۰ نفر

طبق فتوی مراجع تقلید؛

خانم‌های باردار می‌توانند روزه بگیرند؟

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۴۱
کد خبر: 520826
خانم‌های باردار می‌توانند روزه بگیرند؟

همه مراجع تقلید بر این عقیده هستند روزه گرفتن زنان باردار در ماه رمضان واجب نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، وقتی به ایام ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم این سوال برای اکثر مادران باردار به وجود می آید که آیا می‌توانند در دوران بارداری روزه بگیرند یا روزه گرفتن برای سلامتی آن‌ها مضر خواهد بود؟ در این بخش قصد داریم در مورد روزه گرفتن در بارداری صحبتی داشته باشیم تا شما را به جواب سوالاتتان برسانیم پس با ما در ادامه همراه باشید.

خب هر چیزی قواعد و اصول خودش را دارد ، بارداری نیز هم زمان خاصی برای روزه گرفتن دارد که به جنین آسیب نمی رساند و مجاز هم در ماه هایی است که به هیچ وجه نباید خانم های حامله روزه بگیرند.

روزه گرفتن طبق احکام شرعی

همه مراجع تقلید بر این عقیده هستند روزه گرفتن زنان باردار در ماه رمضان واجب نیست و اگر خانوم باردار احساس کند روزه داری به جنین و خودش آسیب می رساند روزه بر مادر واجب نیست و روزه های قضا را می تواند در زمان های دیگری بگیرند یا اگر امکان این کار وجود ندارد “کفاره” روزه قضا برای هر روز را با غذا دادن به فرد نیازمند بدهند.

روزه داری مادران باردار در سه ماهه اول

طبق تحقیقات انجام شده روزه داری در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی شود و بهتر است زنان باردار در این دوران روزه نگیرند زیرا که مغز جنین در سه ماهه اول به گلوکز مستقیم مادر احتیاج دارد و در این دوران بیشترین وزن گیری جنین اتفاق می افتد و چون روزه داری باعث کاهش قند خون در مادران شده و کاهش قند خون مادر باعث کاهش قند خون جنین می شود و در نتیجه می تواند سبب تولد نوزاد کم وزن همراه با کاهش قند خون و ایجاد اختلالات تنفسی هنگام زایمان زودرس شود.

همچنین گرسنگی طولانی مدت در این دوران سبب افزایش ترکیبات کتونی در بدن مادر شده که از طریق جفت به جنین منتقل می شود میزان کتون موجود در خون جنینی افزایش می یابد و می تواند تاثیر منفی بر رشد و نمو سلول های مغزی جنین شود.

روزه داری مادران باردار در سه ماهه دوم و سوم

خانم های بارداری که در سه ماهه دوم و سوم بارداری قرار دارند و مبتلا به هیچ بیماری زمینه ای نیستند و از نظر جسمی سالم هستند می توانند تحت نظرپزشک و رعایت شرایط خاص، روزه بگیرند.

روزه گرفتن در بارداری

توصیه هایی برای روزه گرفتن مادران در دوران بارداری

1. سعی کنید حدود 1.5 لیتر تا 2 لیتر آب یا مایعات دیگر بین غروب و سحر بنوشید و از خوردن نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای پررنگ خودداری کنید زیرا که باعث می شود آب بیشتری از دست بدهید

2. نوشیدن مایعات فراوان دیگر در فاصله بین افطار تا سحر

3. استفاده از مواد غذایی مغذی مثل لبنیات، گوشت، حبوبات، خشکبار و انواع میوه ها و سبزی های تازه

4. خودداری از مصرف قندهای کنستانتره مثل زولبیا و بامیه

5. تعیین یک برنامه تغذیه ای عالی (نزد دکتر تغذیه بروید).

6. استفاده از غذاهایی که به آهستگی انرژی آزاد می کنند مانند پاستای سبوس دار، نان سبوس دار، جو و حبوبات سبوس دار، لوبیاها و آجیل های بدون نمک به ویژه موقع سحر

7. اجتناب از مصرف بیش از اندازه قند و چربی زمان افطار

8. در صورت بروز سردرد و سرگیجه روزه را افطار کنید

روزه گرفتن در دوران بارداری برای چه مادرانی مناسب نیست؟

در بررسی های متعدد، زنان حامله با وزن کمتر از 50 کیلوگرم و داشتن سابقه حاملگی‌های ناموفق قبلی،چند قلویی و در صورت داشتن بیماری هایی مانند دیابت، کم خونی و فشار خون بالا و همچنین اگر جنین از رشد مناسبی داخل رحم برخوردار نباشد نباید مادر بر روزه گرفتن اصرار داشته باشند و بهتر است روزه نگیرند.

علائم خطر روزه در بارداری

اگر هنگام روزه داری علائم زیر را داشتید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

اگر احساس کردید جنین زیاد حرکت نمی کند یا لگد نمی زند

اگر دچار دردهای انقباضی شدید

اگردچار سرگیجه، ضعف، گیجی، و یا خستگی شدید سریعا روزه خود را قطع کنید

اگر علائمی همچون تشنگی شدید ، ادرار کم ، ادرار تیره رنگ ، بوی بد ادرار، کاهش وزن شدید داشتید

بهترین وعده غذایی سالم سحری برای زنان باردار روزه

مهم ترین وعده غذایی در ماه رمضان که انرژی لازم بدن را طی روز تامین می کند، سحری است بنابراین این وعده غذایی را نباید از دست بدهید.

یک وعده غذایی سحری سالم باید حاوی ترکیبات کربوهیدراتی و فیبری و پروتئین کافی به نسبتی باشد مانند نان تهیه شده از غله کامل و پخته شده با روغن ،غلات سبوس دار و حبوبات یرای سحر عالی است زیرا که مدت زمان زیادی طول می کشد تا بدن این ترکیبات را شکسته و استفاده کند پس سبب تامین بهتر انرژی در طی روزمی شود.

بهترین وعده غذایی سالم افطار برای زنان باردار روزه

از مصرف مقدار زیادی غذاهای شیرین که به سرعت سطح قند خون شما را افزایش می دهد اجتناب کنید زیرا که ممکن است قند خون شما به سرعت کاهش یابد و موجب احساس ضعف و سرگیجه در شما شود. همچنین از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دارخودداری نمایید.

سالاد یا سبزیجات فصل تازه

سه عدد خرما، آبمیوه و شیر

سوپ رقیق مرغ یا سوپ سبزیجات

حلیم

عسل و یا شیره خرما و انگور و میوه

این موارد می توانند یک وعده غذایی سالم هنگام افطار برای زنان باردار باشد.

بهترین وعده غذایی شام برای خانم باردار روزه

مادران باردار باید در ماه رمضان در وعده غذایی شام از خوردن غذاهای سرخ شده پر روغن و چاق کننده پرهیز کنند.

مصرف ترکیبی از پروتئین ها و کربوهیدرات ها و همچنین مصرف سبزیجات توصیه میشود همچنین به جای خوردن شیرینی جات مصنوعی مانند زولبیا و بامیه مقداری سالاد و میوه میل کنید.

اگر برنامه غذایی شما در ماه رمضان به طور کلی سالم باشد به اندازه کافی ذخیره انرژی خواهید داشت و روزه گرفتن تاثیر کمتری بر جنین خواهد داشت.

در نهایت اگرچه گفته شد در صورت سلامت مادر و جنین، و هچنین نکات رعایت شده ای که مادر باید در طول دوران روزه گرفتن انجام دهد ،خانم باردار می تواند روزه بگیرد اما حتما باید با مشورت پزشک متخصص خودش اقدام به روزه داری کند.