تعطیلی‌های پیاپی، در حالی‌که بسیاری از هندی‌ها محتاج دستمزدهای روزانه هستند، هزاران هزار نفر در حاشیه رود یامونا، در نزدیکی معبد سیک کمپ زده‌اند و روزانه دوبار غذا دریافت می‌کنند. در ماهاراشترا که شامل بمبئی بوده و یکی از بدترین ایالات این کشور به لحاظ درگیر شدن با گونه جدید است، یک آتش‌سوزی در بیمارستان این منطقه به دلیل معیوب بودن سیستم تهویه، موجب کشته شدن ۱۳ بیمار کرونایی شد. دو روز پیش از آن هم دست‌کم ۲۲ بیمار در بیمارستان شهر ناشیک، همچنین ماهاراشترا، پس از اینکه کپسول اکسیژن آنها تمام شد، فوت کردند. با افزایش تعداد کشته‌ها در هند، انتقادات علیه نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور افزایش یافته است و برای همین او سفر خود به بنگال‌غربی را که یک راهپیمایی تبلیغاتی پیش‌انتخاباتی بوده است، لغو کرد.

به‌رغم اینکه تعداد موارد کرونایی در این کشور مدام در حال افزایش است، حزب بهاتایا جانتا، همچنان گردهمایی‌های انتخاباتی خود را بدون‌ماسک و با حضور هزاران نفر برگزار می‌کند. دولت همچنین به‌رغم اوضاع فاجعه‌بار، به هزاران زائر اجازه داده است تا برنامه‌های خود را برگزار کنند. کریشنا اودایاکومار، دانشیار بهداشت جهانی و مدیر مرکز نوآوری بهداشت جهانی دوک به نیویورک‌تایمز گفت: «برخورداری از رهبری موثر واقعا مهم است. ما شاهد برچیده‌شدن زود‌هنگام اقدامات مناسب بودیم. تجمعات انتخاباتی هم ادامه یافت و جشنواره‌های مذهبی به رویدادهای بسیار معمول تبدیل شدند.» اودایاکومار افزود: «این یک فرصت بسیار مهم برای عبرت‌آموزی از موج اول بود که از دست رفت.» موج اولیه از ماه اوت تا سپتامبر شروع شد و بعد از آن برای ماه‌ها، دولت هند، قرنطینه را برچید و زندگی تقریبا به حالت عادی بازگشت؛ چراکه در قرنطینه‌های ابتدایی هندوستان دچار رکود شدید اقتصادی شده بود.

فاجعه‌ای که اکنون هند را درگیر خود کرده است، به‌وضوح در شبکه‌های اجتماعی بازنمایی می‌شود. در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شود، در فیدهای توییتر و گروه‌های واتس‌اپی درخواست بیمارستان‌ها برای تهیه کپسول اکسیژن و دارو دست به دست می‌شود و در برخی ویدئو‌ها مردم سرگردان در حال پیدا کردن یک تخت خالی برای بیماران‌شان هستند. بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود دستگاه ونتیلاتور روبه‌رو هستند و اخبار تلویزیونی نشان می‌دهد که بیماران در کنار آمبولانس‌ها و بیرون از اورژانس دراز کشیده  و به‌زور  نفس می‌کشند.

سواتی مالیوال، فعال و سیاستمدار اهل دهلی‌نو می‌گوید که پدربزرگش در بیرون از بیمارستان نویدا، در نزدیکی دهلی‌نو جان سپرد و هرگز پذیرش نشد. وی نوشت: «من نیم‌ساعت آنجا ایستادم و درخواست پذیرش کردم و هیچ اتفاقی نیفتاد. شرم بر شما، رقت انگیزید!» در‌‌ روز ۱۵‌آوریل، وزارت بهداشت در بیانیه‌ای گفت که هند ظرفیت تولید روزانه حدود ۷ هزار و ۷۰۰تن اکسیژن و ۵۵ هزار تن ذخیره را دارد. این در حالی است که همه آنها موارد استفاده پزشکی ندارد و برخی از آنها برای اهداف صنعتی، از جمله صنعت عظیم تولید فولاد در هند استفاده می‌شود.  در ۲۱ آوریل، یک مقام دولتی به دادگاه عالی دهلی گفت که به دلیل تقاضای پزشکی ظرفیت تولید روزانه به بیش از ۸هزار و ۸۰۰ تن در روز رسیده است. دولت نارندرا مودی وظیفه تخصیص منابع اکسیژن ملی را بر عهده دارد و روز پنج‌شنبه، دادگاه عالی هند یک هفته به دولت فرصت داد تا «طرح ملی» را برای توزیع ارائه دهد. در این راستا به وزارت بهداشت هند گفته شده است که برای واردات ۵۵ هزار تن اکسیژن اضافی دستور خرید صادر کند. ذخیره‌کردن اکسیژن و حمل و نقل آن دشوار است و به‌طور کلی در نزدیکی بزرگ‌ترین شهرهای هند تولید نمی‌شود؛ جایی‌که در حال‌حاضر از جهش ناگهانی موارد در کرونا برخوردار شده‌اند. در حال‌حاضر ایالت‌ها یکدیگر را به احتکار اکسیژن و مسدود‌کردن تانکرها در گذرگاه‌های بین ایالتی متهم می‌کنند. غارتگران چندین سیلندر اکسیژن را از یک تانکر که به یک بیمارستان در ایالت مادیاپرادش حمل می‌شد، سرقت کردند. حداقل سه ایالت، از جمله مادیا‌پرادش، از دولت نارندرا مودی خواسته‌اند تا قطارهای به اصطلاح «اکسیژن اکسپرس» با مخازن اکسیژن بزرگ را برای بیمارستان‌ها بفرستند. روز پنج‌شنبه مرکز درمانی فورتیس، یکی از بیمارستان‌های زنجیره‌ای برتر در هندوستان از دولت نارندرا مودی خواست تا هرچه زودتر در تامین کپسول‌های اکسپژن اقدام کنند. در حال‌حاضر مهم‌ترین مشکل دولت هندوستان تامین اکسیژن است و کار این دولت زمانی سخت می‌شود که مردم این کشور بدون رعایت پروتکل‌ها، هر روز تعداد زیادی بیمارکرونایی روی دست دولت مودی می‌گذارند.